Link Juice چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

aliseo

Member
Link Juice یک اصطلاح عامیانه در جهان سئو است که به قدرت یک سایت از طریق لینک به منابع داخلی و خارجی اشاره می کند. این قدرت به عنوان یک رای توصیه شده به طرف سایت شما تفسیر می شود و یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که رتبه جستجو یا PageRank سایت شما را تعیین می کند.

راه های بسیاری برای به دست آوردن لینک ها از وب از طریق تلاش مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. تلاش مستقیم به استراتژی link building اشاره می کند. مانند به اشتراک گذاری داکیومنت ، پست مهمان ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، چاپ و نشر مطبوعات و ... . تلاش غیر مستقیم ارائه محتواهای بسیار عالی در سایت شما است که باعث شود خوانندگان آن را در وب به اشتراک بگذارند و ایجاد ارتباط بین صفحات با لینک دادن به صورت طبیعی، به دست بیاید. قدرت لینکی که از سایتی به سایت شما می آید، link juice می باشد و این link juice فرق می کند با اعتباری (authority) که وابسته است به سایت هایی که به شما لینک می دهند.

چگونه جریان Link Juice را به حرکت در بیاوریم؟
فرض کنید شما سایت های A و B دارید. اگر همه ی فاکتورهای رتبه بندی ثابت هستند و سایت A یک لینک داشته باشد زمانی که سایت B هیچ لینکی ندارد، سایت A رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهد داشت به خاطر link juice که لینکی از سایت خارجی دریافت می کند. چه اتفاقی می افتد اگر سایت B یک لینک داشته باشد؟

این بستگی به مقدار عصاره هر لینک دارد. به شکل زیر نگاه کنید. سایت A لینک هایی از 4 سایت دریافت می کند درحالی که لینک های دریافتی سایت B از دو سایت است. همه ی سایت هایی که لینک می دهند، خود نیز از سایت های دیگر لینک دریافت می کنند. از آن جا که لینک های دریافتی A از سایت های دیگر، بیشتر از B است، بنابراین link juice بیشتری به A منتقل می شود و به تبع آن سایت A رتبه ی بالاتری نسبت به سایت B در نتایج جستجو دارد. توجه کنید: این نتایج به گونه ای فرض شده اند که سایت هایی که به سایت A و B لینک می دهند، اعتبار یکسانی داشته باشند.



فاکتور دیگر که در نظر گرفته می شود این است که link juice در هر دو جهت اتفاق بیفتد. بنابراین حالا به ما اجازه دهید که بگوییم سایت هایی که به سایت A لینک می دهند، به سایت های دیگر نیز لینک می دهند (فلش های خاکستری)، در حالی که سایت هایی که به سایت B لینک می دهند، تنها به B لینک می دهند. در این مورد درصد link juice سایت B ، بالاتر از درصد link juice است که سایت A دریافت می کند. این امر موجب افزایش شانس B در رتبه بندی بالاتر از سایت A می باشد.



این مورد استفاده می شود برای ویژگی nofollow که می تواند برای حفظ از دست دادن link juice مورد استفاده قرار بگیرد. این فرآیند به عنوان مدلسازی PageRank شناخته شده است. این link juice دستکاری شده بود به گونه ای که جریان آن روی صفحات خاص یک سایت به جای گسترش مساوی تمام صفحات متمرکز شده بود. شکل زیربه این مفهوم اشاره می کند.

در شکل اول ، شما با لینک های dofollow (لینک هایی که nofollow نیستند) انتقال link juice را می بینید که به طور مساوی بین همه ی لینک های خروجی از یک وب سایت توزیع شده است.



مدلسازی PageRank ممکن بود موقعی که یک وبمستر یک ویژگی nofollow به یک لینک خروجی اضافه می کرد. این به این معنی است که link juice نمی تواند به صفحه که nofollow است ، منتقل شود اما می تواند به لینک های دیگر توزیع شود. این در نمودار زیر نشان داده شده است.



حالا link juice یک راه نرمالی است که تصویب شده است که مهم نیست شما از nofollow استفاده کنید یا نه. شما می توانید شکل بعدی را ببینید سایت هایی که link juice را بین هر سه سایت به طور مساوی توزیع می کنند. تفاوت این است که لینک nofollow آن را دریافت نمی کنند.



در این مورد ، شما ممکن است در مورد تضعیف یا نشت link juice از صفحه اصلی خود به لینک های nofollow در footer یا sidebar خود نگران باشید. یک تمرین خوبی که می تواند استفاده شود این است که جریان link juice را به نظرات اسپم و لینک های پست ها در بلاگ ها با ویژگی nofollow متوقف کنید. در مقابل ، موقعی که لینک های خارجی روی یک سایت می آید، آن تمرین خوبی است که به link juice اجازه دهید به طور طبیعی جریان یابد به جای اینکه آن را با ویژگی های nofollow کنترل کنید. link juice که به دست می آید، در سایت شما توزیع می شود که صفحات داخلی محبوب شما را در وب به خوبی صفحه اصلی شما نگه دارد. این در مجموع باعث افزایش رتبه صفحه اصلی شما می شود.

Link juice که در حال گذر از سایت شماست، موثر می باشد زمانی که آن هست از:

  • صفحاتی که محتوای مرتبط به سایت شما دارند
  • صفحاتی که PageRank بالایی دارند
  • صفحاتی که لینک های خروجی نسبتا کمی دارند
  • صفحاتی که محتوای باکیفیت دارند
  • صفحاتی که در SERP بالا هستند
  • صفحاتی که محتوای تولید شده توسط کاربر دارند
  • صفحاتی که برای مخاطبان رسانه های اجتماعی محبوب هستند ، به عوان مثال اغلب در رسانه های اجتماعی اشاره شده اند.
Link juice که در حال گذر از سایت شماست، موثر نمی باشد زمانی که آن هست از:

  • صفحاتی که لینک nofollow به سایت شما دارند
  • صفحاتی با محتوای نامرتبط
  • صفحاتی که تعداد زیادی لینک دارند، به عنوان مثال لینک آگهی یا سایت های لینک دهنده
  • صفحاتی که در جستجو ایندکس نشده اند
  • لینک های پولی
  • لینک هایی که در طرح تبادل لینک به دست آمده است (یعنی شما لینک به سایت کسی بدهید و او نیز یک لینک به سایت شما بدهد؛ تاثیر آن خنثی می شود.)
  • سایت هایی که محتوایی ندارند و رتبه بندی نشده اند

تهیه و ترجمه: پاساژ اینترنتی آمازایران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا