دوست من یک کار سه بعدی از جند جهت میتونه نویز داشته باشه :
۱. نویز نورها و سایه ها
۲. نویز سابدیوایز (همون DMC Sampler)
۳. نویز Global Illumination
۴. نویز رفلکشن و یا رفرکشن
برای اینکه بتونید درست تشخیص بدید که نویزتون مربوط به کدوم یکی از بخش های کارتون هست این کار رو انجام بدید:
render elementهای زیر رو فعال کنید:
۱. VrayDiffuseFilter: برای دیدن میزان کیفیت DMC Sampler
۲. VrayLighting و VrayRawLighting و VrayShadows و VrayRawShadows و VraySpecular برای دیدن کیفیت سابدیوایز نورها (کیفیت specular به میزان سابدیوایز نور بستگی دارد.)
۳. VrayGlobalIllumination و VrayRawGlobalIllumination برای دیدن کیفیت GI
۴. VrayReflection و VrayRawReflection و VrayRefraction و VrayRawRefraction برای دیدن کیفیت سابدیوایز انعکاس و انکسار متریالها
۵. VraySampleRate برای دیدن کیفیت نهایی رندر. باید بیشتر قسمتها آبی بوده و در حد امکان فقط در مرز بین رنگها، نورها، اجسام و سایه ها رنگ به سمت سبز و قرمز برود.
در این موارد المان هایی که در آن ها Raw دارد اختیاری است ولی به شما برای تشخیص بهتر کمک می کند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
به این ترتیب عمل کن:
۱. از منوی رندر، نورها و رفلکشن و رفرکشن و سایه ها رو خاموش کن و فقط نورهای پیش فرض رو روشن کن. همچنین به طور کامل GI رو خاموش کن
رندر بگیر و ببین آیا لبه اجسام و لبه رنگها درست هستند یا نه. همچنین چک کن که آیاVraySampleRate درست هست یا نه. اگر نبود فقط مقدار Max رو کم کم افزایش بده تا به نتیجه خوبی برسی. به میزان نویز و ... کاری نداشته باش.
۲. حالا نورهای پیش فرض رو خاموش کن و نورهای اصلی رو به علاوه سایه روشن کن.
رندر بگیر و میزان نویز رو بررسی کن باز هم می تونی ازVraySampleRate کمک بگیری تا مطمئن بشی که کار به درستی پیش میره. هر نوری رو که احساس کردی سایه خوبی نداره و یا خود نور نویز داره میزان Subdiv رو بالا ببر.
۳. حالا نوبت میرسه به GI: اول موتور ابتدایی رو روشن کن و روی IM بذار.
مقدار Interp. samples رو روی یک بذار و رندر بگیر.
چیزی که در المان GI می بینی باید سطوحی که بهشون نور میرسه به طور کامل پوشیده باشن. با کم کردن مقدار min و زیاد کردن max rate و تنظیم Subdiv و همچنین color threshold و normal threshold می تونی به خوبی نور بازتابی رو توی صحنه مدیریت کنی و باید به نقطه ای برسی که در قسمت هایی که نور می رسه تعداد لکه های
تیره
به حد اقل برسه و میزان min و max و normal و color threshold هم باید جوری باشه که در سطوح صاف لکه های بزرگ و کم و در قسمت های لبه دار و ... لکه ها زیاد و کوچیک باشن.
بعد interp. sample رو بالا ببر تا جایی که همه جا یکدست نور دهی بشه و از حالتهای لکه ای و ... در بیاد. از این که این مقدار رو حتی تا 100 و 200 و حتی 500 هم بالا ببری نترس و انقدر این مقدار رو بالا ببر که به نتیجه دلخواه برسی.
حالا موتور ثانویه رو روشن کن و روی LC بذار و مقدار رو روی 300 تنظیم کن و رندر بگیر. اگر نتیجه خوب بود همین مقدار کافیه ولی اگر بد بود این میزان رو بالا ببر. برای نرم کردن نتیجه LC از pre filter میتونی استفاده کنی و از این که این مقدار رو هم بالا ببری نترس و می تونی حتی تا 500 هم بالا ببری بسته به صحنه.
وقتی به نتیجه خوب رسیدی حالا به مرحله بعد برو.
۴. حالا رفلکشن و رفرکشن رو روشن کن و رندر بگیر. در این مرحله باید فقط subdiv متریال رو اضافه کنی تا به نتیجه خوبی برسی.
اگر مشکل نویز توی این مرحله مربوط به specular بود مجبور خواهی شد که مقدار subdiv نور ها رو افزایش بدی چرا که میزان نویز specular فقط به نور ربط داره و به رفلکشن و رفرکشن ربطی نداره.
در نهایت میتونی رزولوشن کار رو تنظیم کنی. در مورد افزایش رزولوشن برای کار نهایی باید یک نکته رو در مورد IM مد نظر قرار بدی:
اگر ابعاد کار تو دو برابر شد یعنی مساحت کارت ۴ برابر شد میزان min و max Rate رو هر کدوم یک واحد کاهش بده. اگر این ابعاد چهار برابر شد این میزان رو ۲ واحد کاهش بده و اگر ۸ برابر شد ۳ واحد. با این کار علاوه بر این که کیفیت رو حفظ می کنی سرعت رندر افزایش معقولی خواهد داشت و تصاعدی بالا نمیره.
این نکات رو با استفاده از نکاتی که توی پست قبلی برات گذاشتم می تونی استفاده کنی و به یک نتیجه عالی برسی.
یادت باشه که ترتیب این مراحل خیلی مهمه چون هر مرحله روی مرحله بعدی اثر مستقیم داره و اگر به ترتیب درست انجام ندی دچار سردرگمی و اشتباه میشی و به نتیجه درست نمیرسی...
در آخر هم می تونی برای اینکه زمان رندر معقولی داشته باشی بعضی از تنظیماتی رو که احساس می کنی زیادی هستند رو کم کنی به نحوی که به کار آسیب نزنه و رندر تایم خوبی هم بهت بده.
این مراحل برای به دست آوردن یه رندر کامل و تمیز و بهینه است. البته نباید در تنظیمات زیاده روی کنی و هر جایی که احساس کردی می تونی از مقداری نویز صرف نظر کنی این کار رو بکن تا رندر تایم معقولی داشته باشی.
من این مراحل رو از توی یک سایت در آوردم به علاوه آموزش Viscorbel interior Lighting که هر دو آموزش عالی بودن.