آموزش سرویس و نگهداری پمپ اب خانگی

pumpoo

Member
اگر از پمپ‌های آب خانگی برای افزایش فشار آب ساختمان استفاده می‌کنید، یکی از نکات مهمی که نباید از آن غافل شوید، سرویس دوره‌ای پمپ آب و نگهداری اصولی از آن است. چک کردن پمپ در بازه‌های زمانی مشخص منجر به افزایش راندمان آن شده و طول عمر پمپ و قطعات را افزایش می‌دهد. راهنمای نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی کمک می‌کند تا از خرابی‌های پرهزینه و نیاز به تعویض قطعات پمپ جلوگیری کنید.

نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی از بروز مشکلاتی چون خرابی پروانه‌های پمپ، بروز مشکلاتی در اتصالات و لوله کشی پمپ، تولید سروصدای زیاد و لرزش پمپ حین پمپاژ کردن و … پیشگیری می‌کند. پمپ‌های آب خانگی یا صنعتی نیز مانند هر وسیله الکتریکی دیگری ممکن است بر اثر استفاده مداوم طی یک دوره دچار خرابی‌هایی شوند که این امر اجتناب ناپذیر است. اما با دانستن نکات نگهداری صحیح از پمپ آب و سرویس و نگهداری پمپ اب خانگی در اسرع وقت، می‌توانید طول عمر مفید پمپ را افزایش دهید.

نصب صحیح پمپ آب​

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از پمپ‌های آب خانگی، رعایت اصول و استانداردهای نصب پمپ است. پمپ‌های آب خانگی را باید بر روی سطح کاملا صاف و بدون شیب نصب کنید. همچنین پمپ‌های آب نباید در مجاورت مستقیم با نور خورشید یا باد و باران قرار بگیرند.

از همین‌رو باید پمپ‌های آب خانگی را در محلی مسقف نصب کرد. نکات مهمی برای نصب پمپ آب وجود دارد که حین نصب باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • توجه‌ به صفحه‌ها و پایه‌ها
  • توجه به نحوه اتصالات و لوله کشی‌ها
  • تراز شفت
  • تاثیراتی که محیط اطراف پمپ بر روی آن می‌گذارد؛ شرایطی مانند حرارت یا سرمای زیاد

اجازه ندهید پمپ آب داغ شود​

از دیگر نکات مهم در نگهداری از پمپ‌های آب خانگی، این است که اجازه ندهید پمپ بیش از حد کار کرده و داغ شود. یکسره کار کردن و خاموش نشدن پمپ، یکی از مشکلاتی است که سایر پمپ‌های آب خانگی با آن مواجه می‌شوند. یکسره کار کردن پمپ و داغ شدن آن ممکن است به قسمت‌های دیگر پمپ نیز آسیب برساند.

برای نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی و جلوگیری از داغ شدن آن، بهترین کار این است که پمپ را تنها در صورت نیاز روشن کنید. بهتر است در ساعاتی از روز که نیازی به تقویت فشار آب و استفاده از پمپ آب ندارید، آن را خاموش کرده و اجازه دهید پمپ استراحت کند.

پمپ را در معرض سرمای شدید قرار ندهید​

یکی از نقاط ضعف انواع پمپ‌های آب خانگی اعم از پمپ آب خانگی پنتاکس یا پمپ آب خانگی لوارا مقاومت پایین آن‌ها در برابر سرما و یخ‌زدگی است. حتی پمپ‌های آب ایتالیایی نیز در برابر دمای پایین چندان مقاوم نیستند و ممکن است دچار آسیب شوند. از آنجایی که در فصل‌های سرد سال احتمال یخ‌زدگی پمپ آب وجود دارد، نباید در فضایی نصب شوند که در معرض سرمای مستقیم قرار بگیرند.

یکی از نکات نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی، عایق کردن پمپ‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی است. برای این منظور منبع یا مخزن آب، لوله‌های روکار و لوله اتصال مخزن به پمپ آب خانگی باید عایق شوند.

نگهداری از پمپ از طریق روش روغن کاری پمپ آب​

یکی از اقداماتی که در سرویس‌های دوره‌ای برای پمپ‌های آب خانگی انجام می‌شود، روغن کاری و روان‌کاری پمپ است. افراد تاسیساتی که از سوی نماینده انحصاری پمپ آب برای سرویس و تعمیر پمپ به محل اعزام می‌شوند، از دو روش روغن کاری پمپ آب استفاده می‌کنند. برای دستگاه‌هایی که دور موتور بالایی دارند و حرارت بالایی تولید می‌کنند از روغن برای روان‌کاری استفاده می‌شود.

اما برای روغن کاری دستگاه‌هایی که دور موتور پایینی دارند و حرارت بالایی تولید نمی‌کنند معمولا از گریس استفاده می‌شود. آموزش روغن کاری پمپ آب خانگی را بهتر است فقط از افراد باتجربه در این زمینه پرس‌وجو کنید یا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید.

خازن پمپ را دوره‌ای بررسی و تعویض کنید​

یک راهنمای نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی، چک کردن خازن است. خازن بخشی از الکتروموتور است که به نوعی نقش باتری را ایفا می‌کند. پمپ انرژی مورد نیاز خود برای شروع به کار را از خازن می‌گیرد. خازن‌ها باید هر شش ماه یکبار بررسی شده و از سلامت آن‌ اطمینان حاصل شود. بعد از یکسال استفاده نیز این خازن باید تعویض شود. توجه به این بازه‌های زمانی در سرویس و نگهداری پمپ اب خانگی بسیار پر اهمیت است.

روش هواگیری پمپ آب بنزینی و دیگر انواع پمپ آب​

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی، هواگیری پمپ است. طی گذشت زمان ممکن است پمپ خانگی به دلایل مختلفی هوا بگیرد. بزرگ‌ترین پیامد هوا گرفتن پمپ، پمپاژ نکردن آب است. از دیگر اقدامات مهمی که در سرویس‌های دوره‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد، هواگیری پمپ است.

روش هواگیری پمپ آب بنزینی و دیگر انواع پمپ چندان پیچیده نیست و خودتان هم می‌توانید با آموزش هواگیری پمپ آب خانگی، این کار را انجام دهید. هواگیری پمپ‌های آب بهتر است هر سه تا شش ماه یکبار بسته به نوع پمپ صورت بگیرد.

رفع مشکل صدای پمپ آب​

اگر استانداردهای لازم برای نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی را رعایت کنید، احتمال بروز مشکل در پمپ به حداقل کاهش می‌یابد. با این وجود ممکن است برخی از پمپ‌ها با سر و صدای کار کنند که این موضوع خوشایندی برای ساکنین نخواهد بود. تولید سروصدای زیاد توسط پمپ، ممکن است به دلیل کیفیت پایین قطعات آن باشد.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که منجر به تولید صدای زیاد توسط پمپ می‌شود. برخی از این دلایل عبارتنداز:

  • آسیب دیدن پروانه‌های پمپ
  • عدم سرویس دوره‌ای و نگهداری غیر اصولی پمپ
  • مناسب نبودن محل قرارگیری و نصب پمپ
  • خرید پمپ ارزان قیمت و نامناسب

آموزش تعویض بلبرینگ پمپ آب خانگی​

یکی از قطعات مهم پمپ آب خانگی که ممکن است پس از مدتی استفاده دچار فرسودگی شود، بلبرینگ است که وظیفه گرداندن و جلوگیری از ساییدگی قطعات را بر عهده دارد. با خرابی بلبرینگ‌ها ممکن است پمپ آب روشن شود، اما در مهم‌ترین وظیفه پمپ یعنی پمپاژ کردن آب اختلال ایجاد خواهد شد.

عواملی چون گرما، سرما، رطوبت و … همگی می‌توانند منجر به خرابی بلبرینگ‌ها شوند. به گوش رسیدن صدایی شبیه به ساییدگی از پمپ آب، یکی از نشانه‌های خرابی بلبرینگ‌ها به شمار می‌رود. با آموزش تعویض بلبرینگ پمپ آب خانگی می‌توانید خرابی آن‌ها را تعمیر کنید. اما توصیه می‌کنیم برای نگهداری صحیح از پمپ آب خانگی، سرویس دوره‌ای و تعمیر آن را حتما به تاسیس‌کار بسپارید.


تعمیر پمپ آب پمپو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا