z-depth

nassrin24

Active Member
سلام.
از دوستان کسی اطلاعی در مورد pass render تو منتال ری داره و تنظیمات z-depth تو pass render رو می دونه .
مثلا با pass render جدا depth of field رو تو کمتر از 2 دقیقه رندر گرفت و با فتوشاپ ترکیب کنیم.
کسی بلده؟؟؟
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
روش استفاده از Z-Depth

سلام دوست عزیز

اتفاقا دست رو خوب نکته ای گذاشتی . ما در یک پروژه انیمیشن می خواستیم DoF داشته باشیم ولی چنان زمان رندر رو افزایش می داد که داشتیم کلا قیدش رو میزدیم ولی با همین Z-Depth تونستیم مشکل رو حل کنیم و زمان رندر کار رو تا 4 برابر کم کنیم ! :shock:

فقط کافیه داخل قسمت Render Element روی add کلیک و Z Depth رو انتخاب کنی .مقدار عددی زیرش رو باید با ابزار Tape مشخص کنی که نقش یک متر رو بازی میکنه .(طبق تصویر) یعنی سر متر رو روی اول دوربین و انتهای اون رو روی جسم یا حدود جایی که می خواید تا اونجا آروم آروم تصویر محو بشه بذارید . در قسمتی که در تصویر مشخص شده طول این فاصله مشخص میشه که باید حفظش کنید .

f1884a7b8eae4bc390ef.jpg


حالا این عدد رو در Z Depth و قسمت Z Max وارد کنید . مقدار اول رو همیشه کم در نظر بگیرید .البته این بستگی به محیط شما داره . حالا یه رندر تست بگیرید .جدا از رندر یک تصویر سیاه و سفید هم گرفته میشه . قسمت های سفید یعنی واضح و تیر یعنی مات البته مقدار این ماتی و اینکه کجا مات باشه و کجا نه رو میشه بعدا تغییر داد و این در واقع موقعیت سه بعدی محیط رو برداشت میکنه .

6161728eecbb4f9a89e6.jpg


در Photoshop پلاگینی هست که باهاش میشه این کار رو انجام داد ولی اگر برای انیمیشن بخواید انجام بدبد نمیشه و باید از After Effect یا Combustion استفاده کرد البته از این نرم افزارها هم میشه به سادگی برای یک تصویر هم استفاده کرد، که بنده Combustion رو پیشنهاد میکنم که هماهنگی بالایی با Max و Maya داره .

اگر بازم توضیح نیاز داره بگید تا بگم .

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:
سلام Baloot3D ممنون از راهنماييت :rose:
ولي وقتي Z Depth رو فعال ميكنم ، سايه هام از بين ميره و در حالت غيرفعال دوباره درست ميشه !؟ (البته در حالت mentalray ، يعني بايد از كار 2بار رندر بگيرم ، 1 بار براي Z Depth و دفعه بعد براي خروجي اصلي ؟!؟!؟ )

يه سوال ديگه هم داشتم ، اينكه ميشه نقطه فكوس تعريف كرد ؟!؟! چون با اين حالت نقطه فكوس همون دوربين هست ، ولي شايد من بخوام عوضش كنم ، يعني فكوس حركت داشته باشه و اون وسط ها باشه ... !؟!؟!؟ امكانش هست ؟!!؟ چطوري !؟!؟
 
آخرین ویرایش:

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
پاسخ

سلام Baloot3D ممنون از راهنماييت :rose:
ولي وقتي Z Depth رو فعال ميكنم ، سايه هام از بين ميره و در حالت غيرفعال دوباره درست ميشه !؟ (البته در حالت mentalray ، يعني بايد از كار 2بار رندر بگيرم ، 1 بار براي Z Depth و دفعه بعد براي خروجي اصلي ؟!؟!؟ )

يه سوال ديگه هم داشتم ، اينكه ميشه نقطه فكوس تعريف كرد ؟!؟! چون با اين حالت نقطه فكوس همون دوربين هست ، ولي شايد من بخوام عوضش كنم ، يعني فكوس حركت داشته باشه و اون وسط ها باشه ... !؟!؟!؟ امكانش هست ؟!!؟ چطوري !؟!؟

خواهش می کنم دوست من

اگر همچین مشکلی دارید مطمئنا باگ هست چون منطقا نباید همچین مشکلی وجود داشته باشه .

برای نقطه فوکوس هم مشکلی نیست چون شما فقط با ZDepth ، فاصله اجسام مختلف رو از دوربین ذخیره میکنید و به راحتی می تونید در Combustion نقطه فوکوس رو تغییر بدید و حتی انیمیتش کنید .

موفق باشید :rose:
 
من اين كار رو توي افتر انجام دادم و درست شد ( ممنون ) ولي ميخواستم ببينم مثل DOF خود دوربين كه يه Node داره ، اين هم اين قابليت رو داره ، كه بتونيم به يه Object يا چيزاي ديگه نسبت بديم تا خودش محاسبات رو انجام بده !؟!؟!؟!؟
 

nassrin24

Active Member
من اين كار رو توي افتر انجام دادم و درست شد ( ممنون ) ولي ميخواستم ببينم مثل DOF خود دوربين كه يه Node داره ، اين هم اين قابليت رو داره ، كه بتونيم به يه Object يا چيزاي ديگه نسبت بديم تا خودش محاسبات رو انجام بده !؟!؟!؟!؟


این کار می شه ولی خیلی زمان بر هست. بهتره که از pss render استفاده کنی و با برنامه های دیگه ترکیبش کنی.
 

nassrin24

Active Member
Baloot 3d مرسی از راهنمایی خوب و کاملی کردی.:)خیلی بهم کمک کرد.
اما یک سوال دیگه؟؟ می تونیم z depth رو جوری رندر بگیریم که جدا فقط z depth رو بگیره؟ این تنظیمی رو که با راهنمایی شما می ذارم ok هست و خوبجواب می ده.
ولی: اول رندر اصلی رو میگیره و بعدش تصویر سیاه سفید zdepth رو میده. می شه کاری کرد که فقط تصویر z-depth رو بده و اون رندر اصلی رو نگیره؟؟؟ یا نه در هر صورت باید رندر اصلی رو بگیره بعدش pass render هایی رو که add می کنیم .؟
می شه فقط pass ها رو گرفت؟
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام نسرین جان

متاسفانه ظاهرا نمیشه :sad:
ما هم سر کارمون هرچی گشتیم نشود کاری کنیم که فقط المنت ها رو رندر بگیره .ولی یک راه حل دیگه وجود داره !
کیفیت رندر رو در پایینترین حد خود قرار بدبد و یک متریال خام و بسیار ساده رو به حالت Override بگذارید و رندر بگیرید ، این جوری میشه با سرعتی بسیار بالا رندر گرفت و در کنارش ZDepth رو هم داشتو ذخیره کرد .

موفق باشید :rose:
 

sajjy

Member
ممنونBaloot 3D که در مورد z depth توضیح دادین میشه اون پلاگین فوتوشاپ هم معرفی کنید یا اگه لینکی ازش دارین بزارید؟؟:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا