5 شیوه برای طراحی لوگو

fahmi

Member
به طور کلی چهار نوع لوگو تعریف شده است که عبارتند از :

لوگوی تصویری

لوگوی متنی

لوگوی متنی – تصویری

لوگوی شعاری

بر این اساس , لوگوی تصویری به لوگویی اطلاق می شود که تنها از یک تصویر گرافیکی تشکیل شده باشد . برجسته ترین مثال این نوع لوگو , نشان المپیک است که از پنج حلقه رنگی درهم آمیخته به وجود آمده است .
لوگوی متنی , لوگویی است که تنها از چند حرف شکل گرفته و در طراحی آن از هیچ تصویری استفاده نشده است . مثال بارز این نوع لوگو را می توان در وگوی مایکروسافت دید . لوگوی متنی – تصویری که شاید متداول ترین لوگو در نزد شرکت ها باشد از ترکیب یک تصویر با یک نام تجاری حاصل شده است . معمولا با گذشت زمان هر دو بخش این نوع لوگو یاد آور نام تجاری خواهد بود . نمونه بارز لوگوهای متنی – تصویری را می توان در نایک دید که به یک لوگوی ماندگار تبدیل شده است .
لوگوی شعاری , نوع دیگری از لوگو است که در کنار تصویر با نام تجاری , شعار سازمانی را نیز یاد آوری می کند و یکی از نمونه های بر جسته این نوع لوگو را می توان در لوگوی نوکیا با شعار ارتباط با همدیگر مشاهده کرد . به عقیده بسیاری از بزرگان کسب و کار , لوگو همان برند سازمانی است . آن ها معتقدند هر چه شرکت ها در طراحی لوگوی خود از تعابیر روشنی برای ارتباط با مشتری و ثبت نام تجاری خود در ذهن او استفاده کنند . شانس بیشتری برای توفیق در بازار های رقابتی خواهند داشت . فراموش نکنید هیچ لوگویی در ابتدا دارای اعتبار نبوده است و گذشت زمان تنها بر میزان اعتبار آن افزوده است البته به شرط آنکه نام تجاری در راستای رسیدن به رضایت اکثریت مشتریان گام برداشته باشد . اگر بگوییم لوگوها به میزان ارزش تجاری شان به شخصیت افراد شکل می دهند , چندان گزاف نگفته ایم , چراک ه به ندرت می توان فردی را دید که تمایل به استفاده از محصولی بی نام و نشان را دااشته باشد لذا بیشتر افراد به دنبال استفاده از محصولاتی هستند که ارزش نام تجاری و لوگوی آنها برای همگان شناخته شده باشد . حال که با مفهوم کلی لوگو و اهمیت آن در ارتقای نام تجاری یک محصول آشنا شدیم به 10 راهکار قابل توجه در طراحی هر چه بهتر وگوها اشاره می کنیم : ( 5 راهکار در این تاپیک و 5 راهکار در تاپیک بعدی )
1 – ساده ساده ساده
شاید مهم ترین توصیه در طراحی یک لوگو همین عبارت باشد . فراموش نکنید شما می خواهید نشان سازمانی خود را در ذهن همگان ثبت کنید و قرار نیست که چارت سازمانی را در قالب یک لوگو بگنجانید . لوگوها ی پیچیده و ابهام بر انگیز , شانس زیادی در جذب توجه اولیه مشتریان نخواهد داشت . و توفیق کسب و کار شما را به مخاطره می اندازد پس همیشه در معرفی یک لوگو , اصل ساده نگاری را در نظر داشته باشید .

2 – جذاب و ارزش آفرین
توجه داشته باشید یک لوگو علاوه بر سادگی باید در جذب نگاه مشتری موثر عمل کند . لوگوهای موفق همیشه حامل پیامی بشر دوستانه هستند . کم نیستند شرکت های بزرگی که در معرفی لوگوی خود به اهمیت ارتباطات انسانی می پردازند و در قالب تصویری کوچک , ارزش های بیشماری را به مصرف کننده القا می کنند . اگر رسالت یک شرکت بر اساس ارزش آفرینی بنا شده باشد . پس به راحتی می تواند با استفاده از تکنیک های گرافیکی مدرن , مفهوم ارزش را از طریق لوگو در ذهن مشتریان حک کند .

3 – منحصر به فرد
قبل از معرفی لوگوی خود ابتدا به بررسی لوگوی رقبا و ویژگی های غالب صنعت خود بپردازید . اگر رقبای اصلی شما از اشکال یا رنگ های مشابهی استفاده کرده اند و سهم بازار خوبی را در اختیار گرفته اند پس لوگوی آنها توانسته اند ارتباط لازم با مصرف کنندگان را بر قرار کند . حال این هنر شماست که با بهره گیری از ایده های نو و ترکیب آن ها با تجربیات رقبا یه خلق یک لوگوی ماندگار نائل شوید . در ای نخصوص توصیه می شود که هرگز به تقلید کورکورانه از رقبا تن ندهید که در این صورت , بیشتر به ارتقای نام تجاری آن ها کمک وتنها نقش یک حامی را در بازار ایفا کرده اید .

4 – برخوردار از رنگی مرتبط
رنگها نقش مهمی را در جذابیت یک لوگو ایفا کرده و می توانند واکنش ها و رفتار های متفاوتی را بر ما تحمیل کنند . به یاد داشته باشید رنگ ها بسته به سن , جنسیت و شاخص های فرهنگی مصرف کنندگان بازار هدف , تفاسیر متفاوتی دارند پس لازم است با آگاهی کامل از ویژگی های محصول و مشتریان هدف از رنگ های مناسب در طراحی لوگوی سازمانی خود استفاده کنید . بررسی ها نشان داده است بیشتر صنایع با یک رنگ غالب در نزد مشتریان معرفی شده اند . اگر دقت کرده باشید رنگ لوگوی بیشتر شرکت های بیمه ای , آرایشی –بهداشتی , خطوط هواپیمایی , بانک ها و موسسات مالی اعتباری آبی است چرا که رنگ آبی , القا کننده آرامش و امنیت در نزد مشتریان است .بر عکس , رستوران های زنجیره ای , صنایع غذایی , پوشاک و لوازم خانگی از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده می کنند و از این طریق , سعی در جلب توجه اولیه مشتری دارند . جالب است بدانید رنگ غالب لوگوی اتومبیل سازان در سرتاسر جهان , رنگ طوسی است که مفهوم استحکام و قدرت را همچون رنگ فلز تداعی می کند .

5 - دارا ی تصویری مناسب
همان طور که گفته شد , لوگوی بیشتر شرکت ها , متنی – تصویری است اگر چه این نوع لوگوها در صنایع پوشاک و اتومبیل سازی بیشتر مورد اسفاده قرار میگیرند . استفاده از اشکال هندسی در طراحی لوگو ها به منزله القای مفاهیم مشخصی به مصرف کنندگان است . مثلا لوگوهای دایره ای شکل , مفاهیمی چون برقراری ارتباط , امنیت , تکامل , تداوم و راحتی را منتقل می کنند یا لوگوهای مثلثی شکل , بیشتر بیانگر مفهوم انرژی , قدرت , تعادل , نظم و حتی شاخصه های مذهبی هستند . جالب است بدانید لوگوهای چهار گوش تصویری از منطبق , اعتبار و دقت را تداعی میکند البته برخی شرکت های معتبر هم در کنار نام تجاری خود تنها از یک خط منحنی استفاده می کنند که دلیل عمده آن انتقال مفهوم تحرک , شادی و لذت در نزد مشتریان است

منبع : تالار گفتگوی کیش مهر
 

جدیدترین ارسال ها

بالا