LinkinForEver
مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی

مکسول 3 قدرت را بدست می گیرد ...
با سلام خدمت دوستان گرامی ...
دیروز مکسول 3 توسط یکی از اعضای CGPERSIA کرک شد ، اونم 1 ساعت بعد از Release شدن رسمی ...
یکمی طول کشید تا دانلود کنم ، اما با نصب اون واقعا زبونم بند اومد ... مکسول خیلی بیشتر از چیزی که انتظار
میرفت خودش رو پیشرفته تر کرده ...
امروز برای شما عزیزان ویژگی های این موتور قدرت مند رو ب شرح میدم !
تنها عیبی که دیدم سخت تر شدن و سنگین تر شدن مکسول هست ، چون GUI رو کاملا عوض کرده و بیشتر قسمت ها رو حذف کرده و جایگزینی انجام داده ...
برخی از ویژگی ها رو در مطلب قبلی ( موتور رندر Maxwell Render 3 منتشر شد ) توضیح دادم پس این ویژگی ها رو مختصر توضیح میدم .
ویژگی ها :

توجه : به دلیل تعداد زیاد عکس ها ، همه در یک عکس قرار گرفته و با یک عکس مشخص شده است .
ویژگی اول - Procedural textures
این قابلیت در بخش تکستچر های مکسول انجام شده که به شما تکستچر های نویز و ... رو میده که درون مکس هم همچین چیزی داشتیم .
ویژگی دوم - Custom Sun Radius
این قابلیت به خورشید مکسول اضافه شده که شما توسط اون میتونید مقدار شعاع خورشید و نوع فیزیکی اون مثل خورشید افریقا ، یا مثلا خورشید قطب شمال یا جنوب و ... رو تایین کنید .
ویژگی سوم -Fast GPU-driven Multilight preview
این تغییر در قسمت MultiLight انجام شده که باعث بالا رفتن سرعت افکت گذاری بعد از رندر و تنظیم نور ها در هنگام رندر شده است .
ویژگی چهارم - Improved Fire voxelization
قابلیت Real Time مکسول تغییر چشمگیری کرده در سرعت و کیفیت و این یکی از بهترین تغییرات مکسول بود
اما قابلیت های بعدی خیلی بهترن !
ویژگی پنجم - New Lenses: Pin hole, Orthographic, Spherical and Cylindrical
این قابلیت به شما این امکان رو میده که نوع لنز دوربینتون هم مشخص کنید ، مثلا Panaroma میتونید رندر بگیرید با مثلا Fisheye و ..
ویژگی ششم - Material Assistants این قابلیت خیلی جالب بود اما برای من که به ورژن قبلی عادت داشتم ، خیلی سخت بود ...
شما دیگر متریال واحد مکسول ندارید ( به نام Custom تغییر کرده ) ، مانند مکس دارای چندین متریال اماده هستید مثل Car Paint ، Hair ، Metal و ...
ویزگی هفتم - Double-sided materials
شاید تا به حال با متریال 2Side ویری که برای ساخت موادی مانند ، کاغذ ، برگ ، پرده و ...
استفاده میشه کار کردید ، این قابلیت دقیقا مانند همون متریال هست .

ویژگی هشتم - Custom Alpha channel per object
یک ویژگی بسیار جالب ، شما میتونید بعد از رندر الفای هر ابجکت رو به صورت جدا خروجی بگیرید .
ویژگی نهم - UV and Deep channels
قابلیتی منحصر به فرد ، شما میتونید بعد از رندر اون رو با خروجی EXR و Deep Channel سیو کنید و اونرو در نرم افزار های مانند Nuke استفاده کنید . خیلی جالبت هست این قابلیت .
ویژگی دهم - On-the-fly booleans in render time
قابلیت جالب دیگر مکسول ، شما میتونید هنگام رندر اجسام رو برش و داخلشون رو نشون بدید ، این بیشتر برای قطعات مهندسی و تبلیغاتی کاربرد داره ، ویا معماری ، شما میتونید هم زمان از یکی ساختمان ، هم رندر داخلی و هم بیرونی بگیرید .
ویژگی یازدهم - Blockable emitters
این ویژگی قابلیت جدیدی نیست اما درون مکسول واقعا وجودش لازم بود .
این قابلیت مثل Include\Exlude در مکس میمونه شما میتونید تایین کنید که چه نوری بر چه ابجکتی بتابه ... !
این در یک موتور فیزیکالی خیلی قابلیت منحصر به فردی هست .
ویژگی دوازدهم - Image projectors
این قابلیت به شما این اجازه رو میده تا بتونید یکی عکس رو با یک نور پروژکت کنید .
اشتباه نکنید ! قابلیت پروژکتور مکسول خیلی با مکس فرق داره ، مانند مکس رو مکسول از قبل هم داشت که نامش Image Light بود اما این قابلیت ، با دقت تمام فیزیکی پروژکت میکند ، مثل یک پروژکتور واقعی !
ویژگی سیزدهم - Pixar Open SubDivision in render time
مکسول از Open Subdivison شرکت پیکسار پشتیبانی میکنه ، زیاد وارد جزییات این قابلیت نمیشیم برای ما نیمتونه قابل استفاده باشه ، چون نداریم پلاگینشو ... :دی
ویژگی چهاردهم - Improved and accelerated Motionblur
مکسول در این ورژن بهبود هایی رو در بخش Motion Blur انجام داده . به گفته ی خود مکسول سرعت موشن بلر در مکسول 100 برابر حالت قبلی شده ...!!!
ویژگی پانزدهم - Alembic format support
مکسول از فرمت Alembic در ورژن 3 به طور کامل پشتیبانی میکند .
این فرمت حاوی پارتیکل های مایا ، مکس و ... نور ها و کاراکتر ها و ... میباشد .
.:: بهترین قابلیت های مکسول 3 ::.
ویژگی شانزدهم - Maxwell Volumetrics
به نظر من بهترین قابلیت مکسول این قابلیت بود .
شما دیگر میتونید هر گونه حجم سیالی رو با سرعتی باور نکردنی رندر کنید .
فکری میکنم از FumeFX هم پشتیبانی کنه اما در حال حاضر مکسول X-Flow رو نام برده .

ویژگی هفدهم - Maxwell Sea
ویژگی بسیار جالب دیگر مکسول ، دریای کاملا فیزیکی Maxwell هست که از RealFlow هم پشتیبانی میکنه ...
این قابلیت فقط برای دریا نیست ، هر گونه سطح ابی رو میشه شبیه سازی کرد !
شما پارامتر های زیادی رو دارید مانند ... باد ، غلظت و ...

ویژگی هجدهم - Maxwell Scatter
فکر کنم با زحمت مصطفی عزیز با Scatter ها به خوبی اشنا شدید ، من زیاد توضیحی نمیدم .
مکسول حالا دارای قابلیت Scatter ای بسیار قوی شده ... !

ویژگی نوزدهم - Maxwell Cloner
قابلیت کلونر مکسول پیشرفت جالبی داشته که میتونه براتون به سرعت از جسمی کپی کنه ...
این قابلیت ها تنها ویژگی های مطرح شده مکسول هستند و ما باز هم تغییرات بسیاری رو در مکسول میتونیم مشاهده کنیم که برخی از اونها عبارت اند از :
- اضافه کنند متن بر روی رندر
- پشتیبانی از 8 فرمت عکسی دیگر
- خروجی رندر به صورت فیلم
- تغییر کامل در محیط کاربری
- دیسپلیسمنت با الگوریتم جدید
- رندر کننده WireFrame
- قابلیت نشان دهنده Histogram
- HUE کنترلر در مکسول تکستچر
- قابلیت جدید و دقیقتر Opacity
- قابلیت Mirror کردن
- قابلیت جدید UV کردن جسم در خود مکسول
- اضافه شدن حالت نمایش backface culling
- ساپورت شدن RenderKit 3 از ریل فلو در MaxwellMesher
- تغییر کردن سایز رندر کننده متریال ادیتور
- بهبودی Matte & shadow
- قابلیت تغییر نام متریال ها در متریال ادیتور
- حدود 10 تغییر در بخشNetwork Rendering
- تکنیک Open Flash
- ایجاد ابر و مه در فضا
- و ...
امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه !
اما هنوز هم میگم ، مکسول کار هرکسی نیست چون خیلی قواعدش خاص هست ، مثل موتور های دیگه نیست و مخاطب خاصی هم داره
اما باید خیلی چیز ها رو بدونید و در واقعیت تمیرن کنید ، شما هم میتونید امتحان کنید !
منبع : Www.Mostafa3D.Com
نویسنده : حمید رضا اقاجانی
بدون ذکر مبنع کپی نکنید !