آدرس‌ اينترنتي به زبان عربي تصويب شد

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


سازمان نظارت‌كننده بر نام‌هاي دامنه به چهار كشور مصر، روسيه، عربستان سعودي و امارات متحده عربي براي ايجاد آدرس‌هاي اينترنتي به زبان بومي‌شان اجازه مقدماتي اعطا كرد.


به گزارش ایسنا، آيكان - سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌هاي اينترنتي - با اين اقدام به سه دهه تسلط الفباي لاتين بر نام‌هاي دامنه اينترنتي پايان مي‌دهد.


نام‌هاي دامنه اينترنتي از زمان ابداع در دهه 1980 محدود به 26 حرف الفباي لاتين كه در انگليسي مورد استفاده‌اند و همچنين ده شماره بوده‌اند.


راد يك استرام، مدير اجرايي و رييس آيكان اين اقدام را لحظه اساسي در تاريخ نام‌هاي دامنه خواند و اظهار كرد كه اين نام‌هاي بين‌المللي اكنون به مردم امكان خواهند داد كل نام دامنه را به زبان خود وارد كنند.


طبق اعلام آيكان، اين چهار كشور تاييد شده مي‌توانند تقاضا كنند آدرس‌هاي اينترنتي زبان بومي‌شان در سيستم اصلي نام دامنه گنجانده شود كه تا نيمه سال جاري ميلادي براي كاربران در سراسر جهان قابل دسترس خواهند بود.


اين سازمان در ماه اكتبر سيستم آدرس چند زبانه جديدي را تاييد كرد كه اينترنت را براي ميليون‌ها نفر بيش‌تري در سراسر جهان قابل دسترس مي‌كند؛ تاكنون 16 تقاضا به هشت زبان از سوي آيكان دريافت شده است و در آينده‌اي نزديك نوشتن كل آدرس يك وب‌سايت به همه زبان‌هاي دنيا امكان‌پذير خواهد بود.


پيتر دنگيت، رييس هيات مديره آيكان اين اقدام جديد را بزرگ‌ترين تغيير فني اينترنت در چهل سال گذشته عنوان كرده است.


طبق اعلام آيكان، بيش از نيمي از 1.6 ميليارد كاربر اينترنت جهان از زبان و حروفي استفاده مي‌كنند كه از ريشه لاتين نيستند.



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا