تایپیک تازه کار های مایا (همه چیز سوال،آموزش و...)

در مورد BSP لینک زیر رو ببین :‌ (‌البته انگلیسی )
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_space_partitioning
هر وقت درک کردی BSP چیه توی google جست و جو کن BSP Mental Ray تا در مورد mental ray درکش کنی (‌البته BSP برای کارای حرفه ای استفاده می شود )‌

در مورد batch render به نظرم اول final رو غیر فعال کن بعد رندر کن ببین فرق می کنه یا نه

فیلتر رو تغییر بده تا درکش کنی مثلاْ mitchell کنش و بعد رندر کن . filter تصویر واضح تر می کنه و به نظرم برای رندر کاملا ضروریه


فعال کردن final زمان رندر رو الکی بالا می بر ه برای کارای کوتاه ۱ دقیقه ایی شاید خوب باشه ولی برای انیمیشن اصلاْ خوب نیست (‌final برای تک فریم ایجاد شده ) برای کار های رندر تولیدی که هر یک دقیقه رندر برای هر فریم ارزشمند میشه باید زمان رندر رو کاهش داد و در واقع final و چیزای غیر ضروری حذف شن و بصورت دستی انجام بشن . توجه کن final فقط بازخورد های نور محیط رو ترکیب می کنند ( ما معمولاْ حس و حال نداریم خودمون نور پردازی کنیم فقط چهار تا light میزاریم میره پی کارش . )


در مورد جمله آخر من خودم after استفاده می کنم ولی فکر کنم quick time ( که فایل های mov پخش می کنه )‌ بتونه مشکلت رو حل کنه به نظر من ۳۰۰ تا ۶۰۰ مگ که حجمی نیست خوب نصبش کن . البته اگه تو اینترنت جست و جو کنی کلی اطلاعات می گیری

خود Maya composite هم می تونه و کار باهاش ساده است و لازم نیست نرم افزار دیگه ایی نصب کنی چون با maya نصب میشه
 
برای چسباندن عکس ها به هم از quick time استفاده کنید محشره : ) file>Open image sequence (اگر غیر فعال بود یعنی هنوز کرک نکردید quick time را پس کرکش کنید اگه غیر فعال بود...
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام، ببخشید خب چرا با fchek خود مایا کار نمیکنی؟ سریع با قابلیت تغییر فریم

Sent from my GT-I9100G using Tapatalk
 

jesper_kyd

New Member
دوستان تشکر بابت توجه تون! ولی این fckeck یا maya composite در کدوم بخش هستن؟
البته پسوندی که بچ رندر کردم Targa (TGA) هست،نمی دونم خوده مایا می تونه این پسوند هم بچسبونه یا نه....
هر وقت درک کردی BSP چیه توی google جست و جو کن BSP Mental Ray تا در مورد mental ray درکش کنی (‌البته BSP برای کارای حرفه ای استفاده می شود )‌

در مورد batch render به نظرم اول final رو غیر فعال کن بعد رندر کن ببین فرق می کنه یا نه

فیلتر رو تغییر بده تا درکش کنی مثلاْ mitchell کنش و بعد رندر کن . filter تصویر واضح تر می کنه و به نظرم برای رندر کاملا ضروریه


فعال کردن final زمان رندر رو الکی بالا می بر ه برای کارای کوتاه ۱ دقیقه ایی شاید خوب باشه ولی برای انیمیشن اصلاْ خوب نیست (‌final برای تک فریم ایجاد شده ) برای کار های رندر تولیدی که هر یک دقیقه رندر برای هر فریم ارزشمند میشه باید زمان رندر رو کاهش داد و در واقع final و چیزای غیر ضروری حذف شن و بصورت دستی انجام بشن . توجه کن final فقط بازخورد های نور محیط رو ترکیب می کنند ( ما معمولاْ حس و حال نداریم خودمون نور پردازی کنیم فقط چهار تا light میزاریم میره پی کارش . )
کمکتون رو حتما لحاظ می کنم.منتها متاسفانه از 550 فریم چیزی حدود 450 فریم ش رو با final بج رندر شده،اگه می دونستم از همون اول final رو حذف می کردم،خودم نور می ذاشتم....ولی این راهنماییتون تجربه شد برام....
در مورد بقیه صحبتاتون کاملا متوجه شدم ولی این BSP ...:ی
یه چیزایی متوجه شدما،ولی جسارتا اگه میشه توو یه خط کلی بگین،ممنون میشم!
 
BSP روی ram کار می کنه یعنی اگه رمت زیاده ارزشمند میشه ( بالای ۸ گیگ )‌ یعنی اگه رم زیاد داشته باشی می تونی زمان رندر رو کاهش بدی . اگه رم زیاد هم نداری بی خیال شو . تنظیمات BSP بستگی به پروژه ات داره بخاطر همین نمی تونم برای خودم رو بهت بگم مثلاْ
اگه کلی تکسچر داشته باشیم خوب ممکنه رم کم بیاره اگه تو منتال حرفه ایی نیستی ولش کن :wink:

maya composite از نسخه ۲۰۰۹ به بعد از program file قابل دسترسیه (‌fcheck باید فایلت iff خود مایا باشه )‌

هیچ وقت از tga استفاده نکن یا iff یا exr توجه کن همه فرمت ها از iff تبدیل میشن
 
آخرین ویرایش:

jesper_kyd

New Member
وای وای وای،شـــــــــت! یه خرابکاری کردم چه خراب کاری اییی!!!!!!!
من از مایا کامپوزیتی که داده بودین استفاده کردم و داشتم از فایلای رندری که به هم چسبیده بودن رو می دیدم که یهو وسطاش متریال آبجکتم پرید و سیاه شد! یه کم با مایا کار کردم تازه 2 زاریم افتاد که وسطای بچ رندر که داشت میشد،متریالی که به آبجکت داده بودم رو به هوای اینکه این متریال توو فولدر set project ام ذخیره میشه،پاک کردم،یعنی زهرمارمون کرد رسما! من فکر می کردم این set project پوشه ای که درست می کنه کلیه فایلایی که به مایا میاریم رو توو خودش آرشیو می کنه!!!
الان باید از اول بچ رندر کنم؟ راهی نیست این متریال بهش اضافه شه؟

راستی،من می تونم به صورت فیلم توو مایا کامپوزیت ببینم،ولی هر چی می گردم رندرش فرمتی نداره که به یه فایل کلیپ تبدیل شه،فقط دوباره همون پسوندای عکس رو داره،چرا؟! منظورم اینه که مگه مایا کامپوزیت نمی تونه فایلا رو به هم بجسبونه به صورت فیلم با هر پسوندی ذخیره کنه؟!
 
اگه از render passes استفاده کردید که معلومه میشه کافی فقط متریال رو رندر کنید بعد توی composite یا after جایگزین کنید . ولی اگه render passes استفاده نکردید و aplha هم ندارید داستان میشه ( البته باز هم می تونید فقط متریال رو رندر بگیرید و سپس جایگزین قسمت های سیاه کنید )
در مورد سوال دوم من زیاد با composite کار نکردم و برای خروجی نهایی اون رو استفاده نمی کنم . برای خروجی نهایی از after استفاده می کنم ولی منطقا باید composite داشته باشه ( یه چند تا فیلم از cgpeers بگیر ببین خیلی کمکت می کنه )
 

jesper_kyd

New Member
برای چسباندن عکس ها به هم از quick time استفاده کنید محشره : ) file>Open image sequence (اگر غیر فعال بود یعنی هنوز کرک نکردید quick time را پس کرکش کنید اگه غیر فعال بود...
این دوستمون درست گفتن،برای به هم چسبوندن،کوویک تایم خیلی راحت اینکارو انجام میده،منتها متاسفانه بازم به یه مشکلی خوردم اونم اینه که ظاهرا به جای 24 فریم بر ثانیه،48 فریم بر ثانیه فایل رو پخش می کنه،یعنی چیزی حدود 22-23 ثانیه،ولی توو کوویک تایم 9 ثانیه میشه،و همه چی سریع تموم میشه...این فریم هارو چطور میشه توو کوویک تایم تنظیم کرد؟! من توو مایا کامپوزیت مشکلی نداشتم و 550 فریم رو درست پخش می کرد،ولی خوب،ذخیره نمی کرد!
گه از render passes استفاده کردید که معلومه میشه کافی فقط متریال رو رندر کنید بعد توی composite یا after جایگزین کنید . ولی اگه render passes استفاده نکردید و aplha هم ندارید داستان میشه ( البته باز هم می تونید فقط متریال رو رندر بگیرید و سپس جایگزین قسمت های سیاه کنید )
متاسفانه از Render passes استفاده نکردم.
میشه کاری کرد که با اینکه از آلفا استفاده نکردم هم این متریال سیاه توو حالت پخش فیلم جایگزین متریال اصلی بشه>؟؟و اینکارو باید توو کامپوزیت انجام بدم؟! ببخشید،فقط متوجه خط آخری که نوشتین نشدم،که باید فقط متریال رو رندر بگیرم و جایگزین قسمت های سیاه کنم!
 
آخرین ویرایش:
quick time کارش composite نیست یه ابزار برای تست سریع . به نظرم یه nuke یا after نصب کن خودت رو راحت کن .
در مورد خط آخر من خودم عملی انجام ندادم ولی فکر کنم اگر فقط material pass رو رندر بگیری و بقیه آلفا باشن بتونی قسمت های مشکی رو با material pass ترکیب کنی یعنی فرض می کنیم ۳ تا آبجکت x داریم که متریالاشون رندر نشدن فقط اون سه تا رو material pass اشون رو رندر می کنیم ( می تونی برای ۲ یا ۳ تا فریم تست کنی اگه جواب داد بقیه رو رندر کنی )‌ وسپس با فایل های رندر اصلی ( که مشکی هستند ) ترکیب می کنیم . ( به این صورت که کانال آلفا تعیین می کند که کدام قسمت ها مشکی هستند اگه با render passes کار نکردی چند تا فیلم آموزشی ببینی می فهمی داستان چیه )
 

jesper_kyd

New Member
آخه من همین الانشم مایا رو نصف راهشم نرفتم،یاد نگرفته برم سر نوک یا افتر افکت دیگه قاطی پاطی نمیشه؟!
adone premier چطوره؟میگن کارم باهاش ساده اس! فک کنم از اول باس می رفتم دنباله این....

یه سوال دیگه هم ذهنم اومد،اگه با تری دی مکس کارای معماری کنم،و از وی ری برا متریال استفاده کنم،باید توو مایا هم وی ری نصب باشه تا متریال های تری دی مکس بالا بیاد؟! اگه لازمه که وی ری نصب کنم،دیگه آرنولد نمیشه تصب کرد یا هر دو باهم هم میشه؟!
راستی،حیف که تشکر رو فقط یه بار میشه کرد،...تشکر بابت توجه تون!
 
آخرین ویرایش:
اگه با adone premier کار کردید می تونید از همون استفاده کنید اینا فقط ابزارند

در مورد 3ds max من نمی تونم نظر بدم چون تابه حال باهاش کار نکردم و نمی دونم کاری که می خواهید شدنی هست یا نه

خواهش می کنم تشکر لازم نیست یه بار من گیر می کنم شما کمک می کنید یه بار شما گیر می کنید من کمک می کنم :wink:
 

ALI V8

Active Member
دوستان کسی آموزش مدلینگِ فورد موستانگ دهه 60 70 رو میشناسه به م معرفی کنه؟
شبیه به این،
عکس:

fkjsq9ylec52jnbtsfht.jpg
 

محمدد

New Member
باسلام خدمت دوستان.من هنوز مایا روشروع نکردم می خواستم بدونم که زبان کدنویسی مایا چیه؟ تا اونو تو تابستونی برم کلاساش و کاربا اون روشروع کنم.
 

rezaoptic

Well-Known Member
باسلام خدمت دوستان.من هنوز مایا روشروع نکردم می خواستم بدونم که زبان کدنویسی مایا چیه؟ تا اونو تو تابستونی برم کلاساش و کاربا اون روشروع کنم.

زبان برنامه نویسیش MEL و Payton هست.
تا حالا ندیدم این زبان ها رو جای آموزش بدن اگه سراغ دارین به ما هم بگین.
 

baran89

New Member
سلام
من فوق تازه کارم:)
انیمیشنو که پلی میکنم خیلی سریع تکرار میشه
هم انیمیشن با سرعت انجام میشه هم اینکه به سرعت از اول شروع به حرکت میکنه
pre infinity o post infity رو هم رو هر حالتی امتحان کردم تغییری نکرد حتی فاصله فریم کی هارو خیلیییی زیاد کردم
چیکار کنم سرعتش کم بشه
جایی داره این نرم افزار بشه فرکانس رو تنظیم کرد
 
سلام
من فوق تازه کارم:)
انیمیشنو که پلی میکنم خیلی سریع تکرار میشه
هم انیمیشن با سرعت انجام میشه هم اینکه به سرعت از اول شروع به حرکت میکنه
pre infinity o post infity رو هم رو هر حالتی امتحان کردم تغییری نکرد حتی فاصله فریم کی هارو خیلیییی زیاد کردم
چیکار کنم سرعتش کم بشه
جایی داره این نرم افزار بشه فرکانس رو تنظیم کرد
Windows>setting /performance<performance
بعدش سمت چپ را setting را انتخاب کنید بعد TimeSlider را انتخاب بعدش playback speed را روی 24 real time بزارید و سپس save را بزنید ...
 

masoumeh80

Member
سلام
من تو تنظیمات رندرم منتال ری رو ندارم قبلا می دونستم از کجا باید بیاریم ولی الان هر چی فکر میکنم یادم نمیاد. کسی میدونه؟
render.jpg

پیداش کردم. :green:
 
آخرین ویرایش:

Hes25

Active Member
میشه در مورد فرمت هایی که میشه export,import کرد توضیح بدید که چه نوع فرمت هایی هستند

خروجی گرفتن در مابا به چه صورتی هست و با چه فرمت هایی امکان پذیره

مرسی

سلام
فرمت های مایا چند نوع هستن
فرمت های استاندارد:
یک فرمت باینری داریم که به مایا Mb ما ذخیره می کنیم
یک فرمت دیگه Ma هست که مایا اسکی نام داره که میشه با برنامه وردپد اونو ویرایش کرد (این خیلی کاربردی هست)

فرمت های کاربردی Import مایا هم :
-فرمت obj هست که برای تبادل فایل ها بین نرم افزار های مختلف استفاده میشه
-فرمت FBX هم همین قابلین را دارد اما با امکانات بیشتر همراه هست مثل انیمت و ...
-فرمت dwg هم فرمت ورودی فایل های اتوکد هست
-فرمت ai هم مربوط به فایل های ایلوستریتور هست

فرمت های export هم همینو داریم بعلاوه چندتای دیگه که خیلی مهم هستن
مثلا فرمت mi که به فرمت منتال معروف هست یعنی فایل سنگین رو به این فرمت اول اکسپورت می کنیم بعد توی لود دوباره همون فایل رو به همراه این فرمت مذکور با هم لود می کنیم تا رم سیتم بار اضافه رو ببره توی هارد!(این برای پروژه های بزرگ خیلی مهم هست)

فرمت های رندر هم که دیگه می دونی حتما
 

جدیدترین ارسال ها

بالا