آموزش تصویری 3Ds Max به زبان پارسی

HexaDesign

Member
درود به همه دوستان و تبریک سال نو
من به تازگی آموزش نرم افزار Autodesk 3Ds max از سطح ابتدای شروع کردم، خیلی خوشحال میشم دوستان این آموزش ها رو ببینند و واسه بهبود کیفیت اون ها راهنماییم کنن.
:)
با سپاس!
 

HexaDesign

Member
اولین آموزش:

در آغاز کار با interface یا صفحه اولی که هربار یه نرم افزاری رو باز کنیم، میبینیمش آشنا میشیم. همون شکل ها و دکمه هایی و لیست و... که بعضی نرم افزارها خیلی خوشگل و آسون یه آدم عاقل و حرفه ای طراحیش کرده و در بعضی نرم افزارها هم فقط بستنش که صفحه پر شه!

خوشبختانه Max خیلی ساله داره به پیش می تازد و از آماتور در طراحی این نرم افزار قدرتمند خبری نیست. interface یا همون شکل و شمایل رو هم میشه به صورتی که میخوایم عوض کنیم تا حسابی برامون راحت به این کار هم میگن Customize User Interface!

توو این ویدئو فقط یاد میگیریم چی به چیه! اسم ها رو به انگلیسی میگم تا جاهای دیگه هم بدردمون بخوره، سعی کنین انگلیسیتون رو قوی کنین این طوری خیلی کارتون آسون میشه.


[video=youtube_share;7X5zQaijejs]http://youtu.be/7X5zQaijejs[/video]



بعد از دیدن این ویدئو باید بدونید که:
- Caption Bar
- Application Menu
- Main Menu
- Main Toolbar
- Viewports Layouts
- Viewports
- command Panel
- Animation Controls
- Viewports Control
چی هستند و کجا هستند!
 

HexaDesign

Member
دومین آموزش:

در این ویدئو آموزش ساخت اشکال ساده و تغییر این اشکال رو داریم

به این حجم ها میگن primitivies یا ابتدایی، با همین شکل های سادی کلی مدل پیچیده و باحال میشه ساخت، مدل سازی توو مکس با همین ساده ها شروع میشه و پله پله پیچیده میشه
لازمه این مدل ها رو بشناسیم تا بتونیم وقتی خواستیم یه مدل سخت رو بسازیم استارت کار رو که خیلی مهمه مثل آب خوردن بزنیم و بیوفتیم توو غلتک مدل سازی
حتما رسمشون کنین و با پارامتراشون بازی کنین.

YouTube

[video=youtube_share;2IF_YYpvs1Y]http://youtu.be/2IF_YYpvs1Y[/video]



در پایان این درس باید بتونیم:

علاوه با آشنایی با اشکال مختلف Standard Primitives اونا رو بکشیم و پارامترهاشون رو تغییر بدیم.
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part3: Navigating In 3Ds Max Viewports

آموزش سوم:


توو این ویدئو نحوه چرخش، زوم و پن کردن در نماهای دید ۳Ds Max رو یاد می گیریم.

اینکه یاد بگیریم چه طوری تو viewportهامون بگردیم و یه چرخی وسط objectها بزنیم بسیار در سرعت کار ما تاثیر داره، حتما باید با موس و کیبورد این کار رو انجام بدیم و قلقش دستمون بیاد، با چندبار تمرین کردن روون میشه کار.
تمرین عملی، نه چشمی یا فکری! مکس را اجرا کنید و امتحان فرمایید!



YouTube
[video=youtube_share;edT3cGF-ogw]http://youtu.be/edT3cGF-ogw[/video]


در آپارات ببینید!


در پایان این ویدئو باید:

بتونیم زوم، چرخش و پن کردن رو با موس و کیبورد انجام بدیم و کلیدهای ترکیبی بزرگ کردن viewport رو به خاطر بسپاریم!
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part4: Switching Viewports

آموزش چهارم:
توو این ویدئو با روش های تغییر viewportها به همدیگر و shortcut یا کلیدهای میانبر اونا آشنا میشیم.

تغییر نماهای دید در مدل سازی بسیار مهمه! خیلی وقتا لازم میشه یه جسم رو از نمای روبرو بکشیم و بلافاصله بخوایم ببینیم از نماهای بالا چه شکلی شده. در 99% موارد خود من یه نما رو بزرگ میکنم و تمام صفحه باهاش کار میکنم، اگه بخوام هی اون نما رو کوچیک کنم و برگردم توو 4 نمای اصلی وقت زیادی گرفته میشه. با چندتا shortcut ساده میتونم خیلی راحت نمای دیدی که هستم رو به نمایی که لازم دارم تغییر بدم.



YouTube


[video=youtube_share;O7sNsxOrcuo]http://youtu.be/O7sNsxOrcuo[/video]



در آپارات ببینید!


در پایان این ویدئو باید:
بتونیم نماهای دید رو به همدیگه تغییر بدیم و shortcutهای تبدیل نماها به همدیگرو یاد گرفته باشیم!
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

خدا قوت دوست جوان

بعنوان اولین آموزشها حرکت خوبیه ... جلوتر که بریم شاید یه نکاتی رو خدمتتون عرض کنم اما علی الحساب به همین روند ادامه بدید، بلکه بزرگترای فامیل هم یه تکونی به خودشون بدن.

موفق باشید
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part5: Viewports Modes

آموزش پنجم:
در این ویدئو با حالت های مختلف نماهای دید و نحوه تغییر اونا آشنا میشیم، حالت های مختلف دید هم میتونن جالب باشن و هم مفید و بسیار کاربردی. یه نکته هست هر چی نمای دید خوشگلتر بشه فشاری که روی سیستم ما میاره بیشتره چون باید چیزای زیادی رو محاسبه کنه تا ظاهر دید رو اون طوری به ما نشون بده، پس عملا حالت های دید جذاب جز قشنگی کاربردی ندارند میشه واسه چند لحظه عوضش کرد و دید ظاهر کار چه طوری میشه اما واسه استفاده مداوم به شخصه اصلا پیشنهاد نمیکنم.

چنتا از این حالت ها خیلی مهم و کاربردی در مدلسازی هستند، و باید یاد بگیریمشون و مثل تغییر نماهای دید به همدیگه اینا رو هم به همدیگه با سرعت تغییر بدیم.

YouTube
[video=youtube_share;k6Of3A81YS8]http://youtu.be/k6Of3A81YS8[/video]

در آپارات ببینید!

در پایان این ویدئو باید:
بتونیم سه حالت مهم نماهای دید رو به هم تغییر بدیم و shortcutهای این کار رو به خاطر بسپریم.
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part6: Move, Rotate, Scale

آموزش ششم:

در این ویدئو با نحوه جابجا کردن، چرخاندن و تغییر مقیاس آشنا میشیم.

عملا حرف های من رو ویدئو اضافه است! یه بار امتحان بشه آموزش تمومه! بسیار آسان و پر استفاده هستند. shortcutهای این سه دستور باید حتما یاد گرفته شود!



YouTube

[video=youtube_share;spvGGV3vA5I]http://youtu.be/spvGGV3vA5I[/video]


در پایان این ویدئو باید:
با نحوه Move, Rotate و Scale در سه حالت آشنا شده و shortcutهای اونا رو به یاد سپرده باشیم!
 

HexaDesign

Member
با سلام،

خدا قوت دوست جوان

بعنوان اولین آموزشها حرکت خوبیه ... جلوتر که بریم شاید یه نکاتی رو خدمتتون عرض کنم اما علی الحساب به همین روند ادامه بدید، بلکه بزرگترای فامیل هم یه تکونی به خودشون بدن.

موفق باشید

نکات رو الان هم بگین خوشحال میشم اشتباه یه چیزی نگم بعدا...
منم خیلی دلم میخواست از بزرگان یاد بگیرم، تنها چیزی که ازشون یاد گرفتم سکوت بود که قبلا بلد بودم! تا این بزرگای فامیل یه تکون به خودشون بدن خودم بزرگ بشم فک کنم!:green:
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part7: Creating More Geometries

آموزش هفتم:

در
این ویدئو با ساخت geometryهای بیشتر و پارامترای اونا آشنا میشیم. شناخت احجام آماده مکس به کارمون در مدلسازی سرعت میده، حداقل یک بار تمام این موارد رو بکشید و پارامتراشون رو تغییر بدید تا توو ذهنتون بمونه
چون ما همین objectهای ساده رو میسازیم و بعد پله پله تغییرشون میدیم و به مدلی که میخوایم تبدیلشون میکنیم.



YouTube

[video=youtube_share;EHxbL_nC2_w]http://youtu.be/EHxbL_nC2_w[/video]

در آپارات ببینید!



در پایان این ویدئو باید با ساخت انواع موارد زیر آشنا شده باشیم:


- Standard Primitives
- Extended Primitives
- Doors
- Windows
- AEC Extended
- Stairs
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part8: Selecting Objects, Creating Shapes

آموزش هشتم:

در این ویدئو با نحوه انتخاب objectها روش های مختلف این کار و کم و زیاد کردنشون آشنا میشیم. با shapes هم آشنا میشیم که مثل geometry هستند یعنی باید آشنا باشیم باهاشون!

این از اون درس کشک هاست فقط گفته میشه تا گفته شده باشه!



YouTube


[video=youtube_share;DtqWGHZdYCM]http://youtu.be/DtqWGHZdYCM[/video]


در آپارات ببینید!


در پایان این ویدئو باید:

نحوه انتخاب objectها با انواع مختلف Marquee Selection و کم و زیاد کردن اون ها رو همراه با shortcutشون که Q می باشد رو یاد گرفته باشیم. و انواع shapesها به غیر از line و section و nurbs curves رو شناخته باشیم.


 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part9: Customizing Units

آموزش نهم:

توو این ویدئو با نحوه تایین کردن واحدهای اندازه گیری آشنا میشیم. unitها برای آسونی کار ما درست شدن و میتونیم به وسیله اونا تا حدودی کار رو دقیق انجام بدیم خیلی مهمه unitها رو قبل از شروع پروژه مشخص کنیم تا بعدا دچار مشکل نشیم معمولا یه بار که اونو تنظیم کنیم به همون حالت باقی میمونه.

YouTube
[video=youtube_share;ecBDAqgO9fw]http://youtu.be/ecBDAqgO9fw[/video]




در آپارات ببینید!




در پایان این ویدئو باید بتونیم:

unit ها رو در مکس تغییر بدیم و هیچ وقت یادمون نره همیشه این کار رو اول پروژه انجام بدیم!
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part10: Grid and Spinners

آموزش دهم:

در این ویدئو با grid یا صفحه مشبک یا صفحه مختصات مکس آشنا میشیم، بعضی وقت ها objectهایی هستند که نمیتونیم اندازه دقیق بهشون بدیم و حدودی یه اندازه کلی براش میزاریم مثل قوری مکس، فرض کنین لبه بالایی سر قوری رو میخواین با قطر 1 بسازین، چطوری میشه بر حسب کرد قطر بدنه حسابش کرد؟ یه راه آسون وجود داره اونم اینکه بدونیم فاصله خط های grid از هم چقدرند و بر اساس اونا اندازه سر قوری رو در بیاریم.ما میتونیم فاصله خطوط grid رو از هم به مقدار دلخواه مشخص کنیم، فقط اینو یادمون باشه تایین این فاصله دائم ثابت نمیمونه و هردفعه که مکس رو باز میکنیم برمیگرده به حالت اولش، اگه لازمش داشتیم باید تغییرش بدیم هر بار...

با دوتا فلش کوچیک spinner آشنا میشیم و راحتی استفاده اونا رو یاد میگیریم. رایت کلیک کردن روشون من یکی رو که خیلی تنبل کرده و ناخودآگاه تووی نرم افزارهای دیگه هرجا فلش میبینم این کار رو تکرار میکنم ...


YouTube
[video=youtube_share;XoMnAxvvFmc]http://youtu.be/XoMnAxvvFmc[/video]


در آپارات ببینید!




در پایان این ویدئو باید:

با grid آشنا شده باشیم و نحوه تغییر فاصله خطوطش رو از هم یاد گرفته باشیم و همچنین با نحوه استفاده از spinnerها مسلط شده باشیم.
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part11: Auto Grid

آموزش یازدهم:

توو این ویدئو با Auto Grid یا صفحه مشبک/مختصاتی که به صورت موقت و اتومات مکس برامون میسازه آشنا میشیم، فایده Auto Grid اینه که میشه بلافاصله روی سطح ها (که بعدا یاد میگیرم اسمشون Polygon میشه) objectهای مختلف رو به راحتی رسم کنیم.



YouTube

[video=youtube_share;EA8gx_d1nV4]http://youtu.be/EA8gx_d1nV4[/video]



در آپارات ببینید!



در پایان این ویدئو باید:

با Auto Grid آشنا شده و طرز استفاده اون رو یادگرفته باشیم!
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part12: Align

آموزش دوازدهم:

این دفعه با Align یا تراز کردن آشنا میشیم، دستور ساده و پرکاربردی که نمیدونم چرا خیلیا ازش میترسن و فکر میکنن پیچیدست! سخترین قسمت این ویدئو شصت بار پشت سر هم تکرار کردن Pivot Point و ماکسیمم مینیمومه! هی زبونه آدم گره میخوره!
با Align میشه به راحتی objectها رو با همدیگه خیلی دقیق و سریع (بر اساس موقعیت، زاویه دوران و مقیاس) تطابق بدیم.
Pivot Point یا نقطه ثقل جسم با مرکز جسم فرق داره، مرکز جسم همیشه مرکز میمونه و به شکل جسم بستگی داره اما Pivot Point یه نقطه دلخواهه که قابل تنظیمه و بعدا یاد میگیریم چه جوری به مکانی که میخوایم انتقالش بدیم، پیدا کردن Pivot Point هم خیلی راحته: محل برخورد بردار/خط های Transform Gizmo یا همون فلش های رنگی که قبلا باهاشون آشنا شدیم.




YouTube
[video=youtube_share;l7GFMNh0NpU]http://youtu.be/l7GFMNh0NpU[/video]

در آپارات ببینید!




در پایان این ویدئو باید:
اسم Pivot Point رو به خاطر سپرده باشیم و با Align آشنا شده و روش استفاده و Shortcut اون رو یاد گرفته باشیم!
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part13: Clone

آموزش سیزدهم:
در این ویدئو با Clone یا همون کپی کردن خودمون آشنا میشیم، Clone سه حالت داره.
حالت اول که اسمشم هست copy یه نمونه دیگه از جسمی که باهاش clone انجام دادیم رو میسازه اما به صورت کاملا مجزا و مستقل
دو حالت دیگه اسمشون هست instance و reference. تقریبا شبیه هم هستند و وقتی از جسمی با این دو حالت کپی میگیریم انگار یه کپی دقیقا شبیه اولی درست کردیم که با تغییر هر کدوم از اونا اون یکی هم تغییر میکنه با یه اختلاف جزئی که به زبون خودمونی میشه: instance یعنی کپی برابر اصل اما reference یعنی کپی تابلو بنجول!
با Zoom Extents (یا نزدیک شدن به اندازه کافی!) هم آشنا میشیم که سریع ما رو به جسم یا اجسامی که میخوایم نزدیک میکنه و از کلنجار رفتن با اسکرول موس یا Viewporytها نجاتمون میده! shortcutاشم بسیار ساده از حرف اول Zoom یعنی Z می باشد!



YouTube

[video=youtube_share;GBixnMITIeM]http://youtu.be/GBixnMITIeM[/video]


در آپارات ببینید!

در پایان این ویدئو باید:
با سه حالت Clone آشنا شده باشیم و روش این کار رو بدونیم و همچنین shortcut بسیار ساده Zoom-extents رو به خاطر سپرده باشیم!
 
آخرین ویرایش:

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part14: Array

آموزش چهاردهم:
این بار Array یا چیدمان تمیز و مرتب آشنا میشیم.
array برای کپی کردن در تعداد زیاد و فاصله های منظم کمک خیلی خوبی میتونه باشه، بر خلاف ظاهرش که شاید بار اول پیچیده به نظر بیاد خیلی سادست. با Make Unique که دستوری برای تبدیل instance (اجسام شبیه به هم) به copy (اجسام مستقل) هم آشنا میشیم.


YouTube
[video=youtube_share;L8_wAD42Zkg]http://youtu.be/L8_wAD42Zkg[/video]



در آپارات ببینید!






در پایان این ویدئو باید:
با Array آشنا شده و روش استفاده اون رو یاد گرفته باشیم و همچنین بتونیم اجسام وابسته به هم (instance) رو به مستقل (copy) تبدیل کنیم
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part15: Selection Filter

آموزش پانزدهم:
توو این ویدئو با فیلتر کردن انتخاب objectها آشنا میشیم، اینو یادمون بمونه که بعد از selection filter اون رو به حالت اول یا همون All (انتخاب تمام آبجکت ها) در بیاریم تا مشکلی در انتخاب نداشته باشیم و گردنه max نندازیم که خرابه!


YouTube
[video=youtube_share;0C8xcMGmsVk]http://youtu.be/0C8xcMGmsVk[/video]

در آپارات ببینید!





در پایان این ویدئو باید نحوه دسته محدود یا فیلتر کردن انتخاب ها رو یادگرفته باشیم
 

HexaDesign

Member
3Ds Max Tutorials - part16: 2D to 3D+ Render

آموزش شانزدهم:
در این ویدئو مثال سادمون رو تموم میکنیم و با نحوه رندر گرفتن ابتدایی آشنا میشیم. اجسام دوبعدی قابل رندر گرفتن نیستن اما میشه با چند روش ساده اونا رو به اجسام سه بعدی تبدیل کرد.
حالا که مثالمون تموم شد:
کم پیش میاد برای این مدل ها تمام جزئیاتش رو رسم کنیم معمولا یه Box می کشیم و تصویر خط کش رو روش میندازیم که با اون روش متریال دهی هم آشنا خواهیم شد.




YouTube

<b style="">[video=youtube_share;VwbOgJfiNvw]http://youtu.be/VwbOgJfiNvw[/video]

در آپارات ببینید!





در پایان این ویدئو باید:
یکی از روش های 3 بعدی کردن اجسام 2 بعدی رو یاد گرفته باشیم و با استارت رندر گرفتن آشنا شده باشیم.

 

جدیدترین ارسال ها

بالا