:: آشنائی با Reactor ::

hamid3d_2

New Member
سلام ... از امروز با هم مروری داریم بر رآکتور "Reactor "و متحرک سازی با این ابزار قدرتمند Havok



انشاالله به کارتون بیاد ..​
 

hamid3d_2

New Member
هنگامی که در مکس از رآکتور صحبت میکنیم .. در واقع از فیزیک سخن میگوئیم .. فیزیک شاخه ای از علوم است که با موضوع ماده وانرژی و قوانین حرکات وتعامل بین اشیاء سر و کار دارد .

این موضوع برای متحرک سازان بسیار جالب است چون آنها همیشه در تلاشند تا حرکات وتعامل اشیاء را در داخل صحنه ها شبیه سازی کنند.

آیا همه متحرک سازان باید قوانین فیزیک را بدانند ؟

پاسخ مثبت است ..

توانائی وآگاهی شما از قوانین حاکم بر اشیاء و حرکات ورفتارهای آنها به شما کمک میکند تا مهارتهای متحرک سازی را در جهات درست هدایت نماید ..

اما تنبلی باعث میشود خیلی ها به دنبال فیزیک نروند ..پس از تجربه سایر متحرک سازان فیزیک خوانده استفاده میکنیم ...

یکی از این گروه های متحرک سازی .. متعلق به شرکت Havok ومحصول تلاش آنها Reactor است ..
 

hamid3d_2

New Member
کاربرد Reactor

رآکتور آنچنان ویژگیهائی دارد که توسط آن میتوانید خصوصیات فیزیکی و نیروهای لازم را در یک صحنه تعریف نموده و سپس کلیدهای متحرک سازی حاصل از تعامل اشیاء داخل صحنه را بطور خودکار ایجاد نمائید ..

این برنامه افزودنی داخل پانل Utilities واز طریق دکمه Reactor در اختیار شما قرار میگیرد .. در عین حال یک منوی رآکتور وجود دارد که این امکانات را در قالب فرمانها در اختیار شما قرار میدهد ..

همچنین نوار ابزار رآکتور در سمت چپ پنجره اصلی در اختیار شما قرار دارد ..
 

hamid3d_2

New Member
فرآیند کاربرد Reactor

برنامه رآکتور با شکلهای هندسی کار میکند که خصوصیات فیزیکی برای آنها تعریف شده باشد . پس از تعریف این خصوصیات برای اشیاء مورد نظر برنامه رآکتور میتواند مشخص نماید که این اشیاء چگونه با یکدیگر تعامل دارند ..

تعریف یک شی هندسی با خصوصیات فیزیکی به چند روش امکان پذیر است .میتوانید شی یا اشیاء را به یک کالکشن اضافه نمائید ..کالکشن در واقع یک نوع شی رآکتور است که چند خصویت فیزیکی را دارا باشد .. مانند Rigid Body Collection
 

hamid3d_2

New Member
همچنین میتوانید اشیاء مورد نظر را با اشیائی مانند spring یا motor پیوند دهید . این اشیاء تحت تاثیر نیروهائی قرار میگیرند که برای اشیاء گوناگون رآکتور قبلا تنظیم شده اند ..

سر انجام میتوانید در قسمت object peroperty خصوصیات فیزیکی مانند mass و friction و elasticity را برای اشیاء فعال و تنظیم نمائید ..

پس از تعریف نمودن همه اشیاء لازم و متصل نمودن آنها به یک کالکشن یا یک شی میتوانید پنجره پیش نمایش راباز کرده ونتیجه کار را قبل از ساخت فریم ها ببنید .. و پس از رضایت از نتیجه .. کلید سازی کنید ..
 

hamid3d_2

New Member

دوست عزیز آموزشهای من صرفا آشنائی با رآکتور هست و کلا با اون آموزشها فرق میکنه .. اگه اونجا بذارم انسجامش ازبین میره .. (ممکن بین درسها پست بخوره ..)

اینا آموزه های خودم هست که مستقیم اینجا تایپ میکنم ... PDF نیست که بتونم اونجا بذارم ... :sad:
 

hamid3d_2

New Member
هنگام ساخت شبیه سازی های Reactor یکی از اولین گامها تعریف خصوصیات برای اشیاء است ... بعنوان مثال یک کره ساده میتواند به یک توپ بولینگ یا یک پرتقال تبدیل شود .. هر کدام از این اشیا را اگر از یک ارتفاع پائین بیاندازیم
واکنشهای متفاوتی نشان میدهند . چون خصوصیات فیزیکی آنهامتفاوت است .... اگرچه شکل همه آنها کره باشد ..​
 

hamid3d_2

New Member
در رآکتور خصوصیات فیزیکی توسط کالکشنها مشخص میشود ....

برنامه رآکتور پنج کالکشن متفاوت دارد ...

16445465479865337786.gif


Rigid Body

38214371866071232752.gif


Cloth

83763095571459195693.gif


Soft Body

62734071797542488712.gif


Deforming Mesh

41763428406738039051.gif


Rope

برق ساختمان
 
آخرین ویرایش:

hamid3d_2

New Member
کالکشن Rigit Body

اشیا را به بدنه سخت تبدیل میکند ... که تا حدودی در برابر نیروهای وارده مقاومت میکنند ....

کالکشن Colth

اشیائی با خصوصیات لباس و پارچه ایجاد میکند که در برابر نیروهای وارده واکنش نشان داده یا چروک میشوند ...

کالکشن Soft Body

اشیا را به بدنه نرم تبدیل کرده که در برابر نیروها انعطاف پذیرند . مانند توپ ها ...

کالکشن Rope

اشیا را به ریسمان تبدیل میکند که تحت فشار نیروها کشیده میشوند .. ولی فشرده نمیشوند ....

کالکشن Deforming Mesh

اشیائی تولید میکند که در برابر فشار نیروها تغئیر شکل میدهند .....
 

جدیدترین ارسال ها

بالا