حیف فارسی نیست
اتفاقا فارسی است ، 3Dump.com دیگر کار نمی کند .
من این آموزش را از فروم سایت جدید اینجا کپی می کنم :
-------------------------------------------------------------------------
Polygon ها چه هستند ؟
چهار نقطه به وسیله چهار خط به هم متصل شده اند و یک سطح را به وجود آورده اند . در مدل سازی Polygon نقطه ها را vertex ، خطوط راedge و سطح تشکیل شده را face می نامند .
شکل Polygon ها
سه مجموعه از vertex ها و edge ها را یک شکل سه ضلعی یا Tri .
چهار مجموعه از vertex ها یک چهار گوش یا quad .
وبیشتر از این تعداد. شکلی است که n-side خوانده می شود .
گام اول :
1-برنامه ی Maya را اجرا کنید .
2-منوی سمت چپ را به Modeling تغییر دهید (کلید F3را فشار دهید یا بر روی فلش کلیک کنید)
3-از منوی polygon < create polygons tool را انتخاب کنید .
4-در نمای ارتوگرافیک (تصویر عمود<از بالا) که شبیه نما از بالای درختی است ، چهار بار کلیک چپ کنید و با فشار دادن Enter کار را پایان دهید .
5-اگر شما در نمای wire frameهستید از منوی صحنه Panels>top<Orthographic را انتخاب نمایید .
گام دوم :
شکل polygon ها را تغییر دهید .
کلید سمت راست موس را بر روی سطح polygon فشار داده و نگهدارید تا منو ظاهر شود .
اکنون شما می توانید شکل اجزا را تغیر دهید به وسیله ی انتخاب کردن Edge, Face or Vertex .
1- کلیک راست موس را روی سطح polygonنگه داشته و vertex را از منو انتخاب کنید .
2-W را فشار داده یا ابزار حرکتی را از جعبه ابزار انتخاب نمایید. (اگر جعبه ابزار مخفی شده ، آن را از منوی
display>UI element>toolbox آشکار سازید)
3-اکنون یکی از vertex ها را (نقطه بنفش) بردارید و موقعیت آن را تغییر دهید .
4-مرحله سوم را تکرار کنید تا ...
5-دوباره کلیک راست کنید و نگه دارید آن را تا منو ظاهر گردد ، حال object mode را جهت خروج از حالت ویرایشی انتخاب نمایید . (F8)
گام سوم :
تقسیم کردن Face ها
-به حالت شیئی برنامه با زدن کلیدF8 بروید (خطوط حاشیه به رنگ سبز تغییر پیدا می کنند )
2-از منوی edit polygons>split polygon tool را انتخاب کرده .
3-بر روی یکی از edge ها کلیک کرده (نقطه سبز ظاهر میشود) سپس بر روی edge دیگری کلیک کرده و پس از آن کلیک راست موس را برای خاتمه دادن فشار دهید . شما می توانید چندین بار عمل تقسیم را تکرار کنید . زمانی که فکر می کنید این عمل کافی است کلید Enter را برای خروج از ابزار split polygon tool بفشارید .
-حال به نمای perspective بروید (در منوی صحنه از panel < perspective > persp را انتخاب کنید . (
5-اکنون بر روی جسم polygon کلیک راست کنید و نگه دارید و از منوی ظاهر شده face را انتخاب کنید .
6-W را برای فعال کردن ابزار حرکتی بفشارید .
7-یکی از face ها را به وسیله ی کلیک در وسط نقطه آبی انتخاب کرده و موقعیت آن را تغییر دهید .
8-کلید E یا R را برای فعال کردن ابزارهای چرخاندن و مقیاس (اندازه) بفشارید و کار را بهتر کنید .
9-از edge ، vertex یا face برای بهبود دادن طرح بهم ریخته ی خود استفاده کنید اما زیاد عجله نکنید . این کار الان زیاد مهم نیست زیرا ما فقط می خواستیم با مدل سازی Polygon به صورت ابتدایی آشنا شویم . من به زودی به شما یاد خواهم داد تا هر چه که می خواهید بسازید بنابراین امیدوار باشید .
10-به حالت شیئی یعنی object mode بروید .
گام چهارم :
کار با اشیاء ابتدایی
در Maya چندین شیء 3 بعدی ابتدایی موجود است که شما و من و هرکس می تواند برای شروع مدل سازی از آن ها استفاده کند .
در Maya 7.0 این اشیاء عبارتند از :
Sphere . Cube . Cylinder . Cone . Plane . Torus . Prism . Pyramid . Pipe . HelixSoccer . Ball Platonic . solids
شما می توانید آن ها را از منوی :
Create>polygon primitive>…
یا
از طاقچه Polygons استخراج کنید .
برای مثال شما می توانید با استفاده از یک sphere یک سر بسازید و یا با یک cube یک صندلی را خلق کنید یا هر مدل پیچیده ای مانند یک انسان را بسازید و ... .
این مدل ها شامل چند face ، edge و vertex است که شما می توانید فرم آن ها را تغیر دهید و همین طور آن ها را ترکیب کنید و یک شیء بسازید همانند این صندلی بی ریخت :
خوب من فکر می کنم که دیگر کافی باشد .
امیدوارم که این آموزش کوچک به شما کمکی کرده باشد .
در درس بعد من چیزهای بیشتری در مورد Polygon ها به شما خواهم گفت .
هر گونه رونوشت از این آموزش :
تنها با ذکر منبع GoodAnimator.com مجاز می باشد .