آموزش بافت دهی

mnamazi

Member
سلام به اساتید عزیز و گرامی !!

من چطور میتونم به یک دیوار و یا یه ساختمون ، در تری دی مکس 2009 ، بافت بدم !!

منو بطور کامل راهنامیی کنید !!؟

ممنونم !
 

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام .
با زدن کلید m و باز کردن matrial editor یکی از اسلات (کره) های خالی رو انتخاب میکنید و از قسمت maps کانال diffuse رو کلیک کرده و از لیست ظاهر شده، bitmap رو انتخاب میکنید و عکس مورد نظر رو بر میگزینید.
حالا کره ی مورد نظر رو روی آبجکت توی viewport میکشید. اگر چند ابجکت انتخاب کرده باشید دو گزینه ظاهر میشه که گزینه ی اول متریال رو به کل موضوعات انتخابی میده و گزینه ی دوم متریال رو به اون موضوعی از انتخابتون نسبت میده که متریال رو روش کشیدین.

البته چون شما فرمودین بافت، من shader و متریال رو توصیح ندادم. فقط بافت رو گفتم....
موفق باشید
 

mnamazi

Member
سلام

سلام دوست من !!
واقعا که کمک بسیار بزرگی بهم کردی !!!

موضوع shader و متریالچی هست !!؟

امکان دارد که کاملا در مورد متریال و بافت رو بیشتر توضیح بدهید !!؟
 

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام.
ممنونم.

متریال خاصیتی هست که shader و texture( بافت) زیر مجموعه ی اون محسوب میشن.
ببین متریال یه تعریفی هست که شامل خیلی از خصوصیات برای ماده ای که میخوای بسازی میشه.
مثلا یه چوب براق رو در نظر بگیر:
این چوب میتونه یه بافت برای رنگ کلی چوب داشته باشه:diffuse
میتونه خاصیتی برای انعکاس تصاویر اطراف داشته باشه:reflection
میتونه با استفاده از bitmap برای تو پستی و بلندی های ریز چوب رو با استفاده از نور و سایه به صورت مجازی شبیه سازی کنه:bump
میتونه پستی و بلندی های بزرگ چوب رو با جابجا کردن زیر اجزای مدل به صورت واقعی که توسط map تعیین میشه شبیه سازی کنه:displacement

و خیلی خصوصیات دیگه

shaderخاصیتی هست که معمولا بازتابش نور رو در سطح متریال تعریف میکنه
ممکنه در حالت نوری یکسان، یه متریال نور رو بصورت متمرکز و با شدت زیاد بازتابش کنه و یه متریال دیگه این نور رو با شدت و تمرکز کم و یا حالات دیگه..البته این باز تابش به معنای ساطع شدن نور از سطح متریال نیست بلکه تصویر نور روی متریال نشون داده میشه.

البته توضیحات بالا بیشتر مربوط به متریال های استاندارد هستن.
چون بدلیل سطح بالای بقیه ی متریال ها ممکنه در ابتدا برات گیج کننده باشه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا