طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای مرحله به مرحله +10 نکته طلایی

mohsenpuppy

New Member
امروز قصد داریم طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای رو برای شما آموزش بدهیم. آلبالو پلو ایرانی یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی است که اغلب جزء غذاهای لاکچری و خوشگل و خوشمزه ایرانی است.بسیاری از مردم منشأ آن را به آذربایجان نسبت می دهند، اما بسیاری این غذا را زاده شیراز می دانند.
تاریخچه آلبالو پلو به طور قطع مشخص نیست اما آنچه مشخص است این است که این غذای سنتی ایرانی در مناطق مرکزی و شمالی کشورمان به روش های مختلف طبخ می شود.
در شهرهای آذربایجان آلبالو پلو با گوشت قلقلی و در در شهرهای شمالی کشور گبه جای وشت چرخ کرده مرغ را استفاده میکنند.
آلبالو پلو با مرغ تکه ای ایرانی هر سال با شروع فصل تابستان و رسیدن البالو های تازه و خوشرنگ رونق خود را به دست می آورد.البته بسیاری از مردم در تابستان آلبالو را برای زمستان منجمد می کنند تا در فصول دیگر از طعم بی نظیر آن لذت ببرند.اما بدون شک آلبالوی پلوی ایرانی با آلبالو تازه چیز دیگری است.

این دستور بینظیر و کامل از سایت آشپزی meals cook برای شما تهیه شده است.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای​

How-to-make-albaloo-polo-ba-morgh-768x754.jpg
آلبالو بدون هسته (می توانید کمتر و یا بیشتر استفاده کنید)100 گرم
فیله مرغ تکه ای160 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
سیر سه حبه
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
فلفل قرمز، دارچین، نمک، پاپریکا، آبلیمو، سرکه، پودر زردچوبهبه میزان لازم
روغن به میزان لازم
خلال پسته یا بادامبه میزان لازم
شکر2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای:​

ingredient-albaloo-polo-ba-morgh-768x1009.jpg
1. برای تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای ابتدا برنج را 2 تا 3 ساعت خیس کنید. حالا می توانید جوجه ها را به هر اندازه ای که دوست دارید برش دهید. جوجه ها را مکعبی و تکه ای میکنیم(شمابسته به سلیقتون میتونید جوجه هارو مکعبی کنید).

2. کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید، مرغ ها را داخل آن بچینید و چند دقیقه در تابه را ببندید تا رنگ مرغ ها کمی تغییر کند. سپس پودر زردچوبه، دارچین، پاپریکا، فلفل قرمز و ادویه ها را به فیله ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا همه فیله ها طعم دار شوند.

3. درب تابه را با همان حرارت کم می بندیم. زمان می دهیم تا مرغ ها کامل پخته شوند.

4. حالا حبه های سیر خرد شده را روی فیله ها می ریزیم و دوباره درب تابه را می گذاریم تا عطر سیر کمی بیرون بیاید. یک فنجان آب جوش به اضافه سه عدد برگ بو متوسط به مرغهایمان اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بیست دقیقه الی نیم ساعت بپزد تا آب آن کاملا تبخیر شود. وقتی آب فیله ها تبخیر شد، برگ بو را جدا می کنیم و شروع به سرخ کردن می کنیم.

5. در این مرحله مقداری زعفران اضافه میکنیم تا فیله های ما طعم و بوی بسیار خوبی به خود بگیرند.

6. تا زمانی که مرغ ها پخته شوند می توانید سراغ آلبالو بروید. آنها را در تابه بریزید و یک قاشق روغن اضافه کنید و سپس حرارت را کم کنید.

7. دو قاشق شکر اضافه کنید و کم کم مخلوط کنید. در این مرحله باید صبور باشید و صبر کنید تا آلبالوها رنگ خود را باز کرده و قشنگ و کامل آب بیندازند. پخت آلبالو در آب آلبالو 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. پس از آن یک صافی در ظرف مناسبی قرار دهید و آلبالو پخته شده را از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود. مقداری برنج در آب آلبالو میریزم تا برنج صورتی خوشرنگ برای تزیین روی آلبالو پلو با مرغ تکه ای داشته باشد.

8. سپس برنج را با یک قاشق غذاخوری نمک، دو قاشق غذاخوری روغن و سه لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از 7 تا 10 دقیقه برنج را آبکشی کنید. (زمان پخت تقریبی است و بستگی به نوع برنج شما دارد).

9. حالا وقت آن است که مواد را با برنج مخلوط کنید. یک ماهی تابه مناسب بردارید و کمی روغن داخل آن بریزید.زیر شعله رو زیاد کنید تا روغن داغ شود حالا از روی شعله بردارید و با برنج و مواد با هم شروع به ریختن لایه به لایه کنید.

10. لایه اول برنج است، سپس یک لایه آلبالو پخته شده و در صورت تمایل خلال بادام و پسته بریزید. این کار را تا زمانی که برنج و مواد تمام شود ادامه دهید. در لایه آخر مواد، آب آلبالو را به برنج اضافه می کنیم تا طعم طبیعی آلبالو به خورد برنج برود و درب قابلمه را می گذاریم تا غذایمان پخته شود.

11. درب تابه را گذاشته و شعله را زیاد کنید. وقتی بخار برنج بالا آمد، شعله را کم کنید و بگذارید 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزد.

12. آلبالو پلو با مرغ تکه ای(albaloo polo) وقتی آماده شد می توانید آن را در ظرف مورد نظر بریزید و شروع به تزیین غذا با مرغ پخته کنید.

(توجه: اگر زمان مناسب دارید یا از طعم پیاز سرخ شده با این غذا لذت می برید، می توانید پیاز را خلال کرده و تفت دهید تا طلایی شود و برای تزیین استفاده کنید.) این آلبالو پلو با مرغ تکه ای ماست. از آنجایی که به علت های مختلف از قبیل هزینه و زمان افراد کمی این غذا را درست می کنند و طعم آن ناشناخته است،شما برای مراسم ها و مهمانیهای ویژه خود یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین غذاها را به مهمانان خود معرفی کنید.




در ادامه نکاتی از فواید آلبالو را که از سایت healthline.com تهیه کرده ایم میبینید.

1. سرشار از مواد مغذی
آب آلبالو ترش سرشار از مواد مغذی مختلف است. یک وعده 8 اونس (اونس)، یا 240 میلی لیتر (میلی لیتر)، حاوی موارد زیر است (2، 3):
کالری: 149
کربوهیدرات: 35 گرم (گرم)
پروتئین: 1 گرم
چربی: 1.5 گرم
مس: 12 درصد از ارزش روزانه (DV)
پتاسیم: 9 درصد DV
منگنز: 7 درصد از DV
منیزیم: 7 درصد DV
آهن: 6 درصد از DV
ویتامین A: 6٪ از DV
در مقایسه با انواع گیلاس شیرین، گیلاس ترش حاوی 20 برابر بیشتر ویتامین A است و طبق برخی از مطالعات قدیمی تر، سطوح آنتی اکسیدانی آن تا 5 برابر بیشتر است (4، 5، 6، 7).
یکی از راه های آسان برای تشخیص گیلاس ترش از انواع شیرین، رنگ آنهاست. رنگ گیلاس شیرین معمولا تیره تر است، در حالی که گیلاس ترش رنگ قرمز روشن خود را پس از برداشت حفظ می کند.
به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آب گیلاس ترش حاوی مقادیر قابل توجهی قند اضافه شده است، بنابراین انواع غیر شیرین را انتخاب کنید.

نکات آلبالو پلو با مرغ تکه ای:

اگر تصمیم دارید برای مهمانی و مراسم خود آلبالو پلو با مرغ تکه ای تهیه کنید و آلبالو در دسترس نیست، می توانید از مربای آلبالو به این صورت استفاده کنید که وقتی برنج را آبکشی کردید، یک لایه برنج و یک لایه مربای آلبالو بریزید و در آخر ، ابتدا برنج را در ظرفی ریخته و روی آن را با کوفته های سرخ شده تزئین کنید.

  • سعی کنید آلبالوها را طوری از هسته جدا کنید که له نشوند و ظاهر خود را حفظ کنند.
  • هرگز برای پخت آلبالو آب اضافه نکنید. زیرا در هنگام پخت آب زیادی پس می دهد.
  • یک کاسه کوچک آلبالو را کنار بگذارید تا هنگام سرو برنج را با آن تزیین کنید.
  • برای برنج زعفرانی مقداری برنج سفید را با کمی زعفران دم کرده و مقداری کره مخلوط کنید.
    برنج باید 40 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.
  • در سایر فصول سال نیز می توانید از مربای آلبالو برای تهیه آلبالو پولو استفاده کنید. مقداری مربا را در آبکش بریزید و شربت را جدا کنید. مربا را روی برنج آبکش شده بریزید و بگذارید به همین ترتیب دم بکشد.
  • برای پخت آلبالو به مدت 10-15 دقیقه مناسب است زیرا هر چه زمان بیشتر باشد رنگ آلبالو تیره تر می شود.
    در تهیه آلبالو پولو بهترین زمان برای آبکشی برنج زمانی است که مغز برنج پخته نشده باشد و در اصطلاح برنج زند باشد.
  • در صورت تمایل می توانید از خلال های سیب زمینی یا نان برای ته دیگ به عنوان تهدیگ استفاده کنید.
    به جای گوشت چرخ کرده می توان از گوشت مرغ استفاده کرد. مرغ را با پیاز، نصف زعفران دم کرده، نمک و ۱ لیوان آب بپزید. وقتی مرغ پخته شد استخوان های گوشت را جدا کنید و گوشت را به قطعات کوچک برش دهید و هنگام سرو برنج از آن برای تزیین استفاده کنید. می توانید از آب مرغ و روغن روی برنج دم کرده استفاده کنید.
  • برنج را باید روی حرارت ملایم و روی شعله پخش کن بپزید چون آلبالو پلو حالت شربت آلبالو دارد زود می سوزد.
  • برای تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه ای مرغ ها را به صورت تکه ای و فیله و یا حلزونی به سلیقه خود میتوانید استفاده نمایید
  • میزان شکر مصرفی در آلبالو پلو به ذائقه شخصی شما بستگی دارد.
  • توجه داشته باشید که هنگام آبکش کردن برنج خیلی نرم نباشد زیرا وجود آلبالو در هنگام دم کشیدن باعث نرمی و چسبندگی برنج می شود.
    آلبالوها را بهتر است زیاد نجوشانید تا له نشوند.
در آخر بعد از درست کردن البالو پلو با مرغ تکه ای تجربیات خود و سوالات خود را برای من کامنت کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا