آموزش خطی دیرکتور - برای مالتی مدیا بیلدر کاران

Member
هدف این آموزش یادگیری دیرکتور برای جایگزینی با مالتی مدیا بیلدره و یک آموزش گام به گام نیست بلکه یک سری آموزش نکته به نکته (روش درس دادن ابدائی خودم) است که برای شروع کار با این نرم افزار می تونه مفید باشه
نکته: من عادت دارم که در حین یادگیری چیزی اونو آموزش هم بدم پس ممکنه بین پست زدن من فاصله زیادی بیافته
----------
پیش نیاز ها
1- آشنایی با اصول کلی برنامه های مالتی مدیا
2- آشنایی با زبان انگلیسی در حد ابتدایی
3- آشنایی با محیط کاری ویندوز مخصوصا کپی و پیست
4- شناخت کلی بر انواع فایل و کاربردهای آنها
5- آشنایی با برنامه مالتی مدیا بیلدر
6- آشنایی چند ساعته با محیط دیرکتور
---------
ایندکس
نکته اول - چرا دیرکتور؟
نکته دوم - اینترفیس یا رابط کاربری دیرکتور
نکته سوم - اصطلاحات و تعاریف
نکته چهارم - شبیه سازی صفحات مالتی مدیا بیلدر در دیرکتور
نکته پنجم - اسکریپت نویسی کلید ها
نکته ششم - تنظیمات پروژه
 
آخرین ویرایش:

Member
نکته اول - چرا دیرکتور؟

من تا حالا کارهای زیادی رو با استفاده از مالتی مدیا بیلدر انجام دادم و مشکلات زیادی رو از پیش پام برداشتم ولی محدودیت هایی که این نرم افزار در استاندارد های کار مالتی مدیا داره و این حقیقت که این نرم افزار دیگه ساخته نمیشه من رو به فکر انداخت که ابزار کارم رو عوض کنم و اولین گزینه برنامه دیرکتور بود
چند باری که سعی کردم به مشکلاتی برخورد کردم که وقت حل کردنشون رو نداشتم ولی این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری هاست و ایندفعه تا آخرش وایستادم
------------
نکته: مزایا و معایبی که اینجا اضافه خواهم کرد کاملا در مقایسه با مالتی مدیا بیلدر خواهد بود و کاملا نظرات شخصی خودم
------------
مزایا

معایب

-----------
 

Member
نکته دوم - اینترفیس یا رابط کاربری دیرکتور

من یک تعریف سا ده برای تمام برنامه های گرافیکی و طراحی دارم و این تعریف با مقایسه با فوتو شاپ هست
مالتی مدیا بیلدر: یک فوتوشاپ با امکان صفحه های متفاوت و ساخت کیلید میلید
دیرکتور: یک فوتوشاپ با تایم لاین یا همون نوار زمان و البته کیلید میلید
بخش های اینترفیس رو در لیست زیر به تدریج براتون شرح میدم (توضیحات در صورت نیاز تصحیح و تکمیل میشن)
-------------
Stage
همون جایی که شما صورت برنامه رو میسازید و چیزی که کاربر از برنامه شما میبینه (یا نمیبینه ولی هست) یا به زبان ساده جای طراحی اینترفیس
-------------
Score
نوار زمان برنامه که شما اتفاقات مختلف رو روی اون زمان بندی میکند که چه چیزی در چه زمانی اتفاق بیافته . در اینجا حکم لایه ها رو هم داره
-------------
Tool Palette
لیست ابزارها که بیشتر حکم منویی از مواد مصرفی در Stage رو داره
-------------
Property Inspector
جایی که خاصیت های اشیاء* رو میتونید تغییر بدید
------------
Cast
حکم انبار مواد استفاده شده رو داره و هر شیئی رو که میسازید اینجا لیست میشه
------------
Library
کتابخونه که بیشتر یک سری اشیاء از پیش آماده رو تو خودش داره




-----------------------------------
*هر چیزی رو که شما ایجاد میکنید یا وجود داره یکی از اشیاء در برنامه شما به حساب میاد
 
آخرین ویرایش:

Member
نکته سوم - اصطلاحات و تعاریف

در اینجا کلمات و معانی رو که استفاده میکنم رو توضیح میدم
--------------
Tempo
ابزار موسیقی برای دیرام دیرام دام دام ولی اینجا برای فریم بر ثانیه به کار میره ولی چون بیشتر مربوط میشه به انیمیشن و من انیمیشن هامو توی فلش میسازم زیاد برام اهمیتی نداره چون تاثیری روی سرعت اجرای فلش نداره
--------------
Behavior
اسکریپت هایی رو که مستقیم داخل تایم لاین نوشته میشن و به صورت یک آبجکت جداگانه به حساب میان رو بیهیویر اسم دارن
--------------
Lingo
زبان برنامه نویسی دیرکتور که بیشتر شبیه حرف زدن انگلیسیه (البته از جاوا هم میتونید استفاده کنید)
--------------
 
آخرین ویرایش:

Member
نکته چهارم - شبیه سازی صفحات مالتی مدیا بیلدر در دیرکتور

اول از همه بگم که من کاری به امکانات انیمیشن دیرکتور ندارم و هدفم فقط استفاده به عنوان جایگزین برای مالتی مدیا بیلدر هست
اولین سوالی که پیش میاد اینه که من چه جوری صفحه یک صفحه دو و الی آخر رو بسازم؟
---------
خیلی ساده شما میتونید هر فریم در تایم لاینتون رو یک صفحه تصور کنید و صفحاتتون رو روی اون فریم بسازید یا اینکه بگید از این فریم تا این فریم صفحه اول (برای کسانی که میخوان انیمیشنی کار کنن) ولی یه سری کارها هست که باید انجام بدید
1- ممانعت از رفتن اتوماتیک برنامه به فریم (صفحه) بعدی
بالای تایم لاین بخشی مربوط به اسکریپت نویسی (روی فریم ها) ، تمپو ، صدا و چیزایی که هنوز بلد نیستم وجود داره که به صورت پیشفرض شما فقط میتونید اسکریپتشو ببینید
روی فریم اول راست کلیک کنید و آخرین گزینه یعنی Frame Script رو بزنید. کد پشفرض به این صورته
PHP:
on exitFrame me
  
end
شما یه go loop بهش اضافه کنید
PHP:
on exitFrame me
  go loop
end
تا وقتی که برنامه میخواد از فریم خارج بشه برگرده و تکرار کنه اون فریم رو
همین کار رو میتونید برای تمام صفحات تکرار کنید
2- نام گذاری صفحات
شما میتونید در بالاترین جای تایم لاین که یک نوار سفید رنگه کلیک کنید تا یک مارکر ایجاد کنید و بعد برای اون فریم یک اسم(لبیل - مارکر یا هر چیزی تو برنامه نویسی بهش میگن) بذارید تا با استفاده از اون اسم بتونید به صفحه مورد نظر برید
 
آخرین ویرایش:

Member
نکته پنجم - اسکریپت نویسی کلید ها

در درس قبل ایجاد صفحات رو یاد گرفتید و یک اسکریپت ساده هم برای لوپ کردن فریم نوشتید حالا میخواهیم یک کلید برای رفتن به صفحه بعد ایجاد کنیم
اسکریپتی که در درس قبل نوشتیم از نوع Behavior بود که به صورت یک اسکریپت مستقل عمل میکنه و برای خودش یک شئ حساب میشه و میتونید از اون جاهای دیگه هم استفاده کنید ولی نوع دیگری از اسکریپت وجود داره که روی ابجکت ها نوشته میشه و جزعی از اون آبجکت حساب میشه (Cast member scripts) مشابه اسکریپت های روی کلید در مالتی مدیا بیلدر
--------
انواع کلید
دایرکتور دو نوع کلید داره (پیشفرض) کلید کلاسیک و کلید فلش. در بالای منوی ابزار یک منو وجود داره برای انتخاب ابزار که اگه میخواهید با ابزار های کلاسیک کار کنید باید گزینه کلاسیک رو انتخاب کنید و یک کلید بسازید
توجه: اگر از کلید های فلش استفاده میکنید باید در
Property Inspector > Flash Component > eventPassMode
مقدار رو به #passAlways تغییر بدید تا اسکریپت شما کار کنه
اسکریپت
حالا که کلید رو ایجاد کردید میتونیم در پنجره Cast روی کلید راست کلیک کرده و Cast Member Script رو انتخاب کنید تا وارد اسکریپت ادیتور شید و اسکریپت زیر رو بنویسید
PHP:
on mouseUp
  go "main"
end
دقت داشته باشید که من یک لیبل به اسم main در فریم دوم ایجاد کردم
 

Member
نکته ششم - تنظیمات پروژه

خب دیگه وقتشه که از پروژه خروجی بگیریم ولی مثل اینکه یه سری تنظیمات نیازه تا پروژه کپی پروژه های مالتی مدیا در بیاد
-----------
اندازه ها
یه حای خالی از پروژه رو انتخاب کنید و برید به
Property Inspector > Movie
Stage Size = برای اندازه طول و عرض صفحه
Channels = تعداد لایه های تایم لاین
Color = رنگ پس زمینه یا همون بک گرند

تایتل بار بالای برنامه و خط دور برنامه
در همون حالت قبلی تب کنار Movie
Property Inspector > Display Template
Title = اسم برنامه برای تایتل بار و کلید تسک بار
Location = محل قرار گرفتن برنامه
Resizeable = قابلیت کشیده شدن پنجره برنامه
Titlebar Options = تنظیمات مربوط به نوار اسم برنامه و کلید بستن و مینیمایز
Appearance Options = تنظیمات شکل برنامه و لبه های برنامه

تنظیمات فایل خروجی
File > Publish Settings > Projector
Custom icon for application file = آیکن برنامه
Full screen = فول سکرین
Lock stage size to movie's stage = مهم. اندازه برنامه رو با اندازه پروژه یکی نگه میداره و نمیذاره کشیده بشه
Exit lock = فکر کنم امکان اسکپ زدن برای خروج رو حذف میکنه
Center stage in monitor = برنامه رو وسط مانیتور باز میکنه

----------------------------------
خب حالا شما میتونید برنامه هاتون رو توی دیرکتور بسازید (منم همینجور) فقط کمی تجربه نیاز دارید
من سعی میکنم مشکلاتی رو که حل میکنم سریعاً بیارم به اشتراک بذارم
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا