آموزش تصویری نحوه در دست گرفتن دف

music509

New Member
0gvzwpy4fsne9km9g418.jpg

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا دف نوازی اساتیدی مانند بیژن کامکار همواره جذاب است؟ چرا نواختن ریتم ساده ای مانند حی ا... توسط اینان زیبا و دل نشین به نظر می رسد و در مقابل از شنیدن دف نوازی برخی دیگر بیزاریم؟

شیوه ی صحیح در دست گرفتن دف به قدری اهمیت دارد که در اکثر موارد ، می توان آن را منشاء تفاوت بین اجرای جذاب و کسل کننده توسط نوازندگان حرفه ای دانست. در واقع شکل و شیوه ی در دست گرفتن دف ، اثری مستقیم بر نوازندگی ما دارد. به جرئت می توان گفت که شکل نادرست آن مانع نواختن صحیح ضربات خواهد بود.


در اینجا اشاره ای خواهیم داشت به شیوه ی صحیح در دست گرفتن دف و سپس چند اشکال رایج مربوط به این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر شیوه ی صحیح را نشان می دهد. ویژگی های این تصویر بدین شرح اند:
الف)شستی از راستایی که با راستای افق زاویه قائمه می سازد ، اندکی انحراف دارد.
ب) سنگینی دف روی هر دو دست توزیع می شود که بخش بیشتری را دست چپ تحمل می کند.
ج) کف دست راست تقریباً مقابل قلب قرار دارد.
د) صفحه ی فرضی ای که پوست در آن واقع است با راستای بدن موازی نیست. بدین معنی که دف شما در انتهای سمت چپ ( نسبت به خودتان ) جلوتر از سمت راست آن است.
ه) بالای دف اندکی به جلو تمایل دارد. (به مبتدیان توصیه نمی شود)
844714479866359315461.jpg
و اما چند اشکال رایج...! می توانید آنها را انجام دهید تا صحت مطالب را راحت تر درک کنید.اول اینکه شستی را در راستای عمود بر راستای افق نگیرید. این موجب می شود که تمام سنگینی دف را دست چپ تحمل کند و زودتر خسته شود. همچنین در نواختن ضربات تم و بک دچار مشکل خواهید شد و نهایتاً ضربات به شکلی نه چندان کامل اجرا می شوند. در حقیقت ضربه ی تم در بم ترین ناحیه و ضربه ی بک در زیرترین ناحیه اجرا نخواهد شد.
039004755364615763171.jpg


برخی نوازندگان دف را در موقعیتی بالاتر از حد معمول نگه می دارند. اینان نیز در اجرای تم وبک با مشکل مواجه می شوند. ضربه ی تم به طور کامل روی پوست نمی خوابد و برای اجرای بک ناچارند مچ خود را به پایین خم کنند و یا از اجرای صحیح آن صرف نظر نمایند. ناگفته نماند که خون کمتری هم به دستانشان می رسد.برخی دیگر نیز دف را جلوی صورتشان می گیرند. در این حالت اصطلاحاً گوش از صدای ساز پر می شود و قدرت تشخیص کیفیت صدا را در میانه ی کار از دست می دهید. به علاوه اجرای بک نیز دچار اشکال می شود.
286711055694413573311.jpg

در انتها به تصاویری که از چند اجرای استاد کامکار انتخاب کرده ام دقت کنید و مطالب فوق را در تصاویر زیر بررسی کنید.
839578945513234558581.jpg
لازم به تذکر است که با توجه به تعدد شیوه های آموزش دف نوازی ، ممکن است این مطلب برای همگی آن ها صادق نباشد. لذا این مطلب عمدتاً نوازندگانی را مخاطب قرار می دهد که از شیوه ی نوازندگی استاد کامکار و یا از شیوه های نزدیک به آن پیروی می نمایند. علی ای حال در هر شیوه ای چهارچوب هایی مرتبط با موضوع این مطلب تعریف شده است که توجه به آنها ارتقای قدرت نوازندگی را در پی خواهد داشت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا