آموزش ابزار استامپ در فوتوشاپ

naghshonegarad

New Member
آموزش ابزار استامپ در فتوشاپ
استامپ در فتوشاپ؟! شاید شما به عنوان فردی که به تازگی با نرم افزار فتوشاپ آشنا شده است از کاربردها و نحوه استفاده از هر یک از ابزار موجود در نوار ابزار اطلاعات کافی نداشته باشید.
هر یک از ابزارهای موجود در نوار ابزار فتوشاپ اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد در طراحی یک تصویر زیبا تاثیرات بسیاری خواهند داشت اما چطور میتوان از کاربردها و نحوه عملکرد ابزارهای مختلف اطلاعات کامل داشت؟
چطور میتوان با ابزار استامپ در فتوشاپ طراحی کرد؟
حال که این ابزار در طراحی موارد مختلف کاربرد دارد باید با نحوه کار با آن آشنا شویم تا در امور مختلف بتوانیم از آن بهره گرفته و طرح هایی ویژه با ظاهری زیبا ارائه دهیم.
با استفاده از ابزار استامپ در فتوشاپ میتوانید عملیات نمونه برداری را انجام دهید. اگر قصد دارید از قسمتی نمونه ای تهیه کنید و از این نمونه تهیه شده در قسمت های دیگر عکس استفاده نمایید پیشنهاد می کنیم از ابزار استامپ بهره گیرید.
با فشردن دکمه alt در قسمت مورد نظر درواقع شما یک نسخه از این قسمت تصویر تهیه نمودید و حال میتوانید به راحتی با برداشتن دست خود از روی دکمه alt آن قسمت از تصویر را کپی کرده و دقیقا مشابه این نسخه کپی را در قسمت دیگر تصویر ایجاد نمایید.
برای مثال اگر در حال طراحی یک عکس به خصوص هستید که قصد دارید از آن در چاپ هدایای تبلیغاتی استفاده نمایید و به دنبال کپی گرفتن از قسمت خاصی می باشید پیشنهاد ما استفاده از استامپ است.
یکی دیگراز ویژگی های به خصوصی که ابزار استامپ در فتوشاپ دارد حذف یا ترمیم قسمتی از تصویر می باشد. اگر شما تصویری دارید که به هر دلیل قسمتی از آن را نمی پسندید میتوانی به راحتی با استفاده از این ابزار جادویی بدون آنکه به تصویر یا عکس کلی آسیب وارد شود قسمت مورد نظر را حذف نمایید.
چگونه می توان قطر قلم را در استامپ تغییر دارد؟
یکی از مواردی که همواره کاربران فتوشاپ را با مشکل مواجه می کند قطر ابزار مورد نظر است. در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تغییر قطر این ابزار آشنا سازیم.
طبیعتا اگر شما قصد داشته باشید تصویری که ظرافت زیادی دارد را به واسطه استامپ ویزایش و ادیت نمایید قطعا برای نمیتوانید با قطر قلم بزرگ این کار را انجام دهید.
در مقابل اگر در حال ادیت تصویری با سایز و ابعاد بزرگی هستید که هیچ ظرافتی ندارد برای جلوگیری از اتلاف وقت قطعا به افزایش قطر قلم نیاز خواهید داشت. برای کاهش یا افزایش قطر ابزار استامپ تنها کافی است این ابزار را از قسمت نوار ابزار نرم افزار فتوشاپ انتخاب نمایید. با انتخاب این ابزار نوار بالای صفحه ( option bar ) نمادی ظاهر می شود .
همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید تمامی مواردی که به واسطه آن می توانید ابعاد و سایز ابزار را تغییر دهید می بینید. به تفکیک هر یک از این قسمت ها را توضیح می دهیم تا با قابلیت های آن آشنا شوید.
اگر قصد دارید سایز قلم خود را افزایش دهید می توانید از اولین گزینه که با نام size مشخص شده است بهره گیرید. اگر اهرم موجود در این قسمت را جابه جا کرده و به سمت چپ و راست هدایا نمایید تغییر قطر قلم را مشاهده خواهید کرد.
البته برای تغییر قطر قلم در نرم افزار فتوشاپ میانبرهایی نیز وجود دارد، برای افزایش قطر قلم می توانید از دکمه ] استفاده نمایید و در مقابل برای کاهش قطر قلم می توانید از کلید میانبر [ استفاده نمایید.
مورد دیگر که با استفاده از آن می توانید نوع قلم خود را به تناسب طرح تغییر دهید hardness میباشد، این مورد نیز همانند سایز دارای اهرمی می باشد که با چپ و راست حرکت دادن این اهرم میزان سختی و نرمی ابزار را میتوان تغییر داد.
هر یک از پنجره هایی که در فتوشاپ از طرق مختلف به آن دسترسی پیدا می کنید کلید میانبری دارد که با فشردن آن این پنجره در صفحه نمایشگر شما ظاهر خواهد شد.
برای مثال اگر قصد دارید به تنظیمات قطر قلم در ابزار استامپ در فتوشاپ دست یابید به راحتی می توانید کلید F5 را لمس کرده بدون هیچ کار اضافه دیگر پنجره مورد نظر نمایش داده می شود.
یکی دیگر از میانبرهای قطر قلم در ابزار استامپ در فتوشاپ کلیک راست بر روی صفحه می باشد. البته این مورد نه تنها در مورد ابزار استامپ بلکه در مورد تمامی ابزارهای فتوشاپ صدق می کند.
حال که ویژگی های برجسته را از طریق پنجره قطر قلم تغییر دادیدم نوبت به ریزه کاری های به خصوص می رسد. در همان پنجره دسترسی به تنظیمات بیشتر را مشاهده خواهید کرد که ظاهری شبیه به چرخ دنده دارد.
با کلیک بر این چرخ دنده منو به خصوصی باز خواهد شد که جزئیات دقیق آن را در ذیل توضیح می دهیم.
  • New Brush Preset : اولین گزینه این منو با این عنوان مشخص شده است. اگر شما قصد داشته باشید براش جدیدی در نرم افزار تعریف نمایید می توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • Rename Brushes : دومین گزینه همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید این مورد است. با استفاده از این گزینه می توانید نام دلخواه برای برا خود برگزینید.
  • Delete Brushes : این گزینه نیز کاملا واضح است که کار حذف براش را انجام می دهد.
  • مورد بعدی که با شماره 4 نمایان شده است با استفاده از این گزینه نحوه نمایش برایش را می توانید مشخص کنید.
  • Reset Brushes : با کلیک بر روی این مورد تنظیمات براش شما ریست شده و به حالت پیش فرض بازمیگردد.
  • Load Brushes : از این قسمت می توانید براش های جدید که با پسوند abr مشخص شده اند را دانلود نموده و در موارد به خصوص از آن بهره گیرید.
  • Save Brushes : با استفاده از این گزینه قادر به ذخیره براش های مورد نظر خواهید بود.
  • Replace Brushes : اگر این گزینه را انتخاب نمایید براش های موجود با براش انتخابی جایگزین خواهند شد.
  • انتخاب این گروه که با شماره 9 نمایان شده اند قادر به مشاهده مجموعه ای از براش ها هستید که با کلیک بر هر یک مجموعه براش های مختلفی نمایان می شود.
در قسمت Option Bar نیز گزینه های مختلفی وجود دارد که هر یک تنظیمات به خصوصی را به عهده دارند. در این قسمت به توضیحاتی در مورد آن می پردازیم.
Opacity : با این گزینه می توانید شفافیت تصویر خود را تغییر دهید.
Flow : این ابزار به شما قابلیت تنظیم قدرت ابزار را می دهد.
Aligned : اگر این گزینه را انتخاب نمایید و سپس عملیات نمونه برداری را انجام دهید. با رها کردن دکمه و فشردن مجدد آن ادامه طرح عینا ایجاد می شود. اما در صورت غیر فعال بودن این گزینه با کلیک بر قسمتی دیگر تصویری که از پیش نمونه گیری شده بود ایجاد خواهد شد.
Sample : با استفاده از این گزینه میتوانید لایه ای دلخواه برای نمونه برداری را انتخاب نمایید. البته این تنها قابلیت آن نیست بلکه دارای سه زیر مجموعه به شرح زیر می باشد.
  • Current Layer : اگر این گزینه فعال باشد به این معنی است که نمونه برداری از لایه فعال صورت می گیرد.
  • Current & below : همانطور که از نام آن مشخص است اگر این گزینه انتخاب شود عملیات نمونه برداری از لایه فعلی مشخص و لایه زیرین آشکار آن صورت می گیرد.
  • All Layers : با انتخاب این گزینه شما قادر به نمونه برداری از تمامی لایه ها خواهید بود.
pattern Stamp Tool
اگر قصد استفاده از الگوهای پیش فرض فوتوشاپ را داشته باشید پیشنهاد می کنیم از این گزینه استفاده نمایید. با انتخاب این مورد گزینه ها و قابلیت هایی که در مورد قبل در Option bar موجود بود نمایان می شود.
اما شاید موردی به چشم شما نا آشنا آید. بله دقیقا در این منو بار با گزینه Impressionistمواجه خواهید شد. اگر شما اندکی در مورد سبک های نقاشی اطلاع داشته باشید این گزینه در استامپ فتوشاپ برایتان قابل درک خواهد بود. اگر این گزینه انتخاب شود تصویر شما همانند سبک نقاشی امپرسیونیسم خواهد شد.
ساخت پترن جدید از طریق استامپ در فتوشاپ :
تا به حال به موضوع فکر کردید که چطور می توانید پترن و الگوی منحصر به فرد خود را از طریق استامپ در فوتوشاپ بسازید؟
در این قسمت قصد داریم با ارائه راهنمایی هایی شما را در ساخت پترن های جدیدی از طریق استامپ در فتوشاپ هدایت کنیم.
در ابتدا باید طرح مورد نظر خود را در نرم افزار ایجاد نمایید. حال تنها کافی است بر گزینه edit کلیک نموده و گزینه define pattern انتخاب شود.
پس از این مرحله نوبت به انتخاب نام مناسب می رسد.
Clone source
  • شماره یک پنج مورد را نمایش می دهد که از طریق تمامی این پنج مورد پنج نمونه مختلف از تصویر را میتوانید نمایش دهید.
  • Offset : در این قسمت دو کادر با عنوان x و y مشاهده می نمایید که این موقعیت بیانگر میزان جا به جایی موس شما از محل نمونه گیری را مشخص می کند.
  • فلش هایی که در این قسمت مشخص شده است چرخش افقی و عمودی نمونه را مهیا می سازد.
  • از این قسمت می توانید عرض و ارتفاع نمونه را به میزان دلخواه خود تبدیل نمایید.
  • همانطور که از نماد این قسمت مشخص است با تغییر آن می توانید زاویه چرخش دلخواه را ایجاد نمایید.
  • حال اگر تمامی پیشفرض ها را تغییر داده اید و از نتیجه آن رضایت ندارید میتوانید با کلیک بر این قسمت تمامی تغییرات به صورت پیشفرض ظاهر خواهد شد.
  • Frame offset : با انتخاب این گزینه تعداد فرم از قسمت نمونه گیری را می توانید انتخاب کنید.
  • Lock frame : این گزینه باعث قفل شدن قسمت نمونه گیری شده از فریم اصلی خواهد شد.
  • Show overlay : با کلیک بر این گزینه قسمت نمونه گیری به شکل منطقه پوششی نمایان می شود تا مشاهده clone stamp به صورت پیش نمایش امکان پذیر باشد.
  • Opacity : با این گزینه می توانید میزان شفافیت سطح پوششی را تغییر دهید در واقع این گزینه به شما امکان مشاهده پس زمینه تصویر را می دهد، به صورت پیش فرض این مقدار 50 می باشد اما میتوانید به راحتی مقدار آن را با توجه به طرح خود تغییر دهید.
  • اگر تصویر شما به نحوی است که قادر به تشخیص سطح پوششی و ناحیه اصلی نمی باشید این گزینه بسیار کارآمد خواهد بود. از قسمت شورون منویی برای شما باز می شود و با استفاده از آن تیره و روشن شدن ناحبه پوششی میسر خواهد شد.
  • Clipped : اگر در حال ویرایش ناحیه ای نا مشخص هستید می توانید از این گزینه استفاده نمایید.
  • Auto hide : این گزینه نیز بسیار کاربردی است. اگر این گزینه فعال باشد با رها کردن ماوس ناحیه پوششی پنهان می شود و زمانی که در حال انجام ادیت و رفع نواحی دارای نقص هستید نمایش داده می شود.
  • Invert : اگر تیک این گزینه فعال شود به شما کمک می کند سطح پوششی واضح تر شود واین مورد باعث می شود به راحتی بتوانید ناحیه پوششی و پس زمینه را از هم تفکیک نمایید.
امیدواریم این آموزش شما در استفاده از ابزار استامپ راهنمایی کرده باشد.
منبع : " آموزش ابزار استامپ در فتوشاپ "
 

جدیدترین ارسال ها

بالا