تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری و تعمیر رجیستری آسیب دیده

mehdy_abbasi

New Member
دو فایل به نام های Scanregw.exe و Scanreg.exe وجود دارند که این دو فایل در حقیقت وظیفه تهیه نسخه پشتیبان و تعمیر رجیستری آسیب دیده را بر عهده دارند . این دو فایل دارای تفاوتهایی می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

برنامه Scanregw.exe :
1. فقط در محیط ویندوز انجام می شود .
2. می تواند از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه کرده و در فایل هایی با پسوند cab ذخیره کند.
3. می تواند در حالت Safemode نیز اجرا شود.
4. در صورت لزوم رجیستری را Scan کرده و خطا ها را گزارش می دهد.
5. در صورت به وجود آمدن خطا نمی تواند آن ها را تعمیر کند.

برنامه Sacnreg.exe :
1. فقط در محیط Dos اجرا می شود.
2. می تواند از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه کند.
3. در صورت لزوم رجیستری را Scan کرده و خطا ها را گزارش می دهد.
4. در صورت وجود خطا می تواند آن را تعمیر کند.
5. می تواند تغییرات رجیستری را به حالت قبل از تغییر برگرداند.
6. هر بار که ویندوز بوت می شود به طور خودکار یک نسخه پشتیبان از رجیستری تهیه کرده و آن را در فایل های مخفی با پسوند Cab در مسیر مخفی windows\backup ذخیره می کند.

ویندوز به طور پیش فرض پنج نسخه از فایل های پشتیبان به نام های rb001.cab ، rb002.cab، rb003.cab ، rb004.cab ، rb005.cab را نگهداری می کند که فایل rb005.cab آخرین و جدید ترین نسخه پشتیبان از رجیستری می باشد .

توجه :
1. می توانید با تنظیماتی که در فایل Scanreg.ini انجام میدهید این تعداد را افزایش دهید که در بخش بعد این تنظیمات را شرح می دهیم.
2. فایل های cab حاوی چهار فایل به نام های System.dat ، User.dat ، Win.ini ، System.ini می باشد.

اگر بخواهید علاوه بر ویندوز خودتان نیز در هر زمان دلخواه از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه کنید ، می توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید :
1. در منوی Run ، نام Scanregw.exe تایپ کنید تا این برنامه اجرا شود .
2. به محض اجرا شدن این برنامه رجیستری را Scan کرده و اگر خطایی رد آن وجود نداشته باشد پنجره ای ظاهر می شود که از شما سوال می کند آیا می خواهید از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه کنید یا خیر.
3. با زدن دکمه Yes یک نسخه پشتیبان از رجیستری در یک فایل Cab تهیه می شود .

برنامه Scanregw.exe قادر به تعمیر رجیستری نمی باشد و و در این امر باید از برنامه Scanreg.exe طبق مراحل زیر یاری جست :
1. سیستم را دوباره راه اندازی کرده و با زدن دکمه F8 وارد منوی بوت شوید .
2. گزینه Command prompt only را انتخاب کنید.
3. وارد مسیر C:\windowscommand شوید و Scanreg /restore را تایپ کنید.
4. با تایپ کردن Scanreg /restore و زدن دکمه enter برنامه اجرایی Scanreg.exe اجرا خواهد شد و فایل های rb001.cab ، rb002.cab ، rb003.cab ، rb004.cab ، rb005.cab همراه با تاریخ ساخت آنها نشان داده خواهد شد .
5. جدید ترین تاریخ را انتخاب کرده و دکمه Enter را فشار دهید.
6. بعد از تعمیر رجیستری ، سیستم احتیاج به راه اندازی مجدد دارد که زدن دکمه Enter این کار انجام خواهد شد.
تنظیمات فایل Scanreg.ini
این فایل یک فایل متنی با پسوند ini می باشد که تنظیمات دو فایل ، Scanregw.exe و Scanreg.exe از این فایل نشات می گیرد. که مهمترین این تنظیمات شامل موارد زیر می باشد :
با تایپ دستور Backup=1 ویندوز به طور خودکار در هنگام بوت شدن از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه می کند و تایپ backup=0 ، این کار انجام نخواهد شد. ( پیش فرض مقدار 1 می باشد )
با تایپ دستور Maxbackupcopies = 0-99 و اختصاص دادن یک عدد بین 0 تا 99 می وان تعداد فایل های cab را به عنوان نسخه پشتیبان در نظر گرفته می شود را تغییر داد . ( مقدار پیش فرض 5 می باشد.)

2. راه دوم برای تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری آن است که از دو فایل User.dat ، System.dat در مسیری به غیر از مسیر windows ، copy تهیه کنید و آن ها را در هنگام آسیب دیدن رجیستری جایگزین فایل ها ی آسیب دیده کنید.
3. سومین روش برای تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری بدین صورت است که برنامه اجراییRegedit.exe را در ویندوز اجرا کرده و از منوی File ، Export registry را انتخاب کنید . در این حالت پنجره ای با عنوان Export registry files باز خواهد شد ، در این پنجره ابتدا نام فایل را مشخص کرده و در کادر Export range گزینه All را انتخاب کنید. با زدن دکمه save فایل مورد نظر با پسوند reg در مسیر مشخص شده ساخته می شود . و در نهایت برای آنکه بتوان از این نسخه پشتیبان برا تعمیر رجیستری استفاده کرد این است که از منوی file ، گزینه Import registry files را انتخاب کنید و با باز شدن پنجره مربوطه نام فایلی را که قبلا مشخص کرده اید ، انتخاب کنید . و یا روی این فایل دو بار کلیک کرده و بعد دکمه Yes را فشار دهید تا نسخه پشتیبان جایگزین رجیستری آسیب دیده گردد.
4. آخرین را ه برای تعمیر رجیستری آسیب دیده آن است که فایل مخفی و سیستمی System.1st را به جای فایل System.dat جایگزین کنید.

هنگامی که سیستم عامل ویندوز را به سیستم خود نصب می کنیم و ویندوز برای اولین بار با موفقیت بوت می شود یک فایل مخفی و سیستمی با نام System.1st در درایوی که ویندوز در آن نصب شده است ساخته می شود که این فایل یک نسخه پشتیبان بسیار کوچک از رجیستری اولیه می باشد که با کپی و جایگزین کردن این فایل به جای System.dat می توان رجیستری را طبق مراحل زیر به حالت اولیه برگرداند:
1. سیستم را مجددا راه اندازی کرده و وارد Dos شوید .
2. فرمان زیر را برای کپی و جایگزین کردن فایل System.1st به جای System.dat در خط فرمان صادر کنید.
Xcopy c:\system.1st c:\windows\system.dat /h/r
در این مثال فرض شده که ویندوز در درایو c نصب شده است.
3. سیستم را دوباره راه اندازی کنید.

توجه
این نسخه پشتیبان از رجیستری (sytem.1st ) مربوط به تنظیمات اولین بوت ویندوز می باشد و تنظیمات سخت افزار های نصب شده و برنامه های کاربردی را شامل نمی شود و در حقیقت این راه به عنوان آخرین راه برای تعمیر رجیستری و حفظ سیستم عامل ، استفاده خواهد شد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا