prince_Persia_7
Well-Known Member
تو این آموزش قصد دارم نحوه ی ساخت یه متریال آسفالت با کیفیت رو خدمتتون آموزش بدم. خدا پدر و مادر سازنده های Need For Speed رو هم بیامرزه که خیلی تو بحر خیابونای خوشگلش رفتم . برا در آوردن آسفالت ما از یه ماده ی V-Ray به نام VRayBlendMtl استفاده میکنیم . قبل از هرچیز یه چند تا توضیح در مورد این نوع متریال بدم : این ماده در واقع کارش اینه که متریال های مختلف رو با هم ترکیب میکنه. که از یه ماده ی اصلی به نام Base Material و تعدای ماده ی ثانویه به نام Coat Material تشکیل شده. در سمت راست هر ماده یه مپ وجود داره ( Blend amount ) . این مپ در واقع یه جور ماسکه که باعث میشه تکسچر های ناشی از مواد مختلف با هم قاطی نشن. یه مثال میزنم تا بهتر متوجه بشین . اول یه ماده VRayBlendMtl میسازیم . بعد Base Material رو یه VRayMtl میزاریم و رنگش رو هم میزاریم زرد. در مرحله ی بعد Coat Material شماره یک رو هم یه VRayMtl با رنگ دیفیوز قرمز قرار میدیم. سپس واسه ی Blend amount ـش یه تکسچر مثلا به صورت " به علاوه" قرار میدیم.
سپس یه رندر میگیریم نتیجه میشه این : چرا؟ در واقع در محل قسمت های سفید رنگ ، دیفیوز ماده ی Coat Material دیده میشه و در محل های سیاه رنگ دیفیوز ماده ی اصلی یعنی زرد. یعنی Blend amount مثل یه فیلتر عمل میکنه تا تکسچر این ماده در جاهای خاصی دیده بشن و با تکسچر سایر مواد قاطی نشن . یه جورایی مثل مپ Opacity عمل میکنه.
در مرحله بعد واسه Coat Material شماره دو هم یه VRayMtl میسازیم با رنگ دیفیوز آبی . و برای Blend amiunt ـش هم این تکچر رو میزاریم :
در نهایت تنیجه ی رندر میشه این :
نکته : چون Coat Material شماره دو پایین تر از شماره ی 1 هست به همین دلیل رنگ آبی روی قرمز هست و نه زیرش. یعنی یه لایه بالاتر از Coat Material قبلیش.
خب من متريال آسفالت رو توی یه فایل تری دی مکس گذاشتم براتون که با استفاده از VRayBlendMtl ساخته شده. با بررسی متريال های این ماده متوجه میشید که از چه تکسچرهایی واسه ماسک (همون Blend amount ) و دیفیوز استفاده کردم.
Coat Material شماره یک واسه خط کشی خیابونه ، شماره دو برای ایجاد رد تایرها ، شماره های 3 و 5 واسه ایجاد لکه و کثیفی آسفالت و شماره 4 هم برای ایجاد تیرگی و روشنی آسفالت در نقات مختلفه.
سپس یه رندر میگیریم نتیجه میشه این : چرا؟ در واقع در محل قسمت های سفید رنگ ، دیفیوز ماده ی Coat Material دیده میشه و در محل های سیاه رنگ دیفیوز ماده ی اصلی یعنی زرد. یعنی Blend amount مثل یه فیلتر عمل میکنه تا تکسچر این ماده در جاهای خاصی دیده بشن و با تکسچر سایر مواد قاطی نشن . یه جورایی مثل مپ Opacity عمل میکنه.
در مرحله بعد واسه Coat Material شماره دو هم یه VRayMtl میسازیم با رنگ دیفیوز آبی . و برای Blend amiunt ـش هم این تکچر رو میزاریم :
در نهایت تنیجه ی رندر میشه این :
نکته : چون Coat Material شماره دو پایین تر از شماره ی 1 هست به همین دلیل رنگ آبی روی قرمز هست و نه زیرش. یعنی یه لایه بالاتر از Coat Material قبلیش.
خب من متريال آسفالت رو توی یه فایل تری دی مکس گذاشتم براتون که با استفاده از VRayBlendMtl ساخته شده. با بررسی متريال های این ماده متوجه میشید که از چه تکسچرهایی واسه ماسک (همون Blend amount ) و دیفیوز استفاده کردم.
Coat Material شماره یک واسه خط کشی خیابونه ، شماره دو برای ایجاد رد تایرها ، شماره های 3 و 5 واسه ایجاد لکه و کثیفی آسفالت و شماره 4 هم برای ایجاد تیرگی و روشنی آسفالت در نقات مختلفه.
پیوست ها
آخرین ویرایش: