آشنایی با میگرن، علائم و نشانه های آن

OzeroO

New Member
میگرن یکی از اختلالات شدیدی می باشد که مهمترین نشانه آن سردرد پی در پی است و معمولا با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه می باشد. ویژگی این نوع سردردها ضربانی بودن آن می باشد و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت می تواند ادامه داشته باشد.
دیگر علایمی که معمولا با آن همراه می شود شامل حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، حساسیت به صدا می باشد و با بالا رفتن فعالیت بدنی میزان درد هم افزایش می‌یابد. بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی پیش از شروع سر درد نشانه‌هایی بروز می دهند مانند نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که هشدار دهنده شروع سر درد می باشند.
دلایل بروز میگرن می تواند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی باشد، بطوریکه حدود دو سوم افراد مبتلا سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. همچنین نوسان سطح هورمون می‌تواند نقش داشته باشد.
میگرن در زمان بلوغ، در پسرها کمی بیشتر از دخترها است، اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. سردردهای میگرنی معمولاً در دوره بارداری کاهش می‌یابند. .سازوکار دقیق میگرن ناشناخته است.
میگرن

علائم و نشانه ها​

این نشانه ها معمولا عبارتند از سردردی که معمولا به شکل مبهم ایجاد شده و به صورت ضربان‌دار ادامه می یابد، که با فعالیت بدنی این درد افزایش می یابد و ممکن است از یک طرف سر به سمت دیگر منتقل شود، و همچنین ممکن است در قسمت جلوی سر نیز این درد شکل بگیرد یا تمام سر را دربرگیرد
در کودکان نیز نشانه هایی همچون رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و احساس ناراحتی در شکم شایع‌تر می باشد و علائم گوارشی نظیر تهوع و استفراغ با آمار پایینتر وجود دارد.
معمولا فرد مبتلا به بیماری میگرن ت بین دو تا چهار حمله در ماه را تجربه می‌کنند. این در حالی می باشد کهبرخی افراد ممکن است سردرد میگرنی را هر چند روز یک بار تجربه کنند و درحالی‌که برخی دیگر در سال یک یا دوبار دچار سردرد میگرنی می‌شوند.
دو نوع سردرد میگرنی وجود دارد:
  1. میگرن با اورا (میگرن کلاسیک)که دارای علائم منحصربه‌فرد پیش از شروع سردرد می باشد. اورا ممکن است ۱ ساعت پیش از درد شروع شود و بین ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت به‌طول بیانجامد. این علائم شامل نقاط یا نورهای روشن،‌نقاط تیره، تاری دید، از دست دادن بینایی موقت و خطوط موج‌دار می‌شود.
  2. نوع دوم میگرن بدون اورا است که شایع‌تر می باشد، در این نوع ممکن است ساعت‌ها پیش از شروع سردرد فرد اضطراب، افسردگی یا خستگی بسیار زیاد را تجربه کند.
میگرن را می توان در چهار مرحله در نظر گرفت، البته افراد مبتلا به میگرن الزاماً همه این مراحل را تجربه نمی‌کنند
  1. پیش نشانه، که چند روز یا چند ساعت قبل از سردرد بروز می‌کند
  2. اورا، که بلافاصله قبل از بروز سردرد ظاهر می‌شوند
  3. مرحله درد، که به آن مرحله سردرد نیز گفته می‌شود
  4. پس اثر، عوارض پس از پایان حمله میگرنی

تشخیص بیماری​

تشخیص بیماری میگرن از روی علائم و نشانه‌های آن امکان‌پذیر است. آزمایش‌های تصویر برداریبعضی مواقع برای اطمینان از نبود دلایل دیگر سردردها انجام می‌گیرند. محققان بر این باورند که بر روی بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند آزمایش تشخیص بیماری صورت نگرفته‌است.

درمان​

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که میگرن قابل درمان نبوده و باید با آن مدارا کرد. میگرن باید توسط پزشک متخصص مغز، اعصاب و ستون فقرات تشخیص داده شود و زیر نظر متخصص مربوطه قابل کنترل و مهار می باشد و می توان با درمان های صحیح و رعایت دستورات پزشک، زندگی طبیعی داشت.
افراد مبتلا به این بیماری توانند جهت مشاوره از خدمات مطب دکتر روشنک تیرداد متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات برای درمان و تشخیص این بیماری استفاده نمایند.

دکتر روشنک تیرداد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا