arminAnim
کاربر متخصص
سلام
تکنیکی رو اینجا معرفی می کنم که توسط اون می تونید کاستیک رنگی بسازید یا به اصطلاح، حالت منشور رو که همون رنگین کمانی از طیف های رنگی هست بسازید.
مثل عکس زیر:
شما با هر ورژن از مکس یا هر موتور رندری می تونید این کار رو بکنید ، تنها به شرطی که از متریالی استفاده بکنید که پارامتر IOR یا index of reflection یا همون "ضریب شکست" رو داشته باشه. من چون از موتور رندر منتار ری استفاده کردم، با متریال Arch & Design این کار رو انجام دادم.
نکته : قبل از انجام این آموزش باید نحوه ی ایجاد Caustics در موتور رندر مورد استفاده ی خودتون رو بلد باشید چون مثال من با Caustics انجام شده و خاصیت منشوری در نهایت روی Caustics دیده خواهد شد. اگر از Cauistics استفاده نکنید، نتیجه ی مطلوبی بدست نمیارید
توضیح کلی راجع به خاصیت منشوری یا رنگین کمانی :
در دنیای واقعی ، طیف نوریِ رنگ سفید از چندین طیف رنگی دیگه ساخته می شه و رنگ سفید همه ی رنگها رو در خودش داره که هرکدوم طول موج متفاوتی دارن. از قرمز شروع میشه و با آبی تموم میشه که نور قرمز بلند ترین طول موج رو داره(یعنی انرژی کمتری داره) و نور آبی طول موج کوتاهتری داره (انرژی بیشتری داره). سایر نور با رنگهای دیگه هم بنا به محل قرار گیریشون مابین قرمز و آبی ، انرژی و طول موجی میان این دو دارن
دلیل اتفاق افتادن رنگین کمان هم همین تفاوت طول موج های رنگهای مختلف و انرژی اونها هست. وقتی نور از محیطی با جرم و چگالی متفاوت عبور می کنه - مثلا از هوا وارد آب می شه، یا از آب به شیشه، یا از هوا به شیشه- نور شکست پیدا می کنه اما چون نور سفید دارای چندین طیف دیگه از نور با انرژی های متفاوت هست، هر طیف نوری، بنا به انرژی خودش بیشتر یا کمتر شکست پیدا می کنه.... و ما یک رنگین کمانی از رنگها رو می بینیم....
این توضیحات رو دادم تا بدونید عملا باید چه کاری انجام بدیم.
از اونجایی که ما در نرم افزار خودمون چنین خاصیتی رو نداریم، یعنی نور سفید ما یک نور سفید خالی هست و از مجموعه طیف های متفاوت تشکیل نشده، خودمون باید این حالت رو شبیه سازی کنیم. یعنی به ازای هر طیف رنگ یک ضریب شکست متفاوت در نظر بگیریم و و رندر کنیم و در آخر یک تصویر واحد در فوتوشاپ ایجاد کنیم.
خوب از اینجا عملا کار رو انجام می دیم.
یک آبجکت در مکس ایجاد می کنیم و یک متریال دارای پارامتر IOR یا index of reflection به آبجکت خودمون اعمال می کنیم. در اینجا من از قوری مکس استفاده کردم و از متریال A&D در منتال-ری استفاده کردم و از تنظیم پیشفرض این متریال برای شیشه Glass (solid Geometry) استفاده کردم.
ضریب شکست متریال رو روی عدد مورد قرار می دیم . مثلا ضریب شکست هوا 1 هست که خوب بی فایده است چون شکستی به ما نمی ده ، آب 1.333 هست، شیشه بسته به تراکمش بین 1.4 تا x هست و الماس هم 2.42 هست.
من اینجا از ضریب 1.46 استفاده کردم.
دقت کنید که چون ما باید به ازای ضریب شکست هر طیف رنگی یک بار رندر بگیریم، برای همین در هر بار رندر باید IOR رو تغییر بدیم. و اینکه می گم من از IOR =1.46 استفاده کردم به این معناست که این مقدار رو مقدار وسط در نظر گرفتم و یک رندر با IOR بالاتر و یکی هم با IOR پایین تر رندر کردم.
پس شد سه تا رندر با این مقدار برای IOR : 1.41 --- 1.46 ----1.52 و هر رندر رو هم با عددی که برای IOR اون استفاده کردیم بعنوان اسمش ذخیره می کنیم تا بعدا بدونیم که هر رندر رو با چه IOR یی رندر کردیم.
اابته این تغییر مقادیر زیاد هست اما من زیاد گرفتم تا اختلاف رنگهام بیشتر مشخص بشه. این تصاویر الان به نظر شما شبیه به هم هستند و این تفاوت معلوم نمیشه تا در فوتوشاپ با هم ترکیب نشن...
رندرهای من برای هر IOR :
1.41
1.46
1.52
حالا هر سه تصویر رو در فوتوشاپ باز می کنیم
عکس با IOR کمتر رو در حالت نمایش یا فعال قرار می دیم تا بتونیم ازش استفاده کنیم.( مثل عکس بالا که فایل 1.41 فعال هست) . روی گزینه ی
Channels کلیک می کنیم تا لایه های مربوط به کانال های رنگی دیده بشه
دقت کنید که هر عکس دارای 4 کانال هست. Red که اطلاعات مربوط به رنگ قرمز عکس هست، Green که اطلاعات مربوط به رنگ سبز هست و همینطور Blue که اطلاعات مربوط به رنگ آبی هست و یک کانال RGB کلی هم داریم که ترکیب سه کانال دیگه هست که در نهایت به ما یک تصویر سه رنگ رو نتیجه می ده.
کاری که اینجا باید بکنیم اینه که اطلاعات مربوط به رنگ قرمز از رندر با IOR کمتر رو کپی کنیم. به همین منظور روی کانال Red کلیک می کنیم تا تنها این کانال فعال باشه، بعد از روی کیبورد CTRL+A رو می زنیم تا همه ی عکس انتخاب بشه، بعد CTRL+C رو می زنیم تا این کانال کپی بشه
حالا اطلاعات این کانال رو باید به جای دیگه ای ببریم. رندر دوم که IOR وسطی یا میانی رو داره، باز می کنیم ،(برای مثالِ من میشه رندر با IOR و نام فایل 1.46) . حالا مشابه مرحله ی قبل، وارد قسمت Channels در فوتوشاپ میشیم و بعد روی Channel مربوط به رنگ قرمز یعنی همون Red کلیک می کنیم تا فعال بشه. بعد از روی کیبورد CTRL+V رو می زنیم تا اطلاعات مربوط به کانال Red جایگزین بشه.
مراحل بالا رو عینا برای کانال Blue هم انجام می دیم. به این ترتیب:
-عکس مربوط به رندر با IOR بالاتر رو در فوتوشاپ باز می کنیم،
-به قسمت Channels در فوتوشاپ میریم، روی کانال Blue کلیک می کنیم تا تنها این کانال فعال باشه،
-از روی کیبورد CTRL+A رو می زنیم تا همه ی عکس به حالت انتخاب در بیاد
-مجدد از روی کیبورد CTRL+C رو میزنیم تا اطلاعات مربوط به کانال Blue کپی بشه
-به عکس رندر شده با IOR میانی میریم و در قسمت Channels روی کانال Blue کلیک می کنیم تا فعال بشه و بعد CTRL+V رو میزنیم تا اطلاعات رنگ آبی جایگزین بشه.
اگر مراحل بالا رو درست انجام داده باشید یه این معناست که اطلاعات کانال Red از رندر با IOR کوچکتر ، و اطلاعات مربوط به کانال Blue رو برای رندر با IOR بزرگتر رو بترتیب برای کانال Red و Blue در رندر با IOR وسطی یا میانی جایگزین کردیم. و حالا اگر روی کانال اصلی یعنی RGB کلیک کنید تصویر نهایی باید خاصیت منشوری رو پیدا کرده باشه:
خلاصه:
- یک آبجکت ایجاد می کنیم و یک متریال با خاصیت IOR به اون اعمال می کنیم ، متریالی که Caustics مناسبی بده. از قبل هم باید تنظیمات مربوط به Caustics رو در موتور رندر فعال کرده باشیم تا صحنه با Caustics رندر بشه.
- حالا صحنه رو 3 بار رندر می گیریم ، هر بار با یک مقدار متفاوت برای پارامتر IOR در متریال آبجکت خودمون و ذخیره می کنیم. ترجیحا نام فایل رندر شده رو همون عدد مربوط به IOR قرار می دیم.
- هر سه رندر رو در فوتو شاپ باز می کنیم
- اطلاعات مربوط به کانال Red از رندر با IOR کمتر رو کپی می کنیم و در کانال Red مربوط به رندر با IOR میانی paste میکنیم.
- اطلاعات مربوط به کانال blue از رندر با IOR بیشتر رو کپی می کنیم و در کانال Blue مربوط به رندر با IOR میانی paste میکنیم.
- در پایان روی کانال RGB مربوط به رندر با IOR میانی کلیک می کنیم تا نتیجه ی نهایی به نمایش در بیاد...
پایان
آخرین ویرایش: