آموزش ایندیزاین Adobe InDesign CS5 ME قسمت 4

odrakoola

Well-Known Member


به علت طولای شدن مطلب تصمیم گرفتم هر بخش در یک پست جدید درج بشه.
با تشکر.

سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7



قسمت های اول تا سوم را از اینجا ببینید

قسمت چهارم
فصل سوم : استایل بندی متون
درس اول : ایجاد یک استایل (همان قالب) برای پاراگراف.
درس دوم : تفاوت استایل بندی پاراگراف و استایل بندی کارکتر.
درس سوم : توضیحاتی در مورد Next Styles (استایل بعدی) در تنظیمات یک پاراگراف.
درس چهارم : استفاده از شیوه های تودرتو یا همان Nested Styles.
درس پنجم : استفاده از شیوه های تودرتو خطی یا همان Nested Line Styles.
درس ششم : استفاده از GREP Styles.

درس اول : ایجاد یک استایل (همان قالب) برای پاراگراف
شاید در ابتدای کار با اندیزاین از خود بپرسید دلیل استفاده از استایلها چیست و چرا یک طراح باید از استایل بندی متون و یا استایل بندی اشیاء استفاده کند اما به تدریج که با این نرم افزار کار میکنید متوجه این موضوع میشوید که بدون استفاده از استایل ها، کار شما بسیار سخت و وقتگیر خواهد بود.
زمانی که قرار است یک نشریه 20 صفحه ای و یا حتی 100 صفحه ای را طراحی کنید متون، تیترها و سوتیرتها در همه ی صفحات دارای یک قالب کلی هستند ؛ برای مثال تیترها همه با فونت Titr و با سایز 16 هستند و متون اصلی همه با فونت Nazanin و با سایز 10 یا 12 هستند. حال اگر قرار باشد تک تک تیترها را قالب بندی کنید و فونت و سایز فونت همه ی آنها را جداگانه تغییر دهید شاید بیشتر زمان خود را باید صرف این کار کنید و زمانی برای هنرپردازی و ایجاد نشریه زیبا نمی ماند ، اینجاست که از استایل بندی متون استفاده میکنید به این شکل که برای تیترها یک استایل با فونت Titr و سایز 16 می سازید (تغییرات دیگر هم میتوانید در این استایل بدهید) و سپس این استایل را به همه ی تیترهای نشریه اعمال میکنید.
در ایندیزاین 5 نوع استایل بندی وجود دارد که عبارت است از :
1- استایل بندی پاراگراف ها.
2- استایل بندی کاراکترها و کلمات.
3- استایل بندی اشیاء.
4- استایل بندی جداول.
5- استایل بندی سلول های جداول.
موارد 1 و 2 را در این فصل توضیح میدهیم و توضیح سایر موارد را به فصول بعد موکول میکنیم.

20.jpg




برای ساختن استایل پاراگراف ابتدا پاراگراف مورد نظر خود را قالب بندی کنید ( نوع فونت ، سایز ، تراز بندی و سایر تغییرات ظاهری را اعمال کنید) حال از منوی Windows قسمت Styles پنل Paragraph Styles را نمایان کنید.
در این پنل از منوی آبشاری باز شوند سمت راست گزینه New Paragraph Styles را انتخاب کنید. در پنجره باز شده برای استایل خود نامی انتخاب کنید، شما میتوانید تغییرات دیگری هم در استایل خود ایجاد کنید ، کافی است از گزینه های سمت چپ یک مورد را انتخاب و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید برای مثل اگر در قسمت Tabs یک تب جدید ایجاد کنید تمام پاراگراف هایی که از این استایل تبعیت کنند تنظیمات تب آنها به این شکل خواهد بود.
نکته : در پنجره New Paragraph Styles در قسمت Shortcut یک کلید میانبر برای استایل خود بسازید و در هر پاراگراف دلخواه با فشردن آن کلید استایل را به پاراگراف اعمال کنید.

درس دوم : تفاوت استایل بندی پاراگراف و استایل بندی کارکتر
تفاوت این 2 نوع استایل بندی در این است که در صورتی که شما داخل یک پاراگراف کلید کنید یا یک کلمه از پاراگراف را انتخاب کنید و یا کل پاراگراف را انتخاب کنید و یک استایل پاراگراف را اعمال کنید تمامی کلمات آن پاراگراف تغییر میکنند ، اما زمانی که شما قصد دارید فقط یک یا چند کلمه از یک پاراگراف را تغییر دهید از استایل بندی کاراکتر استفاده میکنید، برای این کار ابتدا کلمه مورد نظر خود را تغییرات ظاهری دهید و پنل Character Styles را از مسیر Windows قسمت Styles نمایان کنید.
در این پنل از منوی آبشاری باز شوند سمت راست گزینه New Character Styles را انتخاب کنید. سایر تغییرات درست مشابه استایل بندی پاراگراف است.

21.jpg



درس سوم : توضیحاتی در مورد Next Styles (استایل بعدی) در تنظیمات یک پاراگراف.
در پنجره New Paragraph Styles قسمت Based On برای مشخص کردن استایل پشتیبان است . استایل پشتیبان استایلی است که استایل شما تنظیمات پیشفرض خود را (در صورتی که شما تغییر نداده باشید) از آن میگیرد ، برای مثال اگر شما رنگ حروف برای استایل خود را تغییر نداده باشید استایل شما رنگ پیشفرض خود را از استایل پشتیبان میگیرد.
اما گزینه بعدی این پنجره Next Styles است. این گزینه برای مشخص کردن استایل بعد از استایل اصلی شماست به این معنی که اگر شما در پاراگرافی که استایل اصلی به آن اعمال شده کلید اینتر را بزنید به طور خودکار استایل بعدی فعال میشود و ادامه متن با استایل بعدی درج خواهد شد.
تمرین: دو استایل بسازید ( هر کدام با ظاهری متفاوت ) و استایل دوم را استایل بعدی برای استایل اول قرار دهید (برای ویرایش استایل ها 2 بار روی آنها کلیک کنید ) حال در یک فریم متن کمی تایپ کنید و در اواسط متن اینتر بزنید و دوباره کمی تایپ کنید. حال کل متن را انتخاب کرده روی استایل اول راست کلیک کرده گزینه Apply "Paragraph Style 1" then Next Style را کلیک کنید ، خود متوجه کاربرد استایل بعدی خواهید شد.


22.jpg





درس چهارم : استفاده از شیوه های تودرتو یا همان Nested Styles.
شیوه های تودرتو یا همان Nested Styles میتوانند بسیار پرکاربد باشند . بسیاری از ما از کنار این قبلیت کاربردی ایندیزاین میگذریم و از آن استفاده نمیکنیم.
برای فهم بهتر کاربرد شیوه های تودرتو تصور کنید شما در نشریه خود پاراگراف هایی دارید که همه گی کلمه اولشان Bold است و 3 کلمه ی بعد از کلمه اول Italic هستند حال اگر بخواهید برای تک تک پاراگراف ها این تغییرات را اعمال کنید به ساعت ها وقت نیاز خواهید داشت. اینجاست که باید از Nested Styles استفاده کنید.
برای اعمال تغییرات گفته شده با استفاده از شیوه های تودرتو ابتدا یک استایل کاراکتر بسازید که حروف آن Bold است و سپس یک استایل کارکتر دیگر با حروف Italic بسازید. اکنون یک استایل پاراگراف جدید بسازید و در پنجره تنظیمات استایل پاراگراف به قسمت Drop Caps and Nested Styles بروید و در قسمت Nested Styles روی New Nested Styles کلیک کنید و در قسمتی که None درج شده است استایل کاراکتری که Bold بود را انتخاب کنید. دوباره روی New Nested Styles کلیک کنید و در قسمتی که None درج شده است استایل کاراکتری که Italic بود را انتخاب کنید و عدد 1 را به 3 تغییر دهید و در پایان OK .
حال این استایل پاراگراف را به هر پاراگرافی اعمال کنید کلمه ی اولش Bold و سه کلمه بعد از کلمه اول Italic خواهد شد.



23.jpg




تکرار در شیوه های تودرتو
بعد از این که یک شیوه ی تودرتوی خاص خود را ساختید دوباره New Nested Styles را کلیک کنید و در قسمتی که None درج شده است Repeat را انتخاب کنید. مشاهده میکنید شیوه ی تودرتوی شما تا پایان پاراگراف تکرار خواهد شد.



24.jpg


درس پنجم : استفاده از شیوه های تودرتو خطی یا همان Nested Line Styles.
در قسمت Drop Caps and Nested Styles قسمت دیگری وجود دارد که Nested Line Styles نام دارد و برای اعمال یک استایل کارکتر خاص به خط اول پاراگراف مورد نظر شما کاربرد دارد.

25.jpg




درس ششم : استفاده از GREP Style.
در پنجره تنظیمات استایل پاراگراف قسمتی وجود دارد با نام GREP Style که برای اعمال استایل کاراکتر به کاراکتر خاص دیگری که در پاراگراف وجود دارد به کار میرود.
برای مثل اگر میخواهید نقطه پایانی پاراگراف رنگش تغییر کند و این موضوع برای تمامی پاراگراف ها تکرار شود استایلی با رنگ مورد نظر (مثلا قرمز ) ساخته و در تنظیمات پاراگراف در قسمت GREP Style پس از این که روی New GREP Style کلیک کردید در قسمت Apply Style استایل کاراکتری که با رنگ قرمز ساخته بودید انتخاب کنید و در قسمت to Text عبارت زیر را تایپ کنید:

کد:
[FONT=Tahoma]\W$[/FONT]

شاهد خواهید بود که نقاط پایانی تمام پاراگراف ها رنگشان تغییر خواهد کرد.


26.jpg




سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
 
آخرین ویرایش:

ahmadsobhan

New Member
سلام.
دوستان عزيزم و تمام كساني كه ادامه آموزش اينديزاين رو خواسته بوديد بايد عرض كنم كه انشاالله قسمت پنجم به زودي آماده ميشه و قرار ميگيره .
فقط سرعت درج آموزش مثل قبلا نخواهد بود و همه تلاش من تمام كردن مطلب خواهد بود ... در ضمن تعدادي از دوستان خواسته بودند از بنده شماره تلفني داشته باشند كه متاسفانه مقدور نيست . كساني كه سوالي در ضمينه اينديزاين دارند ميتونن از طريق فيسبوك با من در مييون بذارند.(در امضام قرار گرفته)
با تشكر


از شهریوره انگار میگی نزدیکه تموم شه! پس کووو :green:

ما منتظریما! اموزشای خوبیه!ممنونم.. واقعا ممنون..آخه هیچ جای نت برای نسخه 5 یه آموزش درست حسابی که قشنگ توضیح داده باشه نیس! خدا خیرت بده! پرشین جی اف ایکس داشت که انقد گنگ توضیح داده انگار همه مث خودش بلدن! :shock:

از طرف یک منتظر فصل پنجی!
:wink:
 

yasinb3da

New Member
با سلام
دوستان عزيز من وقتي يه عكس رو ميارم تو اينديزاين كيفيتش خيلي افت مي كنه و به دلم نمي شينه . مشكل از كجاست ؟
البته وقتي يه فايل psd هم Place مي كنم اون كيفيت مطلوب رو نداره.
ممنون از راهنماييتون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا