subdivs یا polygon

CG-Student

Member
سلام
من در حال دیدن یه خود آموز ساخت ماشین هستم .photorealistic car modeling in maya
فکر کنم چوت از آموزش های قدیمی digitaltutors هست لینکش نیست . فقط یه تاپیک توی انجمن دیجیتال تاتورز دیدم .
در این آموزش برای ساخت بدنه ماشین ابتدا از پالیگان استفاده میشه اما در ادامه برای ویرایش هنگامی که روی این پالیگان راست کلیک میشه منوی شبیه subdivs ظاهر میشه و اما من ندیدم که در حین کار پالیگان به subdivs تبدیل بشه . من خودم یه cube از منوی convert از پالیگان به subdivs تبدیل کردم اما بعد تبدیل اصلا شبیه به cube نبود . حالا سوال من اینه که اگر در حین این فیلم پالیگان به subdivs تبدیل شده چرا بعد تبدیل آبجکت تغییر شکل پیدا نکرده .
دستورهای full crease edge vertex یا partial crease edge vertex بر روی subdivs اعمال می شوند . این ها همون دستورهای ویرایشی هستند که روی اون آبجکت ها برای ویرایش اعمال میشه .
سوال دوم هم در مورد طرز کار دستور separate بود .
 

sharin

Member
سلام.

خوب حتما از كليد ميان بر استفاده كرده ...
در نهايت مدل subdiv هست.
خوب وقتي شما مي خواهي subdiv كار كني ، base كار رو با polygon مي زني ، بعد براي حالت دادن و تنظيمات نهايي بجايي كه بخواي edge و ... اضاف كني ، دست به دامن subdiv مي شيد و subdiv كار رو نرم مي كنه ... ( مثل smooth اما با smooth فرق مي كنه ... )
يعني نيازي به smooth نداره ، و دكمه هاي 1 , 2 , 3 هم ميزان نرميش رو تعيين مي كنه ...
بعد با partial و full crease جزئيات رو ايجاد مي كنيد.

اينها 2 تا تكنيك جدا هستند . همين كار رو با plygon هم مي شه كرد و حتي بهتر ...
اما موضوع اينه كه اگر بخواي از polygon استفاده كني ، براي جزئيات بايد face اضافه كني كه مدل كم كم به سمت high poly شدن مي ره ... ( مخصوصا اگر بخواي smooth هم انجام بدي ... )

به همين دليل بعضي ها دوست دارن با subdiv كار كنن.
البته دليل هاي ديگه اي هم داره و subdiv خاصيت هاي ديگه اي هم داره ... و polygon هم ويژگي هاي خاصي داره ...
و جايي كه از subdiv استفاده مي شه ، مي شه از polygon هم استفاده بشه ...
اما جايي كه از polygon استفاده مي شه ، ممكنه نشه از subdiv استفاده كرد ...


در مورد سوال دوم ...
وقتي 2 تا object مجزا رو با هم combine مي كني ...
يك روش براي جدا كردن اشون از هم اينه كه مدل رو انتخاب كني و seperate رو بزني ...


موفق باشيد.
يا علي.
 

CG-Student

Member
آقا دست درد نکنه :rose:
تنظیمات خاصی باید اعمال بشه که مدل تبدیل شده به subdivs دقیقا مثل مدل قبلی باشه .
 

sharin

Member
خواهش مي كنم ...

معمولي polygon رو تبديل به subdiv مي كني ...
حالا وقتي مي خواي دوباره از subdiv كانورت كني به polygon ، در option اش veritices رو فعال كن كه بعد از كانورت برگرده به همون حالت polygon بدون اينكه چيزي اضاف بشه ...

اگر روي adaptive بزاري ، حالت subdiv رو به خودش مي گيره ...

موفق باشي.
يا علي.
 

CG-Student

Member
اگر یه پالیگان به سابدیوز تبدیل بشه تغییر شکل پیدا می کنه ؟ میشه بدون تغییر شکل تبدیل بشه ؟
 

sharin

Member
تا منظورتون از تغيير شكل چي باشه ...

همونطور كه در پست قبل هم گفتم موقع كانورت ، adaptive رو فعال كن. اينطوري حجم poly ، به حجم subdiv نزديك مي شه اما كلي فيس به مدل اضاف مي شه ، مثل اينكه smooth شده ...
گه گاهي دكمه ي 3 رو از روي مدلت در حالت poly بزن و نرميه مدل رو check كن.

در كل همون veritices كاربردش بيشتر ...

موفق باشي.
يا علي.
 

mahdilal

Member
دوستان به نظر من وقت خودتون را با این چیزهای پیش و پا افتاده از دست ندید الان دیگه این چیزا اصلا در ساخت مدل مطرح نیست شما base مدل را درست کنید و برای اضافه کردن جزئیات برید سراغ نرم افزراهایی مثل mudbox و zbrush و ....
 

sharin

Member
سوال سواله ، روش ، روشه و بلاخره از يه جايي شروع مي شه ...
در ضمن براي هر كاري كه ديگه در zb و ... نمي رن ...

شما ماشين رو در zb مدل مي كني ؟!!
 

mahdilal

Member
این که بهت گفتم برو سراغ آموزشهای جدید همینه دیگه چسبیدی به مایا 2008 و ازش دل نمی کنی دیگه
 

sharin

Member
دوست من ، من آخرين باري كه آموزشي ديدم ( از 2008 ) شايد حدود 1 سال و اندي ازش گذشته باشه ...
با zb هم كار مي كنم و نتيجه ي كار رو مي دونم و مي دونم هر كدوم چه خروجيي مي ده ...
از نظر زماني هم گاهي به صرفه نيست . مطمئن باشيد انقدر ها هم بيهوده نيست ...

شما هم بي زحمت يه آموزشي برامون بزار كه با zb ماشين ساخته باشه ...
يا يه نمونه كاري كه همچين كاري باهاش كردين ...

اين ربطي به جديد و قديم بودن هم نداره ...
Zb و ... از قديم هم بودن ...

باز مي گم هر روشي استفاده ي خاص خودش رو داره ...
 

mahdilal

Member
من در این زمینه از Zbrush استفاده نمی کنم از mudbox استفاده می کنم که مثل اب خوردن هر نوع تکسچری که بخواهم برام می ده و محیط آن هم مثل خود مایا است خوب من نمی خوام کسی را ناراحت کنم دیدم اینجا خیلی سوالات پیش و پا افتادهای مطرح می شه گفتم شاید به روز نیستند حالا شما اگر می خواهید می تونید در زمینه تکسچر ماشین با zbrush برید سراغ آموزشهای gnomonlogy که در این زمینه آموزش داره و همینطور در مرود mudbox برید سراغ فیوچر های جدید mudbox 2012
 

mahdilal

Member
می دونی من فقط می خواستم بار علمی بچه ها را ببرم بالا هیچ قصد دیگه ای نداشتم ولی خوب چو ن این طوری برداشت کردم که فکر می کنی می خوام ادای استادی در بیارم دیگه توی این سایت هیچ تاپکی نمی زنم فقط نظاره گر می شم در پایان برای اثبات حرفهای خودم پیشنهاد می کنم این پلاگین را دانلود کنی البته به صورت بتا هست تا بدونی دنیای مدل سازی چقدر تغییر کرده
http://www.lbrush.com/index.htm
 

sharin

Member
ببخشيد ، الان بحث سر مدلينگ هست و تكنيك هاي مدلينگ ... !!

اصلا بحثي از تكسچر نشده اينجا ...

بنده عرض كردم مدل كردن ماشين در برنامه هاي 2.5 بعدي نظير ZB و mudbox . كاري به تكسچر ندارم !! ( اون به كل بحثش جداست ... )

دوست عزيز ما هم ناراحت نشديم ، اما بحث عجيبي مطرح شد !!

اينجا فروم مايا هست ...
اگر كسي از گزينه اي در مايا سوال پرسيد ، كسي كه بهش جواب مي ده بايد جواب رو در مايا بده يا Mudbox ؟! ...

به هر حال هر كسي يه زماني شروع مي كنه به يادگيري و از نظر هر كسي كه اون مطلب رو بلد هست ، اينجور چيزا پيش پا افتادست ...

اما فوق العاده مهم . حتي اگر روش بهتري هم وجود داشته باشه ، نگاهي به مسائل ابتدايي باعث مي شه كه اصولي تر مطالب رو بفهمه و با موضوع هاي مختلف راحتتر كنار بياد ...

شما كه نسبت به ما ها به روز تري ، انتظار مي ره پست ها رو درست بخونيد و جوابتون مربوط به همون سوال باشه ...
 

mahdilal

Member
شما اگر ورکشاپهای جدید رو نگاه کنی اصلا دیگه سابدیو معنی نداره دوست عزیز بعدشم شما برای چی سابدیو می کنی یا اسموس می کنی مگه غیر از اینه که می خوای دیتیل اضافه کنی خوب این کار شما در نرم افزاری مثل mudbox انجام می دی و تکسچر هم می دی بعدشم این پلاگینی که برات گذاشتم را دانلود کن و نصب کن می بینی که ابزارهای mudbox را آورده داخل خود مایا پس با هم ارتباط دارن دوست عزیز اونم خیلی زیاد اول به روز باش بعد اظهار نظر کن دیگه می خوام برم بخوابم خواب های mudboxi ببینی :green:
 

sharin

Member
نه دوست من ...
من از شما نخواستم نظاره گر باشيد ...
خيلي هم خوشحال مي شم فعاليت دوستان رو مي بينم ... جدي عرض مي كنم .
من برچسب به كسي نمي زنم ...
اگر مسير شما حق هست ، طرز فكر من در مورد شما هيچ چيزي رو عوض نمي كنه ...
ياز مي گم اينجا بحث استاد و شاگردي نيست و همه به هم كمك مي كنيم...
فقط انتظار دارم كسي كه سوال مي پرسه ، بهش جواب خوبي داده بشه ...
و كسي كه جواب مي ده سوال رو خوب متوجه شده باشه ...

اگر هم حين بحث ناراحتتون كردم معذرت مي خوام ( اما همچين قصدي نداشتم !! )، اما خاصيت اين جملات اينطوره كه ممكنه خواننده لحن رو به غلط برداشت كنه و از طرف مقابل دلگير بشه ...

من هم بعنوان يه عضو كوچيك و به عنوان يك دوست و در نهايت به عنوان يك همكار ، ازتون مي خوام كه فعاليتتون رو قطع نكنيد و اطلاعات خوبتون رو در اختيار همگيمون قرار بديد ...

باز مي گم طرز تفكر من نسبت به شما به هيچ وجه نمي تونه مانع فعاليتتون بشه ...

اينم يه شاخه گل براي شما كه فكراي بد بد نكني :rose:

موفق باشي .
يا علي.
 

sharin

Member
شما اگر ورکشاپهای جدید رو نگاه کنی اصلا دیگه سابدیو معنی نداره دوست عزیز بعدشم شما برای چی سابدیو می کنی یا اسموس می کنی مگه غیر از اینه که می خوای دیتیل اضافه کنی خوب این کار شما در نرم افزاری مثل mudbox انجام می دی و تکسچر هم می دی بعدشم این پلاگینی که برات گذاشتم را دانلود کن و نصب کن می بینی که ابزارهای mudbox را آورده داخل خود مایا پس با هم ارتباط دارن دوست عزیز اونم خیلی زیاد اول به روز باش بعد اظهار نظر کن دیگه می خوام برم بخوابم خواب های mudboxi ببینی

بنده ادعاي به روز بودن رو نكردم ، اما باز شما رفتي تو يه فاز ديگه ... ( حالا ما هر چي مي گيم ... ) :-?
پس انشا ئ الله ديگه subdiv و ... رو در مايا 2012 به بعد نخواهيم ديد ...
گرچه عجيبه از 2009 بايد برش مي داشتن ... !!

راستي smooth براي دادن جزئيات نيست و يا subdiv . اگه اينطوره يعني با poly نمي شه ديتيل داد !! subdiv هم يك روش براي مدلينگ هست !!
راستي اين تغييرات همچين جديد نيست ، فقط دمه دست تر اومده ...
گرچه هنوز هم پاي حرفم هستم . روش ها كاملا از هم جدا ان و نتايج هم همينطور ...
 
آخرین ویرایش:

CG-Student

Member
ممنون از دوستان بابت راهنمایی خوبتون . هدف ارتقا سطح علمی دوستان هست حالا مبتدی یا پیشرفته :rose:
 
آخرین ویرایش:
دوست من ممکنه یه کار دیگه هم کرده باشه که بعد از زدن کلید شماره 3 روی polygun در منوی modify>convert>smoot hmesh priew to polygun را زده باشه
 

mahdilal

Member
من نمی خواستم چیز دیگه ای بگم ولی این تایپک آخری که گذاشتی حرف عجیبی زدی{ smooth براي دادن جزئيات نيست} خوب این را هر بچه مدرسه ای می دونه که برای چی Smooth می کنند اما در عجبم از شما که سوتی دادی؟ پس در zbrush برای چی پلیگان اضافه می کنند برای اینکه بیکارند یا اینکه می خوان جزئیات را بیشتر کنند ببین من اهل کل انداختن هستم اگر بخوای برای رو کم کنی به روش خودم یک انیمیشن چند ثانیه ای درست می کنم شما هم درست کن تا دیگران قضاوت کنند که کی درست می گه اگر آماده بودی توی همینجا بگو
 

sharin

Member
من نمی خواستم چیز دیگه ای بگم

كاشكي لطف مي كرديد وديگه بحث رو كش دار نمي كرديد ...
تا حالا انقدر اسپم نداده بودم ...

ولی این تایپک آخری که گذاشتی حرف عجیبی زدی{ smooth براي دادن جزئيات نيست} خوب این را هر بچه مدرسه ای می دونه که برای چی Smooth می کنند اما در عجبم از شما که سوتی دادی؟ پس در zbrush برای چی پلیگان اضافه می کنند برای اینکه بیکارند یا اینکه می خوان جزئیات را بیشتر کنن

اين نظراتي كه ما ميديم ، بهشون مي گن پست ، تاپيك رو cg-student ايجاد كرد ....


بچه مدرسه اي رو كه نمي دونم ... ، اما جالبه كه شما نمي دونيد ... ( البته ي جاي تعجب هم نداره ... )
اما در عجبم كه سوتيه خودتون رو به من نسبت مي ديد . وقتي در برنامه هايي مثل مايا يا مكس و... از smooth استفاده مي كنن ، كه بخوان سطح مدل رو نرم كنن ... ( همونطور كه اسمش روش هست )
و معمولا قبل از رندر اين كار رو مي كنن و وقتي كه كار مدلينگ رو تمام كردن ...
با اين كار فيس هاي مدل تقسيم مي شه و فيس ها خيلي زياد مي شه ... و عملا هيچكسي با اين تعداد فيس زياد ، در اين برنامه ها نمي شينه ورتكس ها رو دونه دونه جابجا كنه و ...

در برنامه هايي مثل ZB و ... اونجا اسمي از smooth نيست ، divide هست .

دليل اين كه در اين برنامه ها مي شه face ها رو در اين حد زياد كرد اينه كه 2.5 بعدي هستند و بحثشون كاملا از برنامه هايي مثل مايا جداست ... ( و در مكس و مايا و ... همچين قابليتي وجود نداره ... )
در ZB با براش كار مي كنن و در واقع خمير بازي مي كنن و ...
اونجا با كارهايي كه مي كني كنترل اين divide هاي زياد دستته و هر چي بيشتر باشه راحتر مي توني كار كني و جزئيات بسازي...
اما در برنامه هايي مثل مكس و مايا هميشه دوست داري با حداقل فيس ها كار كني ،‌چون تعداد فيس ها از يه حدي كه بيشتر شد عملا ناتوان كننده هست ...

و ...

ببین من اهل کل انداختن هستم اگر بخوای برای رو کم کنی به روش خودم یک انیمیشن چند ثانیه ای درست می کنم شما هم درست کن

شما ديشب قبل از اينكه بخوابي يه جور ديگه فكر مي كردي ...
الان يه طور ديگه ... ( اينجاست كه آدم بايد كمي تامل كنه ... )

قصد بي احترامي نداشتم و ندارم ، اما فازتون خيلي بازي داره ...

من مي خوام اين چند وقتي كه در خدمت دوستان هستم ، تجربياتم رو در اختيارشون بزارم و باعث رشدشون شم ( تا اونجايي كه مي تونم و اطلاعاتم مي رسه ... منم در همه ي زمينه ها كار نكردم و اطلاعاتم محدوده مثل همه )

حالا قصد شما چيه خدا داند ... !!

من خيلي دوست داشتم در مسابقه ي نوروز شركت كنم ، اما متاسفانه وقتش رو ندارم ...

حالا بيام انيميشن بسازم ؟! و شما هم بسازيد ؟! خوب كه چه اتفاقي بيفته ؟!!! اينطوري چي ثابت مي شه ؟؟!!
رو كم كني ؟!! مگه براي بازي كردن پست مي زنم يا كاري ميكنم ؟!!
اينجا فروم هست ، جاي بچه بازي نيست ...
شما چند سالتونه ؟!!

الان كه وقت ندارم ، پس نمي تونم ، اما اگر هم از صبح تا شب بيكار بودم ، هيچوقت همچين كار احمقانه اي نمي كردم ...

بر عكس شما من اهل منطقم . دوئل ماله تو فيلماست و زمانش گذشته ...
اگر اطلاعات من اشتباه هست ... خوب موردي نيست !! شما يا دوستان با دليل ثابت كنن ... اگر قانع كننده بود من مي پذيرم كه اشتباه كردم ...
از گفتن اينكه بگم در زمينه اي اطلاعات ندارم و يا اينكه چيزي رو اشتباه گفتم و بخوام اعتراف كنم ، هيچ مشكلي ندارم ...

من نگفتم هرچي مي گم درسته ... اما ادامه ي بحث با بنده منطق مي طلبه ...
الان هم چون اين بحث رو همه مي بينن مجبورم رفع شبه كنم ، وگرنه مطمئن باشيد بحث رو ادامه نمي دادم ...

راستي 3d يكي از علايقمه ... نمي خوام بگم كه من آره ...
كار اصلي من چيز ديگست .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا