Reza2kn
مدیر انجمن فیلم سازی
سلام به همه استادان عزیز و بروبچ مشتاق مجید آنلاین
یه آموزش دیگه براتون آماده کردم امیدوارم که خوشتون بیاد.
آموزش ساخت قالب یخ
در Cinema 4D که خیلی ساده و سریع هست. البته راجع به رندر در آخر توضیح میدم.
خوب بریم سراغ آموزش :
اول از همه باید شی رو که میخواین به صورت قالب یخ در بیارین به صحنه اضافه کنید ، این شکل می تونه مکعب ، کره ، هرم یا هرچیزی که خودتون دوست داید باشه ، ما اینجا از مکعب استفاده می کنیم. برای اضافه کردن یک مکعب به صحنه از منوی ابزار Objects یک Cube انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Cube یک مکعب رو به صحنه خودمون اضافه کنیم:
در قسمت Attributes میزان Segments X و Segments Y و Segments Z رو روی 10 قرار میدیم:
الان باید شی مکعب رو قابل ویرایش کنیم که یا می تونیم از کلید C استفاده کنیم یا از کلیک راست Make Editable. بعد از اینکه مکعب قابل ویرایش شد ، شکلش به صورت Polygon در میاد مثل شکل زیر :
خوب الان از نوار ابزار سمت چپ ابزار Use Point Tool که به این شکل
هست رو انتخاب می کنیم.
روی مکعب کلیک راست می کنیم و گزینه Magnet رو انتخاب می کنیم:
خوب این مرحله سلیقه ای هست ، با گرفتن نقطه ها و کشیدن می تونیم شکل مکعب رو اونجوری که دوست داریم درست کنیم ، در واقع باید ببینیم چه جور شکلی می خواهیم ( مثلا یخ کامل ، یخ شکسته و....) و اینجا شکلش رو دربیاریم. من برای نمونه این شکل رو درآوردم:
وقتی که شکل دهی کار تموم شد ، متوجه میشیم که لبه های خیلی سخت و تیزی داره ، برای نرم کردن لبه ها ، از منوی ابزار NURBS یک Hyper NURBS به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > NURBS > Hyper NURBS هم میتونیم انجام بدیم. بعد از اینکه Hyper NURBS به صحنه اضافه شد ، مکعب رو با کشیذن و رها کردن به زیر Hyper NURBS زیر مجموعه اون می کنیم و می بینیم که لبه های مکعب نرم شده :
خوب مدلینگ قالب یخ تموم شد، حالا برای متریال دهی با دو بار کلیک کردن در پنل Materials یک متریال جدید می سازیم و با دوبار کلیک کردن روی متریال ، مشخصاتش رو میاریم ، اول از لیست گزینه های سمت چپ تیک گزینه های Transparency و Bump رو می زنیم، (گزینه های Color و Specular به طور پیشفرض تیک خورده هستند ، اما ما اونها رو از حالت پیشفرض تغییر نمیدیم ، ولی اگر شما می خواهید نوعی یخ رنگی یا چیز دیگه ای بسازید می تونید این گزینه ها رو هم تغییر بدید).
روی گزینه Transparency کلیک می کنیم و اول با استفاده از مثلث کوچکی که کنار Texture هست ، ازمنوی کشویی که باز میشه ، Surface > Water رو انتخاب می کنیم :
در همین قسمت Britghness رو 88 و Refraction رو 1.6 قرار میدیم. تیک گزینه Fensel رو میزنیم و Mix Mode رو روی Add میذاریم :
به قسمت Bump میریم و دوباره در قسمت Texture ، گزینه Water رو انتخاب می کنیم ، (همون مسیر بالایی). میزان Strength رو روی 8% و Blur Offset و Blur Scale رو روی 20% قرار میدیم :
خوب متریال دهی هم تموم شد، با گرفتن و کشیدن متریال روی مکعب می تونید اون رو به مکعب نسبت میدیم.
خوب حالا برای رند ، به قسمت Render Setting که به شکل
هست میریم ،(این مسیر رو با استفاده از کلید های Crtl + B هم میتویم بریم) در قسمت Antialiasing گزینه Antialiasing رو روی Best قرار میدیم :
به قسمت Caustics میریم و تیک هر دو گزینه Surface Caustics و Volume Coustics رو میزنیم :
تا اینجای کار ، یه یخ خیلی زیبا داریم.
ولی اگه از یه سیستم فوق العاده قوی برخوردارید و میخواید که رندر نهایی خیلی خیلی زیبا بشه ، تیک گزینه های Global Illum و Ambient Occl رو هم بزنید و به تنظیمات پیشفرض دست نزنید ، البته با وحود این دو گزینه ممکنه زمان رندر به چند ها ساعت هم طول بکشه ، اگه سیستمون ترکید من هیچ مسئولیتی قبول نمی کنم
. همونجور که گفتم می تونید این آموزش رو گسترش بدید و هر چیزی که دلتون میخواد بدست بیارید ، این یه رندر از کارمنه که البته اون دو گزینه رو فعال نکردم:
امیدوارم خوشتون اومده باشه
نظر یادتون نره
یه آموزش دیگه براتون آماده کردم امیدوارم که خوشتون بیاد.
آموزش ساخت قالب یخ

خوب بریم سراغ آموزش :
اول از همه باید شی رو که میخواین به صورت قالب یخ در بیارین به صحنه اضافه کنید ، این شکل می تونه مکعب ، کره ، هرم یا هرچیزی که خودتون دوست داید باشه ، ما اینجا از مکعب استفاده می کنیم. برای اضافه کردن یک مکعب به صحنه از منوی ابزار Objects یک Cube انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Cube یک مکعب رو به صحنه خودمون اضافه کنیم:

در قسمت Attributes میزان Segments X و Segments Y و Segments Z رو روی 10 قرار میدیم:

الان باید شی مکعب رو قابل ویرایش کنیم که یا می تونیم از کلید C استفاده کنیم یا از کلیک راست Make Editable. بعد از اینکه مکعب قابل ویرایش شد ، شکلش به صورت Polygon در میاد مثل شکل زیر :

خوب الان از نوار ابزار سمت چپ ابزار Use Point Tool که به این شکل

روی مکعب کلیک راست می کنیم و گزینه Magnet رو انتخاب می کنیم:

خوب این مرحله سلیقه ای هست ، با گرفتن نقطه ها و کشیدن می تونیم شکل مکعب رو اونجوری که دوست داریم درست کنیم ، در واقع باید ببینیم چه جور شکلی می خواهیم ( مثلا یخ کامل ، یخ شکسته و....) و اینجا شکلش رو دربیاریم. من برای نمونه این شکل رو درآوردم:

وقتی که شکل دهی کار تموم شد ، متوجه میشیم که لبه های خیلی سخت و تیزی داره ، برای نرم کردن لبه ها ، از منوی ابزار NURBS یک Hyper NURBS به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > NURBS > Hyper NURBS هم میتونیم انجام بدیم. بعد از اینکه Hyper NURBS به صحنه اضافه شد ، مکعب رو با کشیذن و رها کردن به زیر Hyper NURBS زیر مجموعه اون می کنیم و می بینیم که لبه های مکعب نرم شده :


خوب مدلینگ قالب یخ تموم شد، حالا برای متریال دهی با دو بار کلیک کردن در پنل Materials یک متریال جدید می سازیم و با دوبار کلیک کردن روی متریال ، مشخصاتش رو میاریم ، اول از لیست گزینه های سمت چپ تیک گزینه های Transparency و Bump رو می زنیم، (گزینه های Color و Specular به طور پیشفرض تیک خورده هستند ، اما ما اونها رو از حالت پیشفرض تغییر نمیدیم ، ولی اگر شما می خواهید نوعی یخ رنگی یا چیز دیگه ای بسازید می تونید این گزینه ها رو هم تغییر بدید).

روی گزینه Transparency کلیک می کنیم و اول با استفاده از مثلث کوچکی که کنار Texture هست ، ازمنوی کشویی که باز میشه ، Surface > Water رو انتخاب می کنیم :

در همین قسمت Britghness رو 88 و Refraction رو 1.6 قرار میدیم. تیک گزینه Fensel رو میزنیم و Mix Mode رو روی Add میذاریم :

به قسمت Bump میریم و دوباره در قسمت Texture ، گزینه Water رو انتخاب می کنیم ، (همون مسیر بالایی). میزان Strength رو روی 8% و Blur Offset و Blur Scale رو روی 20% قرار میدیم :

خوب متریال دهی هم تموم شد، با گرفتن و کشیدن متریال روی مکعب می تونید اون رو به مکعب نسبت میدیم.
خوب حالا برای رند ، به قسمت Render Setting که به شکل


به قسمت Caustics میریم و تیک هر دو گزینه Surface Caustics و Volume Coustics رو میزنیم :

تا اینجای کار ، یه یخ خیلی زیبا داریم.



امیدوارم خوشتون اومده باشه

آخرین ویرایش: