پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ

از این دو محصول به عنوان عایق استفاده می شود. همچنین با مزایا و معایب پشم شیشه و پشم سنگ آشنا شدیم. اما نوع نیاز مشتری عنصر اصلی است که تعیین می کند کدام عایق برای آنها بهتر است. برای مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ، ترجیحاً معیارهای متعددی از جمله
• ساختار
• مقاومت حرارتی
• قیمت
• کاربرد
• عوارض استفاده
در ادامه برای اینکه بفهمیم پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ به هر یک از این عناصر می پردازیم. این کار به ما این امکان را می دهد که علاوه بر تفاوت ظاهری بین پشم شیشه و پشم سنگ، تفاوت های دیگر بین این دو عایق را نیز درک کنیم.

1. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ از نظر ساختار
همانطور که قبلاً گفتیم، ماده اولیه پشم شیشه علاوه بر شیشه، ماسه و رزین است. علاوه بر این، ماده اصلی پشم سنگ سنگ بازالت است. این تفاوت در مواد اولیه به ما این امکان را می دهد که پشم سنگ با چگالی بالاتر از پشم شیشه تولید کنیم.
این تراکم بالا، پشم سنگ را به گزینه مناسب تری برای عایق صدا تبدیل می کند. علاوه بر این، به لطف ساختار مقاومی که دارد، پشم سنگ از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. تفاوت اصلی ظاهر پشم شیشه و پشم سنگ در تفاوت ساختار این دو محصول است.

2. تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه از نظر تحمل حرارت
گفتیم که پشم سنگ چگالی بالاتری نسبت به پشم شیشه دارد و در نتیجه تراکم و فشردگی بیشتری دارد. به همین دلیل این محصول نسبت به پشم شیشه مقاومت حرارتی بیشتری دارد.
علاوه بر تراکم و تراکم بالا، یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش تحمل حرارتی پشم سنگ می شود، ماده اصلی آن سنگ بازالت است. به طور طبیعی سنگ بازالت مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به شیشه دارد.
حداکثر دمایی که پشم شیشه می تواند تحمل کند 250 درجه سانتیگراد است. در مقابل، پشم سنگ می تواند گرمای 750 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

3. مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ از نظر قیمت
قیمت پشم شیشه کمتر از پشم سنگ است. به همین دلیل، خرید پشم شیشه برای پوشش سقف، به ویژه سقف سوله و همچنین عایق لوله رایج است. علاوه بر این، نصب پشم شیشه ارزان است. با این حال، برای مکان های حساس طولانی مدت و به دلایل فنی، خرید پشم سنگ و نصب آن برای دیوارها مقرون به صرفه تر است.

4. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ از نظر کاربرد
هم پشم شیشه و هم پشم سنگ عایق محسوب می شوند. پشم سنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارد. پشم سنگ متراکم یک عایق غیر قابل اشتعال است. علاوه بر این، این محصول دارای آکوستیک خوبی نیز می باشد. اگر منطقه ای به عایق صوتی مناسب نیاز دارد، پشم سنگ گزینه بهتری نسبت به پشم شیشه خواهد بود.
از طرفی پشم شیشه چگالی کمتری دارد و استحکام پشم سنگ را ندارد. با این حال، پشم شیشه برای کاربردهای عمومی تر مانند عایق دریچه و لوله مناسب تر است. زیرا علاوه بر قیمت پایین تر، انعطاف پذیری بهتر و نصب آسان تر و بدون دردسر را ارائه می دهد.
با توجه به این اطلاعات، افراد می توانند با توجه به تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در محل مصرف مورد نظر و بودجه ای که برای عایق در نظر گرفته اند، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

5. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ از نظر عوارض
پشم شیشه یا پشم سنگ که عوارض جدی تری دارد؟ یکی از نکات مهمی که در مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ باید در نظر گرفت، میزان اثرات منفی این محصولات بر سلامتی است. یکی از عوارض پشم شیشه و پشم سنگ این است که باعث خارش شدید بدن می شود.
با این حال، الیاف پشم شیشه حاوی ذرات بسیار ریز هستند. تنفس طولانی مدت این غبارها و ذرات ریز می تواند منجر به فیبروز ریوی و تنگی نفس در افراد شود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا