امنيت الکترونيکی؛ نيازها، راه‌حل‌ها، چالش‌ها

Salar

Active Member
مقدمه:

امنيت الکترونيکي امروزه نه فقط به عنوان موضوعی قابل توجه براي مطالعات و تحقيقات، بلکه به صورت نيازی در کنار ديگر مباحث فناوری اطلاعات و گاه به عنوان مرکز و محور مباحث اين رشته مطرح است. حوزه امنيت، حوزه‌ای بسيار حساس و دقيق است و اطلاعات به عنوان سرمايه گران‌بهای اشخاص حقيقي و حقوقي، نيازمند محافظت دقيق و قوي است.

مساله امنيت در سال‌های اخير به صورت بسيار گسترده‌ای مورد توجه محافل علمی و به خصوص جامعه دانشگاهی قرار گرفته است.

شايد بتوان گفت که مطرح شدن بحث معماری امنيت در سال‌های اخير به نحو مطلوبی توانسته است مفاهيم گسترده و گوناگون اين حوزه را به صورتی مفيد و منطقی دسته بندی و جايگاه و خاستگاه آنها را مشخص کند.

با توجه به نو بودن و تازگی اين رشته در دنيا و همچنين گستردگی و عمق مطالب، به نظر می‌آيد که تا کنون نسبت به جايگاه مسئله امنيت و نسبت آن با ديگر مباحث فناوری اطلاعات توجه کافی نشده است.

گستره مباحث و پراکندگی کارهای انجام شده تنها در زمينه امنيت اطلاعات به حدی است که متاسفانه جز در مواردی خاص، آن هم به صورت محدود، دانش ريشه ای در کشورمان وجود ندارد.

در اين مقاله، کوشش شده است كه مفاهيم اوليه امنيت الکترونيکی و نيازهای مطرح در اين زمينه تعريف و توصيف و جايگاه آن تبيين گردد تا علاقه‌مندان به اين رشته، به ديدگاهی جامع دست يابند. هچنين اين مقاله، نيم نگاهی به راه‌حل‌های اساسی مرتبط با موضوعات مطرح شده دارد تا خواننده نسبت به آنچه که امروزه به عنوان فناوری‌های برتر در اين زمينه شناخته شده است، ديد مناسبي پيدا كند.


اين مقاله را در قالب PDF و طي 16 صفحه قابل دريافت است.
دریافت فایل
 

جدیدترین ارسال ها

بالا