gamma 2.2 3ds max 2014 مشکل خودکار بودن گاما 2.2

madmaster_3d

Well-Known Member
سلام دوستان. من تعجب کردم چرا هیچکی این سوال رو نکرد. شایدم نمیدونستید
همه میدونن برای اینکه تکسچرهای ما در رندر مثل همون چیزی که تو ویندوز میبینیم باشه و اینکه رنگ ها در رندر هامون در مانیتور های مختلف یک رنگ نشون بدن گاما رو 2.2 میزاریم
تا اینجاش رو بیشتر بچه ها میدونید

ولی من تعجب هستم چرا هیچکس سوال نکرده که وقتی گاما 2.2 در 3 دی مکس 2014 رو برای قسمت خروجی نمیشه تغیر داد چه کار باید کرد

منظورم این هستش که بعضی دوستان تو 3دی مکس 2013 به پایین. گاما رو برای متریال ها و ورودی ( تکسچر ها ) 2.2 میزاشتن و گامای خروجی هم 2.2 میزاشتن که اشتباه هست
و اون دوستانی که گاما رو 1 میزاشتن و خروجی رو تو خود v-ray 2.2 میزاشتن خوب کار صحیحی انجام میدادن ( این رو بعضی از بچه ها نمیدونستن )

ولی مشکل اینجا شروع میشه که شما تو مکس 2014 مجبوری گاما رو 2.2 بزاری. دیگه نمی تونی تعیین کنی که مثلا برای متریال ها 2.2 باشه. ولی برای خروجی 1 باشه. و بعد تو وری کلر مپینگ رو 2.2 بزاری
پس مجبوری برای کلر مپینگ رو 1 بزاری
من تو گوگل سرچ کردم. یک سری ملت یک راه های مثلا بری تو فایل های مکس و خروجی رو اونجا 1 کنی گزاشته بودن
من سرویس پک 3 رو هم دانلود کردم. ولی هنوز این مشکل وجود داره

حالا شما اصلا به این قضیه توجه کرده بودید؟ یا راه حلی سراغ دارید ؟ الو :mad::mad:
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
به هنگام ذخیره کردن فایل تصویری در زیر قسمت مربوط به فرمت تصویر دو گزینه automatic و override gamma قرارداره که میتونی از اونها استفاده کنی. ضمنا روشهای اعمال گاما که در بالا به اونها اشاره کرده بودی بهترین روش اعمال گاما نیست و در حقیقت این روش ها در هنگام رندر محاسبه نمی شوند و بعد از رندر بر روی تصویر اعمال میشوند، در صورت علاقه داشتن زیر این پست یادآوری کن تا روش درست اعمال گاما در مکس 2014 و وی ری 2.4 رو برات توضیح بدم.
موفق باشی
 

Mr.Shakeri

New Member
به هنگام ذخیره کردن فایل تصویری در زیر قسمت مربوط به فرمت تصویر دو گزینه automatic و override gamma قرارداره که میتونی از اونها استفاده کنی. ضمنا روشهای اعمال گاما که در بالا به اونها اشاره کرده بودی بهترین روش اعمال گاما نیست و در حقیقت این روش ها در هنگام رندر محاسبه نمی شوند و بعد از رندر بر روی تصویر اعمال میشوند، در صورت علاقه داشتن زیر این پست یادآوری کن تا روش درست اعمال گاما در مکس 2014 و وی ری 2.4 رو برات توضیح بدم.
موفق باشی
سلام،
لطفا در مورد روش صحیح اعمال گاما توضیح بدین.
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

قبل از هر مطلبی بابت تاخیر در پاسخگویی به علت مسائل کاری، از شما دوستان عزیز عذرخواهی میکنم.

قبل از پرداختن به نحوه اعمال گاما به روش درست می بایست چند مطلب رو خدمتت شما عرض کنم

1- تنظیمات پیش فرض Max در مورد Gamma LUT هیچ ارتباطی به تصویر نهایی نداره و صرفا جهت هماهنگی رنگی
بین تصاویر ورودی به Max و Material editor و Viewport و نهایتا Color picker موجود در Max با رندرهای vray در صورت
استفاده از Gamma 2.2 در تنظیمات رندر و یا سیستم Automatic اعمال گاما در هنگام ذخیره سازی تصویر نهایی در نظر گرفته شده.

2- مفهوم Color mapping هرچند ارتباط تنگاتنگی با بحث گاما داره اما موضوع مستقلی از گاما به حساب میاد.
بصورت مختصر Color mapping بازه روشنایی و میزان اشباع رنگی رو در مورد تصاویر با دامنه HDR در فاز GI ساماندهی میکنه به این معنی که
تصاویر تولید شده در max+Vray دارای نقاط روشنی فراتر از رنگ سفید هستند که در سیستم رنگی 8Bit بصورت سفید دیده میشوند اما در سیستم رنگی Float
دارای ارزش نوری بالاتری هستند.
به عنوان مثال اگر از نورهای Vray با میزان روشنایی بالا استفاده کنیم میتوانیم در Vray Frame buffer روی تصویر منبع نور راست کلیک کنیم
و مقادیر Float را که بیش از عدد 1 یعنی بالاتر از رنگ سفید وجود دارند مشاهده کنیم
وظیفه Color mapping بصورت پیش فرض در max2014+vray2.4 کم یا زیاد کردن فاصله نقاط تیره و روشن تصویر بر مبنای توضیحات بالا در هنگام محاسبات GI هست.
به اینصورت که هنگامیکه GI Engine های Vray قصد محاسبه نورها Indirect رو دارند Vray بصورت موقت گاما 2.2 به تصویر اعمال میکنه تا midtone یا همون روشنایی های میانه کمی
روشن تر محاسبه بشوند و کنتراست موجود میان نقاط تیره و روشن تصویر کمتر بشه تا جلوی خطاهای احتمالی GI Engine ها از بین بره و ضمنا به هین دلیل فاز محاسباتی GI هم سریعتر
محاسبه میشه، اما بعد از محاسبات GI مجددا گاما به مقدار 1 برمیگرده و سپس رندر نهایی صورت میگیره، و نهایتا تصویری که مشاهده میشه دارای اختلاف نوری زیاد مابین نقاط روشن و تیره
خواهد بود و در صورتی که بخواهید تصویر را در محیط کاری Linear workflow مشاهده کنید می بایست از گزینه sRGB در Vray Frame buffer استفاده کنید زیرا بصورت پیش فرض به هنگام ذخیره سازی
تصویر گاما 2.2 بر روی تصویر اعمال خواهد شد و به هین دلیل اگر گزینه sRGB را که صرفا جهت نمایش گاما 2.2 است روشن نکنید تصویر Vray frame buffer تیره تر از تصویر ذخیره شده نهایی خواهد بود

3- هر دوحالت روشن کردن sRGB و گاما 2.2 بصورت Automatic در هنگام ذخیره سازی پس از فاز رندر و بصورت یک اصلاح کننده تصویری اعمال میشوند، دقیقا مثل آنکه شما از طریق نرم افزار فتوشاپ
و یاافترافکت میزان گامای یک تصویر را تغییر دهید، با این کار شما این اثر را بر روی پیکسل های تصویر اعمال نموده اید در حالیکه Vray تصاویر را در واحدهای کوچکتر یعنی Subpixel محاسبه میکنه.

اگر کمی گیج کننده بود منو ببخشید اما حالا

**** روش صحیح اعمال گاما******

1- در قسمت مربوط به Color mapping از گزینه Type: Reinhard استفاده کنید
2- مقدار Burn رو 0.5 قرار بدید
3- از گزینه Color mapping and gamma بجای Colormapping only استفاده کنید
4- دیگه نیازی به روشن کردن sRGB نیست
5- هنگامیکه میخواهید تصویر رو ذخیره کنید از گزینه Override استفاده کنید و مقدار گاما رو 1 قرار بدید تا مجددا Gamma correction 2.2 روی تصویر اعمال نشه
چون قبلا یکبار در زمان رندر این کار رو انجام دادیم و مزیت این روش اینه که Gamma در فاز رندر اعمال شده و نه بعد از اون و به این ترتیب Subpixel ها هم از مزایای اصلاح
gamma بهره مند شده اند.

امیدوارم این مطالب مفید بوده باشه
اگر سوال دیگه ای در این مورد بود پایین همین پست مطرح کنید تا در اولین فرصت( به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات) به شما عزیزان پاسخ مناسب رو ارائه کنم.
موفق باشید
 

farahnaz_dezh

New Member
با سلام،

قبل از هر مطلبی بابت تاخیر در پاسخگویی به علت مسائل کاری، از شما دوستان عزیز عذرخواهی میکنم.

قبل از پرداختن به نحوه اعمال گاما به روش درست می بایست چند مطلب رو خدمتت شما عرض کنم

1- تنظیمات پیش فرض Max در مورد Gamma LUT هیچ ارتباطی به تصویر نهایی نداره و صرفا جهت هماهنگی رنگی
بین تصاویر ورودی به Max و Material editor و Viewport و نهایتا Color picker موجود در Max با رندرهای vray در صورت
استفاده از Gamma 2.2 در تنظیمات رندر و یا سیستم Automatic اعمال گاما در هنگام ذخیره سازی تصویر نهایی در نظر گرفته شده.

2- مفهوم Color mapping هرچند ارتباط تنگاتنگی با بحث گاما داره اما موضوع مستقلی از گاما به حساب میاد.
بصورت مختصر Color mapping بازه روشنایی و میزان اشباع رنگی رو در مورد تصاویر با دامنه HDR در فاز GI ساماندهی میکنه به این معنی که
تصاویر تولید شده در max+Vray دارای نقاط روشنی فراتر از رنگ سفید هستند که در سیستم رنگی 8Bit بصورت سفید دیده میشوند اما در سیستم رنگی Float
دارای ارزش نوری بالاتری هستند.
به عنوان مثال اگر از نورهای Vray با میزان روشنایی بالا استفاده کنیم میتوانیم در Vray Frame buffer روی تصویر منبع نور راست کلیک کنیم
و مقادیر Float را که بیش از عدد 1 یعنی بالاتر از رنگ سفید وجود دارند مشاهده کنیم
وظیفه Color mapping بصورت پیش فرض در max2014+vray2.4 کم یا زیاد کردن فاصله نقاط تیره و روشن تصویر بر مبنای توضیحات بالا در هنگام محاسبات GI هست.
به اینصورت که هنگامیکه GI Engine های Vray قصد محاسبه نورها Indirect رو دارند Vray بصورت موقت گاما 2.2 به تصویر اعمال میکنه تا midtone یا همون روشنایی های میانه کمی
روشن تر محاسبه بشوند و کنتراست موجود میان نقاط تیره و روشن تصویر کمتر بشه تا جلوی خطاهای احتمالی GI Engine ها از بین بره و ضمنا به هین دلیل فاز محاسباتی GI هم سریعتر
محاسبه میشه، اما بعد از محاسبات GI مجددا گاما به مقدار 1 برمیگرده و سپس رندر نهایی صورت میگیره، و نهایتا تصویری که مشاهده میشه دارای اختلاف نوری زیاد مابین نقاط روشن و تیره
خواهد بود و در صورتی که بخواهید تصویر را در محیط کاری Linear workflow مشاهده کنید می بایست از گزینه sRGB در Vray Frame buffer استفاده کنید زیرا بصورت پیش فرض به هنگام ذخیره سازی
تصویر گاما 2.2 بر روی تصویر اعمال خواهد شد و به هین دلیل اگر گزینه sRGB را که صرفا جهت نمایش گاما 2.2 است روشن نکنید تصویر Vray frame buffer تیره تر از تصویر ذخیره شده نهایی خواهد بود

3- هر دوحالت روشن کردن sRGB و گاما 2.2 بصورت Automatic در هنگام ذخیره سازی پس از فاز رندر و بصورت یک اصلاح کننده تصویری اعمال میشوند، دقیقا مثل آنکه شما از طریق نرم افزار فتوشاپ
و یاافترافکت میزان گامای یک تصویر را تغییر دهید، با این کار شما این اثر را بر روی پیکسل های تصویر اعمال نموده اید در حالیکه Vray تصاویر را در واحدهای کوچکتر یعنی Subpixel محاسبه میکنه.

اگر کمی گیج کننده بود منو ببخشید اما حالا

**** روش صحیح اعمال گاما******

1- در قسمت مربوط به Color mapping از گزینه Type: Reinhard استفاده کنید
2- مقدار Burn رو 0.5 قرار بدید
3- از گزینه Color mapping and gamma بجای Colormapping only استفاده کنید
4- دیگه نیازی به روشن کردن sRGB نیست
5- هنگامیکه میخواهید تصویر رو ذخیره کنید از گزینه Override استفاده کنید و مقدار گاما رو 1 قرار بدید تا مجددا Gamma correction 2.2 روی تصویر اعمال نشه
چون قبلا یکبار در زمان رندر این کار رو انجام دادیم و مزیت این روش اینه که Gamma در فاز رندر اعمال شده و نه بعد از اون و به این ترتیب Subpixel ها هم از مزایای اصلاح
gamma بهره مند شده اند.

امیدوارم این مطالب مفید بوده باشه
اگر سوال دیگه ای در این مورد بود پایین همین پست مطرح کنید تا در اولین فرصت( به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات) به شما عزیزان پاسخ مناسب رو ارائه کنم.
موفق باشید




من تمام این تنظیمات رو انجام دادم اما هنوز گاما مشکل داره و تصویرم روشن تر از اون چیزی که نشون میده سیو میشه .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا