پیشرفت استارتاپها محاسبات با سرعت نور را تسریع میکند

Lightmatter که توسط سه فارغ‌التحصیل MIT تأسیس شده است، از فناوری‌های فوتونیک برای اختراع مجدد نحوه ارتباط و محاسبه تراشه‌ها استفاده می‌کند.
توانایی ما برای جمع کردن ترانزیستورهای کوچکتر روی یک تراشه، عصر امروز رایانش همه جا را فعال کرده است. اما این رویکرد در نهایت با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود و برخی از کارشناسان پایان قانون مور و یک اصل مرتبط با آن را به نام مقیاس‌بندی دنارد اعلام می‌کنند.

این تحولات نمی توانست در زمان بدتری رخ دهد. تقاضا برای قدرت محاسباتی در سال‌های اخیر تا حد زیادی به لطف ظهور هوش مصنوعی افزایش یافته است و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت آن دیده نمی‌شود.

اکنون Lightmatter، شرکتی که توسط سه فارغ التحصیل MIT تأسیس شده است، با بازنگری در جریان حیات تراشه، به پیشرفت قابل توجه محاسبات ادامه می دهد. این شرکت به جای اتکای صرف به برق، از نور برای پردازش و انتقال داده ها نیز استفاده می کند. دو محصول اول این شرکت، یک تراشه متخصص در عملیات هوش مصنوعی و یک اتصال متقابل که انتقال داده بین تراشه‌ها را تسهیل می‌کند، از فوتون‌ها و الکترون‌ها برای انجام عملیات کارآمدتر استفاده می‌کند.

نیکلاس هریس دکتری 17، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Lightmatter می گوید: «دو مشکلی که ما در حال حل آن هستیم، «چگونه چیپ ها صحبت می کنند؟» و «چگونه این محاسبات [هوش مصنوعی] را انجام می دهید؟» است. با دو محصول اولمان، Envise و Passage، ما به هر دوی این سؤالات پاسخ می دهیم.

با توجه به بزرگی مشکل و تقاضا برای هوش مصنوعی، Lightmatter در سال 2023 حدود 300 میلیون دلار با ارزش 1.2 میلیارد دلار جمع آوری کرد. اکنون این شرکت در حال نمایش فناوری خود با برخی از بزرگترین شرکت های فناوری در جهان است به این امید که تقاضای انرژی عظیم مراکز داده و مدل های هوش مصنوعی را کاهش دهد.

هریس می گوید: "ما پلتفرم هایی را در بالای فناوری اتصال خود فعال می کنیم که از صدها هزار واحد محاسباتی نسل بعدی تشکیل شده است." ”
 

جدیدترین ارسال ها

بالا