آموزش انیمیشن سازی از ابتدا تا اعتلا

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mehrdad155

کاربر فعال
به نام او که هر چه هست از اوست​

attachment.php

پیشگفتار

خوب, خوب, خوب, به دنیای قشنگ انیمیشن خوش آمدید.اینجا می خوایم هممون تفریح کنیم.شاد باشیم کارتون ببینیم و کارتون بسازیم و کلی با هم خوش بگذرونیم.پس لطفا اخمها باز و سرحال و از دنیایی که داخلشید بیایید بیرون و eventListener وtrace وif وfunction و class را بذارید کنار(برنامه نویس ها را گفتم)که اینجا می خوایم یه نفس راحت بکشیم و صد البته انیمیشن سازی را یاد بگیریم. پس پیش به سوی دنیای نقاشیها و کارتون هایی که هممون را می بره به بچگیهامون.
دوره ای که با لذت منتظر برنامه کودک بودیم تا کارتون های مورد علاقمون را پخش کنه.دوره ای که حس نوستالژيكش هممون را گرفته.یادتون می آد وقتی کارتون رابین هود تموم می شد چه حالی می شدیم.انگار این جادوگر تصاویر(منطورم والت دیسنی ه)قلبمون را می گرفت و ما اونو تو انیمیشنهاش جا می ذاشتیم.​



این سلسله آموزشها برای چه کسانی است
به جرات می گم برای همه.خصوصا علاقمندان به انیمیشن.انیماتورهای دوبعدی-انیماتورهای سه بعدی-بازی سازها و...چه کسانی که طراحیشون خوبه و چه کسانی که یه خط هم زوری می کشن.باور ندارید؟خوب برید انیمیشن هایی که تو جشنواره های بین الملل مقام آوردن را ببینید.طرف با یه تکه سیم یا چند تا چوب کبریت و یا چند تا خط ساده تونسته بالاترین جایزه ها را ببره.مثال بزنم؟چشم
انیمیشن Flux ساخته ی Chris Hinton.برید ببینید چند تا جایزه برده :اتاوا کانادا - زاگرب 2002 -انسی - لایپزیگ آلمان و...با یه سرچ ساده همه چی دستتون می آد.این هم یه تصویر از فیلمش:​

attachment.php


شما تواین تصویر نقاشی زیبایی می بینید؟پس چه چیزی اونو صاحب این همه جایزه کرده؟یه فکر درست.یه ایده ی درست و یه انیمیت درست.همه ی اینها دست یافتنیه
فقط علاقه داشته باشید و پشتکار.همه چی حله.
حالا این یکی را ببینید:
انیمیشن Balloons never come back ساخته ی خانم Cecilia Marreiros Marum که دختر بچه ای را نشون می ده که مادرش مرده و اون براش بادکنک به هوا می فرسته.جوایزش هم اینهاست:هیروشیما ژاپن - اشتوتگارت آلمان 2001 - شیکاگو 2002 آمریکا و...چند تا دیگه
تصویر را ببینید :​

attachment.php



دیگه نقاشی از این ساده تر؟مثل بچه دبستانی هاست.ولی با دیدن انیمیشنش اشکتون در می آد.پس اینو یاد بگیریم که ملاک, تنها پیاده سازی افکارمون و فهموندن اون به دیگرونه .به عبارت دیگه حرفمون را بتونیم تو فیلم بزنیم.به عبارت دیگه مغزمون به دستمون فرمون بده.به عبارت دیگه....خسته شدم به خدا.
من در این سری مقالات آموزشی تا اونجا که عقل ناقصم قد بده روشهای ساخت صحیح انیمیت کردن را می گم.99% آموزش با من و 1% خلاقیت از شما.​

قراره چی کار کنیم
می خواهیم با ساده ترین امکانات انیمیشن بسازیم و در این راه از کامپیوتر کمک بگیریم واون(منظورم کامپیوتره)برده ی ما باشه نه ما برده ی اون(قابل توجه افرادی که دنبال تمپلیت و نرم افزار های اجق وجق سه بعدی اند تا بلکه دری براشون باز بشه غافل از اینکه انیمیشن بدون دید صحیح, سرانجامی نداره)همیشه از کمترین امکاناتتون بیشترین بهره را ببرید.تو درسهایی که بهتون می دم متوجه می شید که مثلا با فلش می شه چه کارها که نکرد.اونوقت ما پناه می بریم به ابزارهای این برنامه مثل motion path که مثلا از غیب این ابزار برامون کارتون سیندرلا بسازه!!!
کارولین لیف انیماتور کانادایی که با شن و رنگ روی شیشه انیمیشن می سازه می گه:
"وقتی ابزار کار من محدود باشه خلاقیتم به اوج خودش می رسه "​

قراره من چی بگم
در هر درس ما سه پرده داریم.پرده ی اول:آموزش طراحی بدن انسان و کاریکاتور(مفصل می گم چی به چیه عجله نکنید) - پرده ی دوم : مباحث تئوریک که بسیار مفیدند مثل ریتم و زمان بندی و کمپوزسیون و رنگ شناسی و...اجرای درست - پرده ی سوم : اتاق کامپیوتر(بیس کار روی فلش نسخه ی CS5 است.هر جا این برنامه کم آورد سوییچ می کنیم رو یه برنامه دیگه تا نتیجه ی دلخواه بدست بیاد)در هر پرده هم کلی تمرین و مشق شب بهتون می دم که تا جلسه ی بعدی آماده باشید.​

چی احتیاج دارید
مدادHB (منظور همین مداد های عادی است). پاک کن .تخته شاسی طراحی .کاغذ و یه کامپیوتر. اگه اسکنر هم دارید که عالیه. نداشتید هم مهم نیست. و بالاخره علاقه + پشتکار + صبر + تمرین+تمرین +....​

شما باید چی کار کنید
خواندن درسها .انیمیشن زیاد دیدن(نه به صرف لذت بلکه به دید فنی)و انجام دادن تمرینهایی که بهتون می دم​


اولین تمرین:یه مداد و کاغذ بردارید وهمینطور به طور رندوم و اتفاقی یه سری خطوط بکشید.اگه بچه ی کوچیک تو خونه دارید این کار را به بهترین نحو براتون انجام می ده.حالا بیایید توی این خطوط در هم وبرهم ,شکل پیدا کنید و اونها را پر رنگ کنید.ببینید چند تا شکل می تونید بکشید.فقط توجه کنید که خطوط اضافی نکشید و فقط از تو همین خطوط شکلها را پیدا کنید.یه ضمیمه براتون گذاشتم.روش امتحان کنید.​


پ .ن :همه ی دروس این تاپیک, نوشته و حاصل تجربه ی خودمه.هر جا اقتباسی صورت بگیره یا بخوام کتابی معرفی کنم بهتون می گم.پس خواهشااز برداشت مقالات برای سایتها و جاهای دیگه اکیدا خودداری کنید (هر چند چیز قابل داری نیست)و فقط منحصر به سایت مجید آنلاین و بخش فلش هست.اگر نظر یاسوال و یا مورد خاصی هست تو همین تاپیک اعلام کنید یا پیغام خصوصی بدید.​

خوب دیگه خیلی حرف زدم . تمرینی که بهتون دادم را انجام بدید.زود برمی گردم​

شاد باشید - مهرداد​
 

پیوست ها

  • Randomline.jpg
    Randomline.jpg
    180.7 کیلوبایت · بازدیدها: 58
  • Logo2.gif
    Logo2.gif
    16.1 کیلوبایت · بازدیدها: 485
  • Flux.gif
    Flux.gif
    53.6 کیلوبایت · بازدیدها: 478
  • Sisilia.gif
    Sisilia.gif
    91.3 کیلوبایت · بازدیدها: 481
آخرین ویرایش:

Mehrdad155

کاربر فعال
آموزش انیمیشن سازی از ابتدا تا اعتلا (2)

به نام او که هر چه هست از اوست​

attachment.php


مقدمه و تاریخچه

نه من حوصله دارم براتون قصه بگم که انیمیشن از کجا شروع شد ونه شما. تو اینترنت و ویکی و کتابها هر چند تا بخواید نوشته شده.
هممون می خوایم زود بریم سر اصل مطلب.ولی دونستن چند تا چیز مهم لازمه ی هر کاریه.قول می دم زیاد کشش ندم.​


انیمیشن یعنی چی
این واژه از کلمه anima به معنای حیات و زندگی می آد که در پیوند با tion معنی جنب و جوش می ده.پس Animation(انیمیشن) به معنی جنب وجوشی یا جان بخشی یا حرکت بخشی و کلا به اصطلاح جدید در فرهنگنامه ی ما , پویا نمایی است.​


فرق بین انیمیشن و کارتون و کمیک استریپ چیه
انیمیشن برای نامیدن هر چیزی بصورت تک فریم تک فریم ساختن است. و کارتون هم به همین روش ساخته می شه منتها با نقاشی کردن(چیزی که قراره من بگم).ولی کمیک استریپ به کتابهای نقاشی شده با حباب گفتار بالای سرشون گفته می شه که معروفترینشون کتابهای تن تن اثر هرژه است.( تو اینترنت کلمه ی Tintin را سرچ کنید.)​

کی اولین انیمیشن را ساخت
Winsor Mccay شاید برای خیلی ها اسم نا آشنایی باشه. این کاریکاتوریست آمریکایی برای اولین بار در سال 1914 انیمیشن گرتی دایناسور را ساخت. و برای اولین بار بود که دوربین فیلم برداری به عنوان ابزاری برای ساخت کارتون به کار رفت.انصافا عجب انیمیشن باحالی هم هست:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gertie_the_Dinosaur


قدیمها چطوری انیمیشن می ساختن
خوب این سوال بسیار متداولی است که شاید خیلیها ندونن.اما قبل از ظهور پدیده ی کامپیوتر همه ی انیمیشن ها توسط یه دوربین فیلم برداری و یه میز مخصوص انجام می گرفت.اسم این میز آکسبری بود که یه دوربین به صورت عمودی روی اون قرار داشت.
تصاویر پس زمینه روی کاغذ طراحی شده و با یه چرخ مخصوص حرکت داده می شد.و تصاویر کاراکتر روی طلق های شفاف کشیده می شد.این طلقها celluloid نام دارند.به همین جهته که این روش cell animation نام داره و هنوز هم کلمه ی cell روی نرم افزار ها برای نمایش فریمها به کار می ره.
تعدادی لامپ هم برای نور پردازی دور میز قرار داشت تا نور صحنه همیشه یکنواخت باشه.
والت دیسنی یه میز مخصوص هفت طبقه برای این کار ساخته بود که هفت لایه را ساپورت می کرد ویه دوربین در طبقه ی هفتم قرار داشت و می تونست با اون عمق میدان سه بعدی ایجاد کنه.این میز کاملا محرمانه بود و فقط پرسنل می تونستن با اون کار کنن.
حالا نرم افزارهای کامپیوتر برای ما بینهایت لایه درست می کنن ولی نمی دونم چرا ما نمی تونیم یه چیزی مثل دیسنی بسازیم!!!.حساب کنید اگه دیسنی یکی از این نرم افزارهارا داشت چی کار می کرد.​


چند نوع انیمیشن داریم
شاید نشه به این سوال یه جواب کامل داد چون اونقدر تنوع در ساخت متحرک سازی وجود داره و وسیعه که نمی شه دقیقا گفت.من به طور کلی در زیر مهمترینشون را می گم:​


1)انیمیشن روی طلق یا سل انیمیشن Cell Animation
این متداولترین نوع و البته پر مخاطب ترینشون هست که در بالا توضیحشو دادم.کارتون های دیسنی سابق و استودیو فاکس قرن بیستم و برادران وارنر و...همه با این تکنیک کار می کردن.
سیندرلا.سفید برفی .پاپای.تام وجری و...همه از این نوعند.​

attachment.php

بالا رابین هود و پایین سفید برفی هر دو از دیسنی​


2)انیمیشن عروسکی و خمیری claymation
همونطور که از اسمش پیداست توسط تعدادی عروسک مفصل بندی شده یا خمیر مخصوص این کار که پلاستیسین نام داره ساخته می شه.عروسکها توسط مفصل های فلزی ساخته شده و بعد به اونها لباس می پشونند.و بعد از ساخت دکورهای اطراف به صورت تک فریم از اونها فیلم می گیرن(stop motion)
نمونه اش انیمیشن عروس مرده -ماجراهای والاس و گرومیت-و یا انیمیشن های یری ترنکا است​

3)خراش مستقیم روی فیلم
مبدع این کار کسی نبود جز نورمن مک لارن که مستقیم روی فیلم های خام نقاشی می کرد یا اونها را خراش می داد. نکته ی جالب توجه صداگذاری این فیلم ها بود که این کار را هم با طیف رنگ طوسی به سیاه ,کنار حاشیه ی فیلم لکه گذاری می کرد(میدونیم که فیلم های سینمایی یه حاشیه ی صوتی کنارشون دارن)و برای این کار هم یه جدول ساخته بود به این صورت که رنگهای سیاه صدای بم و خاکستری ها صدای زیر داشتن.نورمن مک لارن پایه گذار انجمن فیلم کانادا بود که هنوز هم دایر است.​

4)تخته سنجاق
تخته ای بود متشکل از هزاران سوزن به هم فشرده که با فشار دادن آنها از پشت و تاباندن نور از یه زاویه ی خاص تصاویر حیرت زده ای می ساختن.​

attachment.php

(1انیمیشن عروسکی -2&3 نورمن مک لارن و کارهاش -4 انیمیشن خمیری -5 تخته سنجاق)​

5)رنگ یا پودر یا شن روی شیشه
لوازم مورد نیاز یه شیشه و مقداری رنگ یا شن و دستانی توانا و خلاق.یکی از نام آورترین آنها کسی نبود جز خانم کارولین لیف که با انگشتهاش و به صورت تک فریم در هم آمیختگی های زیبایی به وجود می آورد .تصاویر را ببینید:​

attachment.php
6)انیمیشن روی کاغذ paper animation
تصاویر دونه دونه روی کاغذ کشیده می شد وبا مداد رنگی با هر چیز دیگه اونها را رنگ می کردن.بهترین مثال انیمیشن آدم برفی ساخته ی داین جکسون Snowman -Dianne Jackson​

7)انیمیشن دوبعدی کامپیوتری 2D computer animation
تصاویر روی کاغذ طراحی شده وبعد اسکن و وارد کامپیوتر می کنن یا مستقیما توسط قلم های دیجیتایزر کشیده می شن و با نرم افزارهای مخصوص این کار رنگ آمیزی و ویرایش می شن و نهایتا از اونها خروجی می گیرن(این چیزیه که قراره یاد بگیریم)​

8)انیمیشن سه بعدی کامپیوتری 3D computer animation
توسط نرم افزار های مخصوص اینکار مدل سازی و صحنه آرایی مجازی به وجود میاد و انیمیشن ها ساخته میشن.کارتون های شرکت پیکسار نمونه ی بارز این سبک انیمیشن است.​


9)انیمیشن کات اوت Cut Out Animation
کاراکتر ها ی دوبعدی از سر تا پا به صورت مفصل بندی ساخته می شن و بعد اونها را حرکت می دن.مثل کاری که فلش با bones بندی انجام می ده.​

10)انیمیشن روتوسکوپی rotoscoping animation
به نوعی فیلم زنده را به انیمیشن تبدیل می کنن.امروزه با کامپیوتر و نرم افزار های اون اینکار صورت می گیره ولی قدیمها مشکلات فراوانی داشتن .رقص سیندرلا با شاهزاده در سکانس میانی فیلم نمونه ی بارز آن است .شاید ویدئو موزیک های زیادی هم به این روش دیده باشید.یکی از بهترین فیلم های جدید هم والس با بشیر است.​


اینها همه کلیات تکنیک های ساخت انیمیشن بود که عرض کردم.روش های متعدد زیاد دیگری هم وجود داره که انیماتور های خلاق از اون بهره می برن مثل تلفیق چند تکنیک با هم :فیلم زنده با انیمیشن -تلفیق دو بعدی و سه بعدی و...معرفترینشون هم کارتون چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت است ساخته ی رابرت زمکیس و انیماتور ارشد ریچارد ویلیامز(این نام را بعدها زیاد خواهم گفت)​

خوب دیگه فکر کنم بس باشه.در مورد اینکه تصاویرمتحرک اولین بار چطوری بوجود اومد(زئوتروپ و فیناکیستوسکوپ و...)خودتون گوگل سرچ کنید.
الان هممون دوست داریم انیمیشن بسازیم پیش به سوی اولین درس که جلسات بعد در سه پرده براتون تدارک می بینم.​

اما صبر کنید.....قرار شد هر جلسه من یه تمرین بدم مثل جلسه ی قبل.و اما برای تمرین این جلسه کاری را که در پایین توضیح می دم انجام بدید:
همه ی ما عادت داریم وقتی بهمون می گن یه آدم بکش شکل شماره ی 0 را می کشیم که کاملا غلط است.آدمکی را که دورش مربع کشیدم را از این به بعد جایگزین قبلی کنید.طراحی اون هم خیلی ساده است.اول یه I بکشید و بعد بقیه ی اندام را به ترتیبی که در شکل براتون طراحی کردم اضافه کنید.حالا به این آدمک حالتهای مختلف بدید.لطفا تناسب اندامی را که من کشیدم دقیقا رعایت کنید.این طرح در بحث آموزش بدن انسان خیلی کمکتون می کنه.​

attachment.php
منتظر نمونه کارهاتون هستم.لطفا نمونه ها را در تاپیکی که مدیر انجمن فلش گذاشته قرار بدید و سوالاتون را هم همون جا مطرح کنید.اگه سوادی داشتم پاسخگو خواهم بود.​


از جلسه ی بعد کارمون شروع می شه.خودتون را آماده کنید.فعلا بای بای -مهرداد​
 

پیوست ها

  • Stop.gif
    Stop.gif
    105.1 کیلوبایت · بازدیدها: 467
  • Leaf.gif
    Leaf.gif
    33.5 کیلوبایت · بازدیدها: 459
  • Disney.gif
    Disney.gif
    46 کیلوبایت · بازدیدها: 27
  • BodyLine.gif
    BodyLine.gif
    19.2 کیلوبایت · بازدیدها: 467
آخرین ویرایش:

Mehrdad155

کاربر فعال
آموزش انیمیشن سازی از ابتدا تا اعتلا (3)

به نام او که هر چه هست از اوست​

attachment.php

درس اول

همه چیز با قلم و کاغذ شروع می شود


بله همه چیز با قلم و کاغذ شروع می شه.چه بخواهید طراحی کنید.چه فیلم بسازید.چه برنامه بنویسید.چه انیمیشن بسازید.با قلم وکاغذ سرو کار دارید.من این دو تا را هیچ وقت از خودم دور نمی کنم.همه جا همراهمه.حتی کنار تختم .ایده ها به یکباره سراغ آدم می آد و زود هم می رن.پس نباید فرصت ها را از دست داد.​

توصیه ی مهم
هنگام طراحی با دست , هدفون ها را از گوشتون در بیارید.رادیو را خاموش کنید.و هر چی پلیر رو کامپیوتر دارید ببندید و در را هم قفل کنید.این جوری غرق طراحی می شید و بر خلاف تصور به اینکه می گن با موسیقی به آرامش می رسید, بازده تون چندین برابر می شه .باورتون نمی شه...خواهشا یه بار امتحان کنید.اینو فقط برای تمرکز بیشتر می گم و توصیه ی ریچارد ویلیامز به انیماتور هاست که عینا نقل قول کردم.​

پرده ی اول
طراحی

خوب به اتاق طراحی خوش آمدید.من کم کم حرفهام را سعی می کنم کم کنم و به اصل موضوع بپردازم.
بلد نیستید طراحی کنید؟یه خط هم نمی تونید بکشید؟یا اینکه می تونید اما مثلا نمی تونید چرخش یه سر را طراحی کنید؟مهم نیست.این آموزش ها برای شماست.فقط کافیه هر چی می گم گوش کنید و تمرین مداوم انجام بدید تا سبک خودتون را پیدا کنید.هر کاری شدنیه.کار نشد نداریم.
اینجا می خوایم طراحی کردن را یاد بگیریم.اما نه طراحی منظره و پرتره و اشیا.بلکه طراحی بدن انسان.​

چرا بدن انسان؟
جواب ساده است.سخت ترین کار در طراحی همین کاره.وقتی شما اصول درست طراحی از بدن را یاد بگیرید بقیه ی موارد براتون آب خوردن می شه.خیلی افراد می تونن بدن را بکشن ولی وقتی بهشون بگی یه حالت دیگه از این آدم را بکش توش می مونن.چون نمی دونن چطور با حجمها کار کنن و اصول طراحی را بلد نیستن.وقتی بدن انسان را یاد گرفتید طراحی حیوانات و دیگر چیزها براتون بسیار ساده می شه و به دنبالش کاریکاتور.به هیچ عنوان برای شروع طراحی دنبال کتابهای کاریکاتور نروید چون شما هنوز پایه ی یه ساختمون را نساختید و می خواید بدون پی ریزی روی اون آجر بچینید.خوب خیلی راحت ساختمونتون می ریزه پس اول باید فونداسیون را قوی کنید.میل گرد و بتون ریزی کنید و بعد آرام بیایید بالا.به یه بچه ی 7 ساله نمی تونید فیزیک یاد بدید.ولو اینکه قبلش ریاضیات و انتگرال را باهاش کار کرده باشید.​

کتابی که من از روی اون با شما کار می کنم کتاب طراحی بدن انسان نوشته ی برن هوگارت است.تو کتابفروشیها هم به وفور یافت می شه.اونوباید حتما بخرید چون من همه ی تمرین هامو از روی اون می دم.این کتاب طراحی های بسیار سخت و وحشتناک داره که خیلی ها رو فراری می ده.چون هیچ روشی برای طراحی ها درون اون گفته نشده.نگران نباشید.اگر با من جلو بیاید.همه ی کار ها رو براتون راحت می کنم.پس کتاب را بخرید و فقط طرحها را نگاه کنید بعد با درسهای من بیایید جلو.​


شروع کار
سوال:وقتی می خواهید یه آدم طراحی کنید از کجای اون شروع به کشیدن می کنید؟سوال بسیار متداولیه.همه ی اونهاتون که گفتید از سر, کاملا اشتباه کردید.ترتیب درست به صورت زیر است:​

نیم تنه ی بالا - نیم تنه ی پایین - پاها - دست ها - سر و گردن​

خوب پس برخلاف تصور, سر آخر همه کشیده می شه. ولی ما اینجا اول از طراحی سر شروع می کنیم.بنا به هزار و یک علت.بعد کم کم بقیه ی اعضا را.. و مثل یه عروسک اونها را به هم می چسبونیم.​

طراحی سر (قسمت اول)
مداد را بردارید و کاغذ را به تخته شاسیتون محکم کنید.حالا شروع کنید به کشیدن دایره.همینطور دایره بکشید.نه بیضی.دایره.فقط دایره.آرام هم بکشید.بعد اتوماتیک دستتون تند می شه.اونقدر بکشید تا دستتون خسته بشه.بریده بریده هم نکشید.آرام و یکنواخت.هیچ طرحی را پاک نکنید.عوضش دوباره بکشید.همه ی طرحهاتون را هم تا آخر عمر نگه دارید و تاریخ بزنید.اینطوری پیشرفتتون را به آرامی حس می کنید.​

attachment.php


اونهایی را که براتون ضربدر زدم یعنی بیضی شده و به درد نمی خوره واونهایی درسته که علامت صحیح داره
حالا شماره ی 1 را ببینید.من یه بعلاوه وسطش زدم.شما هم اینکار را بکنید.در شکل های 2 و 3 می تونیم حس یک کره را بکنیم که این دو تا خط روش غلتیده(خط Aو خطB )نقطه چین ها پشت کره است.برای اولین تمرین این دو خط را روی کره حرکت بدید(مثل استوا و نصف النهار)و از شکلهایی که براتون کشیدم کمک بگیرید.این تمرین ها را انجام بدید تا بعد بگم این دو تا خط چه شگفتیهایی براتون می آره.منتظر تمریناتون هستم.​


پرده ی دوم
مباحث تئوریک

کار من در این پرده یاد دادن زمان بندی و ریتم و استوری بورد و ترکیب بندی و رنگ شناسی و اصطلاحات سینمایی و مباحث دیگه است.اگه همزمان با من هر سه پرده را جلو بیایید.متوجه پیشرفت چشمگیر خودتون می شید.فعلا عجله نکنید.آروم آروم.فعلا بریم ببینیم چه افرادی توی یه شرکت انیمیشن کار می کنن
طراح داستانstory design:این همون شخصیه که طرح اولیه به ذهنش می خوره و داستان را می نویسه
فیلمنامه نویسscreenplayer:طرح را می گیره و اونو دكوپاژ می کنه.یعنی سینمایی ش می کنه.این اصطلاحات را بعدا کامل می گم
طراح استوری بوردstoyboard:اینجا فیلمنامه بصورت تصویری در می آد و توسط 1 یا چند نفر انجام می شه.نحوه ی کشیدن استوری بورد را مفصلا براتون در یه درس جاگانه می گم
طراح کاراکترCharacter design:شخصیت های کارتونی را ایشون می کشن و می دن دست انیماتورها
طراح لی اوت Layout: برگه هایی شبیه استوری بورد ولی بزرگتر و کامل تر که تمام مشخصات یه پلان توش توضیح داده شده.اینم توضیح میدم
کلید زنKeyframer:فریم های اصلی را این افراد می کشن.یا به عبارتی حرکتهای اول و اخر
بینابین زنbetweener:بین تصاویر اول و آخر را پر می کنه
قلم گیرdesenator: خطوط مدادی طراحان کلید و بینابین را با قلم های راپید پر رنگ می کنه
طراح پس زمینه background: مناظر اطراف کاراکتر را طراحی می کند
اسکن و تمیز کاریscan & cleanup:ایشون اپراتور کامپیوتر هستن و نقاشی ها را توسط اسکنر وارد کامپیوتر کرده و تمام کثیفی های کاغذ را توسط نرم افزار های مخصوص پاک می کند
رنگ آمیزیcolorist:کاملا پیداست کارش چیه.کاراکتر ها را رنگ کرده و با توجه به پس زمینه و با نظر متخصصان اونها را آماده می کنن
کامپوزیت composite or X-Sheet: یا اکس شیت.تمام تصاویر در این بخش روی یکدیگر گذاشته شده(منظورم پس زمینه و جلو زمینه است)و یه پس از تنظیمات دوربین یه خروجی نهایی گرفته می شود
تدوین و صداگذاری Editing: در اینجا قسمتهای بریده ی فیلم در مرحله ی قبل به هم چسبانده شده و فیلم آماده و صداگذاری می گردد .آهنگساز هم در این مرحله موزیک فیلم را آماده و به تدوین کار می دهد(بعضی مواقع آهنگ قبل از فیلم ساخته می شه که با اصول ریتم شناسی اونو می سازن.بعدا بیشتر توضیح می دم)
کارگردان Director:شخصیه که روی کل پروژه نظارت دارد.در واقع انیمیشن متعلق به اوست
تهیه کنندهProducer:سرمایه گذار اصلی کار.که به این سادگی ها پیدا نمی شه!!!.​

attachment.php

اینجا یه کارگاه انیمیشن سازیه که جلوی هر طراح یه میز نور(روش ساختشو میگم)و یه دوربین برای تست وجود داره​


پرده ی سوم
اتاق کامپیوتر


در این جا ما تجربیاتمون را به کمک ابزار کامپیوتر و تعدادی نرم افزار انجام می دیم.برنامه ی اصلی ما فلش است (نسخه ی CS5)هر جا برنامه نتونست خواسته هامون را براورده کنه می ریم سراغ یه برنامه ی دیگه.اگه عمری بود premiere را هم یادتون می دم تا انیمیشن هاتون را اونجا ویرایش و یه خروجی فینال و مامانی بگیرید.
فلش را باز کنید و با انتخاب action script 3 وارد اون بشید(چرا اکشن 3؟ چون دلم می خواد!!!)​

attachment.php


برنامه نویس ها هنگام شروع یاد دادن از hello world استفاده می کنن.در انیمیشن هم, ما حرکت یه توپ را به عنوان شروع کار در نظر می گیریم:
شماره ی 1)روی فریم اول رایت کلیک کرده و Insert Blank Keyframe را انتخاب کنید.
شماره ی 2)کلید onion skin را روشن کنید تا فریم های زیری را نشونتون بده.مثل کاری که میز نور می کنه.
شماره ی 3)یه دایره به عنوان یه توپ بکشید و طبق جهت هایی که براتون کشیدم یه برخورد به زمین و جهیدن به بالا درست کنید.
فریم های بعدی را با همون Insert Blank Keyframe بسازید و توپتون را داخلش بیارید.می تونید اونو copy و paste هم بکنید.برای دیدن انیمیشن ctrl+Enter را بزنید.
خوب این تمرین را انجام بدید.اگه قراره توپ حین زمین خوردن له بشه و دوباره جهش کنه حتما این کار را بکنید
به عنوان تمرین این کار را انجام بدید.جلسه ی بعدی, من هم این تمرین را ضمیمه می کنم .و کم کم اونو پرو بالش میدیم.​

خوب تمرین کنید و در تاپیک مخصوص به این آموزشها نمونه هاتون را ضمیمه کنید:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=153689

من همون جا پاسخ می دم .فعلا بای بای - مهرداد​
 

پیوست ها

  • Head1.gif
    Head1.gif
    150.7 کیلوبایت · بازدیدها: 440
  • lab-b-general-view.jpg
    lab-b-general-view.jpg
    121.4 کیلوبایت · بازدیدها: 433
  • Flash.png
    Flash.png
    58.8 کیلوبایت · بازدیدها: 423
آخرین ویرایش:

Mehrdad155

کاربر فعال
آموزش انیمیشن سازی از ابتدا تا اعتلا (4)

به نام او که هر چه هست از اوست

attachment.php


درس دوم

پرده ی اول
طراحی

طراحی سر (قسمت دوم)

قبل از هر چيز از لطف همه ي دوستان سپاسگذارم كه مشوق اصلي من در ادامه ي راه هستن.
بريم سراغ درس.اميدوارم اون دو تا خط استوا و نصف النهار را به روي كره خوب چرخونده باشيد.امروز مي خوام تمام قسمت هاي سر را براتون بگم چون نمي تونم مثلا تا گوش بگم و بعد بقيه را بسپارم هفته ي بعد.مي خوام شما تا مي تونيد تمرين كنيد.
محل برخورد دوخط استوا و نصف النهار دماغ است.كه بصورت يه پيكان در شكل A و B نشون داده شده.در اصل دماغ جهت صورت را نشون مي ده.مي گين نه؟مدادتون را به صورت عمودي بچسبونين به دماغتون حالا سرتون را حركت بديد.مي بينيد كه جهت سر جهت مداد است.
خوب حالا بيايم يه دماغ بكشيم.توجه كنيد كه ما اينجا اصلا نمي خوايم پرتره بكشيم.هدف ما طراحي با خطوط ساده و كاربرد اون تو انيميشنه.شكلهاي 1 و 2 و 3 يه دماغ بسيار ساده ر از نيم رخ نشون مي ده.بقيه ي حالتها را هم براتون كشيدم.حالا بذاريدش سر جاش(محل برخورد دو خط استوا و نصف النهار)شكل 4 و 5

توجه كنيد كه سر رو به بالا نكشيد.اين يه مقدار مشكله كه تو درس بعدي بهتون مي گم.
حالا دو خط گودي شكل از دماغ به دو طرف بكشيد و با يه قوس ديگه به بالا بريد تا محل چشمها و فرو رفتگي جمجمه پيدا بشه.شكل 6 و 7
attachment.php

گوش در امتداد خط افقي و در انتهاي آن كمي پايينتر كشيده مي شود.چند تا گوش براتون كشيدم.خيلي ساده است.شكل 8 .حالا بذاريدش سر جاش.شكل 9 و 10
حالا مي خوايم گونه ها را اضافه كنيم.من ترتيب كشيدنشون را در شكل 11 معين كردم.ابتدا يه خط زير دماغ به فاصله ي معين و ....شكل 12 هم از جهت ديگه.
در آخر هم دهان را اضافه مي كنيم.كشيدن دهان خيلي ساده است.شكل 13 را ببينيد.
و بذاريدش رو صورتتون.شكل 14
خوب سرتون آماده است.اگه دوست داشتيدمحل چشمها را معين و طراحي و طرحتون را كمي سايه بزنيد ولي نه زياد.شكل 15
در شكل 16 چند تا دايره كشيدم.خودتون كاملش كنيد.و جهتهاي ديگه را حسابي تمرين كنيد.

attachment.php

تمرين:تمام تمرينات صفحه ي 10 كتاب برن هوگارد را انجام بديد.دو خط افقي و عمودي را روي كره بچرخونيد و اجزاء صورت را به اون بيفزاييد.​

يه نكته ي خيلي مهم:
طرز استفاده از كتاب:20 تا 30 ثانيه طرح را تماشا كرده و كتاب را ببنديد و از روي شكل حك شده تو مغزتون طراحي كنيد.اينجوري قوه ي تخيلتون و نوع ديدتون قوي مي شه.به هيچ عنوان كتاب را جلوتون نذاريد و از روش كپي نكنيد يا دم به ساعت نگاهش نكنيد.اين هيچ فايده اي نداره.به همون روش كه گفتم طراحي كنيد.بعد كتاب را باز كرده و اشكالاتتون را ببينيد.
خوب تمرين كنيد....تا جلسه ي بعد.


پرده ي دوم
مباحث تئوریک
براي اينكه زبون همديگه را به خوبي بفهميم.بايد يه سري اصطلاحات سينمايي را هممون بلد باشيم.من اينها را به علت زياد بودن در دو جلسه براتون مي گم.تا يه مجموعه ي كامل داشته باشيد.

اصطلاحات سينمايي
قسمت اول


1)zoom in يا close on : اومدن يه تصوير به سمت جلو
2)zoom out : رفتن تصوير به عقب
3)zoor: استفاده از لنز زوم براي دور شدن يا ايجاد فاصله
4)Fade in:ظهور تدريجي تصوير از تاريكي به روشني
5)Fade out :محو تصوير از سياهي به روشني و وضوح كامل
6)full long shot: F.L.S : نمايي از كل يه بدن(شكل را ببينيد)
7)Medium shot:M.S : نماي متوسط از سوژه.نوع آمريكايي يعني از زانو به بالا(شكل)
8)Medium close up : M.C.U :نماي متوسط از نزديك و كمر به بالا(شكل را ببينيد)
9)Close up : C.U : نماي درشت و از سينه به بالا(شكل را ببينيد)
10)Extreme close up : E.C.U : نماي بسيار درشت مثلا كل صورت (شكل)
11) Insert : نماي بسيار بسيار درشت مثل يه چشم (شكل راببينيد)

attachment.php

12)Long shot:L.S : نماي دور مثل يه كوه
13)Medium Long shot : M.L.S : نماي متوسط از يك بنا يا ساخنمان
14)shot : منظور يه نما است
15)Fade to Black : مخصوص پايان فيلم است.از روشنايي به تاريكي و تيتراژ فيلم
16)pan : حركت افقي دوربين به چپ يا راست.
17) Tilt up:T.U : حركت عمودي دوربين از پايين به بالا روي پايه
18)Tilt down : T.D : حركت عمودي دوربين از پايين به بالا روي پايه
19)Traveling : حركت دوربين روي ريل به همراه شخصيت
20)Truck: تعقيب يه موضوع با دوربين
21)Forground : محدوده ي جلوي كادر را مي گن.
22) Background: محدوده ي عقب كادر يا پس زمينه
23) Crane : حركت دوربين روي جرثقيل و ايجاد حركتهاي تركيبي
24)‌Boom up :حركت دوربين از از پايين به بالا روي كرين يا جرثقيل
25)Boom down : حركت دوربين از بالا به پايين روي كرين
26)Over Shoulder Shot :O.S.S :دوربين پشت شانه ي يه شخص است و طرف مقابل او را نشان مي دهد.
27)Wide Angle Lenz : لنز با زاويه ي باز كه وسعت زيادي را نشون مي ده.
28) Out of focus : تصوير بدون وضوح يا تار و نامشخص
29) wipe : رفتن از يه تصوير به يه تصوير ديگه با يه افكت(همون ترانزيشون خودمون)
30) Frame Centre: مركز كادر دوربين
31)Cut: قطع تصوير.(اين اصطلاح را توسط كارگردان ها زياد شنيده ايد)
32) Fix Frame : حالتي را مي گن كه تصوير از حالت متحرك به ثابت تبديل مي شه.
33) Point of View :p.O.V : دوربين از ديد شخص است.(مثل بازي هاي سه بعدي كه شخصيت داخل اتاقها مي گرده و فقط تفنگش پيداست)
34)Flashback : رجعت به گذشته.شخص ياد يه واقعه مي افتد و تصاوير گذشته نشون داده مي شه
35)Flashforward : رجعت به آينده.برعكس بالايي.
بقيه اش را جلسه ي بعد ميگم دوستان گلم


پرده ی سوم
اتاق کامپیوتر


خوب مي ريم سراغ فلش.تو جلسه ي قبل در مورد حركت يه توپ صحبت كرديم.حالا مي خوايم آروم آروم اونو تكميلش كنيم.من تمرين را براتون ساختم و ضميمه كردم.خوب به فريم ها نگاه كنيد.من از هيچ امكانات فلش استفاده نكردم و با فريم هاي خالي كار كردم.​
شكل را ببينيد:

attachment.php

onion skin setting محدوده ي فريم هاي قبل و بعد را نشون مي ده و مي تونيد اونو زياد و كم كنيد.
new layer هم يه لايه ي جديد براتون اضافه مي كنه كه من خطوط سرعت را داخلش نشون دادم.كل فريم ها 25 تاست .يعني 1 ثانيه.(گرچه فريم ريت روي 20 تنظيم شده)​
خود توپ را با ابزار هاي بيضي كش فلش كشيدم.و با انتخاب كل اون (كليد v ) و انتخاب transform (كليد t ) اونو دفورمه كردم.و تو فريم ها copy و paste كردم.
تمرين : حالا يه توپ فولادي و يه پر را از بالا به پايين مي اندازيم.اين تمرين را انجام بديد وانيميشنش را بسازيد.من هم اونو ميسازم.و جلسه ي بعد ضميمه مي كنم.كم كم مي خوام زمان بندي را درك كنيد....


يه خبر خوب‌: دوست عزيزمون آقا رضا web4ourworld .از اين به بعد برنامه ي فلش و انيميشن سازي با اون را كامل و دقيق با معرفي ابزار هاي اون و چيز هاي ديگه ي اين برنامه به طور كامل براتون مي گه و تنبلي هاي منو جبران مي كنه.به عبارتي پرده ي سوم متعلق به ايشون خواهد شد.گرچه من گاهي براي نمايش زمان بندي ها عباراتي را در اين پرده گفته و ضميمه مي كنم.
پيشاپيش از همكاري ايشون سپاسگذارم.
تمرينات را انجام بديد و در تاپيك مخصوص به اون بذاريد.همون جا جواب مي دم .....تا زود بيام.

درود بر همه ي دوستان گلم - مهرداد

 

پیوست ها

  • Des401.png
    Des401.png
    631 کیلوبایت · بازدیدها: 427
  • Des402.png
    Des402.png
    581 کیلوبایت · بازدیدها: 418
  • TEO4.jpg
    TEO4.jpg
    182.7 کیلوبایت · بازدیدها: 404
  • Flash4.png
    Flash4.png
    43.6 کیلوبایت · بازدیدها: 392
  • Ball1.zip
    26 کیلوبایت · بازدیدها: 65

Mehrdad155

کاربر فعال
آموزش انیمیشن سازی از ابتدا تا اعتلا (5)

به نام او که هر چه هست از اوست
attachment.php

درس سوم

پرده ي اول
طراحي


طراحي سر (قسمت سوم)

خوب اميدوارم تا اينجا سر رو به پايين و جلو و نيم رخ و سه رخ را حسابي تمرين كرده باشيد.من براي همين يه ذره دير اومدم تا حسابي دستتون جا بيفته.تمريناتتون را هم ديدم حسابي تركونده بوديد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!٬٪×،**)،×٪
حالا مي خوام سر رو به بالا را بگم.اين يكي قدري مشكله.قبل از اينكه من براتون بگم خودتون چند بار تمرين كنيد ببينيد از پسش بر مي آيد يا نه.
كمان A و B را طبق شكل 1 طراحي كنيد.دقت كنيد كمان B قوس رو به بالا داره چون قراره سر بياد رو به بالا.حالا دماغ را اضافه كنيد.دقت كنيد زير دماغ كمي پيداست.بعد هم چشمها و گوشها در امتداد خط افقي.(شكل 2)
در ادامه فك و گونه ها و چانه را كه سخت ترين قسمت كار است طبق شماره هاي 1و 2 و3 از شكل 3 طراحي كنيد.قطعا در بار اول شكست مي خوريد.چون اين طراحي مشكلي است. و نياز به تمرين زياد داره.در انتها هم دهان را بالبهايي برجسته بيفزاييد.​
attachment.php

من تا همين جا بسنده مي كنم.و جلوتر نمي رم.چرا كه بايد حسابي روي اين قسمت تمرين كنيد.از روي كتابي كه معرفي كردم 4 شكل اول صفحه ي 11 را بكشيد(طريقه ي استفاده ي صحيح از كتاب را جلسه ي قبل گفتم.يادتون نره) تمريناتتونو تو تاپيك زير بذاريد:

http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=153689

انشالا جلسه ي بعد سر رو به پشت را براتون مي گم تا مبحث سر را تمام كنيم و بريم براي طراحي بدن.

پرده ي دوم
مباحث تئوریک
اصطلاحات سينمايي
قسمت دوم

ادامه مي ديم بقيه ي اصطلاحات را:
36)High angle : H.A : وقتي دوربين سرش رو به پايين است.و محيطي را از بالا ميگيرد(شكل سبز رنگ)
37) Low angle : L.A : وقتي دوربين سرش رو به بالاست و مثلا نماي هيبت يه ساختمون را نشون مي ده ( شكل قرمز رنگ)​
attachment.php

38) gag : كشمكش بين صحنه ها
39)Synopsis : طرح داستان در 1 يا 2 صفحه
40)The Premise : ايده ي فيلم يا داستان در 1 يا 2 خط
41)episode : بعضي فيلم ها در چند بخش هستن و داستان هاي متفاوت را مي گن.كه گاه ربط هايي هم به همديگه دارن مثل فيلم كوايدان.هر بخش را يه اپيزود مي گن.
42)push in : مثل zoom in است.منتها دوربين هم باهاش حركت مي كنه
43)Wider to : وقتي دوربين يه افق گسترده را مي گيره
44)pull back :مثل zoom out است.منتها دوربين هم باهاش حركت مي كنه
45)zip pan يا whip pan : حركت افقي بسيار سريع دوربين
46)Exterior : EXT : نماي خارجي يا بيرون . مثلا خارج خانه
47)Interior :INT : نماي داخلي .مثل داخل يه اتاق
48)off screen :OS : اشياء خارج صحنه كه ديده نمي شه
49)off shot :OS : كراكتر و بازيگر حرف مي زنه ولي قيافه اش نشون داده نمي شه
50)Sound effect :SFX : صداهاي درون فيلم.منظور صحبت ها نيست.
51) Voice over :VO : مكالمه ي دروني يه شخص با خودش.
52) Cut to : قطع يه نما و شروع يه نماي ديگه
53) Walla : مكالمات نامفهوم مثل غرغر زير لب
54) Sotto : نجواي آرام و پچ پچ
55) head spin و leg spin و tail spin : اين اصطلاحات خاص انيميشن است كه سر و پا يا دم كاراكتر حين دويدن سريع محو مي شود.
56) speed lines : خطوط سرعت كه باز هم مختص انيميشن است.براي نشون دادن حركت هاي سريع يا گاه كمي آرامتر
57) odor liner : خطوط بو يا رايحه در فضا.قطعا اين يكي هم مخصوص انيميشن است.
58) slugline : يه اصطلاح فيلمنامه نويسي است كه زمان و موقعيت و مكان را نشون مي ده. مثلا ( زمان 2 بامداد - داخلي - اتاق آقاي جونز)
59)INT/EXT : يه نمايي كه مي تونه هم داخلي و هم خارجي باشه.مثل يه ساختمان با حياط.(اين اصطلاح خيلي نادر است)
60) Match to : تطابق يه موضوع يا شي ء در يك صحنه با موضوع و شي ء صحنه ي بعد.
61) Take يا double take : شوكه شدن و جا خوردن يه شخصيت
62)voice over :VO : گوينده ي متن روي فيلم.مثل مستند ها
63)Estabilishing shot : واژه ي تنظيمات.و جديد آن WA است.
64)Favor : وقتي بخواهيد شخصيت خاصي را به ديگري در يه صحنه ترجيح بديد.
65) Dolly : مثل زوم به جلو و عقب است منتها چرخش دوربين را هم داريم.
66) plan :يا پلان. يه نما از صحنه ي فيلم تا قطع تصوير.
67) sequence : يا سكانس. رويدادي كه در يه مجموعه پلان رخ مي ده و تمام مي شه.
68) frame : يه تك تصوير از فيلم(اينو همتون باهاش آشناييد)
69) story board : فيلم نامه ي تصويري (براي انيميشن به كار مي رود ولي گاهي فيلم سازها هم استفاده مي كنن.مفصل در موردش توضيح ميدم)
70)rush : فيلم هاي خام را مي گن.كه بعدا اونها را به هم مي چسبونن.

قطعا اصطلاحات ديگه اي هم وجود داره.ولي من تا تونستم مهم هاشون را براتون گفتم.در ادامه ي مباحث تئوریک هر جا اصطلاح جديدي گفتم توضيحاتشو براتون مي گم.

پرده ی سوم
اتاق کامپیوتر


از اين به بعد ابزارهاي طراحي و منوهاي فلش را براتون نمي گم و دوست خوبمون آقا رضا , زحمت اين كار را برامون مي كشه.اگه عجله داريد از آموزشهاي داده شده در همين سايت و يا كتابها ي مخصوص اينكار استفاده كنيد.امير و flashbank عزيز زحمت اينكار را كشيده و دارن انجام ميدن.
من اصلا از وسايل آماده ي فلش براي انيميشن ساختن در اين مباحث استفاده نمي كنم.و فقط با فريم هاي خالي و كشيدن مربع و دايره و اينجور چيزها استفاده مي كنم.كه جلسات قبل براتون توضيح دادم.هدف من درست انيميت كردن است با كمترين امكانات.
ولي هر جا پريدم روي يه نرم افزار ديگه, اونو كامل براتون مي گم.تو ويژه نامه هام.

جلسه ي قبل يه تمرين بهتون دادم كه حركت يه پر و توپ فولادي را نشون بديد.

attachment.php

اينو براتون تو اين جلسه ضميمه كردم.ولي خواهشا خودتون هم چند بار اينو تمرين كنيد.خصوصا ضريه ي روي زمين.
اينها همه مربوط به وزن و جاذبه و زمان بندي اشياء است كه مفصل براتون مي گم.تا بعد اينها را بياريم روي بدن انسان و يه پا اوستا بشيد.

تمرين:برگرديم سر توپ خودمون.اينبار اونو به 4 طرف ديوار بكوبيد.تا نهايتا روي زمين بيفته.خواهشا از هيچ ابزار كمكي فلش استفاده نكنيد مثل tweening (قابل توجه حرفه اي تر ها) و فقط با فريم خالي اين كار را انجام بديد.(شكل زير)

attachment.php



انشالا طراحي بدن را كه ياد گرفتيد با مباحث زمان بندي همشون وسيله اي ميشن براي پياده سازي تو برنامه ي فلش به بهترين نحو.



و يه جمله ي ديگه......خواهشا تمرين كنيد.
دوستون دارم - مهرداد


 

پیوست ها

  • 2.png
    2.png
    245.8 کیلوبایت · بازدیدها: 365
  • 1.png
    1.png
    511.3 کیلوبایت · بازدیدها: 370
  • A.png
    A.png
    30.4 کیلوبایت · بازدیدها: 347
  • B.png
    B.png
    16.8 کیلوبایت · بازدیدها: 349
  • weight.zip
    7.8 کیلوبایت · بازدیدها: 68
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا