روسيه، محل دنجي براي هكرها

Salar

Active Member
صرف نظر از مشكلات موجود در اتحاد جماهير شوروي سابق، اين خطه امتياز بزرگي دارد كه قابل توجه است. تنها مجازات هكرها و نويسندگان ويروس در اين منطقه، محدود كردن آنان در داشتن دسترسي به اينترنت است.



پس از گذشت يك دهه، ويروس‌ها در اين كشور فراگير خواهند شد. به راستي ساكنان روسيه با ناهنجارترين ويروس‌هايي كه تاكنون دنياي IT به خود ديده است، در ارتباط بوده‌اند. به عنوان مثال برخي از اين ويروس‌ها NetSky و MyDoom هستند.



كارشناسان امنيت اخطار داده‌اند از آن جايي كه هك كردن و نگاشتن ويروس كه اكنون به عنوان يك سرگرمي مخرب تلقي مي‌شود، جاي خود را به يك حرفه‌ي پر درآمد خواهد داد. وضعيت وخيم‌تر خواهد شد و نيز جنايات بيشتري در راه خواهند بود.



الكساندر گستوو، يكي از كارشناسان امنيت كه در Moscow-based Kaspersky Labs فعاليت مي‌كند، در اين زمينه گفته است كه جرايم سازمان يافته در اين زمينه بيشتر و بيشتر خواهد شد. اكنون شاهد نوشته شدن برنامه‌هايي مخرب به دست افراد حرفه‌يي هستيم.



دي كي ماتايي، مدير يك موسسه‌ي امنيتي، با اين نظريه موافق بوده و افزوده است مافيا گاهي از اينترنت به عنوان وسيله‌ي ارتباطي استفاده مي‌كنند و از اين راه به هويت‌هاي بسياري دسترسي پيدا كرده و كلاهبرداري‌هاي مالي را انجام داده است.



عامل انگيزش اين ماجرا روشن است: پول!

گاهي نيز انگيزه‌ي دسترسي به پول‌هاي هنگفت، محرك انجام كارهاي ديگري چون قاچاق مواد مخدر و خودفروشي خواهد بود.



هكري كه اكنون به عنوان يك كارشناس امنيت استخدام شده، گفته است بيشتر نويسندگان ويروس و هكرها، براي جنبه‌هاي مالي، اين كار را انجام مي‌دهند.



امروزه افزون بر صدها و يا هزاران فرد حرفه‌يي در اين زمينه در روسيه به دنبال پيدا كردن نقاط آسيب‌پذير شبكه‌ي شركت‌ها به ويژه در ايالات متحده و اروپا هستند. آنان Worm ها را مي‌آفرينند تا اطلاعات مربوط به كارت‌هاي اعتباري و ديگر اطلاعات مالي را به‌دست آورند و در زمينه‌هاي نادرست از آنها استفاده كنند.

كين دون‌هام، گفته است اگر پناه‌گاه خوشايندي براي هكرها وجود داشته باشد، فقط روسيه است.



اكنون مجله‌ها و نرم‌افزارهاي هك در خيابان‌هاي روسيه به‌دور از كوچك‌ترين محدوديت، به فروش مي‌رسد. بر خلاف انتظار، چنين برنامه‌هايي پنهاني نيست و در معرض ديد همگان به چشم مي‌خورد.

درخور توجه است كه مسكو مدرسه‌يي براي آموزش هك نيز دارد: http://hscool.net !!



ماتايي گفته است مجرمان روسي، به دانش آموزان پول مي‌دهند و در عوض از آنان مي‌خواهند كه در فعاليت‌هاي غير قانوني ياري‌شان دهند. دانش‌آموزان افزون بر فعاليت در مدرسه و دانشگاه، به كارهايي چون ارايه‌ي خدمات به ديگر افراد گروه در كشورهاي ديگر مانند كشورهاي اسلامي، مشغول هستند.



از ديگر عوامل موثر بر رشد تعداد هكرها در روسيه، دسترسي بسياري از ساكنان اين كشور به اينترنت است. وزارت ارتباطات اين كشور برآورد كرده است تعداد كاربران اينترنت كه در سال 2003 تنها 6 درصد از ساكنان كشور را در بر داشته (در حدود 148 ميليون نفر) ، تا سال 2005 به 15 درصد خواهد رسيد. هم اكنون نزديك به 9 ميليون نفر در روسيه، رايانه داشته اما جالب است بدانيد كه 11 ميليون نفر از ساكنان كشور، از اينترنت استفاده مي‌كنند.



بر اساس آمار به دست آمده از وزارت امور اينترنت، جرايم اينترنتي در سال 2003 دو برابر شده و تعداد آن 11000 مورد بوده است. بيشترين اين جرايم در زمينه‌ي دسترسي غير قانوني به اطلاعات رايانه‌ها، پخش سي دي‌هاي غير مجاز و جناياتي در زمينه‌هاي مالي بوده است.

جالب توجه است كه برخي از هكرهاي روسي در جناياتي دست داشته‌اند كه با گستاخي و بي‌پروايي بي‌نظير، انجام شده‌ است.



در سال 1995 يك رياضي‌دان و متخصص رايانه، دستگير و به سه سال زندان محكوم شد. پر بي‌جا نيست بدانيد كه جرم وي هك كردن رايانه‌ي يك بانك و به سرقت بردن 10 ميليون دلار بوده است.



در سال 1999 هكرهاي روسي در شبكه‌ي وب ناتو و دولت امريكا، اختلال ايجاد كردند.



در سال 2000 دو دانش‌آموز روسي دستگير شدند. جرم آنان هك كردن رايانه‌هاي برخي از شركت‌هاي ايالات متحده و دست‌برد به اطلاعات كارت اعتباري و ديگر اطاعات مالي خصوصي افراد بوده است. آنان با تهديد قربانيان اين سرقت، پول به دست مي‌آورده‌اند.



گروهي از هكرهاي رايانه، به رهبري يك زنداني 63 ساله، در سال 2001 دستگير شدند. آنان نيز مرتكب جرايم مالي شده‌‌اند.



هك در كشور روسيه كار غير قانوني است. اما گاهي هم‌چون به دست آوردن بليت پاركينگ در دسترس است. اين كار در قانون منع شده است. اما از نظر اخلاقي چندان كار شرم‌آوري نيست. در برخي موارد دانش‌آموزان جوان نرم‌افزارهاي خارجي گران قيمت را هك مي‌كنند و دليل اين كار، گران بودن نرم‌افزار و نداشتن قدرت خريد آن براي دانش‌آموزان است.



سرجي برتوس، پژوهش‌گري كه در زمينه‌ي مطالعات امنيت فناوري فعاليت مي‌كند، با نظريه‌ي ياد شده موافق است. وي نيز افزوده است در روسيه جنايات بسيار انجام مي‌شود. به نظر او، در مقايسه با جرايم انجام شده در اين كشور، جرايم رايانه‌يي، چندان موضوع قابل توجهي نبوده و فراموش نكنيد كه امنيت خيابان‌ها را از بين نمي‌برد.



بسياري از هكرها مي‌توانند به سادگي در پناه‌گاه امن روسيه، فعاليت كنند. در دنياي مرتبطي چون اينترنت، چند پناه‌گاه امن وجود دارد كه نيازمند به بار آوردن خرابي در كشورهاي ديگر است.

به طور معمول هكرهاي روسي زنداني نمي‌شوند، اما دولت روسيه براي دست‌گيري جرايم اينترنت، گروه‌هايي تشكيل داده است.



ماتايي گفته است كه برخورد با جرايم اينترنتي بايد همراه با قدرت دست‌گيري آنان باشد. اما از آن ‌جايي كه طبيعت جرايم اينترنتي به گونه‌يي است كه بدون نام انجام مي‌شود، اين كار به سادگي ممكن نخواهد بود. به سادگي نمي‌توان مشخص كرد كه چه كسي در اين كار دست داشته است. افزون بر اين، امكان دارد افرادي كه در اتكاي اين جنايات شركت مي‌كنند، در كشور خود قانوني عليه جرمي كه مرتكب شده‌اند نداشته باشند.


نويسنده : Computer Weekly
مترجم : زهره اشرف
ناشر : سايت همكاران سيستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا