آموزش ساختن آبشار با استفاده از particle systems

Omid605

Member
سلام،شايد با particle systems آشنايي دارين يا شايد هم تا حالا نشنيده بودين!
بهرحال در اين قسمت آموزش مقدماتي و مختصري در اين مورد و به كار گرفتن space warps
خواهيم داشت،همان طور كه از نامparticle systems مشخصه هر چيز ذره اي كه قراره حركت كنه مثل آب،دود،برف و...رو ميشه باهاش ساخت.اين مطالب براي هر كسي كه با particle systems نا آشناست ميتونه مفيد باشه.

در انتها يك آبشار كوچك و بانمك! خواهيم داشت.(در اين آموزش سعي بر ايجاد كاري photorealistic نخواهيم داشت و فقط مقدمه اي براي كار با سيستم ذرات خواهيم داشت،هر چند كه با همين سيستم ميتوان تصاويري واقعي و خيره كننده! ساخت.)

نكته:اين تمرين در 3dsmax5 انجام شده ولي در ورژن 3و4و6 نيز قابل اجراست.

مطالبي كه در اين قسمت به آنها خواهيم پرداخت:

>>ايجاد يكspray براي منبع آبشار
>>ايجاد جاذبه زمين با استفاده از gravity
>>ايجاد يكdeflector به عنوان سطحي كه با آب برخورد ميكند

سطح: مبتدي
زمان براي براي انجام تمرين: 5دقيقه


خوب صفحه ي شما خالي و آماده ي كار است:
ـــ ايجاد منبع آبشار:
در cammand panel ودر قسمت creat روي standard كليك كنيد در منوي باز شده particle systems را انتخاب كنيد و(بعد از اينكه نگاهي به دور و بر انداختين!) روي spray كليك كنيد. حالا 3dmax آماده ي ايجاد spray است پس منتظرش نميذاريم و با درگ كردن(يا همون گرفتن و ول نكردن!) اسپري رو ايجاد ميكنيم.
Particle%20system.jpg

در صورت لزوم اسپري رو بچرخونين(rotate>>>>كليد ميانبر:E)
حالا به ستون modify برويد(درcommand panel) مشخصات جسم انتخاب شده به نمايش در ميايد،(با اين تنظيمات كمي ور برين تا قلق كار دستتون بياد).من براي يك منبع آبشار كوچك طول 500 و عرض 20 رو انتخاب ميكنم.در قسمت life(عمر ذره ها)عدد 100 را وارد كنيد،چون ميخواهيم ذره هاي آب ما تا آخر انيميشن زنده بمانند!و تعداد ذره ها رو (كه در بالاترين قسمت قرار دارن) از 100 به 500 يل 1000 تغيير بدين،اين كار باعث ميشه هم در پنجرهامون ذرات بيشتري ببينيم و هم موقع رندر بيشتر بشن. حالا اگه variation(آشفتگي) رو هم يه ذره تغيير دادين ايرادي نداره.
حالا playرو بزنيد!! :lol: اميدويرم ذراتي رو كه بطور مستقيم حركت ميكنن ديده باشين.

پنجره ي perspective رو كمي بچرخونين تا در وضعيت متقاعد كننده اي قرار بگيرين
نكته:سريعترين راه alt+mmb است يعني در حالتي كه Altرو نگه داشتين دكمه ي وسط موس رو بگيرين و حركت بدين.

ـــ ايجاد نيروي جاذبه ي زمين:
در cammand panel به قسمت space warps برويد.
gravity(جاذبه) را انتخاب و ترجيحا در پنجره ي تاپ ايجاد كنيد.دقت كنيد كه محل يا حركتش در طول انيميشن هيچ تاثيري ندارد و فقط جهت جاذبه مهم است،پس من اونو روي آبشار و جهتش رو رو به پايين تنظيم ميكنم.
Gravity.jpg

در ستون modify پارامترهاي gravity ظاهر ميشوند.strength را روي 9.8 قرار دهيد تا شدت جاذبه مثل زمين باشد.
gravity%209.8.jpg

اگر play را بزنيد هيچ تغييري در مسير آبشار نخواهيد ديد ! :?: چون هنوز جاذبه اعمال نشده.
براي اعمال آن: درست در سمت چپ quick select (همون علامت موس خودمون) Bind to space warps رو انتخاب كنيد (اين ابزار هميشه براي اعمال تارهاي فضايي استفاده ميشه)،روي جاذبه كليك كنيد و در حالي كه دكمه را نگه داشته ايد روي spray بياييد و موس رو ول كنيد.
bind%20to.jpg

اگر مطمئن نشديد چند بار! اين كارو تكرار كنيد.
حالا play رو بزنيد :wink:
خوب بايد قطرات آب به پايين سرازير شوند.

ـــصخره اي كه در راه آبشار قرار دارد:
در قسمت space warps روي forces كليك كرده و اونو به deflectors تغيير بدين.deflector رو انتخاب و صفحه اي رو در نماي تاپ ايجاد كنيد.
deflectors.jpg

صفحه را در مسير آبشار قرار دهيد و طول و عرضش را در ستون modify به دلخوته تغيير دهيد و براي اينكه ذرات برخورد كننده زياد نپرن bounces (جهشها)رو از 1 به يك يا دودهم كاهش بدين.
حالا عمليات Bind to space warps رو براي اين سطح deflector تكرار كنيد(deflctor به spray).
PERS.JPG


تنظيمات بعدي بر عهده ي شماست!كه آبشار رو هر جور كه دوست داشتين بسازين.
abshar%20nahayi.jpg


اين فقط بخشي از تواناييهاي particle systems بود و اميدوارم جرقه اي براي كار كردن بيشتر با اين بخش دوست داشتني رو ايجاد كرده باشم.
در max6 تواناييهاي خارق العده ي particle flow جذابيت اين بخش رو بيشتر كرده كه اگه فرصت بشه و البته كسي بياد و اينارو بخونه! توضيحاتي رو در اين زمينه عرض خواهم كرد.

موفق باشيد منتظر نظرهاي شما هستم.

اميد عليون (در حالت خسته و خواب آلود)
 

Omid605

Member
در ضمن حتما space warp هاي ديگرو امتحان كنين،
مثلا به همين آبشار ميشه باد اضافه كرد يا اصلا منفجرش كرد!!! اميدوارم قابل استفاده باشه. با تشكر
 

Saeid Taheri

Active Member
اميد جان آقا مرسي

خيلي توپ بود ...!

ميرم امتحان كنم .

موفق باشي ...
 

Omid605

Member
متشكرم،اگه مورد توجه دوستان قرار بگيره،چند تا آموزشم در مورد مدلينگ و انيميشن حرفه اي مينويسم.
 

samira2004

New Member
سلام از آموزش خوبتون ممنونم .مي شه لطف كنيد و بگيد چطور به particle system كه اينجا آبشار مي شه material داد؟من هر كار كردم نتپنستم به آبشار ماده بدم
:wink: قبلا ممنون
 

aghahamidgol2

Active Member
سلام رفیق من خیلی تازه کار هستم در تری دی مکس و ورژن 5 را دارم
من موقع انجام این کاری که گفتی موفق به ساخت شدم ولی آب به صخره می خورد بر می گشت بالا نمی دونم چرا؟ از وقتی اینجوری شد که لینک کردم صخره را به منبع آب
مشکل بعدی اینکه من میخواهم این شرح را رندر کنم اما صفحه سیاه می آید و فهمیدم چرا اما راه حلی براش ندارم می شه بیشتر توضیح بدی و مقالات را جوری بنویس که در آخر یک بازده زیبا داشته باشیم تا دلمان خوش بشه یه چیزی ساختیم با تری دی مکس
منتظر جوابت هستم
راستی می تونم آموزشهات را با در سایتم قرار دهم؟ با نام خودت؟
ممنون
موفق باشید
 

Omid605

Member
سلام خدمت شما
در جواب خانمsamira2004 بايد بگم شما براي رندر بهتر بايد ذره هاتونو بزرگتر كنين مثلا من روي عدد 15 تنظيم كردم. و در واقع هر متريالي رو ميشه به ذره ها بدين ولي بخاطر كوچيك بودنشون ديده نميشن و با بزرگ كردنشان حتما حل ميشه البته اگه فرصت شد براي همين مورد و اينكه يه متريال خوب و شبيه آب به پارتيكل سيستم بديم يه مقاله مينويسم.


و در مورد آقا حميد گل!
جواب سوال اولتون رو توي متن دادم! يعني در پارامترهاي deflector مقدار bounces رو از 1به 0.1 يا0.2 كم كنيد.
وسوال دومتون رو چند سطر بالاتر توضيح دادم : در پارامترهاي spray مقدار ضخامت ذره ها رو افزايش بدين و رنگشم روشنتر كنين.
و در مورد بعدي كاملا با شما موافقم،يعني سعي ميكنم كه موقع رندر جواب قابل قبولي بگيرين.
و من هيچ مانعي براي استفاده از اين منبع در جاي ديگه نميبينم حالا اگه اسممونم نوشتي ممنون ميشيم. قربان شما اميد عليون
 

samira2004

New Member
يادم رفت بگم اگه در مورد اون موضو هم مقاله بدين خيلي خوب ميشه
بازم ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا