آموزش : اهمیت رنگ بندی در طراحی سایت

succes

Member
[h=2]در این مقاله قصد داریم در مورد این که رنگ بندی چه اهمیتی در طراحی سایت دارد ؟[/h]آیا رنگ خاکستری رنگ سیاه نوینی است؟
دان سلاگن1 از شرکت کرایون پژوهشی را در مورد رنگهای وب سایت به اشتراک گذاشته است.
برقراری ارتباط با شرکتی که از یک یا دو رنگ در طراحی وب سایتش, اغلب با هدف طراحی نام تجاری2 به کار میبرد. آسان است. (برای مثال: کُک برابر با رنگ قرمز است). نمونه های فراوانی از نامهای تجاری وجود دارند که با موفقیت رنگهای خاص خویش را دارند.
اما اکنون, چیز عجیبی در جریان است. در بسیاری از موارد, رنگهای نامهای تجاری که در طراحی وب سایتها به کار میرود در واقع از رنگهای نامهای تجاری آنها متفاوت است.
برای مثال, فیسبوک را در نظر بگیرید. غالباً در وب سایت فیسبوک از چه رنگی استفاده میشود؟ به احتمال زیاد, آبی فیسبوکی که مدل رنگ آرجی بی3 آن به صورت زیر است: رنگ قرمز ® = 89, رنگ خاکستری (G)= 89 و رنگ آبی (B)= 152 که در تصویر زیر نشان داده شده است (
از وب سایت brandcolours.net).
اما هنگامی که نگاه دقیقتری به رابط کاربری4 در
facebook.com انداخته میشود, چه اتفاقی رخ میدهد؟

طراحی سایت


همان گونه که در بالا ارائه شده است (از colourpeek سپاسگذارم), در حدود 25 رنگ ارائه شده است که از نسبت­های آرجی­بی زیر تشکیل شده­اند:
طراحی سایت


اکنون به یاد داشته باشید رنگی که کاربران بیشتر توسط آن با فیس­بوک ارتباط برقرار می­کنند, رنگ آبی فیس­بوک6 است. میانگین کلی همه رنگ­های مورد استفاده توسط فیس بوک در جدول اکسل در بالا نشان داده شده اند که در واقع به شرح زیر هستند:
میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
به تفاوت میان دو رنگ توجه کنید. در سمت چپ رنگی است که کاربران توسط آن با فیس­بوک ارتباط برقرار می­کنند. اما در سمت راست رنگی قرار دارد که کاربران در هنگام استفاده از فیس­بوک با آن روبه­رو می­شوند.
تأثیر روان­شناختی7
بنابراین توجه کردن به تأثیر روان­شناختی هر رنگ بر روی کاربر ارزشمند است. برای این منظور, از چرخه رنگ احساسی[2] بهره گرفته خواهد شد. احترام گذاشتن به نشان­واره (آرم) شرکت[3]:

طراحی سایت


بنابراین با توجه به این نمودار, حداقل آشکار می­شود که فیس­بوک می­خواهد کاربران با «اعتماد» با نام تجاری آنها ارتباط برقرار کنند که با توجه به اینکه آنجا شبکه­ای اجتماعی است و کاربران جزئیات خصوصی زندگی­شان را به اشتراک می­گذارند, این امر معقول به نظر می­رسد[1]. اما زمانی که در سایت، فیس­بوک می خواهد کاربران حس «آرامش» داشته باشند که همچنین توجه کردن به ماهیت آشفته خبرخوان[2] معقول به نظر می­رسد.
حتی با پست­های جدیدی که در هر دقیقه به روز می­شوند, فیلم­ها, آگهی­های بازرگانی, به روزرسانی­ها, درخواست دوستی, دعوت به رویداد و پیام­های جدید از افرادی که واقعاً نمی­خواهید آنها را (بدترین) بخوانید... کاربر ناخودآگاه در یک محیط خاکستری آرامش­بخش احاطه شده است که او را به پیمایش[3] پیوسته و ماندن در وب­سایت می­کند. فیس­بوک به خوبی عمل کرده است.
طراحی سایت


این باعث شده است تیم ما به سراغ کرایون برود. آیا این روند به صورت ناخودآگاه در اطرافمان بدون توجه بیشتر کاربران اتفاق می­افتد؟ برای تجزیه و تحلیل بیشتر, دو وب­سایت بزرگ دیگر یوتیوب[1] و ابی[2] را بررسی کردیم. برای یافتن اطلاعات بیشتر, یافته­ها در زیر آورده شده­اند
01: فیس­بوک
رنگ برقراری ارتباط با نام تجاری:


طراحی سایت


رنگ­های تجربه وب­سایت:
طراحی سایت


میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
نتیجه­گیری: فیس­بوک برای نشان دادن «اعتماد» با رنگ آبی برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد می­پردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
02: یوتیوب
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت


رنگ تجربه وب­سایت:


میانگین ® = 150
میانگین (G) = 141
میانگین (B) = 143
نتیجه­گیری: یوتیوب برای نشان دادن «هیجان » با رنگ قرمز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد می­پردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
03: ابی
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت


رنگ تجربه وب­سایت:






طراحی سایت


میانگین ® = 153
میانگین (G) = 166
میانگین (B) = 177


نتیجه­گیری: ابی برای نشان دادن «هیجان /اعتماد/خوش­بینی[1]/آرامش» با رنگ­های قرمز/آبی/زرد/سبز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد می­پردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
بنابراین,آیا رنگ خاکستری به جای رنگ مشکی کاربرد دارد؟
با اینکه فیس­بوک, یوتیوب و ابی در سراسر وب­سایت سخنی از این موضوع به میان نمی­آورند, اما آنها در رتبه­بندی ترافیک وب در ایالات متحده به ترتیب رتبه­های 2, 3 و 7 را به خود اختصاص داده­اند. توجه کردن به این نکته که در همه این وب­سایت­ها, زمان در این سایت­ها به­ویژه در فیسبوک و یوتیوب, هیجان انگیز و انرژی­بخش[2] است. هر چقدر کاربران بیشتر در وب­سایت آنها بمانند برای آنها بهتر است, بنابراین شاید بتوان چیزهایی از این تیتان­ها[3] آموخت.
با این حال، به عنوان یک هشدار کوچک[4]: لازم است در مورد این آزمایش دو چیز در نظر گرفته شود.
نخست, تجزیه و تحلیل میانگین­های رنگی آرجی­بی به منظور پیدا کردن یک رنگ غالب که با توجه به درصد فضای صفحه نمایش هر رنگی که نمایان می­کند, عمل نمی­کند. اینآزموندر سایت های دیگر از جمله آمازون[1] و توییتر[2] که دارای چنین نتایج قطعی نیستند نیز اجرا شد (اگر چه شاید ارزشش را داشته باشد به اینکه لینکدین[3] و پینترست[4] نیز توجه کنیم که طیفی از رنگ خاکستری را به عنوان پس­زمینه وب­سایت­شان به کار می­برند, همان گونه که در سایت crayon.co نیز به کار رفته است).


طراحی سایت


در وب­سایت ما crayon.co نیز از رنگ خاکستری به عنوان پس­زمینه استفاده شده است.
دوم اینکه, به دلیل اینکه هر شرکتی هدف جداگانه و متفاوتی دارد, همه سایت­هایی که بررسی شده­اند از رنگ خاکستری به عنوان رنگ غالب در مدت زمان حضور کاربر در سایت استفاده نمی­کنند. برای مثال سایت نت­فیکس[1] را در نظر بگیرید. این سایت, سایتی شناخته­شده به خاطر نام تجاری قرمز رنگش است که «هیجان» را تداعی می­کند. اما بیشتر برای تجربه کاربران جدید از رنگ مشکی استفاده می­کند که القاکننده یک حس رمزآلودگی, بالقوه و احتمالی است. به دلیل اینکه نت­فیکس می­خواهد کاربران درباره نام تجاری هیجان­زده شوند و از سایت بازدید کنند و سپس آن شتاب را بتواند مهار کند و در مسیر کشف قرار دهد, بنابراین از دیدگاه نام تجاری این عمل معقولانه به نظر می­رسد. به عبارت دیگر، هدف آنها (که همانند هدف فیس­بوک نیست) مشغول کردن کاربر و انگیزه بخشیدن به او برای انتخاب یک فیلم/نمایش است, بنابراین آنها به هدف خویش رسیده­اند و موفق شده­اند.
آیا باید از این روند پیروی کرد؟
به عنوان یک بازاریاب یا به عنوان یک طراح, چه زمانی برای آخرین بار واقعاً به­راحتی نشسته­اید[2] و در مورد اهداف شرکت خودتان فکر کرده­اید و سپس یک سری از آزمون­های رنگ را برای تأثیرگذاری بر اهدافتان اجرا کرده­اید؟
در بسیاری از موارد، شرکت ها می توانند زنجیره­ای از "رهنمودهای” نام تجاری و الگوهایی را دریافت کنند که ممکن است به عنوان یک مانع عملکرد سایت اقدام کنند.
در 6 ماه باقی­مانده 2015 هنوز برای ایجاد یک تأثیر مهم در شرکت خودتان زمان باقی است, اما این زمان از هم اکنون شروع شده است.
واژه­ها: دان سلاگن
دان سلاگن مدیر ارشد بازاریابی[3] شرکت کرایون است. اگر علاقه­مند به مهار قدرت طراحی و خلاقیت هستید, از این سایت دیدن کنید. این برنامه شاملبیش از 14 میلیونطرح است کههدف آنکمک کردن به کاربر برای یافتن منبع الهام,همکاری کردن با همکاران وذخیره کردن بهترین طرح­هایوب­سایت است.


ترجمه توسط : تبریز وب
منبع :
تبریز وب



 

جدیدترین ارسال ها

بالا