آموزش تعدیل برای مهندسین عمران

یکی از مواردی که در طول پروژه بر عهده مهندسین دفتر فنی است، نوشتن صورت وضعیت کارکرد و صورت وضعیت تعدیل می‌باشد، صورت وضعیت تعدیل در سال‌های اخیر به دلیل تورم و رشد چشم گیر قیمت‌ها در هر دوره کوتاه، به شدت مورد اهمیت قرار گرفته است. این آموزش از آکادمی عمران به آموزش تعدیل و محاسبه انواع آن می‌پردازد.
به عنوان مثال، پیمانکاری با فهرست بهای سال 96 قرارداد بسته و برای آنالیز و پیشنهاد قیمت خود متوسط قیمت میلگرد را کیلویی 2000 تومان در نظر گرفته است. حالا که در سال 1402 متوسط قیمت میلگرد کیلویی در حدود 25000 تومان است، این پیمانکار باید چه کاری انجام دهد؟
هزینه‌های برآورد پیمانکار در این مثال تعدیل 3 برابر شده است. پیمانکار دو راه دارد:
از کارفرما بخواهد که پیمان را خاتمه دهد.
از طریق تعدیلی که در قرارداد در نظر گرفته شده، بخشی از مابه التفاوت قیمت‌ها را جبران کند.
خاتمه پیمان به نفع پیمانکار و کارفرما نیست، چرا که پیمانکار مجبور می‌شود کار را با ضرر ترک کرده و کارفرما نمی‌تواند در موعد مقرر پروژه را بهره برداری کند. همچنین، انتخاب مجدد یک پیمانکار دارای صلاحیت و انتقال کار، پروژه را از نظر زمانی و هزینه نهایی با مشکل رو به رو می‌کند.
هر دو طرف قرارداد مایل به استفاده از تعدیل هستند تا به کمک آن قیمت‌های روز را با قیمت‌های زمان قرارداد متناسب کنند.
از این رو بیشتر پروژه‌های عمرانی مشمول تعدیل می‌شوند و تسلط بر نوشتن تعدیل یکی از نقاط قوت هر مهندس دفترفنی است. با تهیه آموزش نحوه محاسبه تعدیل در صورت وضعیت نویسی، در کنار آموزش نوشتن صورت وضعیت تعدیل کارکرد، تجمیعی، ارزی و غیره، آموزش تعدیل نویسی با دو نرم افزار تدکار و تکسا را نیز یاد خواهید گرفت!
آموزش تعدیل بخشی از آموزش حرفه‌ای نخبگان دفترفنی است، حتما پیش از تهیه این آموزش به آموزش نخبگان دفترفنی نیز سربزنید. هم چنین آموزش‌های متره برآورد، آنالیز بها، صورت وضعیت نویسی و تعدیل به کمک دو ابزار تدکار و تکسا در کنار آموزش های فوق قرار داده شده تا علاوه بر دانش فنی، بر ابزارهای دفترفنی نیز مسلط شوید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا