succes
Member
[h=2]در این مقاله قصد داریم در مورد این که رنگ بندی چه اهمیتی در طراحی سایت دارد ؟[/h]آیا رنگ خاکستری رنگ سیاه نوینی است؟
دان سلاگن1 از شرکت کرایون پژوهشی را در مورد رنگهای وب سایت به اشتراک گذاشته است.
برقراری ارتباط با شرکتی که از یک یا دو رنگ در طراحی وب سایتش, اغلب با هدف طراحی نام تجاری2 به کار میبرد. آسان است. (برای مثال: کُک برابر با رنگ قرمز است). نمونه های فراوانی از نامهای تجاری وجود دارند که با موفقیت رنگهای خاص خویش را دارند.
اما اکنون, چیز عجیبی در جریان است. در بسیاری از موارد, رنگهای نامهای تجاری که در طراحی وب سایتها به کار میرود در واقع از رنگهای نامهای تجاری آنها متفاوت است.
برای مثال, فیسبوک را در نظر بگیرید. غالباً در وب سایت فیسبوک از چه رنگی استفاده میشود؟ به احتمال زیاد, آبی فیسبوکی که مدل رنگ آرجی بی3 آن به صورت زیر است: رنگ قرمز ® = 89, رنگ خاکستری (G)= 89 و رنگ آبی (B)= 152 که در تصویر زیر نشان داده شده است (از وب سایت brandcolours.net).
اما هنگامی که نگاه دقیقتری به رابط کاربری4 در facebook.com انداخته میشود, چه اتفاقی رخ میدهد؟
طراحی سایت
همان گونه که در بالا ارائه شده است (از colourpeek سپاسگذارم), در حدود 25 رنگ ارائه شده است که از نسبتهای آرجیبی زیر تشکیل شدهاند:
طراحی سایت
اکنون به یاد داشته باشید رنگی که کاربران بیشتر توسط آن با فیسبوک ارتباط برقرار میکنند, رنگ آبی فیسبوک6 است. میانگین کلی همه رنگهای مورد استفاده توسط فیس بوک در جدول اکسل در بالا نشان داده شده اند که در واقع به شرح زیر هستند:
میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
به تفاوت میان دو رنگ توجه کنید. در سمت چپ رنگی است که کاربران توسط آن با فیسبوک ارتباط برقرار میکنند. اما در سمت راست رنگی قرار دارد که کاربران در هنگام استفاده از فیسبوک با آن روبهرو میشوند.
تأثیر روانشناختی7
بنابراین توجه کردن به تأثیر روانشناختی هر رنگ بر روی کاربر ارزشمند است. برای این منظور, از چرخه رنگ احساسی[2] بهره گرفته خواهد شد. احترام گذاشتن به نشانواره (آرم) شرکت[3]:
طراحی سایت
بنابراین با توجه به این نمودار, حداقل آشکار میشود که فیسبوک میخواهد کاربران با «اعتماد» با نام تجاری آنها ارتباط برقرار کنند که با توجه به اینکه آنجا شبکهای اجتماعی است و کاربران جزئیات خصوصی زندگیشان را به اشتراک میگذارند, این امر معقول به نظر میرسد[1]. اما زمانی که در سایت، فیسبوک می خواهد کاربران حس «آرامش» داشته باشند که همچنین توجه کردن به ماهیت آشفته خبرخوان[2] معقول به نظر میرسد.
حتی با پستهای جدیدی که در هر دقیقه به روز میشوند, فیلمها, آگهیهای بازرگانی, به روزرسانیها, درخواست دوستی, دعوت به رویداد و پیامهای جدید از افرادی که واقعاً نمیخواهید آنها را (بدترین) بخوانید... کاربر ناخودآگاه در یک محیط خاکستری آرامشبخش احاطه شده است که او را به پیمایش[3] پیوسته و ماندن در وبسایت میکند. فیسبوک به خوبی عمل کرده است.
طراحی سایت
این باعث شده است تیم ما به سراغ کرایون برود. آیا این روند به صورت ناخودآگاه در اطرافمان بدون توجه بیشتر کاربران اتفاق میافتد؟ برای تجزیه و تحلیل بیشتر, دو وبسایت بزرگ دیگر یوتیوب[1] و ابی[2] را بررسی کردیم. برای یافتن اطلاعات بیشتر, یافتهها در زیر آورده شدهاند
01: فیسبوک
رنگ برقراری ارتباط با نام تجاری:
طراحی سایت
رنگهای تجربه وبسایت:
طراحی سایت
میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
نتیجهگیری: فیسبوک برای نشان دادن «اعتماد» با رنگ آبی برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
02: یوتیوب
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت
رنگ تجربه وبسایت:
میانگین ® = 150
میانگین (G) = 141
میانگین (B) = 143
نتیجهگیری: یوتیوب برای نشان دادن «هیجان » با رنگ قرمز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
03: ابی
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت
رنگ تجربه وبسایت:
طراحی سایت
میانگین ® = 153
میانگین (G) = 166
میانگین (B) = 177
نتیجهگیری: ابی برای نشان دادن «هیجان /اعتماد/خوشبینی[1]/آرامش» با رنگهای قرمز/آبی/زرد/سبز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
بنابراین,آیا رنگ خاکستری به جای رنگ مشکی کاربرد دارد؟
با اینکه فیسبوک, یوتیوب و ابی در سراسر وبسایت سخنی از این موضوع به میان نمیآورند, اما آنها در رتبهبندی ترافیک وب در ایالات متحده به ترتیب رتبههای 2, 3 و 7 را به خود اختصاص دادهاند. توجه کردن به این نکته که در همه این وبسایتها, زمان در این سایتها بهویژه در فیسبوک و یوتیوب, هیجان انگیز و انرژیبخش[2] است. هر چقدر کاربران بیشتر در وبسایت آنها بمانند برای آنها بهتر است, بنابراین شاید بتوان چیزهایی از این تیتانها[3] آموخت.
با این حال، به عنوان یک هشدار کوچک[4]: لازم است در مورد این آزمایش دو چیز در نظر گرفته شود.
نخست, تجزیه و تحلیل میانگینهای رنگی آرجیبی به منظور پیدا کردن یک رنگ غالب که با توجه به درصد فضای صفحه نمایش هر رنگی که نمایان میکند, عمل نمیکند. اینآزموندر سایت های دیگر از جمله آمازون[1] و توییتر[2] که دارای چنین نتایج قطعی نیستند نیز اجرا شد (اگر چه شاید ارزشش را داشته باشد به اینکه لینکدین[3] و پینترست[4] نیز توجه کنیم که طیفی از رنگ خاکستری را به عنوان پسزمینه وبسایتشان به کار میبرند, همان گونه که در سایت crayon.co نیز به کار رفته است).
طراحی سایت
در وبسایت ما crayon.co نیز از رنگ خاکستری به عنوان پسزمینه استفاده شده است.
دوم اینکه, به دلیل اینکه هر شرکتی هدف جداگانه و متفاوتی دارد, همه سایتهایی که بررسی شدهاند از رنگ خاکستری به عنوان رنگ غالب در مدت زمان حضور کاربر در سایت استفاده نمیکنند. برای مثال سایت نتفیکس[1] را در نظر بگیرید. این سایت, سایتی شناختهشده به خاطر نام تجاری قرمز رنگش است که «هیجان» را تداعی میکند. اما بیشتر برای تجربه کاربران جدید از رنگ مشکی استفاده میکند که القاکننده یک حس رمزآلودگی, بالقوه و احتمالی است. به دلیل اینکه نتفیکس میخواهد کاربران درباره نام تجاری هیجانزده شوند و از سایت بازدید کنند و سپس آن شتاب را بتواند مهار کند و در مسیر کشف قرار دهد, بنابراین از دیدگاه نام تجاری این عمل معقولانه به نظر میرسد. به عبارت دیگر، هدف آنها (که همانند هدف فیسبوک نیست) مشغول کردن کاربر و انگیزه بخشیدن به او برای انتخاب یک فیلم/نمایش است, بنابراین آنها به هدف خویش رسیدهاند و موفق شدهاند.
آیا باید از این روند پیروی کرد؟
به عنوان یک بازاریاب یا به عنوان یک طراح, چه زمانی برای آخرین بار واقعاً بهراحتی نشستهاید[2] و در مورد اهداف شرکت خودتان فکر کردهاید و سپس یک سری از آزمونهای رنگ را برای تأثیرگذاری بر اهدافتان اجرا کردهاید؟
در بسیاری از موارد، شرکت ها می توانند زنجیرهای از "رهنمودهای” نام تجاری و الگوهایی را دریافت کنند که ممکن است به عنوان یک مانع عملکرد سایت اقدام کنند.
در 6 ماه باقیمانده 2015 هنوز برای ایجاد یک تأثیر مهم در شرکت خودتان زمان باقی است, اما این زمان از هم اکنون شروع شده است.
واژهها: دان سلاگن
دان سلاگن مدیر ارشد بازاریابی[3] شرکت کرایون است. اگر علاقهمند به مهار قدرت طراحی و خلاقیت هستید, از این سایت دیدن کنید. این برنامه شاملبیش از 14 میلیونطرح است کههدف آنکمک کردن به کاربر برای یافتن منبع الهام,همکاری کردن با همکاران وذخیره کردن بهترین طرحهایوبسایت است.
ترجمه توسط : تبریز وب
منبع : تبریز وب
دان سلاگن1 از شرکت کرایون پژوهشی را در مورد رنگهای وب سایت به اشتراک گذاشته است.
برقراری ارتباط با شرکتی که از یک یا دو رنگ در طراحی وب سایتش, اغلب با هدف طراحی نام تجاری2 به کار میبرد. آسان است. (برای مثال: کُک برابر با رنگ قرمز است). نمونه های فراوانی از نامهای تجاری وجود دارند که با موفقیت رنگهای خاص خویش را دارند.
اما اکنون, چیز عجیبی در جریان است. در بسیاری از موارد, رنگهای نامهای تجاری که در طراحی وب سایتها به کار میرود در واقع از رنگهای نامهای تجاری آنها متفاوت است.
برای مثال, فیسبوک را در نظر بگیرید. غالباً در وب سایت فیسبوک از چه رنگی استفاده میشود؟ به احتمال زیاد, آبی فیسبوکی که مدل رنگ آرجی بی3 آن به صورت زیر است: رنگ قرمز ® = 89, رنگ خاکستری (G)= 89 و رنگ آبی (B)= 152 که در تصویر زیر نشان داده شده است (از وب سایت brandcolours.net).
اما هنگامی که نگاه دقیقتری به رابط کاربری4 در facebook.com انداخته میشود, چه اتفاقی رخ میدهد؟
طراحی سایت
همان گونه که در بالا ارائه شده است (از colourpeek سپاسگذارم), در حدود 25 رنگ ارائه شده است که از نسبتهای آرجیبی زیر تشکیل شدهاند:
طراحی سایت
اکنون به یاد داشته باشید رنگی که کاربران بیشتر توسط آن با فیسبوک ارتباط برقرار میکنند, رنگ آبی فیسبوک6 است. میانگین کلی همه رنگهای مورد استفاده توسط فیس بوک در جدول اکسل در بالا نشان داده شده اند که در واقع به شرح زیر هستند:
میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
به تفاوت میان دو رنگ توجه کنید. در سمت چپ رنگی است که کاربران توسط آن با فیسبوک ارتباط برقرار میکنند. اما در سمت راست رنگی قرار دارد که کاربران در هنگام استفاده از فیسبوک با آن روبهرو میشوند.
تأثیر روانشناختی7
بنابراین توجه کردن به تأثیر روانشناختی هر رنگ بر روی کاربر ارزشمند است. برای این منظور, از چرخه رنگ احساسی[2] بهره گرفته خواهد شد. احترام گذاشتن به نشانواره (آرم) شرکت[3]:
طراحی سایت
بنابراین با توجه به این نمودار, حداقل آشکار میشود که فیسبوک میخواهد کاربران با «اعتماد» با نام تجاری آنها ارتباط برقرار کنند که با توجه به اینکه آنجا شبکهای اجتماعی است و کاربران جزئیات خصوصی زندگیشان را به اشتراک میگذارند, این امر معقول به نظر میرسد[1]. اما زمانی که در سایت، فیسبوک می خواهد کاربران حس «آرامش» داشته باشند که همچنین توجه کردن به ماهیت آشفته خبرخوان[2] معقول به نظر میرسد.
حتی با پستهای جدیدی که در هر دقیقه به روز میشوند, فیلمها, آگهیهای بازرگانی, به روزرسانیها, درخواست دوستی, دعوت به رویداد و پیامهای جدید از افرادی که واقعاً نمیخواهید آنها را (بدترین) بخوانید... کاربر ناخودآگاه در یک محیط خاکستری آرامشبخش احاطه شده است که او را به پیمایش[3] پیوسته و ماندن در وبسایت میکند. فیسبوک به خوبی عمل کرده است.
طراحی سایت
این باعث شده است تیم ما به سراغ کرایون برود. آیا این روند به صورت ناخودآگاه در اطرافمان بدون توجه بیشتر کاربران اتفاق میافتد؟ برای تجزیه و تحلیل بیشتر, دو وبسایت بزرگ دیگر یوتیوب[1] و ابی[2] را بررسی کردیم. برای یافتن اطلاعات بیشتر, یافتهها در زیر آورده شدهاند
01: فیسبوک
رنگ برقراری ارتباط با نام تجاری:
طراحی سایت
رنگهای تجربه وبسایت:
طراحی سایت
میانگین ® = 106
میانگین (G) = 126
میانگین (B) = 133
نتیجهگیری: فیسبوک برای نشان دادن «اعتماد» با رنگ آبی برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
02: یوتیوب
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت
رنگ تجربه وبسایت:
میانگین ® = 150
میانگین (G) = 141
میانگین (B) = 143
نتیجهگیری: یوتیوب برای نشان دادن «هیجان » با رنگ قرمز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
03: ابی
رنگ ایجاد و حفظ اعتماد نام تجاری:
طراحی سایت
رنگ تجربه وبسایت:
طراحی سایت
میانگین ® = 153
میانگین (G) = 166
میانگین (B) = 177
نتیجهگیری: ابی برای نشان دادن «هیجان /اعتماد/خوشبینی[1]/آرامش» با رنگهای قرمز/آبی/زرد/سبز برای نام تجاریش به ایجاد و حفظ اعتماد میپردازد, اما رنگ غالب در سایت, طیفی از رنگ خاکستری است.
بنابراین,آیا رنگ خاکستری به جای رنگ مشکی کاربرد دارد؟
با اینکه فیسبوک, یوتیوب و ابی در سراسر وبسایت سخنی از این موضوع به میان نمیآورند, اما آنها در رتبهبندی ترافیک وب در ایالات متحده به ترتیب رتبههای 2, 3 و 7 را به خود اختصاص دادهاند. توجه کردن به این نکته که در همه این وبسایتها, زمان در این سایتها بهویژه در فیسبوک و یوتیوب, هیجان انگیز و انرژیبخش[2] است. هر چقدر کاربران بیشتر در وبسایت آنها بمانند برای آنها بهتر است, بنابراین شاید بتوان چیزهایی از این تیتانها[3] آموخت.
با این حال، به عنوان یک هشدار کوچک[4]: لازم است در مورد این آزمایش دو چیز در نظر گرفته شود.
نخست, تجزیه و تحلیل میانگینهای رنگی آرجیبی به منظور پیدا کردن یک رنگ غالب که با توجه به درصد فضای صفحه نمایش هر رنگی که نمایان میکند, عمل نمیکند. اینآزموندر سایت های دیگر از جمله آمازون[1] و توییتر[2] که دارای چنین نتایج قطعی نیستند نیز اجرا شد (اگر چه شاید ارزشش را داشته باشد به اینکه لینکدین[3] و پینترست[4] نیز توجه کنیم که طیفی از رنگ خاکستری را به عنوان پسزمینه وبسایتشان به کار میبرند, همان گونه که در سایت crayon.co نیز به کار رفته است).
طراحی سایت
در وبسایت ما crayon.co نیز از رنگ خاکستری به عنوان پسزمینه استفاده شده است.
دوم اینکه, به دلیل اینکه هر شرکتی هدف جداگانه و متفاوتی دارد, همه سایتهایی که بررسی شدهاند از رنگ خاکستری به عنوان رنگ غالب در مدت زمان حضور کاربر در سایت استفاده نمیکنند. برای مثال سایت نتفیکس[1] را در نظر بگیرید. این سایت, سایتی شناختهشده به خاطر نام تجاری قرمز رنگش است که «هیجان» را تداعی میکند. اما بیشتر برای تجربه کاربران جدید از رنگ مشکی استفاده میکند که القاکننده یک حس رمزآلودگی, بالقوه و احتمالی است. به دلیل اینکه نتفیکس میخواهد کاربران درباره نام تجاری هیجانزده شوند و از سایت بازدید کنند و سپس آن شتاب را بتواند مهار کند و در مسیر کشف قرار دهد, بنابراین از دیدگاه نام تجاری این عمل معقولانه به نظر میرسد. به عبارت دیگر، هدف آنها (که همانند هدف فیسبوک نیست) مشغول کردن کاربر و انگیزه بخشیدن به او برای انتخاب یک فیلم/نمایش است, بنابراین آنها به هدف خویش رسیدهاند و موفق شدهاند.
آیا باید از این روند پیروی کرد؟
به عنوان یک بازاریاب یا به عنوان یک طراح, چه زمانی برای آخرین بار واقعاً بهراحتی نشستهاید[2] و در مورد اهداف شرکت خودتان فکر کردهاید و سپس یک سری از آزمونهای رنگ را برای تأثیرگذاری بر اهدافتان اجرا کردهاید؟
در بسیاری از موارد، شرکت ها می توانند زنجیرهای از "رهنمودهای” نام تجاری و الگوهایی را دریافت کنند که ممکن است به عنوان یک مانع عملکرد سایت اقدام کنند.
در 6 ماه باقیمانده 2015 هنوز برای ایجاد یک تأثیر مهم در شرکت خودتان زمان باقی است, اما این زمان از هم اکنون شروع شده است.
واژهها: دان سلاگن
دان سلاگن مدیر ارشد بازاریابی[3] شرکت کرایون است. اگر علاقهمند به مهار قدرت طراحی و خلاقیت هستید, از این سایت دیدن کنید. این برنامه شاملبیش از 14 میلیونطرح است کههدف آنکمک کردن به کاربر برای یافتن منبع الهام,همکاری کردن با همکاران وذخیره کردن بهترین طرحهایوبسایت است.
ترجمه توسط : تبریز وب
منبع : تبریز وب