براي نخستين‌بار در ايران: سيستم كنترل و مانيتورينگ رايانه‌يي گلخانه در دانش

Salar

Active Member
يك دانشجوي مهندسي مكانيك ماشينهاي كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به ساخت سامانه كنترل و پايش رايانه‌يي گلخانه‌ها شد.

به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، امين افضل، دانشجوي مبتكر اصفهاني كه با راهنمايي دكتر اكبر صناعي اقدام به طراحي و ساخت اين سيستم كرده در اين گفت‌و‌گو ، ساخت اين وسيله را اقدامي در جهت گذر از مرحله كشاورزي سنتي و نزديك شدن به كشاورزي پيشرفته متكي بر فناوريهاي روز دنيا عنوان و خاطرنشان كرد:

امروزه كيفيت، كميت و كاهش هزينه‌ها از مهمترين فاكتورهاي توليد از جمله در بخش كشاورزي محسوب مي‌شود. همچنين در امورتحقيقاتي، دقت اندازه گيري و دنبال كردن رويدادها و تغييرات ناشي از آن، امري مهم در تحليل مسايل است.

كنترل دقيق پارامترهاي محيطي گلخانه كه در آن گياهان در شرايطي متفاوت با شرايط اقليمي واقعي پرورش مي‌يابند نيز نقش موثري در كيفيت و كميت توليد دارد.

عضو هسته تحقيقات كاربردي ماشين ها و فناوريهاي پيشرفت كشاورزي دقيق و مكانيزاسيون با اشاره به توانايي اين سيستم در كنترل خودكار و برنامه پذير پارامترهاي داخل گلخانه‌ها تصريح كرد: اين دستگاه يك سيستم الكترونيكي - رايانه‌يي است كه چهار پارامتر دما، رطوبت نسبي هوا، رطوب خاك و شدت نور را اندازه گيري مي‌كند. نرم افزار سيستم، اطلاعات دريافتي را با جدوال محدوده مجاز هر پارامتر - كه توسط كاربر تعيين شده است- مقايسه كرده و بر اساس آن سيستمهاي تاسيساتي نظير شير سلنوئيدي تعديل رطوبت خاك را كنترل مي‌كند.

افضل خاطرنشان كرد: اطلاعات مربوط به هر يك از اين اعمال دقيقا ثبت شده و در هر زمان نمودار زمان واقعي هر پارامتر رسم مي‌شود كه اين امكان مضاف بر دقت دستگاه براي اهداف تحقيقاتي و به عنوان يك ابزار دقيق اندازه گيري قابل استفاده است.

وي در پايان يكي از تمايزات و ويژگيهاي بارز اين دستگاه را انعطاف‌پذيري و برنامه پذيري بسيار بالاي آن عنوان و خاطرنشان كرد: اين سيستم همچنين از مزاياي ديگري از جمله قابليت پذيرش جدول برنامه زماني در محدوده مجاز هر پارامتر، كاليبراسيون ساده و قابليت تغيير آن و همچنين عيب يابي هوشمند برخوردارست.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا