آموزش رندرینگ برای انیمیشن

black-death

Member
سلام من برای رندر انیمیشن و نورپردازیش خیلی مشکل دارم آموزش های دیجیتال توتورز هم همش با فوتون کار میکنه که فوتون توی انیمیشن مشکل ایجاد میکنه یک آموزش خوب برای رندر تو مایا میخوام ممنون:rose:
 

Hamed_8

Member
سلام
شما از همون نورپردای استفاده کن بدون فوتون
از نور Area light استفاده نکن چون خیلی فیلیکر درست میکنه

یه دایرکشنال بذار برای نور خورشید و یه پوینت لایت با مقدار کم که سایه های زیادی رو از بین ببره
اف جی هم روشن باشه کافیه
 

davoodice

Well-Known Member
آموزش efficient cinematic lighting در master class 1 gnomon و masterclass 2012

اما چند نکته

به هیچ وجه از indirect lighting استفاده نکن به دلایل زمان بر بودن غیر قابل کنترل بودن و ایجاد نویز و ...
از AO درست استفاده کن
نورپردازی دستی رو یاد بگیر
 

black-death

Member
سلام دستتون درد نکنه از جوابتون
من دقیقا آموزش برای نورپردازی دستی میخواستم اگر ممکنه برام بزارید ممنون
 
سلام
یه سوال ! پس اگر gi و fg در رندر انیمیشن استفاده نمیشه چرا از موتر های همچون منتال و ویری و ..... استفاده میکنیم ؟ اگر تمام صحنه رو با نور پردازی دستی انجام بدیم همون موتر خود مایا سافت ور رندرر هم کافیه دیگه.
 
شما نور پردازی رو انجام بدین وبعد تعین کنید که فوتان از کدام یک نور پخش بشه و بعد از اون شما از بخش تنظیمات رندر منتال ری مایا تیک گزینه Rebuild Photon Map رو بردارید و یه رندر از انیمیشن کوتاه برای امتحان رندر بگیرید ببنین درست میشه یا نه .


Render Setting > Indirect Lighting > Globall Illumanituon > Photon Map > Rebuild Photon Map


 

davoodice

Well-Known Member
وقتی کاراکتر تو صحنه باشه این روش ها همه بی تاثیرن
می دونستید پیکسار هنوز اروش های نور پردازی دستی استفاده میکنه؟

همون آموزشی که اسمشو نوشتم همین طور کار میکنه

اما چرا مایا سافت ویر نه؟

چون دقتشش پایینه بعضی قابلیت ها رو هم نداره مثل و دیسپلیث خوب امبیت اکولوژن و بلری رفلکشن و رفرکشن و ...
 

davoodice

Well-Known Member
من با موتور های vray mental ray maxwel air renderman 3delight turtle کار کردم و به نتیجی رسیدم
البته در زمینه انیمیشن میگم چون کارم همینه
در بحث رندرینگ دو چیز مهمه کیفیت و سرعت.
در موتور منتال ری الگوریتم سمپل گیری زیاد جالب نیست چنانچه اگر چند ابجکت خیلی باریک تو صحنه داشته باشید برای رندر کامل اونها(بدون از دست دادن جزپیات) بایذ از سمپلینگ های بالا (2-1)و کنتراست 0.02 استفاده کرد که طبیعتا جون آدمو بالا میاره. سیستم indirect lighting خوبی هم نداره. اما به عنوان یه موتور مجانی عالیه
vray الگوریتم مپلینگ dmc در ائن خیلی عالیه به طوری که در اکثر کارایی که با اون رندر میشن از dmc استفاده میشه.سیستم نورپردازی غیر مستقیم خیلی خوبی داره اما اصولا برای تولید انیمیشن از GI استفاده نمیشه به طوری که پیکسار هنوز از روش نور پردازی دستی استفاده می کنه(گفته آقای جرمی ویکلی سوپر وایزور نورپردازی در پیکسار مشغول کار بر روی پروژه brave)
اما یادم رفت بگم موتور رندر ها با یه دسته بندی دیگه به raytrace base و renderman base تقسیم میشن
از جمله raytrace base ها:
mentalray
vray
arnold
turtle
و renderman ها
renderman
3delight
air
maya man
رندر من بهترین موتوری بوده که تا به حال کار کردم فوق العاده سریع فوقالعاده خصوصا در مو و خز اما تو بعضی مسائل به دلیل کمبود منابع آموزشی و کم کاری هکر ها , xforce به مشکل برخوردم از جمله volumetric effects
3delight بچه رندر من به حساب میاد خوبه به شرطی که بتونی خوب شیدر بنویسی area light در اون داغون هست Ao رو بد میگیره و ...
air یه چیزی بین این دوتاست اما چون فقط دمو ورپنش موجوده نتونستم تو عمقش برم اما واقعا خوب بود ازش لذت بردم
maxwell بلافصله به زباه دان ویندوز منتقلش کردم آشغال بود. اگه تو سایتش هم برید کار جالبی ازش نیست غیر از یکی یعنی در برابر vray چیزی به حساب نمیاد اصلا زمان رندرش مقرون به صرفه نیست اگه میگید نه یه کره بذارید تو صفحه باهاش رندر بگیرید
iray هم موتور فیریکی نیست چون بر اساس final gather و GI کار میکنه یعنی اگر این دو گزینه خاموش باشند نورپردازی رو محاسبه نمیکنه. خواستن رقیبی برای vray Rt درست کنن که هنوز نتونستن ولی امیدوارم موفق بشن
از spray trace هم قافل نشیدحتی از vray Rt بهتره و وایه منتال ری ساخته شده سری به سایتش بزنید دموهاشو ببینید
آخ گردنم درد گرفت _________________
 
از توضیحات تون ممنون واقعاً خوب بود کلی استفاده کردم.

یه سوال دیگه ! اگر خواسته باشم یه انیمیشن رو با منتال ری بگیرم یعنی باید حتماً از gi و fg استفاده نکنم ؟

یعنی این دو گزینه در تک فریم استفاده میشند ؟

اگر توضیح بدید ممنون میشم.
 

black-death

Member
بازم سلام

من اون آموزشارو دیدم ولی بیشتر احتیاج به درک نوپردازی دستی دارم اگر آموزش های بیشتری رو معرفی بکنید ممنون میشم
 

davoodice

Well-Known Member
اون اموزشی توی master class 1 رو اگه ببینید کاملا توضیح میده که چه طوری این کارو میکنه
از امبینت اکولوژن برای روشنایی عمومی صحنه استفاده میکنه بعدش نور خورشید رو میذاره بعدش در جاهایی که نور خورشید به زمین می تابه نور برگشتی میذاره (bounce light) جلوی پنجره ها نور هایی رو قرار میده برای نور هایی که از فضای بیرون به داخل می تابند در نهایت در جاهایی که احتیاج داره درخشندگی بیشتری وجود داشته باشه نورهای اضافی قرار میده که فقط خاصیت specular در اونها فعال است
 

davoodice

Well-Known Member
از توضیحات تون ممنون واقعاً خوب بود کلی استفاده کردم.

یه سوال دیگه ! اگر خواسته باشم یه انیمیشن رو با منتال ری بگیرم یعنی باید حتماً از gi و fg استفاده نکنم ؟

یعنی این دو گزینه در تک فریم استفاده میشند ؟

اگر توضیح بدید ممنون میشم.
از fg در بعضی شات ها استفاده میشه ولی با شرایط خاص
مثلا حرکت دوربین سریع وجود نداشته باشه کاراکتر تو صحنه نباشه یا جدا رندر بشه و حرکت سریع نداشته باشه هوا ابری باشه با نزدیک غروب یا شب و به طور کلی زیاد روشن نباشه
اما از photon تا حالا ندیدم جایی برای انیمیشن اسفتده بشه چون داغونه
سوالی که پیش میاد اینه پس اینجوری که نور پردازی خیلی سخت میشه !
واقعیتشم همینه نورپردازی کار زمان بریه چنانچه اگه به stuff آخر انیمیشن ها نگاه کنید میبینید که تعداد نورپرداز ها گاها از تعداد انیماتور ها هم بیشتره!
اما یه چیزی هم هست و اون این که در موتور رندر هایی مثل renderman , vray قابلیت image base lighting وجود داره که نیازی به indirect lighting نداره! به عنوان مثال شما وقتی از IBL در mentalray استفاده کنید باید حتما fg رو روشن کنید اما در وی ری و رندر من نیازی به این کار نیست در نتیجه فلیکر و نویز هم ایجاد نمیشه البته در منتال ری هم این قابلیت هست اما مخفیه. به دلیل این که هنوز کاملا بهینه نشده.
امیدوارم کمکت کرده باشم
 

black-death

Member
من اون آموزش رو کامل دیدم چند بار هم دیدم ولی هنوز کاملا درکش نکردم آموزش های مکمل میخوام وگرنه هرچی آموزش رندر بوده من خوردمشون
 

black-death

Member
راستی من شنیدم کارکتر توی صحنه کاملا جدا باید نورپردازی بشه این درسته ؟
 

davoodice

Well-Known Member
اگه بخواد تو کامپوزیت موشن بلر بخوره که حتما

اما اگه نخواد میشه جدا رندر نشه
 

black-death

Member
چطوری میشه تو کامپوزیت موشن بلر بهش داد ؟ من تو افتر کامپوزیت میکنم کارامو
از طیرق کانال آلفا دیگه به احتمال زیاد درسته ؟
آموزش نورپردازی کارکتر دارید ؟
 

davoodice

Well-Known Member
اساس کار یکیه اما دیجیتال توتورز یکی داره

موشن بلر رو گرفتن کانال وکتور انجام میدن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا