آموزش crm

saEdehm

New Member
آموزش CRM


CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری می باشد.
شما در مقالات این بخش با مطالب زیر آشنا خواهید شد.


CRM چیست؟
هدف CRM چیست؟
اجزای مختلف CRM چیست؟
مراحل اصلی CRM چیست؟
چرا شرکت ها CRM را اجرا می کنند؟
شرایط حمایتی CRM چیست؟
مهمترین عنصر CRM چیست؟
مفهوم SFA چیست؟
چگونگی استفاده از CRM در فروش اینترنتی
شرکت مشتری مدار چه شرکتی است؟
انواع CRM عملیاتی
دیدگاه تحلیلی در CRM
انواع مشتریان از نظر CRM
رضایت مشتری چیست؟
روش های شناسایی وفاداری مشتری
شرایط به کارگیری CRM
سرمایه گذاری در CRM
- - Updated - - -


هدف CRM چیست؟


هدف از انجام فرایند های CRM همانطور که در تعریف CRM چیست؟، بیان کردیم، مدیریت بر ارتباطات با مشتریان می باشد؛ مدیریتی که منجر به جذب مشتریان و ماندگاری و وفادری آن مشتریان، برای استفاده از محصولات یا خدمات ما می باشد.
بطورکلی هدف کلی استراتژی CRM ایجاد و توسعه روابط سودآورتر با مشتریان است.
شرکت ها این کار را با روش های زیر انجام میدهند :
با به دست آوردن هزینه از روابط انجام می دهند، مثلا“ از طریق انتقال مشتریان به سمت خدمات شبکه ای، ایجاد و طراحی سایت برای شرکت و ایجاد صفحه و پروفایل شخصی برای آنها و...
با افزایش درآمد حاصل از یک ارتباط با مشتری انجام می دهند، مثلا“ با فروش خدمات و محصولات اضافی به مشتریان
البته بعضی از شرکت ها از هر دوی این روش ها استفاده می کنند. که مسلما موفق تر خواهند بود. ضمنا باید توجه داشته باشیم با طراحی سایتی که با توجه به معیار ها و هدف ما اصول بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد، می تواند کمک بزرگی به تجارت ما برای ارتباطات خوب با مشتریان نماید. مشتریانی که روز به روز نسبت به خرید و فروش های اینترنتی گرایش بیشتری پیدا می کنند.
- - - Updated - - -
اجزای مختلف CRM چیست؟
می توان تمام مشاغلی که CRM را اجرا می نمایند و در نحوه ارتباط خود با مشتریان فرایند های CRM را انجام می دهند، جزئی از CRM دانست. اما در این بخش اجزای معروف CRM را که در بحث های آکادمی آن را مطرح می نماید، به شما معرفی می نماییم.
شرکت هایی که CRM را اجرا می کنند
مشتریان و شرکای آن شرکت ها
فروشندگان نرم افزار CRM
فروشندگان ساختار و سخت افزار CRM
مشاوره با انواع گوناگونی از قابلیت ها همچون استراتژی ، کسب و کار کاربرد و مشاوره فنی
این ها دسته بندی اجزای CRM بود که در مباحث دانشگاهی و آکادمی مطرح شده بود و برای شما در این مقاله به نگارش در آوردیم.
در طراحی سایت ها نیز اگر اصول بهینه سازی سایت و جذب مخاطبان و راهکار های ارتباط با آنها نیز در نظر گرفته شده باشد، وب سایت های این شرکت ها هم جزئی از CRM در نظر گرفته خواهد شد.
CRM چیست؟
مفهوم CRM برای ارتباط با مشتریان به وجود آمده است. این مفهوم از کلمات Customer Relationships Management که به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می باشد.
شرکت ها برای داشتن تجارت پر سود به سمت تحقیق در زمینه بازریابی رفته اند، و مفاهیمی از قبیل CRM را به وجود آوردند که منجر به تجارت پر رونق تر برای شرکت هایشان باشد.
مهمترین عنصر موجود در یک تجارت مشتری می باشد. در CRM ما به نحوه ارتباط با مشتری می پردازیم، ارتباطاتی که باعث جذب و یا دفع مشتری خواهد شد.
امروزه با توجه به اینکه تجارت ها به سمت تجارت الکترونیک سوق پیدا کرده است، باید توجه داشته باشیم در طراحی سایت های خود برای شرکت های تجاری، نحوه ارتباطات با مشتری را در نظر داشته باشیم و در نظر بگیریم چه مواردی را باید در طراحی سایت خود رعایت کنیم که مشتریان بیشتر جذب شوند و وب سایت ما مورد توجه بیشتر آنها قرار بگیرد.
این مسئله را می توانیم با طراحی اصولی سایت و طراحی حرفه ای سایت و همچنین رعایت اصول بهینه سازی سایت به آن دست پیدا کنیم.
اما نکته مهم این است که ابتدا باید تمام مفاهیم تجارت و بازاریابی را فهمیده باشیم و از آنها در زمینه تجارت الکترونیک خود استفاده نماییم.
مفهوم CRM یکی از مفاهیمی ست که به ما شناخت خوبی در زمینه ارتباط با مشتری و جذب آن خواهد داد. استراتژی ها و فرایند ها و عملیات هایی که خواهند توانست ما را در جذب مشتری، مخصوصا مشتریان وفا دار، که در بحث تجارت الکترونیک با این سوال که مشتری وفادار کیست؟، آشنا شده ایم. حال در مقالات CRM می خواهیم تمام مسائل مربوط به ارتباط و جذب مشتری را مطالعه نماییم.


- - - Updated - - -
مراحل اصلی CRM چیست؟
ابتدا باید مفهوم CRM چیست را بدانیم و آن را مطالعه نماییم. سپس به سراغ آشنایی با مراحل آن برویم.
پنج مرحلۀ کلیدی در توسعه و اجرای استراتژي CRM وجود دارد، شما می توانید در طراحی سایت های تجاری خود نیز این مراحل را انجام دهید، و که می تواند در جذب مخاطبان تاثیر گذار باشد.
به طور خلاصه، این پنج مرحله عبارتند از :
تحلیل و طبقه بندی مجموعه ای از مشتریان
مشتری نوازی
توسعه شبکه
توسعه پیشنهاد ارزش
مدیریت دوره عمر مشتری
1- تحلیل و طبقه بندی مجموعه ای از مشتریان:
این مرحله شامل تحلیل پایگاه مشتریان واقعی و بالقوه به منظور شناسایی این مسئله است که در آینده به کدام مشتریان می خواهید سرویس دهید.
لیستی ایجاد نمایید و در بالای لیست ، مشتریان از لحاظ استراتژیک مهم قراردارند،از جمله کسانی که در آینده سود( ارزش ) ایجاد خواهند کرد .
می توانید به مشتریان مهم خود در طراحی سایت نیز امکانات بیشتر و پر کاربرد تری دهید.
2- مشتری نوازی:
شما باید هویت ، شرح حال ، تاریخچه ، نیازها ، توقعات و سلایق مشتریانی که می خواهید به آنان سرویس دهید را بدانید.
3- توسعه شبکه :
روابط با اعضای شبکه شرکت خود را شناسایی، توجیه، کنترل و اداره می کنید. این ها سازمان ها و افرادی هستند که در خلق و ارائۀ ارزش برای مشتریان منتخب، سهم داشته اند. این شبکه می تواند شامل اعضای خارجی مثل تأمین کنندگان، شرکا و مالکان یا سرمایه گذاران، به علاوۀ یک گروه داخلی مهم یعنی کارکنان باشد.
4- توسعه پیشنهاد ارزش :
این مورد شامل : شناسایی منابع ارزشی برای مشتریان و ایجاد مسئله و تجربه ای است که نیازها، توقعات و سلایق آنان را برآورده می سازد.
5- مدیریت دوره عمر مشتری :
چرخۀ زندگی مشتری، سفر یک مشتری از سمت ”مشتری احتمالی ” به سوی ”وضعیت طرفدار“ است.
اداره چرخه زندگی هم نیازمند توجه به فرآیند است و هم توجه به ساختار! شما باید در هر فعالیت، روش های بهینه سازی آن کار را به خوبی مطالعه و اجرا نمایید.
ضمنا می توانیم تمام این مراحل را در پیاده سازی و طراحی سایت رعایت نماییم، تا در جذب و ارتباط با مخاطبان و مشتریان به موفقیت دست پیدا کنیم.
- - - Updated - - -
چرا شرکت ها CRM را اجرا می کنند؟
مهمترین انگیزه که شرکت ها CRM را اجرا می نمایند، سود بیشتر و رونق کسب و کار و تجارت خود می باشد؛ اما می توان اینگونه گفت که شرکتها به دلایل تدافعی و تهاجمی، مشتاقند که CRM را انتخاب و اتخاذ کنند.
انگیزه های تهاجمی با اشتیاق به بهبود سوددهی، از طریق کاهش هزینه ها و افزایش درآمد به وسیلۀ بالابردن سطح رضایت و وفاداری مشتری همراه هستند. انگیزه های تهاجمی می تواند در قالب تبلیغات و خدمات با کیفیت به ثمر بنشید؛ شرکت ها می توانند با طراحی سایت حرفه ای و ایجاد کسب و کار خود در اینترنت، مخاطبان خود را بیشتر از قبل نمایند و همچنین با راهکار های CRM، و جلب رضایت مندی مشتریان، رونق فراوانی به تجارت خود بدهند.
انگیزه های تدافعی زمانی به وجودمی آیندکه رقبای اصلی،CRMرا با موفقیت برگزیده اند و یک شرکت ، نگران از دست دادن مشتریان و درآمد است. در این حالت هر شخص و یا شرکتی به دنبال راهکاری برای رقابت با رقبای خود خواهد بود. و به سراغ روش های علمی و به روز برای انجام این امر خواهد رفت.
پس راهکار های شرکت های رقیب را مطالعه و برای خود دنبال روشی برتر از آن می باشد. مثلا در زمینه طراحی سایت می توانید رقابت بالای شرکت ها را برای دریافت سفارشات طراحی سایت ملاحضه نمایید، اما قطعا مشتریان سراغ شرکت هایی خواهند رفت که بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می دهد و بهترین امکانات را برای وب سایتشان در نظر می گیرد، که همراه با بهترین متد روز می باشد. و همچنین اصول طراحی سایت و روش های بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد.
- - - Updated - - -
شرایط حمایتی CRM چیست؟
شرایط و شروطی لازمه اجرای CRM می باشد که در اجرای آن تاثیر گذار خواهند بود. این شرایط بر 5 شرطی که CRM را حمایت می کنند، تأکیدخواهد داشت.
این پنج مورد عبارتنداز:
رهبری یا مدیریت
فرهنگ سازمانی
داده ها و فناوری اطلاعات
افراد
فرآیندها
اگر شرایط موافق با استراتژی CRM نباشد، آنگاه احتمال موفقیت اجرایی کمتر است. در طراحی سایت ها نیز می توان این موارد را به گونه ایی شبیه سازی نمود. گرچه امروزه حتی بسیاری از مدیران سایت ها از این شرایط آگاه می باشند و موارد و شروط CRM را در طراحی سایت های خود نیز به کار می برند.
حال به توضیح هر کدام از این شروط و شرایط می پردازیم.
1-رهبری یا مدیریت :
رهبری تصمیم می گیرد که CRM بر اهداف تحلیلی یا عملیاتی با استراتژیک تأکید کند.
رهبری به در اولویت قرار دادن پروژه CRM کمک می کند.
رهبری ، نظارت و سرپرستی را ایجاد می کند.
رهبری ، دیواره های مخرب عملیاتی را درهم می شکند.
رهبری در سطح بالا مورد نیاز است.
2-فرهنگ سازمانی :
فرهنگ سازمانی، الگویی از ارزش ها و عقاید مشترک است که به افراد کمک می کند تا عملکرد سازمان را درک کنند و در نتیجه معیارهای رفتاری در سازمان را فراهم می آورد.
فرهنگ سازمانی شامل ارزش های مشترک است. این ارزش ها در الگوها و نمونه های رفتارهای فردی و میان افراد، از جمله رفتار رهبران کسب و کار، نشان داده شده و منعکس می شود. در ضوابط و معیارها، نشانه ها آئین و سیستم های رسمی سازمان، نمایش داده میشود. پس سعی نماییم در بین افراد سازمان و یا شرکت خود فرهنگ هایی را نهادینده نماییم تا به هدف اصلی ما کمک نمایند، و شرایط را برای هدف نهایی ما بهبود بخشند.
3-افراد :
بسیاری از مفسران عقیده دارند که افراد مهم ترین عنصر در عملکرد یک استراتژی CRM هستند؛
چراکه :
افراد، استراتژی CRM را به وجود آورده و توسعه می دهند.
افراد، راهکار فناوری اطلاعات را انتخاب می کنند.
افراد فناوری اطلاعات را اجرا و از آن استفاده می کنند.
افراد به منظور به کار انداختن CRM با یکدیگر هماهنگ هستند.
افراد پایگاه داده های مشتریان را ایجاد و حفظ می کنند.
افراد فرآیند های بازاریابی، فروش و خدمات را طراحی و برنامه ریزی میکنند.
افراد ممکن است نیاز داشته باشند که فرآیند های کاری تثبیت شده را تغییر دهند.
افراد هنگامی که با مشتریان ارتباط برقرار می کنند، نقش مهمی در رضایت و حفظ مشتری دارند.
به واقع، اگر افراد نخواهند CRM عملی و نتیجه بخش باشد، این گونه نخواهد شد.
فرآیند ها :
— فرآیندها شیوه و روشی هستند که در آن، کارها توسط شرکت انجام می گیرند.
— از نقطه نظر CRM، فرآیند ها باید طوری برنامه ریزی و اداره شوند که به ایجاد ارزش کمک کنند، یا دست کم به ارزشی که برای مشتریان خلق می شود، صدمه ای وارد نسازند.
این امر مستلزم کارایی ( هزینه پائین ) و اثر بخشی ( نتایج مطلوب ) است.
- - - Updated - - -
مهمترین عنصر CRM چیست؟
بسیاری از مدیران و متخصصان و مفسران عقیده دارند که افراد مهم ترین عنصر در عملکرد یک استراتژی CRM هستند.
در اینجا 9 دلیل مهم که افراد را مهمترین عنصر CRM می دانند را در ذیل بیان می نماییم.
افراد ، استراتژی CRM را به وجود آورده و توسعه می دهند.
افراد ، راهکار فناوری اطلاعات را انتخاب می کنند.
افراد فناوری اطلاعات را اجرا و از آن استفاده می کنند.
افراد به منظور به کار انداختن CRM با یکدیگر هماهنگ هستند.
افراد پایگاه داده های مشتریان را ایجاد و حفظ می کنند.
افراد فرآیند های بازاریابی ، فروش و خدمات را طراحی و برنامه ریزی میکنند.
افراد ممکن است نیاز داشته باشند که فرآیند های کاری تثبیت شده را تغییر دهند.
افراد هنگامی که با مشتریان ارتباط برقرار می کنند ، نقش مهمی در رضایت و حفظ مشتری دارند.
به واقع ، اگر افراد نخواهند CRM عملی و نتیجه بخش باشد ، این گونه نخواهد شد.
در طراحی سایت ها نیز افراد تاثیر و عناصر ما می توانند تاثیر زیادی بر روی کار ما بگذارند.
ما می توانی افراد و مدیرانی برای وب سایت های خود تعیین نماییم که ارتباطات با مشتریان را به نحو احسن برقرار، و آنها را نسبت به کسب و کار ما از طریق وب سایت، جذب نمایند.
- - - Updated - - -
مفهوم SFA چیست؟
SFA يک متد جمع‏ آوري اطلاعات مشتريان مي باشد که در استراتژی CRM مطرح شده است.
کارکردهاي مختلف SFA عبارتند از:
مديريت تماس: می توانیم با ثبت تماس ها و ذخیره اطلاعات تماس این اطلاعات را جمع آوری کرد.
مديريت حسابها: باید تمامی هزینه ها و درآمد های بدست آمده و اطلاعات مربوط به آنها را درج نماییم.
مديريت فرآيند فروش: ما باید تمامی قسمت های فروش و روابط آن را مدیریت نماییم، و از تمام مراحلی که فرایند فروش انجام می شود آگاهی داشته باشیم، و تمام اطلاعات آن را ذخیره نماییم.
مديريت فرصت‏ها: بعضی اوقات پیشنهاداتی به ما می شود، ما باید با در کنار هم قرار دادن این پیشنهادات، بهترین فرصت را برای خود انتخاب نماییم.
مديريت پيشنهاد قيمت: باید توجه داشته باشیم که بر روی محصولات خود قیمت هایی قرار دهیم که مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد؛ می توانیم با دریافت پیشنهادات و نظرات آنها، در قیمت گذاری محصولات بهترین قیمت را در نظر بگیریم. در این زمینه می توانیم با طراحی سایت و استفاده از امکانات موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببیریم.
مديريت دانش: می توانیم از دانش و معلومات کارمندان و مشتریان در بهبود کار و بخش هایی از کار خود استفاده نمایم.
- - Updated - - -
چگونگی استفاده از CRM در فروش اینترنتی
ما در زمینه فروش اینترنتی ابتدا باید تمام اصول طراحی سایت را رعایت نماییم. اصولی که تمام موارد بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد و تمام مواردی که ارتباط با مشتری را بر قرار می نماید، در نظر گرفته باشد. مثلا وب سایتی که در طراحی سایت آن برای بخش محصولات، قسمت نظرات مشتریان وجود نداشته باشد، قطعا هیچ ارزشی برای مشتریان خود قائل نبوده است!
در ذیل این مقاله مواردی را که می توانیم برای ارتباط با مشتری در فروش اینترنتی در نظر داشته باشیم را عنوان می نمایم.
ما می توانیم در فروش اینترنتی مواردی را رعایت نماییم که به ما کمک می نماید که مخاطبان خود را جذب و آنها را نسبت به تجارت خود وفادار نماییم. چند نمونه از فعالیت هایی که می توانیم انجام دهیم این موارد می باشد:
ایجاد وب سایتی پویا که تمام موارد بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد
ایجاد ابزار و امکانات در طراحی سایت برای ارتباط مستقیم از طریق وب سایت با ما، مثل چت آنلاین
گاتالوگ برخط
فرآيند سفارش برخط
قابليت ترکيب سفارشات به صورت برخط
ايجاد پروفايل براي مشتريان، که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شده باشد
پيمايش برخط
دسترسي آسان مشتريان به اطلاعات
ایجاد بخشی در طراحی سایت خود برای وب سایت که توضیحات کامل درباره شرکت و محصولات آن داشته باشد
بازاريابي از طريق پست الکترونيکي

شرکت مشتری مدار چه شرکتی است
در مبحث CRM به شرکت هایی می گویند که اطلاعات رقابتی و اطلاعات مشتری را جمع آوری و منتشر نموده و از آن ها استفاده میکنند، تا ارزش بهتر و بیشتری را برای مشتریان قائل شوند.




همچنین یک شرکت مشتری مدار شرکتی پویا است که پیوسته خود را با نیازهای مشتریان و شرایط رقابتی وفق می دهند. یعنی بر حسب شرایط و سلایق به روز مشتریان، محصولات خود را تغییر و ارائه می دهد.








شما می توانید در طراحی سایت های خود قسمتی برای این منظور در نظر بگیرید که مشتریان با ورود به آن امکان تغییرات بر روی محصول را داشته باشند، تغییراتی که به صورت گرافیکی بر روی محصول انجام می شود. از جمله این عملکرد ها می توانم به بخش محصولات شرکت هاکوپیان اشاره نمایم، که با ایجاد امکان ویرایش محصولات خود در طراحی سایت خود، نظرات مشتریان را نسبت به رنگ و طرح لباس ها و پوشاک تولیدی خود، از آنها دریافت و طبق سلیقه های بیشتر اقدام به تولید محصولات خود می نماید.




شواهدی وجوددارد مبنی براینکه مشتری مداری، به شدت با عملکرد کسب و کار ارتباط دارد. در صورتی که شما موارد مشتری مداری و ارتباط با مشتری را رعایت کنید، می توانید بازار خوبی برای محصولات خود داشته باشید و در زمینه رقابت با رقبا تجاری موفق و پیروز شوید. در غیر این صورت و حتی در صورت کوتاهی در این زمینه بعد از مدت کوتاهی، مشتریان خود را از دست خواهید داد.


انواع CRM عملیاتی
3 فعالیت عملیاتی و فیزیکی مهم برای به وجود آوردن شرایط CRM برای کسب و کار خود باید انجام دهیم، البته در بحث تجارت الکترونیک و وب سایت شاید با این موارد سر و کار نداشته باشیم، اما به جا ست که با آنها آشنایی داشته باشیم.








این 3 فعالیت عبارتند از:




ماشینی کردن بازاریابی
ماشینی کردن نیروهای فروش
ماشینی کردن خدمات






1-ماشینی کردن بازاریابی :




بخش بندی بازار
افزایش فروش
افزایش درصد فروش
مدیریت برنامه جامع تبلیغاتی
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی از طریق طراحی سایت
بازاریابی از طریق وب سایت
بازاریابی بر اساس رخداد ها ( رویدادها)
مارکتینگ
راهکارهای افزایش فروش
از جمله فعالیت های این بخش می باشد. اتوماسیون بازاریابی می تواند تکنولوژی را در فرآیندهای بازاریابی اعمال کند.










2-ماشینی کردن نیروهای فروش:




اتوماسیون عوامل فروش شرکت را قادر می سازد تا همان طورکه در طول مسیر فروش به سمت پایان پیش می روند، به طور اتوماتیک الگو ها را ثبت کنند. برای این کار 4 فعالیت مهم باید انجام دهیم:




مدیریت فرصت ها از جمله مدیریت الگوها
مدیریت تماس ها
تولید و عرضۀ پیشنهاد جدید فروش
شکل و آرایش محصول






3-ماشینی کردن خدمات:




اتوماسیون خدمات این امکان را به شرکت ها میدهد که فعالیت های خدماتی خود را ماشینی و خودکارکنند، و ارتباطات و تماس های داخلی و خارجی خود را که به خدمات مربوط می شوند، درتمامی کانال ها کنترل وهماهنگ کنند.




از جمله فعالیت های که برای این بخش باید انجام دهیم:




فعالیت مراکز تلفنی
خدمات شبکه ای
خدمات میدانی ( تخصصی )




دیدگاه تحلیلی در CRM
CRM تحلیلی به استخراج و بهره برداری از داده ها، به منظور کمک به مشتری و نیز بهبود و افزایش ارزش شرکت می پردازد.




CRM تحلیلی، تبدیل به بخش ضروری و اساسی شده در حالیکه CRM عملیاتی، سعی دارد بدون اطلاعات تحلیلی در خصوص ارزش مشتریان، به کارآیی کامل دست یابد.




ارزش مورد انتظار مشتری، بسیاری از تصمیمات CRM عملی را برانگیخته و هدایت می کند. یعنی ما با توجه به ملاک ها و ارزش های مشتری و انتظارات آنها، خدمات و محصولات و کیفیت کار خود و کارمندان خود را تغییر می دهیم.




مثلا ما می توانیم در طراحی سایت خود با ایجاد بخش نظرات و پشنهادات، از مشتریان نسبت به انجام امور کاریشان توسط کارمندان، فیدبک و نظر بگیرید، و درباره محصولات با ایجاد بخش نظر سنجی، مشکلات و نقص های محصولات خود را پیدا کنیم.


انواع مشتریان از نظر CRM
در مسئله تجارت، تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی و در زمینه مسئله افزایش فروش، مشتریان را به هفت دسته تقسیم می نمایند. در این مقاله انواع مشتری ها در که در این مباحث مطرح می شوند، به شما معرفی می نماییم.








انواع مشتریان در تجارت و بازاریابی از نظر CRM عبارتند از:










مشتری مظنون یا مشکوک: مشتریانی که هنوز انتخاب خود را برای دریافت محصولات نکرده اند و شک دارند که آیا کیفیت ما در بین رقبا، بهترین است؟!
مشتری احتمالی: مشتری در این مجموعه قرار می گیرند، که اولین باری است که با وی تماس برقرار کرده ایم.
مشتری اولین مرتبه: مشتری که اولین خرید را انجام می دهد.
مشتری تکراری: مشتری که خریدهای بیشتری را انجام می دهد.
مشتری اصلی: مشتری که شرکت شما را به عنوان تأمین کنندۀ خود انتخاب می کند.
مشتری وفادار: مشتری در برابر تغییر تأمین کننده مقاوم بوده و با آن مخالف است و نگرش مثبت و بسیارقوی ای به شرکت شما دارد. یعنی حتی اگر در بعضی موارد شرکت ما اجناس و خدمات مورد نظر وی را تا مدتی نداشته باشد، اینگونه مشتری برای تامین نیاز خود از شرکت ما، صبر می نماید. همچنین در ایجاد منابع مالی و جذب مشتریان دیگر تاثیر گذار است.
مشتری حامی یا طرفدار: مشتری که نسبت به مشتریان وفادار، منابع مالی بیشتری را برای شرکت ایجاد می کنند؛ همچنین در زمان هایی به صورت حتی یک بازاریاب برای ما به تبلیغات می پردازند، حتی بدون دریافت پاداش و...






شما با دانستن این دسته بندی، می توانید هدف خود را در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک و سرمایه گذاری بر روی مشتریان، مشخص نمایید. می توانید در طراحی سایت های خود بخشی را برای ثبت نام مشتریان قرار دهیم و با رجوع به نظرات آنها، و مشخصات فردی، اقدام به جذب آنها به خدمات و محصولات شرکت خود شوید. دقت داشته باشید که در طراحی اینگونه سایت ها، حتما اصول طراحی سایت و بهینه سازی سایت را رعایت نمایید.


رضایت مشتری چیست؟
رضایت مشتری، عکس العمل رضایت مندانۀ او نسبت به یک تجربۀ مصرف و یا بخشی از آن است. یا رضایت مشتری، عکس العمل رضایت مندانه خوشایندی است. یعنی یک مشتری بعد از استفاده از محصولات و خدمات ما، آیا رضایت کاملی دارد از:




از تمام مسائلی که در اختیار او قرار داده ایم
از تمام برخورد هایی که با او شده است
از کیفیت محصولات ما
از کیفیت خدمات ما
از نحوه برخور افراد ما با او
از میزان قیمت و هزینه ها
حتی از میزان نظم و تمیزی در فروشگاه ما، که باعث ایجاد افکار مثبت در او خواهد شد
عدم رضایت مشتری اما عکس العمل ناخوشایندی است که حاکی از عدم رضایت اوست. که قطعا در صورت عدم رضایت او نسبت به عملکرد ما، باعث دفع او از تجارت ما خواهد شد.




باید حتما در طراحی سایت های خود بخشی برای شناسایی و سنجش میزان رضایت مشتریان در نظر بگیریم.




روش های شناسایی وفاداری مشتری
وفاداری مشتری، موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است. در این مقاله دو روش اصلی که در شناسایی مشتریان وفادار به کار می روند را برای شما در ذیل تشریح می نماییم.
دو روش اصلی برای تعریف و سنجش وفاداری مشتری وجود دارد:




سنجش بنا شده بر اساس رفتار: ما می توانیم با توجه به رفتار های یک مشتری به میزان وفاداری او پی ببریم. مثلا با گفتن این حرف که یک محصول تا یک ماه آینده آماده تحویل نمی باشد، می توانیم میزان صبر او و اینکه چقد علاقه مند است که حتما از کالا یا خدمات ما استفاده نماید. همچنین برای اینکار می توانیم رفتار های او را در نظر بگیریم و میزان استفاده او از کالا و خدمات شرکت ما در نظر داشته باشیم.
سنجش بنا شده بر اساس نگرش و طرزفکر: در این روش باید بتوانیم از نظرات مشتری وفادار نسبت به محصولات آگاهی پیدا کنیم. می توانیم در طراحی سایت خود بخشی را برای این کار در نظر بگیریم. بخشی که در آن مشتری بتواند نظرات خود را در مورد تمام بخش های شرکت ما عنوان نماید. همچنین باید قسمت هایی برای گرفتن فیدبک و نظر درباره محصولات در طراحی سایت خود در نظر بگیریم تا به طور کامل از نظرات آنها درباره محصولات آگاه باشیم. ما می توانیم با تماس با مشتری بعد از خرید کالا و یا استفاده از خدمات ما، از نظر اولیه او نسب به شرکت آگاه شویم، همچنین با این عمل می توانیم عکس العمل خوب و خوشایندی در او و جلب رضایت مشتری داشته باشیم. تمام این موارد مستلزم این می باشد که ما اصول طراحی سایت را رعایت و بهینه سازی سایت را انجام داده باشیم. در این صورت می توانیم از نگرش و طرز تفکر مشتری نسبت به محصولات خود آگاه شویم و بدانیم که آیا این مشتری وفادار است یا خیر.












شرایط به کارگیری CRM
شرایط بسیارمختلفی وجود دارد که درآنها، CRM بکارگرفته میشود. ازجمله درمسائل ارتباطی است که شرکتها با آن روبرو میشوند، مدیریت ارتباط با مشتری شکل ها و صورتهای گوناگونی دارد که به بسیاری از مسائل ارتباطی میپردازد، در این راستا 4 موقعیت زیر در نظر گرفته خواهد شد:




بانکهاوشرکت های مخابراتی،باشخص مشتری یامصرف کننده سروکاردارند
تولید کنندگان اتومبیل با شبکه فروشنده یا توزیع کننده سرو کاردارند
شرکت های دارای تکنولوژی پیشرفته ، که محصولات پیچیده ای تولید می کنند که عمدتا، توسط سازمان های شریک فروخته می شود.
تولیدکنندگان کالاهای مصرفی که با تجارت خرده فروش سرو کاردارند.




برای این موارد اولین کار که در راستای استراتژی CRM باید انجام داد، با توجه به استفاده پر شمار مردم از اینترنت و وب سایت ها و نرم افزار های گفت و گو و چت، راه اندازی و طراحی سایت می باشد. طراحی سایت هایی تجاری البته با اهداف جذب مشتری و مخاطب؛ که تنها با طراحی حرفه ای سایت و روش های بهینه سازی سایت می توان به این مورد دست یافت.




باید توجه نماییم بعد از طراحی سایت باید تمام نکات CRM را مطالعه نماییم و از آنها حتی در طراحی سایت های خود استفاده نماییم. در غیر این صورت نمی توانیم در زمینه افزایش درآمد و بازاریابی موفق باشیم. قطعا تجارتی که سودی نداشته باشد خیلی زود دچار شکست و ورشکستگی خواهد شد.




پس سفارش می نمایم تمام اصول طراحی سایت، بهینه سازی سایت، سئو و HEO را با مراجعه به بخش ها و مقاله های گفته شده، مطالعه نمایید. شما می توانید با کلیک بر روی واژه مورد نظر به مقاله مربوطه رفته و تمام موارد مربوط به راه اندازی و طراحی سایت بهینه آموزش ببینید.


سرمایه گذاری در CRM
شرکت هایی که از CRM برای انجام کسب وکاراستفاده می کنند، در بخشی از موارد و زمینه ها متحمل هزینه می شوند. برخی از آنها ممکن است هزینه سرمایه و برخی مخارج باشند، که روی هم رفته در 3 مقوله قرار می گیرند:




فناوری ( تکنولوژی اطلاعات )
هزینه فرآیندها
هزینه افراد




البته این هزینه ها را به عنوان سرمایه گذاری در نظر می گیرند؛ زیرا برای فعالیت هایی ما هزینه می نماییم که باعث سود آوری برای تجارت ما خواهند شد. این فعالیت ها و هزینه ها به عنوان واژه ایی در علم تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی مطرح شده است که با این مفهوم CRM در مقالات این بخش به طور کامل آشنا شده ایم.




شاید این جمله را شنیده اید که می گویند تبلیغات هزینه نیست سرمایه گذاری است! حال به شما می گویم در بحث CRM هر هزینه ایی که متحمل خواهید شد، قطعا به شما باز خواهد گشت، چون باعث جذب مخاطبان و مشتریان بیشتر و ماندگار برای شما خواهد شد.
 
آخرین ویرایش:

mahshad123

New Member
برای شرکت ما انتخاب نرم افزار crm پارس ویتایگر بهترین گزینه بود. از لحاظ جامع بودن و دقیقا فارسی و ایرانیزه شدنش.

Capture.PNG
 

جدیدترین ارسال ها

بالا