Gamma correction

وضعیت
موضوع بسته شده است.

www_3d_boy3

Well-Known Member
در خصوص گاما:
تشریح کلیه نکات و جزئیات مربوط به گاما از حوصله این گفتار خارج است فقط به بازگویی نکات ضروری و مهم بسنده می کنیم.
فضای رنگی نمایشگر کامپیوتر در حالت نرمال خطی نمی باشد.برای مثال میزان روشنایی رنگها در محیط RGB با مقادیر R=۲۰۰,G=۲۰۰,B=۲۰۰ دو برابر رنگها در حالت RGBبا مقادیر R=۱۰۰,G=۱۰۰,B=۱۰۰ نمی باشد یعنی حالت اول روشنتر از حالت دوم نیست.
این ایراد از سیتم نمی باشدبه خاطر اینکه چشم انسان تنها نور فضا های غیر خطی را می تواند ببیند و به همین خاطر در مثال فوق معمولاً در ک این نکته که حالت اول باید دو برابر روشنتر از حالت دوم باشد مشکل است و همچنین فضای رنگی در نمایشگر کامپوتر به صورت نرمان غیر معمول می باشد.علت اصلی که فضای ۲۴ بیتی به اندازه چشم انسان خوب عمل می کند نیز همین است.مشکل اینجاست زمانی که می خواهید در فضای کاملاً خطی کار کنید باید کارت گرافیک و سایر ابزار الات مربوط را به درستی تنظیم نمایید.
راه حل این موضوع و شناساندن ترسیم های درست به سیستم را در اصطلاح تصحیح گاما یا gamma correction می گویند.
اکثر نمایشگرها گاما یی در حدود ۲.۲ دارند ولی اکثر نرم افزارها به صورت پیش فرض میزان گاما را برابر ۱ قرار می دهند و این باعث می گردد که رنگهای میانی تصویر کمی تاریک به نظر برسندو مناطق روشن به خوبی نمایش داده نشوند.با توجه به اینکه تصحیح گاما امری کاملاً صلیقه ای است و بستگی به نظر و تجربه کاربر دارد چنانچه میزان گاما را در نرم افزار مربوطه چیزی در حدود ۱.۸ قرار دهید ممکن است مناسب باشد.
از سایته

مشکل »
وقتی از گاما استفاده می کنم که معمولش 2.2 هستش، همونطور که Zap Anderson میگه، اما یه مشکلی هست ،

وقتی شکلی رو رندر می گیرم در رندر ابتدایی خوبه ولی وقتی این رندر save میشه ، تصویر ذخیره شده روشنایی کاملا متفاوت از نور رندر شده داره !
ذخیره با فرمتهای مختلف هم باعث درست شدن نور نمیشه ،
مشکل از کجاست و چطوری میشه حلش کرد ،
 

saeedmagic

Member
مرسی خیلی عالی بود فقط اون مشکل آخرش رو من با png سیو می کنم رنگم درست میشه!!
شما چی پیشنهادب دارین برای داه حلش؟
 
سلام

برای اصلاح گاما میتونی اون رو با فرمت 32 بیت خروجی بگیری و از پسوند HDR یا EXR ذخیره کنی و فقط هم تو فتوشاپ تست کنی چون بقیه خروجی ها معتبر نیستند. فتوشاپ رو کالیبره کن تا حد متوسط بعد خروجی رو هم با ICC مناسب تنظیم کن چون برای چاپ و مانیتور و تی وی فرق داره...
اگر هم به هرر حال خواستی عکسی که گامای کمی داره رو اصلاح کنی اگه 32 بیت و HDR باشه میشه اون رو با حداقلترین افت کیفیت روشن کرد ولی نه از نوع برایتنس بلکه همون گاما که value رو دستکاری میکنه.
برنامه های hdr که بهترینشون PDHDR هست هم کاملا بهت قدرت کنترل رو خواهد داد.

پسوند exr یا همون open exr هم جدیدترین تکنولوژی برای خروجی قابل تغییر بر حسب نور هست که بیشترین اطلاعات رو هم نگه میداره و دست رو برای پست پروداکت باز میکنه.

جدای همه این چیزها میتونی بر اساس قلق گیری نور رو جوری بگیری که همون قدری که کم میشه زیادتر باشه تا تو رندر آخری که تو فتوشاپ معلوم میشه خود به خود تنظیم باشه.

البته فکر کنم تنظیم مستقیم گاما تو تنظیمات نورپردازی منتال که هست برای وی ری هم حتما داره

یه مطلب دیگه همیشه هست و اون اینه که خیلی اوقات امکانی اتوماتیکش نیست ولی تنظیم دستی اون خیلی راحت و شدنی هست..

یه چیز هم به نظرم رسید که میتونی دو تا تنظیم مانیتور بزنی تا دو محیط های مختلف گاما رو تقریبا مشابه نشون بده...

یا علی
 

abbasi_0912

Active Member
تنظیم گاما در مکس

دمت گرم یادم انداختی توی این کار اخری یادم رفته بود گاما رو تنظیم کنم :)

سلام

برای اصلاح گاما میتونی اون رو با فرمت 32 بیت خروجی بگیری و از پسوند HDR یا EXR ذخیره کنی...

البته فکر کنم تنظیم مستقیم گاما تو تنظیمات نورپردازی منتال که هست برای وی ری هم حتما داره

یه مطلب دیگه همیشه هست و اون اینه که خیلی اوقات امکانی اتوماتیکش نیست ولی تنظیم دستی اون خیلی راحت و شدنی هست..

یه چیز هم به نظرم رسید که میتونی دو تا تنظیم مانیتور بزنی تا دو محیط های مختلف گاما رو تقریبا مشابه نشون بده...

یا علی

راه حل ساده تری هم برای حل این مشکل وجود داره اما همون طور که شما گفتید میشه با نرم افزار های دیگه هم این مشکل رو رفع کرد اما خود مکس هم تنظیماتی جداگانه برای گاما داره که جدا از تنظیمات منتال و وی ری هست
البته توی منتال نمیدونم چنین چیزی هست یا نه اما توی وی ری که هست


در خصوص گاما:
مشکل »
وقتی از گاما استفاده می کنم که معمولش 2.2 هستش، همونطور که Zap Anderson میگه، اما یه مشکلی هست ،

وقتی شکلی رو رندر می گیرم در رندر ابتدایی خوبه ولی وقتی این رندر save میشه ، تصویر ذخیره شده روشنایی کاملا متفاوت از نور رندر شده داره !
ذخیره با فرمتهای مختلف هم باعث درست شدن نور نمیشه ،
مشکل از کجاست و چطوری میشه حلش کرد ،

برای حل مشکل باید بری توی تنظیمات مکس
خوب مثل عکس زیر تنظیمات رو فعال کنه تا عکسی که رندر میگیری با عکس خروجی یک بشه، البته میتونی تنظیم کنی که پیشفرض گاما که 1 هست تنظیم بشه روی 2.2
توی عکس همون طور که میبینید چند تا تیک هست که وقتی فعال میکنید تاثیر گاما رو توی متریال ها و رنگ ها میزاره
البته چند تا تیک هم هست که وقتی فعال کنید گاما توی عکس ورودی مکس (توی متریال ها) و همچنین عکس خروجی رندر تاثیر میزاره

attachment.php


 

پیوست ها

  • Gamma.png
    Gamma.png
    81.2 کیلوبایت · بازدیدها: 215
آخرین ویرایش:

max vray

کاربر VIP
سلام چرا به تنظیمات گاما دست میزنید؟مگه گاما چیکار میکنه؟
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام.جمع حرفه ای ها و خدایان جمع شد گفتیم ما هم بیایم یه بوق بزنیم.
بحث hdri .
ببینیم اصلا این 8 بیتی 16 بیتی 32 بیتی چی هستن...خوردنی ان؟
چشم انسان ممکنه توی تصویر دنیای واقعی بینهایت کد رنگی رو ببینه.
اما خب مانیتور و سخت افزار محدود هستن.
و اینکه سیستم عامل شعور نداره و نمی تونه تشخیص رنگ بده.پس اومدن براش با زبان کامپیوتر 0 و 1 کد تعریف کردن.
از سفید تا سیاه رو 255 پله قرار دادن.یعنی چی؟ چون 8 به توان 256 پس یکی کم کردن و این در حقیقت همون عکس های 8 بیتی هستن.

فایل ها با فورمت bmp png jpg هر چی اسم 8 بیت روش بیاد بیشترین کد رنگی که در بر میگیره توی همین بازه هست.
اما خب دیدن برای روتوش عکس هاو این چیزا جواب گو نیست.
اومدن الگوریتم 16 بیتی رو تعریف کردن. تصاویری که عمق 16 بیت دارن، یعنی فاصله بین سفید تا سیاه مطلق اونا به 65536 سطح تقسیم بندی شده است.
و اما بحث داغ 32 بیت.
توی این الگوریتم تعداد رنگ ها به طرز باورنکردنی زیاد شد و 2 به توان 32 میشه 4294967296

تصاویر با فرمت HDR عموما 32 بیتی هستن.حالا فکر کنین که اگه شما رندرتون رو با 32 بیتی بگیرین چقدر توی فتوشاپ دستتون باز هست موقع ادیت.

حالا به مثال زیر توجه کنین که خودم درست کردم.
تصویر رفرنس اینه.
مدل سازی مبل کار دوست گلم CG MASTER (هادی سیدی) هست و رندرینگ و استدیو رندر با من.

وقتی رندر معمولی گرفتم فایل خروجی که ذخیره شد این بود
i439304_01.jpg

بعد بردم توی فتوشاپ دیدم وقتی نور رو کم و زیاد میکنم خیلی دستم بسته هست.
اومدم رندر با فرمت HDR گرفتم.البته حتما باید این تیک بخوره.
i439307_05.jpg


وقتی رندر گرفته شد فایل من توی فتوشاپ این جوری باز شد.

i439309_02.jpg


وقتی خواستم ادیتش کنم با این صحنه عجیب رو برو شدم.


i439306_04.jpg


این هم تست کتاب جامع وی ری
i439308_06.jpg

پس دیدیم که HDR چه پسوند عجیبی هست.
حالا بریم سر بحث اصلی خودمون و Gamma

برای اینکه Gamma مشکل بر نخورید 4 تا راه داریم.
یکی اینه که توی Custom همون جایی که عباسی گفت بریم.
البته دقت داشته باشین اگه این رو روشن میکنین عین تنظیمات عباسی بزارین.
اگه مثل تنظیم زیر بزارین
i439351_Gamma.jpg

توی ویو پورت و حتی پنجره رندر خوب دیده میشه اما وقتی فایل ذخیره میشه فایل ذخیره شده تاریک میشه.

راه دوم اینه که توی Vray Frame Buffer دکمه sRGBروشن بشه.
خوب بدی این حالت اینه که بعد از رندر گاما رو زیاد میکنه تمام نقاط سیاه تصویر تبدیل به نویز میشن.

راه سوم اینه که توی کالر مپینگ عدد گاما رو 2.2 بزارین به نظر من بهترینه
راه چهارم که کالر مپینگ رو روی Gamma Corection بزارین.

i439361_Gamma2.jpg


موفق باشین.
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا