آموزش آزمون نظام مهندسی عمران

b-babaei

New Member
پروانه نظام مهندسی نشان از تخصص و اعتبار بوده و برای اشتغال در حوزه‌های مهندسی ضروری است. قبولی در آزمون نظام مهندسی، گام اول در این مسیر است. این پروانه درجه‌بندی شده و با قبولی در رشته و صلاحیت موردنظر، ممکن است پروانه نظام مهندسی پایه سه را دریافت کنید و سپس با پیروی از شرایط و معیارهای مربوطه، پایه پروانه خود را ارتقا دهید. اما مطالعه تمامی منابع این آزمون عملا غیر ممکن است و برای آموزش آزمون نظام مهندسی عمران نیاز به کمک فردی باتجربه خواهید داشت.
به عنوان یک فرد بدون پروانه نظام مهندسی، شما ممکن است در بخش‌هایی از عمران مشغول به فعالیت شوید اما بحرانی است که فعالیت‌هایی نظیر ساخت و ساز را بدون داشتن صلاحیت اجرا انجام دهید. این مسئله می‌تواند عواقب جدی برای شخص و افراد دیگر داشته باشد.
خوشبختانه مجموعه و سایت آکادمی عمران دوره ای را تحت عنوان دوره کاتالیزور قبولی در نظام مهندسی در اختیار شما قرار داده است. هدف از این دوره قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت اجرا و نظارت، در مدت زمان کوتاه و با کم‌ترین حجم مطالعه است.
زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی معمولا دوبار در سال و تاریخ حدودی آن شهریور و دی ماه است که در سال 1402 در سه دوره (شهریور، دی، اسفند) اجرا شد. لازم به ذکر است که اولین دوره از آزمون نظام مهندسی سال 1403 در مرداد ماه برگزار می‌شود.
 

آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله: استاندارد 2800 – ویرایش چهارم

در دنیای امروز، توسعه و پیشرفت جوامع انسانی با رشد چشمگیر صنعت ساخت و ساز همراه بوده است. با افزایش تراکم جمعیت و نیاز به زیرساخت‌های مقاوم، اهمیت ایمنی ساختمان‌ها در برابر بلایای طبیعی بیش از پیش احساس می‌شود. ایران، به‌عنوان کشوری که در منطقه زلزله‌خیز کمربند آلپ-هیمالیا قرار دارد، نیازمند رعایت دقیق استانداردهای ساخت و ساز برای مقابله با زمین‌لرزه است. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، تدوین و اجرای استاندارد 2800 می‌باشد که به‌عنوان آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله شناخته می‌شود. استاندارد 2800 با هدف کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله و تضمین ایمنی سازه‌ها تدوین شده است. این استاندارد، که در چهار ویرایش مختلف ارائه شده، با بهره‌گیری از تحقیقات علمی و تجارب کارشناسان و متخصصان، ضوابط و مقرراتی جامع را برای طراحی و اجرای ساختمان‌ها تعیین کرده است.
ایران کشوری است پهناور، واقع در مسیر کمربند زلزله آلپ – هیمالیا که آن را به یکی از مناطق مستعد زمین لرزه تبدیل کرده است. گسل های بسیاری نیز در سرتاسر پوسته ایران وجود دارند، که موجب وقوع زمین لرزه های شدید و ویرانگر در گذشته شدند و از این رو، این بلای طبیعی به عنوان یک تهدید بالقوه برای امنیت مالی و جانی ساکنین این مرز و بوم شناخته می شود. به منظور پیدا کردن راهکارهای روبرویی با این مشکل، تحقیقات گسترده ای در زمینه مهندسی زلزله به عمل آمد و در همین راستا، پیشرفت های قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز با هدف کاهش خطرات ناشی از ورود بارهای لرزه ای حاصل گشت.
استاندارد 2800 که با نام کامل «آیین نامه ایمنی ساختمان در برابر زلزله» شناخته می شود، مجموعه ای است از قوانین و مقررات تدوین شده در حیطه ساخت و ساز، با هدف مقاوم سازی ساختمان ها و کاهش خطرات مربوط به تخریب در اثر زمین لرزه. به استناد ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب 1374)، استاندارد 2800 که اخیرا در ویرایش چهارم خود توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد بازنگری و تدوین قرار گرفته و در جلسه کمیته بازنگری و همچنین کمیته ملی تاییدیه لازم را دریافت نمود، بر کلیه عملیات ساخت و ساز در کشورمان ایران حاکم و اجرای ضوابط آن ضروری است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا