V-Ray

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
بسم الله الرحمن الرحیم
رسما بخش وی ری رو شروع میکنم.
از دوستان خواهش میکنم هیچ پستی اینجا نزنن و فقط با زدن کلید تشکر خستگی مارو از تنمون در بیارن.
هر کس اگه مقاله ای مطلبی چیزی داره برای من پیغام خصوصی کنه اگه اوکی بود میزاریم اینجا.
اول از همه مقاله ای که چند دقیقه پیش توسط شرکت Chaos منتشر شده شروع کنیم.
V-Ray 3 for 3ds max 2015
attachment.php


طبق خبر v-ray 3 بصورت یک آپدیت برای مکس 2015 منتشر شده.

در کنارش یه سری از ایرادات رو برطرف کرده که به شرح زیر هست.

http://www.maxunderground.com/archiv...5_support.html

- اضافه شدن گزینه ای برای ساختن متریال Multi sub-object در تنظیمات mesh export وقتی که چند جسم مختلف بصورت یه پروکسی واحد درست بشه.
اگه یادتون باشه در حالت عادی اگه چند جسم رو انتخاب کنیم و تبدیل به یه دونه پروکسی بکنیم متریال ها از بین میرفت.

- V-Ray RT : اضافه شدن قابلیت include/exclude در نورها ( در حالت Cpu )

- V-Ray RT : اضافه شدن safe frame در ویو پورت

- V-Ray Proxy : اضافه شدن گزینه ای برای رندر ( ذرات ) پارتیکل بصورت یک نقطه ( عارف جان از اونجاییکه کاربران ایرانی واژه پارتیکل رو بیشتر بجای پارتیکل سیستم بکار میبرن بهتره کلمه ذرات اضافه بشه )

- V-Ray Proxy : انیمیشن آفست هم قابلیت انیمشین پیدا کرده.


- V-Ray Proxy : اضافه شدن گزینه ای نشان دادن اسم کامل پروکسی در لیست مکس ( از ترجمه مطمئن نیستم ) ( مربوط میشه به مبحث فرمت Alembic که

عالمیه واسه خودش )


- V-Ray Proxy : اضافه شدن پشتیبانی مو و پارتیکل از Color chanel ( مجددا مربوط میشه به مبحث فرمت Alembic )

اگه در مورد مبحث Alembic علاقه مندی

http://www.alembic.io/

http://blog.digitaltutors.com/cg-fil...mbic-and-more/

http://www.quadernii.com/2012/12/fbx...-vs-alembic-2/

اینم یه برنامه جانبیه برای پشتیبانی کامل از Alembic

http://exocortex.com/products/crate

با تشکر از hidden dragon
موفق باشید

 

پیوست ها

  • slider__1644_2.jpg
    slider__1644_2.jpg
    137.5 کیلوبایت · بازدیدها: 726
آخرین ویرایش:

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام مجدد خدمت همه دوستان گلم.
تصمیم گرفتم بصورت تکنیک و ترفندی فعلا بخش رو پیش ببرم.
یه پست دیگه به موازات درست میکنم و سوالاتون رو اونجا مطرح بفرمایید.

بطرف کردن مشکل گوشه ها در V-Ray Displacment

attachment.php

یکی از مشکلات displacement این هست که گوشه ها رو باز میکنه و باعث خراب شدن کار میشه.
یکی از راه کارهای بسیار ساده برای اینکه این مشکل برطرف بشه یه گزینه هست توی بخش vray displacement توی مودیفای لیست.

VP_tutorial_vray_displacement_step1.jpg
VP_tutorial_vray_displacement_step2.jpg
VP_tutorial_vray_displacement_step3.jpg
 

پیوست ها

  • VP_tutorial_vray_displacement_header_898x250.jpg
    VP_tutorial_vray_displacement_header_898x250.jpg
    94.7 کیلوبایت · بازدیدها: 697

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام. ممنون.دوستان خواهشن اینجا پست نزنن.
خب بریم سراغ یه ترفند دیگه که شخضا خیلی به دردم میخوره.

تبدیل تکسچر گاما 1 به 2.2 یا بلعکس.
منبع مطلب سایت خوب viscorble

مثال زیر توجه کنین.یه مشکلی که بهش بر میخوریم بین فایل های قدیمی و نسل جدید بحث گاما هست.
توی فایلهای قدیمی معمولا با الگوریتم گاما 1 کار میشده اما امروزه تقریبا 99 درصد براساس گاما 2.2 هست و وقتی فایل های قدیمی رو باز میکنیم بیش از حد روشن میشه و خراب.:mad:
اگه بخوایم با گاما 1 کار کنیم نورپردازی خیلی سخت میشه و روشن کردن فضا کاری سخت میشه.:cry:
این تکنیک می تونین استفاده کنین تا تکسچر ها یا کد رنگ رو از گاما 1 به 2.2 تبدیل کنین.:)

input.png

تو بیشتر تکسچر ها این مشکل خیر حاد نیست و میشه ازش چشم پوشی کرد اما مثلا وقتی از عکس واقعی میخوایم توی صحنه استفاده بکنیم حتما باید از این روش استفاده بکنیم.
به هر حال مواردی که باید عدد رو روی 1 قرار بدیم یعنی همون روشن باقی بمونه موارد زیر هست

برای تکسچرهای سیاه سفید
مپ Displacment
نرمال مپ
عکسهای 32 بیت مثل HDRI یا EXR .فقط توی مکس 2014 لازن نیست دستی تنظیم بشه و روی حالت اتوماتیک باشه حله!

حالا چطور گاما در تکسچر رو درست کنیم.خیلی ساده ! کافی هست موقع لود کردن تکسچر عدد overide رو روی 1 قرار بدیم.
gamma_change.png

شاید سوال بشه چرا باید این کار انجام بشه.به مثال زیر توجه کنین.مخصوصا توی بحث بامپ و دیسپلیس این قضیه تاثیر گذاره. چون بر اساس میزان خاکستری موجود ارتفاع تعیین میشه.وقتی گاما روشن تر باشه عمق کم میشه

ex.jpg

مثالی مشابه رو میشه برای مپ های نرمال دیسپلیس خیلی مهم مپ های گلاسینس زد!!


مشکل دوم بحث رنگ ها میباشد

برای برطرف کردن کافی هست کد رنگ رو به دو صورت مهار کنیم.یا توی vray color ببریم و اونجا گاما رو تنظیم کنیم.یا اینکه توی color corection ببریم و از قسمت advance مقدار gamma رو 0.4545 بزاریم. علت این عدد 1 تقسیم بر 2.2 هست.

vraycolor.png
colcor.png

موفق باشید

 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
5 راه کار جدید برای افزایش زمان رندر در v-ray 3
این مقاله توسط هنرمند معروف آقای Andrew Augustyniak تالیف شده و من ترجمه کردم.
مشاهده پیوست 105175
aaugustyniak.com

نکته اول : استفاده از حالت
Progressive برای نورپردازی داخلی استفاده بکنیم.

خیلی وقت ها قدرت سیستم تعیین کننده زمان رندر نیست. بلکه شیدرها نورپردازی و ... بستگی داره
دلیل که اینکه امروزه رندر سریع ( به اصطلاح رندر اسکیسی ) اینقدر مورد توجه قرار گرفته بحث بالا بودن زمان رندر کیفیت بالا هست.

v-ray 3 بر مبنای این نظریه سیستم Progressive رو ساخت که به نظر آقای اندرو ( مولف ) یکی از بهترین اقدامات v-ray 3 بوده
تفاوت عمده بین حالت Progressive با حالت های قدیمی مثل Fixed یا Adaptive در این است که تمام تصویر یه جا در pass به نمایش گذاشته میشه.
نکته زیبا در مورد حالت Progressive این است که فقط یه انجنین Anti aliassing پر سرعت نیست، بلکه از تمامی قابلیت های V-ray مثل پروکسی - محاسبه gi دوگانه و .... پشتبانی میکنه. فکر کنم منظور اندرو به vray rt باشه که محدودیت هایی داره.

با چند تا مثال از صحنه های اورموشن مطلب رو پیش میبریم.


ادامه دارد!!
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

مدتی قبل به عارف قول داده بودم که تو این پست مشارکت داشته باشم اما بدلیل تراکم کاری زیاد تا به حال نتونسته بودم به قولی که به عارف داده بودم عمل کنم

به همین خاطر الان که کمی وقت آزاد بیشتری دارم با ایشون یه هماهنگی مجدد کردم و اولین پست مرتبط با این تاپیک رو خدمتت دوستان تقدیم میکنم، از اونجاییکه

قصد دارم مجموعه ای از آموزشها رو در تاپیکهای مجزا خدمت دوستان ارائه کنم به همین دلیل پستهایی که در این تاپیک قرار خواهم داد اغلب بصورت نکات مرتبط با وی ری

و در قالب آموزشهای کوتاه خواهد بود. امیدوارم این نکات برای دوستان مفید واقع شود .

Universal V-Ray Settings ( بخش اول)

هر چند ممکنه دوستان زیادی با این تنظیمات آشنا باشند اما همچنان فکر میکنم آشنایی با این تکنیک و بعضی نکات در مورد اون میتونه برای بخش قابل توجهی از دوستان مفید باشه.

با استفاده از این روش میتونید بدون دردسر برای ایجاد تنظیمات پیچیده در اغلب رندر ها به کیفیت قابل قبولی دست پیدا کنید و دیگه نیازی ندارید تا با تنظیمات متفاوت Gi و Subdivs های متعدد

در بخشهای مختلف وی ری درگیر بشید و ضمنا تنها با تغییر یک پارامتر میتونید کیفیت رندر رو بین حالت تست و رندر نهایی تنظیم کنید، البته در کنار محاسن زیاد این روش یک عیب داره و اون اینکه

در صورت کنترل تنظیمات Subdivs در بخشهای مختلف وی ری بصورت Local در مقایسه با این روش میتونیم به شکل قابل توجهی زمان رندر رو کاهش بدیم که در مورد این تکنیکها بعدا مطالبی رو

خدمت دوستان تقدیم میکنم ...

قبل از شروع این آموزش باید خدمت دوستان عرض کنم این تکنیک برای وی ری 2.4 به بالا بهینه شده اما در نسخه های قبلی هم میشه از اون استفاده کرد البته با تغییرات خیلی مختصر و ضمنا توصیه میکنم

برای کاهش زمان رندر و همچنین بدست آوردن تصویر مناسب تر از چرخه کاری مکس و وی ری به حالت Linear Workflow استفاده کنید

روش ایجاد Universal V-Ray Settings

1- در تنظیمات وی ری در بخش Image sampler از حالت Adaptive dmc و همچنین در وی ری 3 میتونید علاوه بر اون از حالت Progressive استفاده کنید و مقادیر Min subdivs رو روی عدد 1 رها کنید اما مقدار Max subdivs رو روی 100 قرار بدید

2- در بخش Indirect illumination بعد از فعال کردن گزینه Gi میبایست گزینه Primary gi engine رو روی Brute force و Secondary gi engine رو روی حالت Light cache قرار بدید ( نیازی به تغییر هیچ یک از پارامترهای دیگه در این بخش نیست )

3- در بخش Global DMC مقدار Adaptive amount رو روی مقدار 0.9 قرار بدید

.... به همین سادگی ...

حالا تنها با تنظیم مقدار Noise threshold در بخش Global DMC بین بازه 0.99 تا 0.001 میتونید کیفیت رندر رو کنترل کنید ( هر چه این عدد کوچکتر باشه کیفیت افزایش پیدا میکنه و همینطور زمان رندر و هر چقدر این عدد بزرگتر باشه کیفیت

پایین میاد و برای تست رندر مناسب و صد البته زمان رندر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکنه ... بنا به تجربه شخصی و با در نظر گرفتن سایز خروجی و وجود یا عدم وجود افکتهای Glossy در بخش سایه های مرتبط با نورهای Direct

و متریالهای با انعکاس محو و افکتهای دوربین مثل Dof و ... برای تولید رندر نهایی مقادیر 0.02 الی 0.004 تصاویر با کیفیت و بدون Noise ایجاد میکنه به اینصورت که هر چه افکتهای Glossy زیاد و یا سایز خروجی نهایی کوچک باشه میبایست از

مقادیر کوچکتر مثل 0.002 استفاده کنید و برای خروجی با ابعاد بزرگتر و یا داراری افکتهای Glossy کمتر میتونید از مقادیر بزرگتر مثل 0.02 استفاده کنید .... توصیه خود شرکت Chaos group عدد 0.005 هست )

پایان بخش اول

لطفا با توجه به درخواست قبلی عارف در این تاپیک پست جدیدی رو بدون هماهنگی با ایشون ایجاد نکنید و در صورت علاقه از گزینه تشکر استفاده بفرمایید

همچنین در صورت داشتن سوال، نظر و انتقاد و پیشنهاد در مورد پستهای بنده میتونید از طریق پیام خصوصی با بنده در ارتباط باشید

موفق باشید
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

Universal V-Ray Settings ( بخش دوم)

خب بعد از آشنایی با نحوه تنظیمات Universal در وی ری با توجه به تنظیمات پیشنهادی شرکت Chaos Group این سوال پیش میاد

که آیا میشه همین روش رو با استفاده از Irradiance map و Light cache ایجاد کرد تا از مزیت سرعت بالاتر اون نسبت به Brute force بهره برد

پاسخ مثبت هست ...

روش ایجاد Universal V-Ray Settings از طریق ( IM,LC )

1- در تنظیمات وی ری در بخش Image sampler از حالت Adaptive dmc و همچنین در وی ری 3 میتونید علاوه بر اون از حالت Progressive استفاده کنید و مقادیر Min subdivs رو روی عدد 1 رها کنید اما مقدار Max subdivs رو روی 16 قرار بدید

2- در بخش Indirect illumination بعد از فعال کردن گزینه Gi میبایست گزینه Primary gi engine رو روی Irradiance map و Secondary gi engine رو روی حالت Light cache قرار بدید ( در صورت نیاز مقدار HSph Subdivs رو میتونید افزایش بدید حتی تا مقدار 250 )

3- در بخش Global DMC مقدار Adaptive amount رو روی مقدار 0.85 قرار بدید

.... به همین سادگی ...

مابقی داستان مثل روش قبلی هست یعنی:

حالا تنها با تنظیم مقدار Noise threshold در بخش Global DMC بین بازه 0.99 تا 0.001 میتونید کیفیت رندر رو کنترل کنید ...

پایان بخش دوم

موفق باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا