لنزها

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان قبلا گفته شده

اما دوباره گویی چیز بدی نیست
تو این پست میخواهیم با کمک دوستان دررابطه با لنز ها صحبت کنیم

کلا ما 3 نوع لنز اصلی داریم

1- نرمال در دامنه ی 35 تا 50 میلی متر
2-واید در دامنه ی 10 تا 35 میلی متر ( فیش آی توی این محدودست)
3-تله ( tele ) در دامنه 50 به بالا مثلا تا 400 میلی متر

به این عکسها نگاه کنید تا تو پستهای بعدی در رابطه با رفتار این لنرها با هم صحبت کنیم
این فایل زیپ هم توش عکسه از تصویرهایی که با لنزهای مختلف گرفته شده
 

پیوست ها

  • 11.jpg
    11.jpg
    56.2 کیلوبایت · بازدیدها: 82
  • 12.jpg
    12.jpg
    52.9 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • 13.jpg
    13.jpg
    56.5 کیلوبایت · بازدیدها: 80
  • 444444.jpg
    444444.jpg
    104.6 کیلوبایت · بازدیدها: 82
  • lens.zip
    724.5 کیلوبایت · بازدیدها: 187
آخرین ویرایش:

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
خوب در کل بازم در مورد رفتارهای کلی لنزها میگم و تو پستهای بعدی با کمک دوستان موشکافانه تر بررسی میکنیم.

کلا تمامی لنز ها ها از عدسی های مقعر محدب تشکیل میشن مثلا لنز 250 میلی متر از 4 تا عدسی تشکیل میشه ( دو تا تخت دو تا مقعر)
لنزها
نرمال 30 -----> این لنز دقیقا به اندازه بک چشم انسان زاویه دید داره و 63 درجه از محیط را تحت پوشش قرار میده و نمایی واقعی را برای ما به نمایش میزاره

لنز 50 --------> این لنر هم جز لنز های نرمال حساب میشه و 45 درجه را در محیط نشان میدهد.

با این لنزها پلانهای ساده ای را میگیرند که احتیاج به هیچ گونه اغراقی ندارند و میخواهند که فضای ریل (real ) را نشان دهند.

لنز های نرمال تصویری هم اندازه با سوژه زا ازائه میدهند و بافت را به میزان اندازه نه اغزاق شده در اختیار چشم کارگردان و سپس بیننده قرار میدهند.
برای مثال اگر میخواهید از کسی مصاحبه بگیرید از لنز 35 و دیاف 11 و شاتر 60 استفاده کنید
حالتی نرمال و طبیعی و بدون برنامه ریزی قبلی را برای بیننده میتوانید تداعی کنید.
در پست های بعدی بیشتر با کمک دوستان مینویسیم در مورد لنر ها و در نهایت به شاتر و دیاف هم میپردازیم.
 

پیوست ها

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    176 کیلوبایت · بازدیدها: 67
  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    168.5 کیلوبایت · بازدیدها: 80

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام
و آخرین نکته ای که الان یادم میاد در رابطه با لنز نرمال میزان نورگیری لنزه که بازم از رو اسمش معلومه نرمال نور مبگیره چون توی لنزهای تله نور کمتر و در نور واید نور بیشتری میگیره

خوب بریم سراغ لنزهای واید که از 35 م م به پایین رو واید میگند و از 10 م م به پایین رو فیش آی ( چشم ماهی ) میگن
چند تا ویژگی داره این نوع لنزها گسترده است و برای نشان دادن عظمت استفاده میشود این نوع لنزها وضوح بیشتر در عمق میدان زیاد را داراهستند
برای نشان دادن یک دشت برای هدف بزرگ بودن از لنزهای واید استفاده میکنیم.
در تصویرهایی که با لنزهای واید گرفته میشوند معمولا جزییات نشان داده نمیشوند.

و ... به تصویر دست ساز بنده دقت نمایید !!!!!!
 

پیوست ها

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    180.8 کیلوبایت · بازدیدها: 64

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
بطور کلی ( در عکاسی آنالوگ معمول و سینمای 35 میلیمتری ) لنز 50 لنز نرمال حساب میشه ولی اینو اضافه کنم که لنز 50 برای برخی دوربین ها ممکن است لنز واید محسوب شود و برای برخی لنز تله . یعنی در شرایط خاصی با توجه به نوع دوربین ممکن است این اعداد کمی متفاوت باشد. ولی بطور کلی گفته های شما صحیح است
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
درسته ما هم دارین به طور کلی بررسی میکنیم لنز ها رو
خوب ما لنز های واید رو یکمی توضیح دادیم
دوستان که عکاسن بیان نکاتی رو که من نگفتم رو بگن

اما لنز های تله
tele
لنزها ی تله لنزها یی هستند که دامنه بالای 50 م م رو در بر میگیردند
این لنزها معمولا طول بلندی دارند
دید که تو استادیوما هستند پشت دروازه ها
بلند ترین لنز تله ای که هم تا حالا ساخته شده 5 متر طول داره که دیگه بهش نمیگن تله
میگن لنز ماکرو
لنزهای ماکرو تا فاصله 1 س م را فوکوس میکنند


لنزهای تله ویژگی های زیر را دارند
حس تنهایی را القا میکنند
حس دور بودن از سوژه را
اگر میخواهید به شخصیتتان که در حیابان ایستاده است حس تنهایی بدهید
دوربین را 500 متر آونطرفتر بزارید
زوم کنید
با لنز تله

مثلا این یه لنز تله است
 

پیوست ها

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    160.2 کیلوبایت · بازدیدها: 67
آخرین ویرایش:

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
یه سری لنز ها هم هستند که به اسم سوپر تله معروفند و خیلی هم گرونن و طولانی
که بهشون میگن لنز ماکرو

علامت ماکرو که روی دوربینهای دیجیتال هم هست تو عکس پایین دیده میشه.البته تو نت نیافتم رسمش کردم.
شما میتونید باا ین لنز یه بچه مگس رو که روی دیوار نشسته فوکوس کنید

کار باهاشم سخت نیست
نمونه هایی از عکس های ماکرو
 

پیوست ها

  • macro.jpg
    macro.jpg
    126.3 کیلوبایت · بازدیدها: 59
  • mmmmmmm.jpg
    mmmmmmm.jpg
    210.3 کیلوبایت · بازدیدها: 58

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
خوب اما بعد از لنزها میخواهم برم سراغه یه شاخه حالب که خیلی دوستا داشتنیه

اول به عکس های ذبل نگاه کنید و بعد مطلب رو بخونید


شاتر -------> شاتر تعداد عکسهاییه که 3ccd دریافت میکنه که تو پستای بعدی در رابطه با این صحبت میشه
یعنی اینکه شما برای اینکه یه حرکت سرعت بالا مثل حرکت ماشین رو با وضوح بیشتر بخواهید باید شاتر رو بالا ببرید
دیفالت شاتر روی 30 است معمولا

توی دوربین هر موقع شاتر رو
بالا ببریم ------------ نور کم میشه ----------- سرعت و و ضوح حرکت بالا میره

پایین بیاریم --------نور زیاد میشه ------------ سرعت پایین میاد جسم تیک میزنه
به عکس شاتر توحه کنید


دیافراگم میزان نور ورودی به لنز را کنترل میکند

در دوربین هر گاه دیافراکم را
بالا ببریم ----- نور کمتر ------------ عمق میدان بیشتر

پایین بیاریم ---نور بیشتر ----------عمق میدان کمتر

حالا چطور میشه با اینا همزمان کار کرد تو پستهای بعدی

عکس اول حرکت یه توپه که تو شاتر 60 گرفته شده
عکس دوم حرکت یه توپه که تو شاتر 30 گرفته شده
 

پیوست ها

  • 30.jpg
    30.jpg
    46.7 کیلوبایت · بازدیدها: 67
  • 60.jpg
    60.jpg
    51.5 کیلوبایت · بازدیدها: 68
  • sh d.jpg
    sh d.jpg
    95.3 کیلوبایت · بازدیدها: 63

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
مثل اینکه کسی نیست حمایت کنه از من :mad:

خوب من ادامه میدم
برای استفاده همزمان از شاتر و دیافراکم
اول باید اون اعداد و نحوه ی تاثیر گذاریشون روی هم رو یاد بگیرید
پست قبلی

خوب با چند تا مثال میریم جلو
مثال : لاست - پلان اول - جک شپرد چشم خودشو باز میکنه

خوب ما به میدان فوکوس محدود میخواهیم پس باید دیافراگم رو پایین بیاریم تا دامنه دیدمون محدود شه
وقتی دیاف رو پایین میاریم
نور وروودی به لنر ریاد میشه پس باید نور رو تنظیم کنیم
میریم سراغ شاتر
شاتر ور میبریم بالا تا هم نور کم شه تا هم نرمی حرکت داشته باشیم
به همین سادگی به همین .........
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    9 کیلوبایت · بازدیدها: 55

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
مثل اینکه کسی نیست حمایت کنه از من :mad:

الان میخواهم از یه شغل توی سینمای دنیا صحبت کنم که تو ایران کمه و یا نیست
focus puller
فوکوس کش
فوکوس کش ها آدمهایی هستند که به صورت چشمی تمام فاصله ها را به دقت 10 سانت تخمین مییزنند و خود از روی دوربین فوکوس میکنند.
در سینمای رئال سرعت فوکوس باید همانند سرعت چشم در فوکوس باشد
همین
 

hosein0251

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
ممنون مهرداد جان .
انگار این تاپیک خوابیده .
بیاید لنزهای خوب و مناسب با موضوعات مختلف رو هم معرفی کنیم .

مثلا لنزهای خوب :

50mm f 1.4
18-200 mm
70-200 f 4 , f2.8
24-70mm
 

meysam333

Well-Known Member
مرسی آقا مهرداد... خیلی وقته این تاپیک خاک میخوره و الان که رفتم و دوربین گرفتم میفهمم چقدر مطالبتون مفید بوده:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا