چگونه تيم پروژه انتخاب كنيم؟

Salar

Active Member
بيل هاگيروپ، در شرايطي كه به تازگي در جايگاه مدير پروژه مشغول به كار شده،در جلسه‌يي حضور داشته است كه مديران افرادي را براي پروژه‌هاي آينده‌ي خود انتخاب مي‌كرده اند. از آن‌جايي كه او، تجربه‌ي چنداني در كار جديد خود نداشته، اجازه مي‌دهد تا ديگر مديران، تيم پروژه‌ي خود را پيش از وي انتخاب كنند و در نهايت، نيروهاي باقي‌مانده به او تعلق مي‌گيرند. پس از اين رخداد و پايان نامطلوب پروژه، مدير تازه‌كار، تصميم مي‌گيرد كه ديگر هيچ‌گاه چنين اتفاقي را تجربه نكند.

بار ديگر او در جلسه حاضر شده و افراد مورد نظر خود كه همگي نيروي متخصص بوده‌اند را انتخاب كرده است. بيل هاگيروپ ادعا كرده است افراد دلخواه خود را پيدا كرده بود. اما نتيجه‌ي كار چيز ديگري را نشان داده و پروژه‌‌ي نهايي شده چندان رضايت بخش نبوده است.

هاگيروپ كه اكنون به عنوان مدير پروژه در Ouellette & Associates inc. مشغول به كار است در ادامه افزوده است كه علت ناموفق بودن وي در دومين پروژه‌ي خود، انتخاب افراد بر اساس مهارت‌هاي فني آنان بوده و او در هنگام شروع كار با گروهي از نيروهاي متخصص اما با خلق و خوي متفاوت و كج خلق روبه رو شده است. آنان قادر نبودند كه در كنار يكديگر، خوب كار كنند.

تيم موفق پروژه، نيازمند چيزي بيش از مهارت‌هاي تخصصي است. اين موارد از مهارت‌هاي ويژه، شخصيت و چگونگي نگرش افراد براي رسيدن به هدف، تشكيل يافته است.

در اين قسمت برخي نكات آورده شده است كه مديران پروژه با در نظر گرفتن آنها، دريابند به چه افرادي نياز دارند و چگونه اين افراد را انتخاب كند.



نيروي كم‌تر بهتر است!

كاترين تامزيك، يكي از مديران پروژه بيان كرده است كه حضور بيش از پنج نفر در پروژه موجب مي‌شود كه كارآيي تيم، كاهش ‌يابد و افزايش افراد و بازده آنان نسبت معكوس پيدا مي‌كند. اما گروه تصميم گيرنده‌ي اين كار، به طور معمول تمايل دارند كه افراد بيشتري را در اختيار داشته باشند و هيچ‌گاه از خود نمي‌پرسند كه افزايش تعداد نيرو، موثر خواهد بود يا نه. نتيجه‌ي كار تشكيل تيمي با مهارت‌هاي ناهمگون و سطح آگاهي نابرابر خواهد بود كه در اين صورت، زمان بسياري در اين كار تلف خواهد شد.

كاترين تامزيك گفته است كه موفق‌ترين تيم وي تا كنون، يك تيم چهار نفره بوده است. در اين حالت، هر كس نقش خود را به خوبي دريافته و در كنار هم به خوبي كار مي‌كرده‌است. او باور دارد كه چنين تيمي قادر خواهد بود با سرعتي در حدود دو تا سه برابر يك تيم پر تعداد و ناهمخوان، كار را پيش برد.



چگونگي نگرش به مسائل

سو يانگ، يكي ديگر از مديران پروژه در اين زمينه اشاره كرده است كه به دنبال افرادي باشيد كه عملكرد و ديد مثبت دارند. افرادي كه به مسائل اميدوار بوده و با روحيه‌ي بالا با مشكلات رو به رو مي‌شوند، مي‌دانند كه چگونه روحيه‌ي تيم را خوب نگه داشته و در نتيجه با مشكلات بهتر كنار خواهند آمد و درست حالت عكس اين موضوع نيز وجود دارد. تنها يك آدم بدبين مي‌تواند جو بدي در ميان افراد گروه ايجاد كند و به طور چشم گيري در نتجه‌ي كار موثر باشد.

آگاه باشيد كه اگر در ميان دو نيرو، يكي متخصص و ديگري داراي نگرش مثبت، حق انتخاب داشتيد، نفر دوم را انتخاب كنيد. تجربه‌ي كاري مهم است، اما روحيه‌ي كنار آمدن با مشكلات، با اهميت تر از آن!



آشنا بودن نيروها با چگونگي كار يك‌ديگر

اگر تيم شما، پيش از اين نيز در كنار هم‌ديگر كار كرده باشند، احتمال موفقيت در پروژه افزايش مي‌يابد. آنان به خوبي با چگونگي كار يك‌ديگر آشنا بوده و مي‌دانند از ديگري چه انتظاري داشته باشند. افزون بر اين، ديگر ضروي نيست زماني را هر چند كوتاه، صرف هماهنگي و آشنايي آنان با يك‌ديگر كنيد.

گام بعدي در اين راه، مشخص كردن منابع مورد نياز شماست و هنگام استفاده از آنها. اگر براي قسمتي از كار خود بايد در آينده، شايد در سه ماه آينده، نيرويي به كار گيريد، از هم اكنون اقدام كنيد. با سرپرست او در تماس بوده و مطلع شويد كه آيا همكاري با اين نيرو امكان پذير خواهد بود يا خير. شايد ناگزير شويد انجام اين بخش از كار را به زماني كه نيروي متخصص مورد نياز، وقت داشته باشد، واگذار كنيد.



حال در نظر بگيريد كه به خوبي مي‌دانيد، چگونه تيمي نياز داريد تا كار پروژه با موفقيت انجام شود. پرسش ديگر اين است كه چگونه آن را پيدا كنيد؟ يكي از اهرم‌هاي موفقيت در زمينه‌ي انتخاب نيروي مناسب، برقرار كردن روابط عمومي قوي با ديگر مديران پروژه است. در اين صورت در هنگام انتخاب تيم، اگر نيرويي را گل چين كرده باشيد و مدير ديگري آن فرد را نياز داشته باشد، با يك ديگر كنار خواهيد آمد. يكي ديگر از بازوهاي موفقيت از در ارتباط بودن با مشتري تحصيل كرده، به وجود مي‌آيد. شايد در برخي موارد از مشتري نيز كمك بگيريد.

يكي از مديران پروژه در باره‌ي انتخاب تيم گفته است كه براي به دست آوردن نيروي شايسته‌تر تلاش كنيد و اگر در اين كار موفق نشديد، كار پروژه را شروع نكرده و تا هنگام دست‌يافتن به يك تيم مطلوب از انجام كار دست نگه داريد. در نظر داشته باشيد كساني كه پروژه را به شما واگذار كرده‌اند، در انتظار دست‌يافتن به نتيجه‌ي خوب و انجام شدن كار هستند و نه روي دادن معجزه!


مترجم : زهره اشرف
ناشر : سايت همكاران سيستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا