تفكر روز؛ IT فقط يك فناوري نيست

Salar

Active Member
فرصت‌هاي كسب وكار، باعث ورود چالش‌هاي جديد به حيطه‌ي فناوري اطلاعات شده است و مديران بخش‌هاي فناوري اطلاعات همواره بايد آماده‌ي روبه‌رويي با تغييرات و دگرگوني‌هاي كسب وكار و هم‌چنين محيط پيرامون باشند.

آن چه كه در كسب و كار قطعي، حتمي و مسلم است، تغييرات است.

مديران فناوري اطلاعات وظيفه دارند، خدمات قابل اعتماد منطبق با تغييرات محيط كسب و كار را ارايه‌ و هدايت كنند و بايد توانايي كنترل تكنولوژي‌هاي در حال تغيير و هم‌چنين تنظيم فهرست الويت‌هاي كاريِ منطبق با شرايط روز كسب و كار را داشته باشند.

مديران فناوري اطلاعات براي به دست آوردن جاي‌گاهي شايسته در گروه‌هاي طراز اول كسب و كار، بايد بتوانند “ارزش“ را علاوه بر فناوري، از فراسوي سازمان نيز كسب كنند.

صنعت IT در طول چند سال اخير جهش فوق العاده‌اي داشته است و فراسوي وظايف تكنولوژيكي، زمينه‌هاي مختلفي از دنياي كسب و كار را تسخير كرده است.

رشد صنعت IT ، گسترش محدوده‌ي وظايف اين بخش و انعطاف‌پذيري آن، اين فرصت را فراهم كرده است كه براي نمونه، كاربران و عرضه‌كنندگان به راحتي بر سر قيمت‌ها مذاكره و چانه‌زني كنند؛ يا به عنوان نمونه اي ديگر، اين صنعت كاركنان خود را در سمت‌هاي خود ابقا كرده و حتي مجبور به استخدام كاركنان جديد، با نرخ‌هاي بسيار معقول، شده است. ‏‎‍}

در حالي كه در بسياري از زمينه‌هاي كسب و كار، شاهد كاهش اجباري هزينه‌ها و يا محدود كردن طرح‌هاي بلند مدت هستيم.

حتي در بخش‌هايي كه مشكلات كم‌تري داشته و در حال رشد بوده‌اند، توجه ويژه‌اي به سرمايه‌گذاري در بخشIT مي‌شود. با اين حال، تجارت الكترونيك (e-business) به بخش مهم و جدانشدني فرآيندهاي كسب و كار درون سازماني تبديل شده است.



زمان رشد



محدوده‌ي كسب و كارهاي مختلف مدام در حال گسترش است و در نتيجه ”توزيع بيشتر" كالا و خدمات با چالش رو به روست، اما افزايش منابع و هم‌چنين بازار فروشندگان محدود خواهد بود كه البته بسيار باب ميل عرضه‌كنندگان كالاها و خدمات است.

در اين ميانه، بخش عمومي (Public Sector) كه هم‌چنان دوران رشد را تجربه مي كند، تحت تاثير قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه در شركت Mori شاهد رشد مستمر بخش‌هاي عمومي هستيم كه با گسترش و رشد كسب و كار در بخش‌هاي خصوصي كليدي، شامل تكنولوژي ارتباطات از راه دور (Telecoms)، فناوري اطلاعات (IT)، خدمات كسب و كار و هم‌چنين منابع انساني هماهنگي مناسبي دارد. آشنايي با فناوري و در جريان اوضاع و احوال تكنولوژي روز بودن مستلزم در اختيار داشتن يك گروه تحقيق و مشاوران حرفه‌اي خوب است، اما به طور سنتي يكي از همان مديران همه فن حريف IT مبتني بر تكنولوژي را هم نياز دارد. بيشتر تغييرات تكنولوژي در سال‌هاي اخير به وسيله‌ي عرضه كنندگان صورت گرفته است، اما مزيت قابل توجه يا با اهميتي نداشته است. بيشتر عمليات‌هاي اصلي “به روزرساني “ ( Upgrade ) گران اما بي‌تاثير بوده است. وظيفه‌ي مدير IT تشخيص مناسب‌ترين زمان براي ايجاد تغييرات است.

در دوراني كه به IT بهاي كمي داده مي‌شد و هزينه‌هاي بخش IT ناچيز بود، شركت‌ها سعي مي‌كردند بودجه محدود فناوري اطلاعات را به عرضه‌كنندگان خارج از سازمان بپردازند. مقاله‌هاي بحث برانگيزي مانند "IT مقوله با اهميتي نيست" نوشته Nicholas Carr در نشريه‌ي Harvard Business مديران رده بالا را تشويق مي‌كرد تا بخش IT را در پديد آوردن موقعيت‌هاي رقابتي ناتوان بينگارند و مجبور شوند كه اين ناتواني را به وسيله‌ي عناصر خارج از سازمان جبران كنند.

مفهوم محاسبه‌ي "مطلوبيت " يا "ميزان تقاضا " از اين مدل پيروي مي كند. “برون سپاري“يا هدايت پروژه‌ها به وسيله‌ي متخصصان خارج از سازمان، گزينه‌ه‌هايي هستند كه نياز به تمركز و توجه جدي دارند، اما به اين معني نيست كه در همه موارد و شرايط، كاربردي هستند. در هر حال مشكل پيش رو، متقاعد كردن كسب و كارها به ارزش سرمايه‌گذاري در بخش IT است.



(Open Source )

Open Source معضل ديگري است كه مديران IT را تهديد مي كند، البته در پي يك آلترناتيو به ظاهر كم‌هزينه، ابزارهايي وجود دارند كه بسيار باارزش هستند، اما در بعضي شرايط در حد قمار خطرناك هستند.

گرچه ممكن است نسبت به جاه‌طلبي‌هاي شركت مايكروسافت احساس بدي داشته باشيم يا حتي به اهدافش شك كنيم، آن‌هايي كه حافظه‌ي خوبي دارند، مي‌توانند روزهايي را به ياد آورند كه بيشتر سيستم‌هاي عامل، انحصاري و داراي حقوق مالكيت بود و سيستم‌هاي به ظاهر باز، از نسخه‌هاي گوناگون و ناسازگار Unix تشكيل مي‌شد.

در طول 12 تا 18 ماه آينده، در مورد پتانسيلTelecom ها و ماشين‌هاي محاسبه‌ي هم‌گرا و جامع بيشتر خواهيم شنيد، اگر چه اين مورد مدت 20 سال است كه در دستور كار بوده است. صحبت‌ها در مورد مالكيت معنوي (IP) يكي از فناوري‌‌هاي كليدي است، اما ابزار و وسايل كه درWan وLan استفاده مي‌شود از هم مجزا و در عين حال پيچيده است. مديرIT بايد تصميم بگيرد كه از نتايج اين فناوري‌ها چه چيزي بايد ارايه شود و آيا به طور كلي اين تبديل و دگرگوني ارزش اين ميزان ريسك و هزينه را دارد يا خير؟

Telcoها وIsp ها مي‌توانند خدمات متفاوتي ارايه‌ي كنند.

تغييرات مداوم در محيط به شكل فزاينده‌اي پيچيده هستند و از سوي ديگر مقوله‌ي امنيت اطلاعات زمينه‌ي جذب مبالغ هنگفت را در بخش IT ايجاد كرده است كه البته يا مزيتي به وجود نمي‌آيد و يا بسيار اندك است.

براي پديد آوردن مزاياي بيشتر، راه حل هوشمندانه از يك سو ايجاد توازن ميان تغييرات محيط و كسب و كار و از سوي ديگر حفظ سيستم‌هاي امنيتي بدون ارجاع آن به منابع خارج از سازمان است.

مديران IT نيازمند ايجاد توازن بين اولويت‌هاي پيچيده‌ي متفاوتي هستند كه در پيش رو دارند، اما نبايد فراموش كنيم كه بايد خدمات مناسب و قابل اطمينان خود را با قيمت مناسب ارايه دهيم. مهم‌تر اين‌كه دانش وسيع و مهارت‌هاي مديرانIT بستري را براي مديران ارشد انفورماتيك به منظور شناسايي فرصت‌هاي جديد كسب و كار و تكنولوژي‌هاي پشتيباني كننده‌ي آن‌ها فراهم مي‌آورد.



درباره‌يBen Booth :

Ben Booth رييس گروه Bcs Elite و مدير فناوري اطلاعات در گروه تحقيقاتي Mori است.



نويسنده : Ben Booth
مترجم : شاهين گلستاني (كارشناس ارشد علوم اقتصادي)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا