آغاز مبادلات آنلاين سهام از سال 89

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


سهامداران مي‌توانند از ابتداي سال آينده از طريق اينترنت به‌صورت الكترونيك و بدون مراجعه به شركت‌هاي كارگزاري، اقدام به خريد و فروش سهام كنند.


به گزارش همشهري، مبادلات الكترونيك سهام از ابزار‌هاي جديد بورس‌هاي پيشرفته دنياست كه منجر به افزايش حجم و رونق معاملات بازار سهام مي‌شود؛ چراكه سهامداران مي‌توانند به‌صورت مستقيم درخواست‌هاي خريد و فروش خود را براساس ميزان سفارش‌هاي موجود و قيمت سهام به بازار ارائه كنند.


در اين سامانه كه سيستم معاملات «آنلاين تريدينگ» نام دارد، سفارش واردشده از سوي سهامدار پس از ارسال به يك شركت كارگزاري وارد سامانه معاملات مي‌شود و سهام مورد نظر براي سهامدار خريداري شده و يا به فروش مي‌رسد.


در اين طرح، كارگزار فقط وظيفه بررسي سفارش وارد شده را بر عهده دارد و پس از اين بررسي، سفارش دريافت شده بلافاصله وارد سيستم معاملات بورس مي‌شود.


وظيفه صحت سفارش وارد شده بر عهده مشتري است و اين كار باعث مي‌شود تا سفارش‌هايي كه به‌صورت اشتباه وارد سامانه معاملات بورس مي‌شود، كاهش يابد.
در حال حاضر، سهامداران بورس تهران به‌صورت سنتي از طريق مراجعه به شركت‌هاي كارگزاري و ارسال فرم كتبي اقدام به خريد و فروش سهام مي‌كنند.



در عين حال، برخي سهامداران حرفه‌اي بازار از طريق ارتباط تلفني با كارگزاران سفارش‌هاي خود را به بازار ارائه مي‌كنند. اين نحوه معاملات با اشكالاتي همراه است و باعث بروز اشتباهاتي در ثبت سفارش‌ها مي‌شود.


كارشناسان معتقدند كه به‌كار‌گيري سيستم معاملات آنلاين تريدينگ باعث تحول زيادي در معاملات بورس تهران مي‌شود و آرزوي سهامداران حرفه‌اي بازار براي ثبت سفارش خريد و فروش به حقيقت مي‌پيوندد.


در همين رابطه، ايوب باقرتبار، مدير نظارت بر كارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار از به‌كارگيري اين سيستم از ابتداي سال‌ آينده خبر داد و گفت: با به‌كارگيري سيستم معاملات آنلاين تريدينگ سهامداران مي‌توانند سفارش‌هاي خود را از طريق اينترنت و به‌صورت الكترونيك به كارگزاران ارسال كنند و كارگزاران نيز پس از بررسي سفارش، اين سفارش را وارد سامانه معاملات مي‌كنند.


وي افزود: در حال حاضر در تلاش هستيم سيستم معاملات كارگزاران را با تعريف نرم‌افزار‌هاي معاملات آنلاين به سيستم معاملات بورس وصل كنيم تا از ابتداي سال آينده امكان انجام معاملات آنلاين سهام فراهم شود.


وي تاكيد كرد: در حال حاضر نزديك به 80 درصد كارگزاران امكان دريافت سفارش‌هاي خريد و فروش سهام به‌صورت اينترنتي را دارا هستند اما در وهله اول تعدادي از كارگزاران پيشروي بورس در 3 ماهه اول سال آينده معاملات آنلاين سهام را آغاز خواهند كرد.


به گفته باقرتبار، در اين طرح وظيفه صحت سفارش ثبت شده بر عهده مشتري است و كارگزاري، ديگر مسئوليتي در اين‌باره ندارد.مدير نظارت بر كارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه حرفه‌اي‌هاي بازار علاقه زيادي به استفاده از اين سيستم دارند، خاطرنشان كرد: براساس برآورد‌هاي انجام شده اين سيستم با استقبال سهامداران و فعالان بازار روبه‌رو خواهد شد و انقلابي در بازار سهام ايجاد خواهد كرد.


به گفته باقرتبار، با گسترش استفاده از رويه معاملات الكترونيك سهام در سال آينده، شركت‌هاي كارگزاري با كاهش محسوس هزينه‌ها مواجه خواهند شد و مي‌توانند تخفيف‌هايي را در كارمزدها اعمال كنند.


او گفت: بيشتر كارگزاران آمادگي لازم براي استفاده از اين سيستم را دارا هستند و هر كارگزاري كه اعلام آمادگي كند مي‌تواند در اين حوزه فعال شود.



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا