مقاله:طريقه نصب مودم در لينوكس

hosseinzadeh

New Member
چگونه مودم را در لينوكس نصب كنيم؟
1-مقدمه
يكي از اولين سوالاتي كه معمولا كاربران تازه كار لينوكس مي پرسند طريقه نصب لينوكس است.براي جواب دادن به اين سوال ابتدا بايد به مقدمه اي در مورد مودمها و انواع آن بپردازيم.
مودمها به طور كلي به دو دسته تقسيم مي شوند.مودمهاي InternalوExternal.
مودمها ي External مودمهايي هستند كه خارج از كيس نصب مي شوند و ومعمولا از كيفيت و سرعت بهتري برخوردارند.نصب مودمهاي External در لينوكس تقريبا بدون هيچ مشكلي امكان پذير است.مودمهاي Internal مودمهايي هستند كه به صورت كارت در اسلاتهاي PCI بر روي مادر بورد نصب مي شوند.دسته بزرگي از اين مودمها WinModem نام دارد.WinModemها به علت عدم استفاده از يك سري سخت افزارها از قيمت كمتري نسبت به مودمهاي External برخوردارند.اين مودمها معمولا خاصيت DSP(Digital Signal Processing) را ندارند.به مودمهاي فاقد DSP مودمهاي Soft مي گويند. WinModem ها همچنين بعضي از توابع چيپست هاي Controller based را با تركيبي ازنرم افزار و ديگر سخت افزارها (از جمله CPU) شبيه سازي مي كنند.به اين نوع مودمها مودمهاي بدون كنترلگر يا Controlerless مي گويند.
شناسايي WinModem ها در لينوكس معمولا با مشكل روبرو است.البته نا گفته نماند كه شناسايي اين مودمها در ويندوز هم با مشكل روبرو است.شناسايي اين نوع مودمها در ويندوز با وجود يك راه انداز(Driver) امكان پذير است و شناسايي آنها به صورت PnP(Plug and Play) با مشكلات فراوان روبرو است.شركتهاي سازنده Winmodem ، به طور رسمي درايورهايي را براي ويندوز تهيه كرده اند.اما تعداد اين درايور ها براي لينوكس بسيار اندك است.از حدود سال 2000 تلاشهاي پي گيري براي نوشتن درايورهاي WinModem براي لينوكس آغاز شد كه ما حصل آن در سايت معروف www.linmodems.org موجود است.در اين مقاله سعي شده است طريقه كلي نصب WinModemها در لينوكس شرح داده شود اما با توجه به عدم پشتيباني رسمي بسياري از شركتها سازنده Winmodem از لينوكس ممكن است در نصب يك مودم خاص با مشكل روبرو شويد.
2-نيازمنديهاي نصب
اين مقاله با اين فرض نوشته شده است كه شما با لينوكس آشنايي داريد و اطلاعاتي از قبيل كار با خط فرمان،طريقه نصب برنامه ها و غيره را ميدانيد.
قبل از شروع كار به يك سري اطلاعات نياز داريد.اين اطلاعات عبارتند از : نسخه Distro،نسخه كرنل و نوع چيپست مودم.
2-1:تعيين نسخه كرنل:
براي اين كار مي توانيد از دستور:

کد:
uname –r

استفاده كنيد.اليته براي اطلاعات دقيقتر بايد به فايلهاي كرنل مراجعه كنيد.همچنين در بعضي Distro ها (به ويژه RedHat)معماري كامپيوتر نيز براي نصب مهم است.(مثلا:i486،i586،i686،K6،Athlon و غيره)
2-2:تعيين چيپست(Chipset)
اين بخش يكي از مهمترين بخشهاي كار است.براي تعيين چيپست راههاي مختلفي وجود دارد.چيپست هاي معروفي كه لينوكس از آنها پشتيباني مي كند به شرح زير هستند:
1. IBM Mwave (ThinkPad 600E)
2. Lucent LT
3. ESS
4. PCTel
5. Conexant/Rockwell HSF
6. Intel(Ambient)
7. 3Com
8. AMR
براي تشخيص چيپست مي توانيد از برنامه هاي مربوطه استفاده كنيد.يكي از اين برنامه ها PCIUtils است.اين برنامه كوچك (96 كيلوبايت) توسط بعضي توزيعات منتشر مي شود.اما اگر آن را نداريد،مي توانيد آن را از آدرس زير داونلود كنيد:
http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=pciutils
طريقه كار با آن بسيار ساده است.كافي است پس از نصب آن دستور lspci را صادر كنيد.اين برنامه اطلاعات تمام اسلاتهاي PCI را چاپ مي كند.به شكل 1 نگاه كنيد.
در اين شكل مي بينيد كه برنامه PCIUtils تمامي اسلاتهاي PCI واطلاعات آنها را نمايش داده است.در آخرين خط اسلات مربوط با مودم نمايش داده شده است كه نشان مي دهد چيپست مودم من Lucent است.
نكته:معمولا نام چيپست با نام مودم متفاوت است.نام مودم من Genius است و مدل آن GM56PCI-L ذكر شده است.اما همان طور كه ديديد نام چيپست آن Lucent است.
از برنامه هاي ديگر scanModem است.اين برنامه علاوه بر تشخيص مودم،نام درايور مناسب آن را نيز اعلام مي كند.اين برنامه بيشتر براي چيپستهاي Lucent/Aegre كار برد دارد و من شخصا آن را با مودمهاي ديگر امتحان نكرده ام.به هر صورت مي توانيد آن را از اينجا داونلود كنيد.
http://linmodems.technion.ac.il/packages/scanModem.gz
پس از UnZip برنامه آن را به دايركتوري مناسبي كپي كنيد و آن را با اين دستور اجرا كنيد:
کد:
sh scanModem
(به M بزرگ توجه كنيد)
براي اجراي اين برنامه ، توجه به دو نكته ضروري است:
1. حتما آن را بر روي يك پارتيشن لينوكسي اجرا كنيد؛
2. حتي الامكان براي اجراي آن به صورت root وارد سيستم شويد.(يا از دستور su استفاده كنيد.)
پس از اجراي برنامه ، يك سري اطلاعات درباره برنامه ظاهر مي شود كه با كليد Enter آنها را رد كنيد.در مرحله بعد اطلاعات فني براي اجراي آن ظاهر مي شود كه از اين مطالب، توجه به دو نكته بالا بسيار مهم است.با فشار Enter اين قسمت را نيز رد كنيد.در قسمت بعدي،برنامه به شناسايي مودم شما مي پردازد واگر مودم شما توسط اين برنامه شناخته شد ، درايور لازم و آدرس داونلود آن نيز ظاهر مي شود.
همچنين مي توانيد از اطلاعات سيستم عامل نيز براي شناسايي چيپست استفاده كنيد.در لينوكس دز دايركتوري /proc/pci مي توانيد به اطلاعاتي در اين زمينه دست يابيد.همچنين در ويندوز مي توانيد از برنامه System information استفاده كنيد.(شاخه components/modem)
3-يافتن درايور و نصب آن:
3-1:يافتن درايور مناسب:
نكته مهم:قبل از انتخاب درايور به تطابق آن با چيپست مودم،نسخه كرنل و معماري كامپيوتر اطمينان حاصل كنيد.اشتباه در
انتخاب درايور مناسب تمام تلاشهاي شما را به هدر مي دهد.
براي يافتن درايور مي توانيد به سايت زير برويد:
http://linmodems.technion.ac.il/resources.html
در اين سايت جديد ترين اخبار درباره درايورها يافت مي شود.شما پس از يافتن چيپست مودم(با استفاده از بخش بالا) مي توانيد مستقيما به بخش مورد نظر خود برويد.
از ديگر سايتها مي توان به سايت Winmodems are not modems اشاره كرد كه در اين سايت موجود اند:
http://free.hostdepartment.com/g/gromitkc/winmodem.html
براي يافتن درايورهاي مناسب براي مودمهاي Lucent به سايت زير برويد:
http://www.heby.de/ltmodem
براي مودمهاي Conexant به سايت زير برويد:
http://www.linuxant.com/drivers
توضيح:درايورهاي موجود در سايت بالا (به غير از درايور 14400 bps) پولي هستند و بايد براي آنها پول بپردازيد.
همچنين توزيع SuSE نسخه 9 بعضي از winmodem ها شناسايي و نصب مي كند.
و البته هيچ وقت گوگل را فراموش نكنيد!
و سر انجام در صورتي كه در مورد نصب مودم خود مشكل پيدا كرديد به HOWTO زير مراجعه كنيد:
http://walbran.org/sean/linux/linmodem-howto.html
3-2:نصب درايور
درايورها عموما به دو صورت RPM يا سورس عرضه مي شوند.
براي نصب RPM مي توانيد از RPMDrake يا Kpackage استفاده كنيد.اگر مي خواهيد آن را با خط فرمان نصب كنيد از دستور زير استفاده كنيد:

rpm –Uvh product_name.rpm

براي نصب درايور به صورت سورس ، پس از باز كردن فايل فشرده و كپي آن به دايركتوري مناسب ، از دستورات زير استفاده كنيد:

کد:
./configure 
make 
make install
نكته بسيار مهم:براي نصب بعضي درايورها ،نياز به تنظيمات كرنل و كامپايل كردن دوباره آن است و از راههاي عادي نصب نمي شود.بنابراين براي جلوگيري از اتلاف وقت ،مقاله زير را بخوانيد.
http://linmodems.technion.ac.il/compiling.html
4-موخره:
در اين مقاله ،شما مي توانيد با چگونگي نصب مودمها در لينوكس آشنا شويد.اين مقاله تنها براي آشنايي شما با اين مطلب نوشته شده و راه حل كلي را نشان مي دهد.من به شخصه مطالعه HOWTO زير را به شدت توصيه مي كنم.
http://walbran.org/sean/linux/linmodem-howto.html
اگر نكته خاصي در اين زمينه به ذهنتان رسيد يا اشكالي در اين مقاله وجود داشت آن را به آدرس زير بفرستيد.مطمئنا همكاري شما در اين زمينه بسيار سودمند خواهد بود.
[email protected]
با اميد موفقيت شما:
ايمان حسين زاده
16 بهمن 1382

توضيح:مقاله زير تحت ليسانس FDL منتشر شده و تمام حقوق آن متعلق به سايت برنامه نويس است:
http://www.barnamenevis.org/forum/viewtopic.php?t=7527
http://www.barnamenevis.org/forum/viewforum.php?f=32
 

جدیدترین ارسال ها

بالا