مدلینگ حقیقی معماری: ارتباط درست دنیای 3d و معماری!

Yanon

New Member
سلام
من به تازگی عضو مجید آن لاین شدم و البته با دیدی فقط گرافیکی!!!
وقتی دیدم با 3d و حتی معماری هم در ارتباطه خیلی خوشحال شدم
سال سوم معماری هستم و قریب به 8 ساله که با 3d کار می کنم...
رابطه ی بین مدلینگ کامپیوتری و چیزی مثل معماری خیلی فراتر از یک ارایه ی کار ساده و جذابه.
در این باره هم کارهای انجام شده ای هست هم کارهایی که اگه انجام بشه خیلی رشد درش وجود داره مخصوصا در ایرانی که فقدان معماری مناسب و درست یه درده :cry::cry::cry:.
من در این باره استارتی زده بودم اما چون همیشه کار و تلاش یک نفر کم بهره تر از کاری گروهیه تصمیم گرفتم این موضوع رو این جا مطرح کنم-چه جایی بهتر از این جا- :-?
به نظرم این مبحث خیلی نزدیک تر به اون چیزی هست که آقای شرلوک هلمز در مبحث "ورودی به دنیای معماری "دنبالش بود.
حالا اهل دلا و اون هایی که یه ذره تمایل دارند نظر بدن تا ایشالا ادامه بدیم.
(از عمد بیش از این نگفتم تا معلوم بشه کیا پا کارند!!!!)
برا آشنایی بیشتر بد نیست یه سری به تین لینک بزنین:
http://www.theverymany.net
منتظریم...
یا علی!:rose:
 
آخرین ویرایش:

Yanon

New Member
گویا باید خودم ادامه بدم!!!؟
برا شروع چند تا سوال که اگه به بحث بذاریم شاید خیلی نتیجه بگیریم:

1. چرا تصور فضایی بشر معاصر خیلی فراتر از بشر گذشته جلوه می کنه - نه لزوما فراتر باشه ها!-؟
واقعا بشر امروز متفاوت از باباهاشه؟ یا چیزی هست که به اون امکان این کارها رو داده

2. می دونیم که برای بنای بناهای کوچیک و بزرگ نقشه های دوبعدی از تمام قسمت ها تهیه می شه و با اون ها بنا رو می سازن. حالا واقعا فاصله ی بین طرح های روی ورق تا اجراییات فاصله ی کمیه!؟ می خوام بگم واقعا مگه یه نقشه ی دوبعدی می تونه چقدر حرف برا گفتن داشته باشه؟ - حتی برا اهلش!!!-

3. می دونین معماری گذشته ی ما که استاد محور بوده در آستانه ی نابودیه!!!!:cry: چرا که اساتید گذشته یا به رحمت خدا رفتند یا در شرف به رحمت خدا رفتن هستن!!! حالا چه کار کنیم؟:shock:

شاید این سوال ها رو بعضی فکر کنن که چه ربط داره به موضوع ولی اگه درباره ش حرف بزنیم شاید خیلی چیزا تغییر کنه!

یاعلی!
 
آخرین ویرایش:

DIMO

Active Member
سلام دوست عزیز..
یه در خواست دارم از شما و اون اینه که یکم بیشتر راجع به مبحث مورد نظرتون صحبت کنید چون موضوع پست هاتون خیلی گنگ شده و من به شخصه از حرفاتون چیزی متوجه نشدم...اگه یکم بیشتر راجع به این کاری که قرار به صورت تیمی اجرا بشه صحبت کنید فکر کنم بهتر باشه....
 

Yanon

New Member
ببینین غالب بچه های معماری توی ایران از فضای تری دی بهره می برند. درست؟ اما واقعا غیر از یک ارایه ی باکیفیت برای استاد یا کارفرما واقعا کار دیگه ای هم انجام می شه ؟!!!:lol: و این برای من و شمایی که با گستره ی امکانات تری دی آشنایی کم و بیش - کمش برای من و بیشش برای شما !- داریم واضحه که این همه ی کاری نیست که با فضای تری دی می شه انجام داد!!!
:cool::cool::cool:
_در تری دی ما می تونیم شبیه سازی فیزیک دنیا رو تا حد قابل قبولی انجام بدیم ( مثلا در reactor ها و موتورهای فیزیکی مثل havok3 ) یعنی تا حدی تجربه ی این که یک بنا قبل از بنا شدن در فضای مجازی آیا قادر به بنا شدن هست یا نه!!!!
:shock::shock::shock:
_در تری دی ما بدون خرج می تونیم پیچیده ترین احجام اولیه رو خلق کنیم : یعنی تری دی به مثابه ی کارگاه معماری نه ابزار پرزانته!!!( ببخشید : این اصطلاح رو بچه های معماری برای ارایه کار استفاده می کنند.- با عرض معذرت از دوستانی که احتمالا معمار نیستند و بعضی کلمات شاید تازه جلو ه کنه!-)
:shock::shock::shock:
_ در تری دی ما چیزی داریم به اسم اسکریپت و این یعنی امکان شراکت قدرت محاسبه ی بالای کامپیوتر در طراحی ! تاکید می کنم در طرلحی نه فقط در ارایه!!!
:shock::shock::shock:

_ تصور بسیاری از پیچیدگی های حجمی بدون در نظر گرفتن الگویی پیشین برای ذهن انسان غیر ممکنه و این یعنی دور ماندن طراح از بعضی از پیچیدگی های طراحی حجمی مادامی که اون تنها با ابزارهای ساده ای که توانایی بیان محدود داردن به طراحی می پردازه !!!
:shock::shock::shock:

_ اگه بخوام بازم بگم حرف زیاده ! این ها گوشه ای هز چیزیه که از اون به مدلینگ حقیقی معماری تعبیه کردم و به نظرم جاش در مجیدآن لاینه که هم مخاطب های طراح سه بعدی داره وهم بخش معماری!!!
:rose::rose::rose:

بچه های مهماری معمولا با نام هایی مثل فرانک گهری ویا زاها حدید آشنایی دارن ( حتی اگه کسی نمی دونه این ها کیند با کوچکترین سرچی - همین الان توی یک تب دیگه!!!- آثار بعضا عجیبی از این طراحان می بینه!)
این ها معمارانی هستند که صرف نظر از این که چرا؟ امروز به عنوان معماران بزرگی ازشون یاد می شه ، من از امثال گهری ها متنفرم:mad: ولی نمی شه نادیده گرفت که طرح های اون همه و همه خلق مشترک دستگاه و معمار - از مرحله ی طراحی تا اجرا - هستند.
خیلی دیره که ما امروز بیایم و در مجید آن لاین زیرگروه AUTOCAD درست کنیم .:lol:
گر چه اتوکد حالا حالا ها استفاده داره اما در این اوج تکنولوژی دیگ اتوکد در حد یک راپید برای نقشه کشیه و دنیای معماری امروز درگیر به خدمت کشیدن قدرت رایانه برای رسیدن به طراحی بزرگتره!!!( تازه با اومدن و همه گیر شدن نرم افزارهایی مثل BIM دیگه باید اتوکدها رو به خاک سپرد.:rose:



خیلی حرف زدم ولی فکر می کنم هر چه باید می گفتم تا یه جمعی حساس شن و یا علی بگن رو گفتم در هر صورت من مخلص همه هستم و معذرت می خوام که زیاده شد.!!!:cry:

تو رو خدا یه چیزی بگین که یه کاری حداقل بشه!!!
 

DIMO

Active Member
خوب دوست عزیز تمام حرفهای شما متین ولی فکر کنم اگه به هدفتون بپردازین زودتر به نتیجه برسیم...

من در این باره استارتی زده بودم اما چون همیشه کار و تلاش یک نفر کم بهره تر از کاری گروهیه تصمیم گرفتم این موضوع رو این جا مطرح کنم-چه جایی بهتر از این جا-

سوال من در پست سوم هنوز پا برجاست..با توجه به این گفته شما...چه کاری قرار هستش به صورت گروهی انجام بشه..؟
 
من فکر می کنم متوجه شدم موضوع چیه.
من خودم به شخصه به این موضوع در جامعه معماری خودمان خیلی فکر کردم. که چرا این قدر احجام ساده افلاطونی مانند مکعب و کره و ... مبنای تمام کارهای بچه های معماری.
قدیمی ها بدلیل نبود کامپیوتر به دست روی آوردند و دست به دلیل اینکه بیشتر روی 2 بعد کار می کند بسیار آنها را محدود می کرد. و البته موضوع پیشرفت معماری با علومی نظیر سازه وابستگی زیادی دارد.
در دانشگاه های ما بیشتر به دلیل عقب ماندن از دنیای مجازی بیشتر تکیه روی طراحی با دست است تا کامپیوتر. به طور کل معماری حال حاضر ما بعد ندارد. یعنی اکثر بنا های با ارزش ما دارای نمای خوبی هستند (در 2 بعد کامل می شوند) ولی کمتر بنایی داریم که بتواند خود را در 3 بعد مطرح کند. ساده تر بگویم ما اغلب چگونه طراحی می کنیم.
در دوران دانشجویی اغلب بدین گونه بوده که یا با دست پلانی ترسیم می شد کا معمولا دوستانی دست به این کار می زنند که دست قوی دارند.( این گونه طرح ها در صورتی که طراحی آن خوب باشد عموما پلانی زیبا و احیانا نمایی زیبا دارند ولی در بعد 3 خود را نشان نمی دهند.) بعضی ها با ماکت شروع می کنند (شاید دست قوی ندارند.) اگر چه اتود های این دسته در بعد 3 خود را بهتر معرفی می کنند ولی کاستی هاس آنان بسیار زیاد است. از جمله این که اغلب پلانی زوری به آنها تحمیل می شود که کمتر جوابگوی نیاز اصلی است و یا اینکه در ماکت خوشگل هستند اما در ابعاد ساختمانی چون تجسم درستی از مقیاس آنها نمی شود فاقد زیبایی بصری هستند. و البته این گونه کار کردن زمانی درست است (به نظر من) کا قبل از شروع بدانیم که چه می خواهیم نه اینکه بی هدف با یک مشت یونولیت (نمی دانم درست نوشتم یا نه:D!!) و مقوا و ... این قدر ور بریم تا یک حجم به اصطلاح خوشگل داشته باشیم. و دسته سوم هم مانند همین دسته دوم هستند با این تفاوت که این گروه به علم کامپیوتر تا حدودی تسلط دارند و همین کار را در برنامه های شبیه سازی مختلفی مانند دسته دوم انجام می دهند.
به نظر من دلیل اصلی این موضوع در معماری ما این است که تجسم قوی فضایی نداریم.
خوب می کشیم و یا خوب حرف می زنیم ولی در عمل چیزی به جز یک مکعب ساده که فقط خوشگلش کردیم نداریم.
در حالی که قبل از شروع باید بدانیم چی طراحی می کنیم؟ چرا طراحی می کنیم ؟ و چی از طرحمون می خواهیم؟
مثلا اگر قرار است یک خانه مسکونی باشد باید بدانیم مفهوم سکونت چیست؟ چرا در طراحی خانه همش با یک سری اصول قدیمی حرکت می کنیم؟
اساتید محترم دانشگاه ها اغلب در مورد تجسم فضایی کم صحبت می کنندما هنوز فکر می کنیم معماری دیکانستراکشن یک معماری معاصر غربی در حالی که الان در دنیای معماری بحث Jamping داره قدیمی می شود و موضوع Cyber Space مطرح می شود. اون وقت تو دانشگاه سر همین دیکانستراکشن بحث می شود که مثلا هویت معماری ندارد.
معماری یعنی هنر خلق فضا.
می تواند 2 بعد داشته باشد ولی نه همیشه. ما تجسم خوبی از دنیای احجام نداریم و مجبوریم به طریقی آنها را ترکیب کنیم تا خوشمان بیاید (یا از طریق دست و ماکت , حرف و یا کامپیوتر) در حالی که یک معمار قبل از اینه روی کاغذ اتود خود را تمام کند دارد در همان فضایی که قرار است طراحی کند قدم می زند.
من یک مثال از طراحی 3 بعدی بگویم : مقایسه 2 سینمای آزادی (واقع در خیابان بهشتی یا همان عباس آباد سابق) و پردیس (واقع در خیابان نیایش جنب پارک ملت)
سینمای آزادی با نمایی زیبا و پرسپکتیو های زیبایی داخلی در چند سال اخیر خود را به عنوان یک بنای خوب معرفی کرده که با نگاهی به آن فقط نما های زیبای آن را می بینیم ولی با گشتی به دور سینمای پردیس( با یک معماری مینیمال) می بینیم که این بنا فقط یک نمای زیبا نیست. اگر چه کاستی هایی هم دارد .
کلا من هم قصد نقد این 2 بنا را ندارم که در این حد نیستم ولی فقط می خواستم با مثال حرفم را بگویم . (چی کار کنم دیگه چاره نداشتم چرا نمی فهمی :wink:)
 
این را هم بگویم اهمیت کامپیوتر در موضوع مورد بحث کم نیست ولی اگر حرص می خوریم که چرا فلان معمار در کشور دیگر این گونه کارها را انجام می دهد و ما نه باید بگویم که کامپیوتر تنها قسمتی از مشکل را حل می کند. ما هنوز تعصبی شدید روی هویت معماری خودمان داریم (که البته به نظر خودم اغلب نمی دانیم چیست) و با این حال می خواهیم به معماری روز دنیا دست پیدا کنیم.
در حالی که تو خانه می خواهیم غذای ایرانی درست کنیم مانند قرمه سبزی , قیمه , کباب , آب گوشت و... (دهنم آب افتاد) اصرار داریم که حتما آشپزخانه مان open باشد!! خوب اینجا این تضاد پیش می آید 2 موضوع متضاد که با هیچ هودی (منظورم همان دستگاهی است که بالای گاز نصب می شود و برای مکش هوا و برطرف کردن بوی غذا است) حل نمی شود.
یعنی باید یکی رو این وسط قربانی کنیم در حالی که هم فرهنگ خودمان را دوست داریم و هم نمی توانیم مقابل دنیای مدرن مقاومت کنیم و البته نتوانستیم این دو را ترکیب درستی بکنیم.
و باز هم می گویم که تا زمانی که تجسم قوی و معمارانه نداشته باشیم نمی توانیم طراحی درستی ارئه کنیم اگر چه ماهرترین و چیره دست ترین 3بعدی کاران دنیا در کار با کامپیوتر باشیم
 

c m y k

Member
ما کجا هستیم که بخواهیم از تولیدات کمپانی مهمی مثل autodesk ایراد بگیریم و به خاک بسپاریمشون وقتی هنوز نفهمیدیم که هدف اصلی کمپانی از تولید این سری نرم افزارها مثل اتوکد و ... قسمت دوم اسم کمپانی یعنی Desk هست و به جای این که سفسته کنیم یا اطلاعات ریز و درشت خودمونو با هر مسئله ای بدون در نظر گرفتن موضوع مسئله بپاشیم بیرون . بعمل کار برآید به سخن دانی ...
هر ایده کوچکی در زمان حال میتونه به یه فیله پرنده در زمان آینده مبدل بشه پس یا علی.
 

gafarsydi

Member
یه سوال vray

سلام دوست عزیز من یه سوال در مورد وی ری داشتم .اگه بتونی راهنماییم کنی ممنونت میشم.
رشته من هم معماریه و تقریبا 2 سال با منتال ری کارکردم و توی ویری تازه کارم .خواستم ببینم برای طراحی های
صحنه های خوارجی یه تنزیمات کلی رو میتونی بگی یا اگه فایل مکسی رو برام بفرستی یا سایتی رو معرفی کنی؟ تمام سایت های خوارجی فایلاهشون همه پولیه.خیلی خیلی بهش احتیاج دارم.

*********
ویرایش شد...
Sherlock_Holms
.
(نوشتن ایمیل در پستها ممنوع...)
سوالاتتون رو در تاپیک جداگانه بپرسید...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

c m y k

Member
سلام دوست عزیز من یه سوال در مورد وی ری داشتم .اگه بتونی راهنماییم کنی ممنونت میشم.
رشته من هم معماریه و تقریبا 2 سال با منتال ری کارکردم و توی ویری تازه کارم .خواستم ببینم برای طراحی های
صحنه های خوارجی یه تنزیمات کلی رو میتونی بگی یا اگه فایل مکسی رو برام بفرستی یا سایتی رو معرفی کنی؟ تمام سایت های خوارجی فایلاهشون همه پولیه.خیلی خیلی بهش احتیاج دارم.
------------------------------------------------------------
امیدوارم کارت را بندازه


http://evermotion.org/index.php?unfold=tutorials


http://www.aversis.be/tutorials/index.htm
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

dar-b-dar

New Member
سلام دوست جدید من
من هم معمارم و تازه وارد در سایت و مدتی است که مکس کار میکنم تاپیک هات رو خوندم از بس از این شاخه به ان شاخه بود که نمیدونم در باره کدوم بگم.
ولی من اعتقاد دارم که مکس ابزاری برای مهندسی کردن و پرزانته است من قابلیت مکس قبول دارم اما ببین من میگم ابزاری برای طراحی برتر است که محدودیت کمتری ایجاد کند به طور مثال یک دایره در مکس فقط یک دایره است و هنگام تقیر در مکس محدودیت بیشتر ایجادمی کند تا با دست حالا یه چیز جالب من هم از اون دست قوی هام که گفتی و احتمالا تو دستت زیاد قوی نباشه من هم یک روزی دست بد که نه آشغال کلمه مناسبی بود ولی با تمرین از این رو به اون رو شد من دیدم اکثر کسایی که مکس کارن دست قوی ندارند
لبو شاید همین قضیه باعث شد به مکس توجه زیادی کنن ولی من در طرح اولیه همیشه دست کار میکنم و از مکس برای مهندسی کردن استفاده می کنم چون خطاها کم میشود و خیلی چیز ها که نرم افزار قادر است که خودت بهتر میدونی .
و این گفته ات ببخشید ببخشید باز هم ببخشید که انقدر با خطهاو یونولیت ور بری که به یک چیزی برسی رو بد اومدی .... امیدوارم از واکنشم ناراحت نشی ولی بابا این ضعف عدم تجربه عدم رسیدن به یک ترکیب بندی مناسب عدم وجود تعادل و در کل نرسیدن به یک اثر بصری مناسب و ندانم کاری طراح است که باید طی دوران دانشجویی برطرف کنی نه این که بندازیش گردن به قول شما یونولیت و دست .
مکس خیلی کمک میکنه اما نه در طراحی
در ضمن اساتید معماری در حال مرگ نیستن فقط دیدگاه های امروزی تر پیدا کردن و در حال تغییر هستندهمان طور که اساتید گذشته نیز
در عصر خود از پیشینیانشان پیشی گرفتند
بحث مون خیلی جای توضیح داره هم از حوصله تایپ من خارج هم از خوندن شما
در اخر خیلی مایلم با شما دوست جدیدم تبادل فکری کنم و دوست دارم کار های مکس شما رو ببینم و از شما کمک بگیرم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا