دستگاه پولساز ! - ببخشید تکسچرساز ! برای بانک تکسچر
سلام
با تشکر قبلی از لینکهای همه دوستان بخصوص pclord عزیز به خاطر بانک تکسچرش.
یه مطلبی رو میخواستم به دوستان معرفی کنم و به جا دیدم که در بانک تکسچر مطرح بشه چون مکمل نیاز برای تکسچر های نایاب و متنوع و بزرگه. در واقع این روش تولید تکسچرهای بزرگ، غیر منتظم و طبیعی، با اندازه بزرگ و مهمتر از همه تایل ( tileable - seamless ) هست علاوه بر اون اجازه به ما میده که تکسچرهای فراوان و حتی ترکیبی بوجود بیاریم. سرعت و کیفیت این روش 90 درصد نیاز روتوش های ثانویه یه کار حرفه ای رو هم برآورده میکنه... اما روش چیه:
یه توضیح ساده:
ما چند جور تکسچر داریم:
تکسچرهای منتظم مثل موزاییک مربعی و کندوی عسل و پارچه چهارخونه
تکسچرهای نامنتظم ولی یکنواخت مثل ترک های صحرا یا سنگریزه یا پشم
تکسچرهای وحشی و عجیب مثل ابرهای طوفانی و بافت رنگی پرهای طاووس که در این مدل فرم های پیوسته خاص عملا تایل کردن رو بسیار مشکل میکنه.
این نمودار بر اساس نظم و قاعده دسته بندی کرده(گستره تکسچرها Texture_spectrum)
:
از چپ به راست اول با قاعده بعد با قاعده تقریبی بعد بی قاعده و بعد نیمه اتفاقی و راستی هم کاملا شانسی و بی قاعده هست
خب تایل روشی هست برای تکرار که حسنش کم بودن سایز و سبکی هست ولی روش کاملتر در صورت امکان ایجاد یک تکسچر یکنواخت بدون درز و بدون نظم مصنوعی هست. نکته جالب اینه که ابزار این کار هم وجود داره:
1- خود فتوشاپ: با امکان تغییر زاویه و مقیاس به همراه فیلتر offset , وابزارهای مکمل خود فتوشاپ.
حسن: روش دستی و کامل و با انتخاب و کنترل 100%. این روش برای اصلاح روشهای دیگر به کار میرود.
عیب: وقتگیری مهمترین مساله این روش است که بخصوص وقت ترکیب اذیت میکنه و کمی فسفر هم دود میکنه و کنترل روی کل رو سخت میکنه. این مشکل البته وقت روتوش یه کار با روشهای دیگه خیلی کمتره.
2- ابزار content aware fill که در نسخه 12 فتوشاپ اضافه شده و در منوی edit قرار داره و با ماسک کردن منطقه عوض شدنی اون جا رو با توجه به جاهای همخانواده تصویر پر میکنه.
حسن: سازگاری و در فتوشاپ بودن و نتیجه نسبتا خوب
عیب: بدون پیشنمایش بودن و غیر قابل انتخاب و کنترل
3- پلاگین image doctor گزینه smart fill : با ماسک کردن منطقه نیاز به تعویض و نمونه گیری دستی یا تصادفی از جاهای دیگر و عوض کردن آن تارسیدن به حالت مطلوب
عیب: نیاز به ماسک، در هر مرحله یک قسمت را عوض کردن
4- نرم افزار Luxology_image synth : این نرم افزار به صورت جدا و پلاگینی وجود دارد و کارش شبیه استمپ فتوشاپ با امکان چرخش و اسکیل و آفست است با این تفاوت ها که حالت چیدمان تصادفی هم دارد (فتوشاپ هم texture maker دارد ولی با هم متفاوت هستند) ، در آن واحد میشه از چنین منبع برای چسباندن و کولاژنه برداری کرد. وقت چسباندن و ترکیب به صورت هوشمند میچسبونه و حالت محو ی ایجاد نمیشه و از این لحاظ از همه ابزارهای مشابه بهتره. حسن دیگرش خوشدستی اونه که یه جورایی از خود فتوشاپ هم راحت ت و باحال تره.
5- برنامه های تکسچر میکر که بر اساس اصول image processing ,و شبیه سازی فیلترها و adjustment فتوشاپ کار میکنند با این تفاوت که چون پایه اونها ریاضی و برداری و در واقع یه جور فراکتالهای کاربردی دارند امکان ساخت و رندر تکسچر رو با قابلیت تایل بودن ، سایز نامحدود، تغییر در جزئیات مثل جهت نور، گرفتن مپ نرمال و بامپ و غیره رو بوجود میارند. قویترین این برنامه ها filter forge و Genetica و MaPZone هست. مپ زون از بقیه عجیب تره و ظاهرا به قدرت اون دوتای دیگه نیست. فیلترفورج خوشدست تره و کتابخونه ای با بیش از 7000 مدل داره که خیلی هاش تایل هستند و قابل دانلود و دستکاری که کلک دانلودشون از خود سایت که هر روزهم بیشتر میشه توی یوتوب هست.
عیب: این روش برای تکسچرهای مصنوعی و تایل های معمول بسیار جالبه و حتی تکسچرهای ارگانیک دیوانه کننده هم تولید میکنه ولی یه روح مصنوعی و جنبه رندری توی کار همیشه هست و بدی دیگه هم اینه که بیشتر باید انتخاب کنید تا اینکه تکسچر خودتونو تایل کنید
6- یه پلاگین خفن توی گیمپ هم هست که کیفیت بسیار بالایی داره ولی کمی سخته و باگ هم داره به نام texturize که در فیلترهای map نصب میشه ... البته بهترین گزینه شماره آخره که الان میگم:
این تصویر به تکنولوژی این پلاگین و پلاگین pixplant مربوط میشه
7- پلاگین (صبرکنید تا آخرشو بگم بعد قضاوت کنید) pixplant
این پلاگین بهترین ابزاره برای ساخت تکسچر های منتظم. یکنواخت و تا حدی هم وحشی!!!
توضیحات:
این پلاگین دو تا قسمت داره که قسمت سه بعدیش برای بامپ و نرمال مپ هست و مثل crazybump کار میکنه که مبحث ما نیست.
در قسمت تکسچر ما میتونیم با انتخاب یک یا چند تکسچر از قسمت seed image و در صورت نیاز تعیین بخش مورد توجه از اون تکسچرها و حتی علامتگداری تایل مورد توجه اون رو برای کار انتخاب کنیم. با این کار میشه حتی بخشی از یک عکس پرسپکتیوی رو انتخاب کرد یا میشه بخش های آزاردهنده عکس رو بلاک کرد که در تکسچر حضور نداشته باشند.
فقط کافیه تکسچر های مشابهی (در صورت چند تا بودن) رو انتخاب کنیم. خود نرمافزار امکان تایل شدن رو داره (سمت چپ پایین) کافیه دکمه generate رو بزنیم تا سطح رو برامون پر کنه. این پر کردن بر اساس همون عکس ها یا تکه های seed که انتخاب کردیم هست منتها هنر این پلاگین چیدن تصادفی اونها در کنار هم هست به نحوی که چشم مسلح و دقیق فقط میتونه محل برش رو تشخیص بده...! تعجب نکنید اینکارو میکنه البته یه جاهایی هم ممکنه سوتی بده یا بدترکیب بشه یا تکرای و کنار هم بشه. خب برای این کار هم چاره داره و به راحتی میشه حلش کرد: اگه قسمت مزاحمی وجود داره این دفعه فقط همونجا رو انتخاب میکنیم و دوباره جنریت میزنیم: فقط همونجا دوباره سازی میشه و این دفعه یه جوره دیگه ( این قابلیت برای ساخت تکسچرهای کاملا مشابه ولی باز هم متفاوت، عالیه) اگه درست شد که هیچ و اگه نشد باز هم میشه دوباره ساخت یا یه جای بزرگتر رو انتخاب کرد برای دوباره سازی. ممکن هم هست با حذف قسمت بیخود از عکسهای seed مشکل حل بشه. نکته جادویی اینه که شما با یه تکسچر خوب کوچیک میتونید اولا یه سطح بزرگ رو پرکنید که دوما بدون درز باشه و ثانیا تایل باشه و سوم اینکه نا منتظم و طبیعی باشه و چهارم اینکه چند تا از این شکل و متفاوت از هم میتونید بسازید و پنجم اینکه با چند تا عکس دیگه ترکیبش کنید
در واقع اگه شما از یه موضوع چند تکسچر خوب با سایز متوسط داشته باشید میتونید ترکیب های متنوع و نامحدود و با سایز بزرگی ازش تهیه کنید.پس اگه تکسچرتون رو پیدا نکردید با این روش چند صفحه اول گوگل براتون کافیه و اضافاتش رو میزنید و تکسچر خودتون رو میسازید.
امیدوارم استفاده کنید. من با این ابزارها بخصوص pixplant و با تکمیل فتوشاپ دیگه با تکسچر راحت تر کنار میام و حتی فکر میکنم اجازه خلاقیت بیشتری رو دارم!
________________
+ چند تا یادداشت در باب Tile & Copy : تکرار تکسچر و تکرارزدایی
یا علی