آقای رحمانی و دوستان دیگر!لطفآ پاسخی مناسب غیرحرفه ای ها!

roozbeh13

New Member
با سلام
متاسفانه بعد از جستجویی کامل در کل فروم دیدم هر نرم افزاری که حرفه ای تر بوده برتر تلقی شده است و برای امثال من که به سطوح حرفه ای نیاز ندارند راهنمایی صورت نگرفته است.من می خواهم مجله دانشجویی خودمان را
صفحه بندی کنم.با توجه به این مورد لطفآ به سوالهایم پاسخ دهید.ممنون.

1) شما در جایی برای افراد مبتدی freehand را به ترکیب indesign+photoshop+illustrator ترجیح داده اید(به دلیل وقت کمتری گرفتن).ولی آیا بعد در عمل هنگام صفحه آرایی freehand برای فرد مبتدی وقتگیرتر وعذاب آور نیست؟

2) اگر وقت یادگیری ترکیب 3 تایی را نداشته باشم و فقط بخواهم یک نرم افزار را یاد بگیرم.با توجه به موارد زیر
شما InDesin CS2-ME را توصیه می کنید یا Freehand؟
--برای فارسی InDesign CS2-ME بهتر است یا freehand (حتی با فارسی ساز)؟
--در پستی خواندم که InDesign CS2-ME بعضی امکانات illustraror را هم دارد.آیا درسطح غیر حرفه ای از photoshop illustrator بی نیاز می شوم؟ Freehand چطور؟ نیازی به photoshop ندارد؟
--احتمالا ّFreehand به طور مستقل نسخه بعدی نخواهد داشت.چرا نرم افزاری را یاد بگیرم که ادامه ندارد؟
--از طرفی برای من که به تسلط کامل و سطح حرفه ای نیاز ندارم آیا کاربری Freehand راحت تر نیست؟

3) InDesign CS2-ME امکان صفحه بندی(نه صفحه آرایی) برای چاپ را دارد؟چون گویا بعضی از illustrator برای
صفحه بندی استفاده می کنند؟در نهایت برای چاپخانه pdf بهتر است یا tif؟

4) درکل برای یک مجله دانشجویی و با توجه به اینکه فقط تابستان فرصت یادگیری دارم شما کدامیک را توصیه
می کنید؟ ترکیب 3 تایی adobe (اگر واقعا می ارزد هر 3 تا را یاد می گیرم) یا Freehand
یا InDesign CS2-ME به تنهایی یا حتی Corel و یا Quark ؟

با عرض معذرت که طولانی شد ولی فکر می کنم اگر پاسخ مناسبی داده شود یکی از مفیدترین پستها برای افراد مبتدی باشد. با تشکر :wink:
 
آخرین ویرایش:

MAZDAK60

Member
هر كدوم از ايم برنامه ها براي كاري هستش
نميشه كه يكي رو ياد بگيري و توقع نرم نرم افزار ديگري را داشته باشي
هر كدوم درجاي خود بهترينه
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
شما سوالات زیادی رو مطرح کردی و یکمی کار رو سخت کردی منتها تا اونجایی که بتونم جواب سوالاتتون رو میدم:

1- ببینید هر کاربری برای استفاده از نرم افزار تخصصی مثل فتوشاپ و فری هند و کرل و ... باید اول در مورد اون نرم افزار علم کافی رو داشته باشه و بعد با استفاده از اون علم و تجربه ای که در کار با اون نرم افزار بدست اورده به کار با اون بپردازه و در صورتیکه فرد علم کافی رو درباره یک نرم افزار نداشته باشه بدون شک استفاده از اون نرم افزار خیلی سخت و عذاب آور خواهد بود. مخصوصا نرم افزارهایی مثل فری هند که کاملا تخصصی هستن و اینطور نیست که اگر یک فرد مبتدی بود بتونه براحتی با اون کار کنه!

2- متاسفانه علیرغم توضیحات و تاپیکهای زیادی که درباره بحث جداسازی فعالیت و کاربرد نرم افزارهای مختلف ایجاد کردیم هنوز هر نرم افزاری نتونسته جایگاه اصلی خودش رو پیدا کنه!! نمونش هم همین سوال شماست. ببینید دو نرم افزار فری هند و ایندیزاین از لحاظ کارایی هیچ شباهتی بهم ندارن که بشه اونها رو باهم مقایسه کرد. وظیفه نرم افزار فری هند انجام کارهای وکتور و بیش از اون طراحیهایی در حد جعبه، بروشور و ... هست و کلا وظیفه طراحی رو بعهده داره در صورتیکه ایندیزاین وظیفه صفحه چینی رو داره. پس این دو تا قابل مقایسه با هم نیستن. مثل اینکه ما بیایم و قدرت یک تیم فوتبال رو با یک تیم والیبال بسنجیم!!
در مورد اینهم که پرسیدی بودی که امکانات موجود در ایندیزاین رو فکر نمیکنم دست شما در برنامه ایندیزاین برای عمل طراحی و ویرایش تصویر خیلی باز باشه و شما بیشتر میتونه از تصاویری که از قبل در سایر نرم افزارا ویرایش کردی یا ساختی استفاده کنی پس مقایسه ای نکن و اجازه بده هر نرم افزاری جایگاه خودش رو داشته باشه.
در مورد نسخه بعدی فری هند هم فکر نمیکنم از حالا قضاوت کردن درست باشه چون فری هند هم مثل سایر نرم افزارا نسخه های قدیمی تری هم داشته و حالا به اینجا رسیده و 100% در آینده هم نسخه های جدیدتر این نرم افزار کاربردی خواهد اومد.
در مورد این هم که گفتی که مبتدی هستی و استفاده از فری هند برات احتمالا راحتتره باید بگم که اصلا اینطور نیست! چون فری هند نرم افزار کاملا تخصصی هست و باید کار باهاش رو بدونی وگرنه خیلی سختتر از کرل یا الستریتور خواهد بود. به نظر من کرل بین این 3 نرم افزار کارایی راحتتری داره. (نظر شخصی!)

3- نرم افزار ایندیزاین صرفا برای صفحه بندی و صفحه چینی هست ولی میشه باهاش صفحه آرایی هم کرد. البته مفهوم صفحه چینی و صفحه آرایی یکی هست و هر دوشون معنی ویرایش صفحات رو میدن که احتمالا شما به اشتباه فکر کردین که منظور ویراش تصاویر هم هست که اینطور نیست و شما میتونی از تصاویر از قبل ویرایش شده در بین متنهات استفاده کنی.
برای چاپ بسته به نوع کار باید فرمت رو انتخاب کنی. اگر از تصاویر رنگی در بین کار استفاده میکنی از فرمت TIF استفاده کن ولی اگر متن بدون تصویر و تک رنگ (مشکی) کار کردی میتونی pdf هم بفرستی.

4- در مورد یادگیری هم باید بگم که اولا فرصت کمی رو در نظر گرفتی ولی همیشه این رو در نظر داشته باش یک طراح و گرافیست موفق کسی که حداقل 3 یا 4 تا نرم افزار رو بتونه باهاشون کار کنه. چون کارایی هر نرم افزاری با نرم افزار دیگه متفاوت هست. پس کسی که کار با چند نرم افزار رو بدونه همیشه میتونه مشکلش رو خودش حل کنه. شما هم باید نسبت به این فرصت کمی که داری ببینه کدوم نرم افزار حیاتی تره برات. کارایی نرم افزار فتوشاپ با نرم افزارهایی مثل کرل - الستریتور و فری هند کاملا متفاوته و همینطور نسبت به کوارک و ایندیزاین.

پس اولویت بندی کن و ببین کدوم برات واجبتره.

موفق باشی
 

sorosh

Active Member
سلام دوست عزيز

فكر ميكنم كمي شما را بشناسم .....(اگر اشتباه نكنم شما در مشهد هستيد ....)

براي صفحه آرايي شما به هرسه برنامه نياز داريد.

1- برنامه فوتوشاپ براي اديت تصاوير و آماده سازي تصاوير

2- برنامه فري هند براي اشكال وكتوري و احيانن آرم ها و سر صفحه ها (نكته جالب اين است كه برنامه اين ديزاين

قري هند را بطور كامل پشتيباني ميكند.يعني مثلن شكلي را كه در فري هند كشيديم ميتوانيم آن را با كپي پيست

در اين ديزاين قرار دهيم).

3- خود برنامه اين ديزاين

اگر ميخواهي مجله دانشجويي را چاپ كني ضروري است هرسه را ياد بگيري ( اول فوتوشاپ و فرهند را )

سروش
 
آخرین ویرایش:

rahmani

Member
با اینکه دوستان جوابهای خوب و مفصلی دادند ولی من هم بعنوان توضیح اضافه نظرم را عرض می کنم.

البته همین توضیحات را در جاهای دیگر هم نوشته ام:

شما برای کار گرافیک چاپ و نشر حداقل به سه گروه نرم افزار احتیاج دارید:

1- نرم افزارهای پیکسلی( raster ) ویرایش تصویر و ایجاد جلوه های تصویری و تصحیح رنگ و غیره که بهترین آنها همان فتوشاپ معروف است که در این مورد بهترین انتخاب خواهد بود.
البته نباید فراموش کرد که در نسخه های جدید فتوشاپ، این نرم افزار پا را فراتر گذاشته و شما امکان ایجاد، تلفیق و ذخیره object های برداری ( وکتور) را هم به همراه سند دارید. یعنی میتوانید نوشته ها و اشکال برداری را هم به همان شکل برداری و نه پیکسلی با تصویرتان ذخیره کنید. با این حال اجازه دهید همچنان این نرم افزار را جزو نرم افزارهای پیکسلی بشماریم.

2- نرم افزارهای برداری یا vector مثل freehand, ilustrator, corel . کارآیی این نرم افزارها تقریبا مثل هم هستند با کمی تفاوت در امکانات و سرعت و غیره که توضیحات کاملتر در تاپیکهای دیگر نوشته شده. با تمام این توضیحات و با توجه به وضعیت شما چند نکته ی دیگر را هم میگویم. اگر میخواهید در آینده هم این کار را ادامه دهید و حرفه ای کار کنید بسراغ ایلاستریتور بروید. ولی اگر میخواهید با این گروه از نرم افزارها کار صفحه بندی و صفحه آرایی هم انجام دهید بهترین انتخاب فری هند است. امکانات وکتور ایلاستریتور بهتر و بیشتر است ولی برای صفحه بندی و مونتاژ فری هند مناسبتر است.

3- نرم افزارهای صفحه بندی مثل pagemaker, indesign, quark. در بین این نرم افزارها ایندیزاین برای فارسی نویسی بدون هزینه بهتر است ولی اگر هزینه برایتان مهم نیست و سرعت بیشتری را میخواهید خصوصا در کتابهایی با صفحات و نوشته زیاد، کوارک انتخاب بهتری است.

و اگر هم بطور کلی میخواهید تمام کارهایتان به دو نرم افزار خلاصه شود بهترین انتخاب فتوشاپ و فری هند است. ولی برای فارسی نویسی های کمی پیچیده و زیاد لازم است تا بیشتر هزینه کنید.

امکانات tiff , pdf هم با هم متفاوت هستند. فرمت tiff یک فرمت تصویری است و فرمت نهایی چاپ نیست. و نمیتواند اطلاعات وکتور و برخی دیگر از امکانات را ذخیره کند ولی فرمت pdf یک فرمت نهایی خروجی است و اطلاعات مختلف تصویر و وکتور را در خود ذخیره می کند.

ولی اگر چیزی که ساخته اید فقط تصویر است میتوانید آنرا با همان tiff به لیتوگرافی بدهید.
در صورتیکه کار چاپیتان را در یکی از نرم افزارهای کورل و یا ایلاستریتور و یا فری هند تمام کنید میتوانید سند همین نرم افزار را به لیتوگرافی بدهید و احتیاجی به ذخیره آن به فرمتی دیگر نیست.

مثلا برای فری هند شما سند فری هندی مورد نظر را بعلاوه تصاویر به این مراکر میدهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا