rangin-kaman
Member
در تعطیلات به سر میبرید اما به محض بیدار شدن مخفیانه ایمیلهای کاری خود را چک میکنید. اگر هتلی که در آن اقامت دارید وایفای نداشته باشد یا موبایل بالای کوه آنتن ندهد، مضطرب میشوید. اگر شارژ موبایلتان در حال تمام شدن باشد بیقرار میشوید و نگرانید وقتی سر کار نیستید کارها بد پیش بروند. اینها همه نشانههای بارز استرس ناشی از «همیشه آنلاین بودن» است که نتیجه اعتیاد به تلفنهای هوشمند است.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از برترین ها، برای بعضی از مردم، دستگاههای قابل حمل و اینترنتدار الزام ساعت کار اداری ۹ صبح تا ۵ عصر را از بین برده است. انعطاف در ساعت کاری به زندگی کاری آنها استقلال داده و اجازه میدهد زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود سپری کنند.
اما برای خیلیهای دیگر، تلفنهای هوشمند تبدیل به دیکتاتورهایی در جیبهایمان شدهاند که هیچ وقت اجازه نمیدهند به طور کامل خاموش شویم، استراحت کنیم و باتریهای خود را دوباره شارژ کنیم.
این نشانهها برخی از مفسران را شدیدا نگران کرده است.
تعادل در کار و زندگی
کوین هولش، برنامهنویس ساکن پیتسبورگ، به قدری از زمانی که به استفاده از آیفون اختصاص میداد و معاشرت با خانواده و دوستان را فدای آن میکرد نگران بود که تصمیم به طراحی اپلیکیشنی به نام مومنت (Moment) گرفت تا میزان استفاده او از آیفون را کنترل کند.
این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد ببینند چقدر از زمان خود را صرف استفاده از دستگاه خود میکنند و میتوانند برای استفاده از آن محدودیت بگذراند و هرگاه زمانی که خود مشخص کردهاند نقض شد، اخطار دریافت کنند.
وبسایت این اپلیکیشن میگوید: «هدف مومنت، ترویج تعادل در زندگی شما است. تخصیص مدتی به استفاده از موبایل و مدتی هم برای معاشرت با دوستان و عزیزان اطراف شما بدون موبایل.»
برخی از کارفرمایان نیز اقرار میکنند ایجاد تعادل بین کار و زندگی آسان نیست. به کمک نیاز داریم.
به عنوان مثال، شرکت آلمانی خودروسازی دایملر به تازگی سیستمی طراحی کرده که به طور خودکار ایمیل کسانی که در تعطیلات هستند را پاک میکند، زیرا به این نتیجه رسیده برخی از کارمندان ممکن است اراده قطع کامل از کار در تعطیلات را نداشته باشند.
«همیشه مضطرب»
دکتر کریستین گرنت، روانشناس در مرکز پژوهش در روانشناسی، رفتار و پیشرفت در دانشگاه کاونتری می گوید: «اثرات منفی این فرهنگ ‘همیشه آنلاین بودن’ این است که ذهن شما هیچگاه استراحت نمیکند، به بدن خود اجازه تجدید قوا نمیدهید، بنابراین همیشه مضطرب هستید.»
«هرچقدر بیشتر خسته و مضطرب شویم، اشتباههای ما نیز بیشتر میشود. سلامت جسم و روان آسیب میبیند.» او معتقد است این واقعیت که در هر جای دنیا میتوانیم با کارمان در ارتباط باشیم یک ناامنی عمیق به وجود میآورد.
دکتر گرنت میگوید: «یک اضطراب عظیم در دست کشیدن از کنترل وجود دارد. در تحقیقی که انجام دادم آدمهای زیادی بودند که تمام مدت با تکنولوژی سفر میکردند، فارغ از اینکه به کدام منطقه زمانی میروند، در نتیجه خیلی خسته بودند.»
«زنان به طور خاص مستعد بودند که یک روز کامل را در دفتر بگذرانند، به خانه بیایند، شام درست کنند و به بچههای برسند، و بعد قبل از خواب دوباره کار کنند. این شیفت سهگانه میتواند تاثیر زیادی بر سلامتی بگذارد.»
دکتر السدیر امسلی، رئیس جامعه طب کار نیز با نظرات دکتر گرنت موافق است: «هر سال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا گزارش میکنند که استرس ناشی از کار آنها را مریض کرده است.»
«تغییرات در تکنولوژی یکی از عوامل تاثیرگذار است، به خصوص اگر باعث شود کارمندان احساس کنند نمیتوانند از پس مطالبات روزافزون برآیند یا کنترل کمتری بر مدیریت میزان کار خود دارند.»
ناتوانی در تصمیمگیری
بنا به گزارش آفکام، نهاد ناظر بر رسانههای بریتانیا، ۶۱٪ بزرگسالان در بریتانیا امروزه میگویند صاحب یک تلفن هوشمند هستند، و تعداد خانوارهایی که تبلت کامپیوتری دارند نیز در یک سال اخیر دو برابر شده و به ۴۴٪ رسیده است.
بنا به گفته آفکام، از سال ۲۰۱۰ تا امروز، استفاده روزانه از رسانه در بریتانیا از ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه در روز به بیشتر از ۱۱ ساعت رسیده است، افزایشی که بخش بزرگی از آن ناشی از ظهور تلفنهای هوشمند است.
در حال حاضر در بریتانیا زمانی که مردم به استفاده از رسانهها اختصاص میدهند از زمان خوابشان بیشتر است. هرچقدر تعداد تلفنهای همراهی که به اینترنت متصل میشوند بیشتر میشود، میزان اطلاعاتی که در اختیارمان قرار میگیرد نیز بیشتر میشود.
مایکل رندل شریک شرکت پیدبلیوسی معتقد است این ماجرا به نوعی به ناتوانی در تصمیمگیری منجر میشود.
مردم با محدوده وسیعتری از اطلاعات و وسایل ارتباطی مواجهاند و مدیریت کردن همه آنها سخت است، که این شرایط در محیط کار اضطراب بیشتری به وجود میآورد. در واقع تصمیمگیری سخت تر میشود و کارایی بسیاری از مردم کم میشود، زیرا غرق در اطلاعات میشوند و احساس میکنند هیچ وقت نمیتوانند از دفتر فرار کنند.
در گزارش پیدبلیوسی، با چشم انداز آینده کار و سفر در سال ۲۰۲۲، با ۵۰ هزار شاغل در سراسر دنیا مصاحبه شده است.
آقای رندل میگوید: «نیروی کار بریتانیا با وجود این همه ارتباطات و اطلاعات، بهرهوری بیشتری نسبت به قبل ندارد.» تیم فورر، وکیل مدافع، با بلاک مورگان کارشناس قانون کار همنظر است: «چرا دستمزدها با تورم افزایش پیدا نکرده است؟ برای اینکه تعداد بیشتری نیروی کار داریم که کمتر کار میکنند.فکر میکنیم چک کردن ایمیل کار محسوب میشود در حالی که در بسیاری مواقع کار مفید و مولد نیست.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از برترین ها، برای بعضی از مردم، دستگاههای قابل حمل و اینترنتدار الزام ساعت کار اداری ۹ صبح تا ۵ عصر را از بین برده است. انعطاف در ساعت کاری به زندگی کاری آنها استقلال داده و اجازه میدهد زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود سپری کنند.
اما برای خیلیهای دیگر، تلفنهای هوشمند تبدیل به دیکتاتورهایی در جیبهایمان شدهاند که هیچ وقت اجازه نمیدهند به طور کامل خاموش شویم، استراحت کنیم و باتریهای خود را دوباره شارژ کنیم.
این نشانهها برخی از مفسران را شدیدا نگران کرده است.
تعادل در کار و زندگی
کوین هولش، برنامهنویس ساکن پیتسبورگ، به قدری از زمانی که به استفاده از آیفون اختصاص میداد و معاشرت با خانواده و دوستان را فدای آن میکرد نگران بود که تصمیم به طراحی اپلیکیشنی به نام مومنت (Moment) گرفت تا میزان استفاده او از آیفون را کنترل کند.
این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد ببینند چقدر از زمان خود را صرف استفاده از دستگاه خود میکنند و میتوانند برای استفاده از آن محدودیت بگذراند و هرگاه زمانی که خود مشخص کردهاند نقض شد، اخطار دریافت کنند.
وبسایت این اپلیکیشن میگوید: «هدف مومنت، ترویج تعادل در زندگی شما است. تخصیص مدتی به استفاده از موبایل و مدتی هم برای معاشرت با دوستان و عزیزان اطراف شما بدون موبایل.»
برخی از کارفرمایان نیز اقرار میکنند ایجاد تعادل بین کار و زندگی آسان نیست. به کمک نیاز داریم.
به عنوان مثال، شرکت آلمانی خودروسازی دایملر به تازگی سیستمی طراحی کرده که به طور خودکار ایمیل کسانی که در تعطیلات هستند را پاک میکند، زیرا به این نتیجه رسیده برخی از کارمندان ممکن است اراده قطع کامل از کار در تعطیلات را نداشته باشند.
«همیشه مضطرب»
دکتر کریستین گرنت، روانشناس در مرکز پژوهش در روانشناسی، رفتار و پیشرفت در دانشگاه کاونتری می گوید: «اثرات منفی این فرهنگ ‘همیشه آنلاین بودن’ این است که ذهن شما هیچگاه استراحت نمیکند، به بدن خود اجازه تجدید قوا نمیدهید، بنابراین همیشه مضطرب هستید.»
«هرچقدر بیشتر خسته و مضطرب شویم، اشتباههای ما نیز بیشتر میشود. سلامت جسم و روان آسیب میبیند.» او معتقد است این واقعیت که در هر جای دنیا میتوانیم با کارمان در ارتباط باشیم یک ناامنی عمیق به وجود میآورد.
دکتر گرنت میگوید: «یک اضطراب عظیم در دست کشیدن از کنترل وجود دارد. در تحقیقی که انجام دادم آدمهای زیادی بودند که تمام مدت با تکنولوژی سفر میکردند، فارغ از اینکه به کدام منطقه زمانی میروند، در نتیجه خیلی خسته بودند.»
«زنان به طور خاص مستعد بودند که یک روز کامل را در دفتر بگذرانند، به خانه بیایند، شام درست کنند و به بچههای برسند، و بعد قبل از خواب دوباره کار کنند. این شیفت سهگانه میتواند تاثیر زیادی بر سلامتی بگذارد.»
دکتر السدیر امسلی، رئیس جامعه طب کار نیز با نظرات دکتر گرنت موافق است: «هر سال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا گزارش میکنند که استرس ناشی از کار آنها را مریض کرده است.»
«تغییرات در تکنولوژی یکی از عوامل تاثیرگذار است، به خصوص اگر باعث شود کارمندان احساس کنند نمیتوانند از پس مطالبات روزافزون برآیند یا کنترل کمتری بر مدیریت میزان کار خود دارند.»
ناتوانی در تصمیمگیری
بنا به گزارش آفکام، نهاد ناظر بر رسانههای بریتانیا، ۶۱٪ بزرگسالان در بریتانیا امروزه میگویند صاحب یک تلفن هوشمند هستند، و تعداد خانوارهایی که تبلت کامپیوتری دارند نیز در یک سال اخیر دو برابر شده و به ۴۴٪ رسیده است.
بنا به گفته آفکام، از سال ۲۰۱۰ تا امروز، استفاده روزانه از رسانه در بریتانیا از ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه در روز به بیشتر از ۱۱ ساعت رسیده است، افزایشی که بخش بزرگی از آن ناشی از ظهور تلفنهای هوشمند است.
در حال حاضر در بریتانیا زمانی که مردم به استفاده از رسانهها اختصاص میدهند از زمان خوابشان بیشتر است. هرچقدر تعداد تلفنهای همراهی که به اینترنت متصل میشوند بیشتر میشود، میزان اطلاعاتی که در اختیارمان قرار میگیرد نیز بیشتر میشود.
مایکل رندل شریک شرکت پیدبلیوسی معتقد است این ماجرا به نوعی به ناتوانی در تصمیمگیری منجر میشود.
مردم با محدوده وسیعتری از اطلاعات و وسایل ارتباطی مواجهاند و مدیریت کردن همه آنها سخت است، که این شرایط در محیط کار اضطراب بیشتری به وجود میآورد. در واقع تصمیمگیری سخت تر میشود و کارایی بسیاری از مردم کم میشود، زیرا غرق در اطلاعات میشوند و احساس میکنند هیچ وقت نمیتوانند از دفتر فرار کنند.
در گزارش پیدبلیوسی، با چشم انداز آینده کار و سفر در سال ۲۰۲۲، با ۵۰ هزار شاغل در سراسر دنیا مصاحبه شده است.
آقای رندل میگوید: «نیروی کار بریتانیا با وجود این همه ارتباطات و اطلاعات، بهرهوری بیشتری نسبت به قبل ندارد.» تیم فورر، وکیل مدافع، با بلاک مورگان کارشناس قانون کار همنظر است: «چرا دستمزدها با تورم افزایش پیدا نکرده است؟ برای اینکه تعداد بیشتری نیروی کار داریم که کمتر کار میکنند.فکر میکنیم چک کردن ایمیل کار محسوب میشود در حالی که در بسیاری مواقع کار مفید و مولد نیست.
