مفهوم Page Rank در موتور جستجوگر Google
موتور جستجوگر Google برای تعیین میزان اهمیت صفحات وب از معیاری به نام Page Rank یا به اختصار PR استفاده میکند. عوامل موثر در PR را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
1. تعداد لینکهای خارجی موجود از صفحات دیگر به صفحه موجود.
2. کیفیت لینکهای وارده به صفحه جاری
3. تعداد لینکهای مجود از صفحه جاری به صفحات خارجی دیگر
4. کیفیت لینکهای موجود از صفحه جاری به صفحات خارجی دیگر
Google برای محاسبه PR یک صفحه از فرمول زیر استفاده می کند:
PR(A)=(1-d)+d(PR(T1)/C(T1))+....+PR(Tn)/C(Tn))
در فرمول فوق PR صفحه A محاسبه شده است و صفحات T1 تا Tn صفحاتی هستند که از آنها به صفحه A لینک ایجاد شده است. C(A هم تعداد لینکهائی است که از صفحه A به صفحات دیگر اشاره میکند.
این فرمول برای اولین بار توسط دو شخص به نامهایSergey Brin و Larry Page که بنیانگذاران Google می باشند ارائه شد.
تا آنجائیکه من میدانم و این فرمول نشان میدهد، تعداد افراد آنلاین یک صفحه وب تاثیری در PR آن صفحه ندارد و فقط تعداد و کیفیت لینکهائی که به صفحه اشاره میکنند در محاسبه PR اهمیت دارد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به
مقاله اصلی این روش مراجه کنید.