anar2010
Banned
دنياي اينترنت فرصتي استثنائي براي كسب درآمد در اختيار ما گذاشته است؛ فرصتي براي راه اندازي كسب و كارهايي به وسعت ايران و جهان بدون هيچ محدوديتي. در اين سبك بيزينس هم مثل ساير سبكها، تبليغات امري اجتناب ناپذير است؛
» مشترکین
۱. برای سایت خود یک خروجی از نوع خوراک (rss) آماده کنید. البته سرویسهای وبلاگنویسی رایگان ایرانی و خارجی معمولا این امکان را دارند.
۲. برای خروجی خوراک سایت خود از Feedburner استفاده کنید. فیدبرنر مزایای زیادی دارد که آمار خوانندگان فید و استانداردسازی خوراک، مهمترین مزیت آن است.
۳. خبرنامه ایمیلی داشته باشید. هنوز هم هستند کسانی که بجای خوراک، دوست دارند مطالب تازه سایتها رو در ایمیلشون داشته باشند. برای خبرنامه سرویسهای زیادی هست اما اگر شما از فیدبرنر استفاده کنید، خود فیدبرنر این امکان رو برای شما فراهم میکند.
» وبلاگ
۴. حتی اگر یک سایت رسمی دارید، بودن یک وبلاگ در کنار سایت رسمی، مزایای زیادی دارد. فضای وبلاگ کمی ضمیمیتر و برای برقراری ارتباط راحتتر هست.
۵. در وبلاگهای دیگران نظر بگذارید و همراه کامنت، لینک سایت خود را نیز درج کنید، این کار بخشی از بینندگان آن سایت را به سمت سایت شما هدایت میکند.
این روش خصوصا اگر در وبلاگهایی مرتبط با موضوع سایت شما انجام شود، نوعی تبلیغ هدفمند و کارا ست.
۶. پست میهمان بنویسید!
این شیوه کمتر در بین وبلاگنویسان ایرانی جاافتاده است اما موثر است. شما میتوانید یک مطلب قابل عرضه، به مدیر یک وبلاگ ارسال کنید و از او بخواهید که آن مطلب را به عنوان یکی از پستهایش درج کند و ابتدا یا انتهای آن مطلب هم نام و لینک شما درج شود.
۷. به کارناوال وبلاگی بپیوندید!
گاهی به یک مناسبت زمانی یا … عدهای از وبلاگنویسان تصمیم میگیرند که در مورد موضوعی بنویسند و از همدیگر هم برای نوشتن در آن موضوع دعوت میکنند. پیوستن شما به اینگونه تجمعات مقطعی، میتواند سبب شناساندن وبلاگ شما شود.
» محتوا پادشاه است!
۸. خبر جدید
محتوای جدید و بکری که برای اولین بار در اینترنت منتشر میشود، میتواند بینندگان زیادی را به سمت شما جلب کند و باعث لینک شدن شما توسط دیگران شود. البته در ایران ما به دلیل رعایت نشدن کپیرایت این مساله کاربرد کمتری دارد.
۹. یک مطلب بحثانگیز بنویسید!
اگر سرتان برای بحث کردن درد میکند، کافی است یک مطلب بحث برانگیز بنویسید که موجب شود تا خوانندگان بر سر آن به بحث و کشمکش! بپردازند. این توصیه برگرفته از ضربالمثل معروف «تفرقه بینداز و حکومت کن» هست.
۱۰. مطالبی شامل لیستهای مفید و آوردن تعداد موارد آن لیست در عنوان مطالبی که دارای تیترهایی شبیه «۱۰ نکته برای…»، «۱۵ منبع برای …»، «۷ روش برای …» هستند، باعث جذب بیشتر مخاطب میشوند.
همچنین اگرچه نوشتن لیستهای بسیار بزرگ با عناوینی که عدد بزرگ و قابلتوجهی را درباره موارد لیست شده نشان میدهد، کار سختی است اما به شکل اعجابانگیزی بازدید سایت را بالا میبرد و باعث میشود که کاربران زیادی لینک شما را به bookmark های خود اضافه کنند.
۱۱. نوشتن پستهای راهنما
همه دوست دارند که چیزهای جدید یاد بگیرند. نوشتن پستهایی که راهنمایی کاملی در مورد یک موضوع، است برای همه جذاب خواهد بود. سعی کنید با کمک موتورهای جستجو مطلب خود را کامل و جامع کنید.
۱۲. یک مصاحبه انجام دهید!
مصاحبه با فردی معتبر که حیطه کاری او مرتبط با کار شماست، کار سختی نیست و تنها زحمت آن طراحی سوالات مفید است. درج اینگونه مصاحبهها بر اعتبار و جذابیت سایت شما میافزاید و اگر مصاحبه شونده سایتی هم داشته باشد، در سایتش به شما و مصاحبهتان لینک خواهد داد!
۱۳. مطالب مناسبتی بنویسید
علاوه بر مناسبات عمومی مثل جامجهانی و کریسمس و …، در ایران مناسبت کم نیست. هم در تقویم شمسی مناسبات زیادی وجود دارد و هم قمری.
» رایگان و مجانی
۱۴. یک کتاب رایگان منتشر کنید!
شما میتوانید مجموعه مقالات یا نوشتههای خود در یک موضوع خاص را به عنوان یک کتاب الکترونیکی برای دانلود منتشر کنید و در آن اسم سایت و ایمیل شخصی خود را نیز درج کنید. اینگونه کتابچهها معمولا به سرعت در بین علاقمندان به آن موضوع منتشر میشود و بازدید بالاتر را برای سایت شما به ارمغان خواهد آورد.
۱۵. یک قالب (theme) منتشر کنید.
اگر طراح وب باشید، انتشار یک قالب (مثلا برای وردپرس یا بلاگفا) تاثیر خوبی در شهرت شما دارد. چرا که معمولا تمامی قالبها شامل لینکی به سازنده قالب نیز هست.
۱۶. یک برگه تقلب (cheat sheet) تهیه و منتشر کنید.
cheat sheet در اصطلاح به برگهای گفته میشود که خلاصه مطالب یا دستورات یک مبحث آموزشی را در بر دارد. چیت شیتها معمولا کوتاه بوده (تکصفحه) و توسط کاربر پرینت میشود. با جستجوی عبارت cheat sheet در موتورهای جستجو میتوانید به تعداد زیادی از آنها دست پیدا کنید.
» چندرسانهای
۱۷. یک ویدئو بسازید و منتشر کنید.
شما میتوانید با موبایل خود یک ویدئوی کوتاه بسازید یا با استفاده از نرمافزارهایی که از صفحه فیلمبرداری میکنند یک مطلب کوتاه آموزشی تهیه کنید و آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. اینگونه ویدئوهای کوتاه که شامل نام سایت شما نیز هست، تعدادی از بینندگان این ویدئوها را به سمت سایت شما هدایت میکند.
۱۸. فایل خود را در سایتهای متعدد ویدئویی منتشر کنید.
اگر یک فایل چند رسانهای تهیه کردید، بهتر است علاوه بر وبلاگ در سایتهای متعدد عمومی نیز قرار دهید تا به این وسیله بازدید بالاتری پیدا کنید. مثلا اگر یک قطعه فیلم تهیه کردید، علاوه بر سایت خود، آن را در youtube و vimeo و 4shared و … هم منتشر کنید.
» توجه به سایتهای بوکمارک آنلاین و شبکههای اجتماعی مجازی
۱۹. قرار دادن آیکن ارسال مطلب شما به سایتهای اشتراک لینک (مثل فیسبوک، دلیشز، فرندفید، فرندفا، کلوب، بالاترین و …). این سهولت و در دسترس بودن، کاربران را تشویق میکند که اگر از مطلب شما خوششان آمد، یا یک کلیک آن را به سایتهایی که لینکهای داغ را جمعآوری میکنند، ارسال کنند.
۲۰. از شبکههای اجتماعی غافل نشوید و در آنها اکانتی همنام آدرس سایت خود بسازید. این کار باعث میشود که شما بازار بزرگتری برای تبلیغ نوشتههای خود داشته باشید. لیستی از ۳۵۰ شبکه اجتماعی را میتوانید در اینجا ببینید.
» بهینه سازی سایت
۲۱. به خودتان لینک بدهید!
کاملا واضح است که اگر در یک مطلب، به مطالب قبلی خود لینک دهید، بازدید شما بالاتر خواهد رفت.
۲۲. نمایش مطالب پرطرفدار
در صورت نمایش عناوین مطالب مهم (حسب بازدید یا تشخیص نویسنده) احتمال کلیک بر روی آن بیشتر است و این امر بازدید بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
۲۳. تست سایت در مرورگرهای مختلف
سایت شما باید به گونهای طراحی شده باشد که در مرورگرهای مختلف قابل استفاده باشد. مهمترین این مرورگرها ie, firefox, chrome, safari, opera هستند. اگر همه این مرورگرها را بر روی دستگاه خود ندارید، میتوانید از سایتهایی مثل Browsershots.org برای این منظور استفاده کنید.
۲۴. افزایش سرعت سایت
این یک مورد نقش مهمی را خصوصا در ایران بازی میکند چرا که اکثر کاربران از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند.
برای بالابردن سرعت سایت خود، به این سه عامل توجه کنید:
الف) بهینه سازی محتواهای ثابت مثل تصاویر و اسکریپتها و css ها
ب) فعال کردن هر دو نوع کش (کش سمت کاربر و کش سمت سرور)
ج) استفاده از هاست پرسرعت و ترجیحا سرور مجازی
البته هرکدام از این موارد نیاز به توضیح دارند که برای پرهیز از طولانی شدن این مقاله، از تشریح آنها خودداری میشود.
» بهینه سازی برای موتورهای جستجو
اگر صاحب یک سایت باشید، با توجه به جزئیات آمار سایت متوجه میشوید که درصد بالایی از بازدیدکنندگان سایت شما، از طریق موتورهای جستجو (خصوصا گوگل) هستند. پس اگر ساختار و چینش محتوای سایت شما به گونهای باشد که بهتر در موتورهای جستجو ظاهر شود، برد با شماست!
بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو، یک فن و تخصص مجزاست که در صورت نیاز خوانندگان، بیشتر در مورد آن توضیح خواهم داد.
۲۵. نقش مهم کلمات کلیدی
keywords و description و title سه بخش سرنوشت ساز برای رتبه شما در موتورهای جستجو هستند که معمولا مورد غفلت واقع میشوند. هر کدام از این سه مورد لازم است دارای یک سری ویژگیهای خاص باشند تا گوگل ارزش بیشتری برای محتوای شما قائل باشد!
۲۶. مراعات کردن برخی محدودیتها مانند حجم صفحه یا تعداد لینکهای یک صفحه نیز در معتبر بودن صفحه شما از دید یک موتور جستجو موثر است.
۲۷. ساختار آدرسهای مطالب شما نیز مهم است. مثلا آدرسهایی که بیش از چهار زیرشاخه (اسلش) دارند، معمولا در موتورهای جستجو نمایش داده نمیشوند.
» سایر روشهای افزایش بازدید و محبوبیت سایت شما
۲۸. صفحه مخصوص موبایل برای سایت خود ایجاد کنید. داشتن نسخه مخصوص موبایل، یک مزیت برای سایت شماست و مشوقی برای بازدید سایت شما توسط کسانی که از موبایل برای اینترنت گردی استفاده میکنند.
۲۹. تبلیغ دستی! هم روشی برای معرفی سایت شما به دیگران است. میتوانید آدرس سایتتان را برای دیگران بفرستید یا بر روی تابلو اعلانات نصب کنید یا سایتتان را صفحه اصلی (home page) براوزر کامپیوترهای عمومی قرار دهید و …
۳۰. اگر ارزش را دارد، میتوانید برای تبلیغ سایت خود از روشهای غیررایگان استفاده کنید. چاپ کارت ویزیت، تبلیغات در روزنامه و سایر رسانهها، تبلیغات در گوگل و خصوصا تبلیغات پیامکی، اثر ویژهای در افزایش بازدید سایت شما دارد.
۳۱. وانمود به هک کنید!
که البته این روش رو به دلیل دروغ بودن نمیپسندم اما صرفا بد نیست بدانید که این روش یکی از روشهای موثر جذب بازدیدکننده است خصوصا اگر هدفی دروغین هم برای هک ساخته و پرداخته شود.
۳۲. فروم یا انجمن گفتگو، مکانی برای تجمع و گفتگوی افراد است. شما میتوانید لینک سایت خود را در فارومهای معروف قرار دهید (مثلا در امضای خود) و یا اینکه برای سایت خود یک فروم بسازید. این کار زیاد سخت نیست و با کمک برنامههای رایگانی مثل phpBB در کمتر از چند دقیقه امکانپذیر است!
البته روشهای دیگری هم هست که اثر چندانی ندارد و لذا اینجا ذکر نشد.
سايت يا وبلاگ ما مي بايست بازديدكننده داشته باشد تا بتوانيم كسب درآمد نماييم. در اين مقاله با روشهاي كاملاً عملي جذب بازديد كننده آشنا خواهيم شد:» مشترکین
۱. برای سایت خود یک خروجی از نوع خوراک (rss) آماده کنید. البته سرویسهای وبلاگنویسی رایگان ایرانی و خارجی معمولا این امکان را دارند.
۲. برای خروجی خوراک سایت خود از Feedburner استفاده کنید. فیدبرنر مزایای زیادی دارد که آمار خوانندگان فید و استانداردسازی خوراک، مهمترین مزیت آن است.
۳. خبرنامه ایمیلی داشته باشید. هنوز هم هستند کسانی که بجای خوراک، دوست دارند مطالب تازه سایتها رو در ایمیلشون داشته باشند. برای خبرنامه سرویسهای زیادی هست اما اگر شما از فیدبرنر استفاده کنید، خود فیدبرنر این امکان رو برای شما فراهم میکند.
» وبلاگ
۴. حتی اگر یک سایت رسمی دارید، بودن یک وبلاگ در کنار سایت رسمی، مزایای زیادی دارد. فضای وبلاگ کمی ضمیمیتر و برای برقراری ارتباط راحتتر هست.
۵. در وبلاگهای دیگران نظر بگذارید و همراه کامنت، لینک سایت خود را نیز درج کنید، این کار بخشی از بینندگان آن سایت را به سمت سایت شما هدایت میکند.
این روش خصوصا اگر در وبلاگهایی مرتبط با موضوع سایت شما انجام شود، نوعی تبلیغ هدفمند و کارا ست.
۶. پست میهمان بنویسید!
این شیوه کمتر در بین وبلاگنویسان ایرانی جاافتاده است اما موثر است. شما میتوانید یک مطلب قابل عرضه، به مدیر یک وبلاگ ارسال کنید و از او بخواهید که آن مطلب را به عنوان یکی از پستهایش درج کند و ابتدا یا انتهای آن مطلب هم نام و لینک شما درج شود.
۷. به کارناوال وبلاگی بپیوندید!
گاهی به یک مناسبت زمانی یا … عدهای از وبلاگنویسان تصمیم میگیرند که در مورد موضوعی بنویسند و از همدیگر هم برای نوشتن در آن موضوع دعوت میکنند. پیوستن شما به اینگونه تجمعات مقطعی، میتواند سبب شناساندن وبلاگ شما شود.
» محتوا پادشاه است!
۸. خبر جدید
محتوای جدید و بکری که برای اولین بار در اینترنت منتشر میشود، میتواند بینندگان زیادی را به سمت شما جلب کند و باعث لینک شدن شما توسط دیگران شود. البته در ایران ما به دلیل رعایت نشدن کپیرایت این مساله کاربرد کمتری دارد.
۹. یک مطلب بحثانگیز بنویسید!
اگر سرتان برای بحث کردن درد میکند، کافی است یک مطلب بحث برانگیز بنویسید که موجب شود تا خوانندگان بر سر آن به بحث و کشمکش! بپردازند. این توصیه برگرفته از ضربالمثل معروف «تفرقه بینداز و حکومت کن» هست.
۱۰. مطالبی شامل لیستهای مفید و آوردن تعداد موارد آن لیست در عنوان مطالبی که دارای تیترهایی شبیه «۱۰ نکته برای…»، «۱۵ منبع برای …»، «۷ روش برای …» هستند، باعث جذب بیشتر مخاطب میشوند.
همچنین اگرچه نوشتن لیستهای بسیار بزرگ با عناوینی که عدد بزرگ و قابلتوجهی را درباره موارد لیست شده نشان میدهد، کار سختی است اما به شکل اعجابانگیزی بازدید سایت را بالا میبرد و باعث میشود که کاربران زیادی لینک شما را به bookmark های خود اضافه کنند.
۱۱. نوشتن پستهای راهنما
همه دوست دارند که چیزهای جدید یاد بگیرند. نوشتن پستهایی که راهنمایی کاملی در مورد یک موضوع، است برای همه جذاب خواهد بود. سعی کنید با کمک موتورهای جستجو مطلب خود را کامل و جامع کنید.
۱۲. یک مصاحبه انجام دهید!
مصاحبه با فردی معتبر که حیطه کاری او مرتبط با کار شماست، کار سختی نیست و تنها زحمت آن طراحی سوالات مفید است. درج اینگونه مصاحبهها بر اعتبار و جذابیت سایت شما میافزاید و اگر مصاحبه شونده سایتی هم داشته باشد، در سایتش به شما و مصاحبهتان لینک خواهد داد!
۱۳. مطالب مناسبتی بنویسید
علاوه بر مناسبات عمومی مثل جامجهانی و کریسمس و …، در ایران مناسبت کم نیست. هم در تقویم شمسی مناسبات زیادی وجود دارد و هم قمری.
» رایگان و مجانی
۱۴. یک کتاب رایگان منتشر کنید!
شما میتوانید مجموعه مقالات یا نوشتههای خود در یک موضوع خاص را به عنوان یک کتاب الکترونیکی برای دانلود منتشر کنید و در آن اسم سایت و ایمیل شخصی خود را نیز درج کنید. اینگونه کتابچهها معمولا به سرعت در بین علاقمندان به آن موضوع منتشر میشود و بازدید بالاتر را برای سایت شما به ارمغان خواهد آورد.
۱۵. یک قالب (theme) منتشر کنید.
اگر طراح وب باشید، انتشار یک قالب (مثلا برای وردپرس یا بلاگفا) تاثیر خوبی در شهرت شما دارد. چرا که معمولا تمامی قالبها شامل لینکی به سازنده قالب نیز هست.
۱۶. یک برگه تقلب (cheat sheet) تهیه و منتشر کنید.
cheat sheet در اصطلاح به برگهای گفته میشود که خلاصه مطالب یا دستورات یک مبحث آموزشی را در بر دارد. چیت شیتها معمولا کوتاه بوده (تکصفحه) و توسط کاربر پرینت میشود. با جستجوی عبارت cheat sheet در موتورهای جستجو میتوانید به تعداد زیادی از آنها دست پیدا کنید.
» چندرسانهای
۱۷. یک ویدئو بسازید و منتشر کنید.
شما میتوانید با موبایل خود یک ویدئوی کوتاه بسازید یا با استفاده از نرمافزارهایی که از صفحه فیلمبرداری میکنند یک مطلب کوتاه آموزشی تهیه کنید و آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. اینگونه ویدئوهای کوتاه که شامل نام سایت شما نیز هست، تعدادی از بینندگان این ویدئوها را به سمت سایت شما هدایت میکند.
۱۸. فایل خود را در سایتهای متعدد ویدئویی منتشر کنید.
اگر یک فایل چند رسانهای تهیه کردید، بهتر است علاوه بر وبلاگ در سایتهای متعدد عمومی نیز قرار دهید تا به این وسیله بازدید بالاتری پیدا کنید. مثلا اگر یک قطعه فیلم تهیه کردید، علاوه بر سایت خود، آن را در youtube و vimeo و 4shared و … هم منتشر کنید.
» توجه به سایتهای بوکمارک آنلاین و شبکههای اجتماعی مجازی
۱۹. قرار دادن آیکن ارسال مطلب شما به سایتهای اشتراک لینک (مثل فیسبوک، دلیشز، فرندفید، فرندفا، کلوب، بالاترین و …). این سهولت و در دسترس بودن، کاربران را تشویق میکند که اگر از مطلب شما خوششان آمد، یا یک کلیک آن را به سایتهایی که لینکهای داغ را جمعآوری میکنند، ارسال کنند.
۲۰. از شبکههای اجتماعی غافل نشوید و در آنها اکانتی همنام آدرس سایت خود بسازید. این کار باعث میشود که شما بازار بزرگتری برای تبلیغ نوشتههای خود داشته باشید. لیستی از ۳۵۰ شبکه اجتماعی را میتوانید در اینجا ببینید.
» بهینه سازی سایت
۲۱. به خودتان لینک بدهید!
کاملا واضح است که اگر در یک مطلب، به مطالب قبلی خود لینک دهید، بازدید شما بالاتر خواهد رفت.
۲۲. نمایش مطالب پرطرفدار
در صورت نمایش عناوین مطالب مهم (حسب بازدید یا تشخیص نویسنده) احتمال کلیک بر روی آن بیشتر است و این امر بازدید بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
۲۳. تست سایت در مرورگرهای مختلف
سایت شما باید به گونهای طراحی شده باشد که در مرورگرهای مختلف قابل استفاده باشد. مهمترین این مرورگرها ie, firefox, chrome, safari, opera هستند. اگر همه این مرورگرها را بر روی دستگاه خود ندارید، میتوانید از سایتهایی مثل Browsershots.org برای این منظور استفاده کنید.
۲۴. افزایش سرعت سایت
این یک مورد نقش مهمی را خصوصا در ایران بازی میکند چرا که اکثر کاربران از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند.
برای بالابردن سرعت سایت خود، به این سه عامل توجه کنید:
الف) بهینه سازی محتواهای ثابت مثل تصاویر و اسکریپتها و css ها
ب) فعال کردن هر دو نوع کش (کش سمت کاربر و کش سمت سرور)
ج) استفاده از هاست پرسرعت و ترجیحا سرور مجازی
البته هرکدام از این موارد نیاز به توضیح دارند که برای پرهیز از طولانی شدن این مقاله، از تشریح آنها خودداری میشود.
» بهینه سازی برای موتورهای جستجو
اگر صاحب یک سایت باشید، با توجه به جزئیات آمار سایت متوجه میشوید که درصد بالایی از بازدیدکنندگان سایت شما، از طریق موتورهای جستجو (خصوصا گوگل) هستند. پس اگر ساختار و چینش محتوای سایت شما به گونهای باشد که بهتر در موتورهای جستجو ظاهر شود، برد با شماست!
بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو، یک فن و تخصص مجزاست که در صورت نیاز خوانندگان، بیشتر در مورد آن توضیح خواهم داد.
۲۵. نقش مهم کلمات کلیدی
keywords و description و title سه بخش سرنوشت ساز برای رتبه شما در موتورهای جستجو هستند که معمولا مورد غفلت واقع میشوند. هر کدام از این سه مورد لازم است دارای یک سری ویژگیهای خاص باشند تا گوگل ارزش بیشتری برای محتوای شما قائل باشد!
۲۶. مراعات کردن برخی محدودیتها مانند حجم صفحه یا تعداد لینکهای یک صفحه نیز در معتبر بودن صفحه شما از دید یک موتور جستجو موثر است.
۲۷. ساختار آدرسهای مطالب شما نیز مهم است. مثلا آدرسهایی که بیش از چهار زیرشاخه (اسلش) دارند، معمولا در موتورهای جستجو نمایش داده نمیشوند.
» سایر روشهای افزایش بازدید و محبوبیت سایت شما
۲۸. صفحه مخصوص موبایل برای سایت خود ایجاد کنید. داشتن نسخه مخصوص موبایل، یک مزیت برای سایت شماست و مشوقی برای بازدید سایت شما توسط کسانی که از موبایل برای اینترنت گردی استفاده میکنند.
۲۹. تبلیغ دستی! هم روشی برای معرفی سایت شما به دیگران است. میتوانید آدرس سایتتان را برای دیگران بفرستید یا بر روی تابلو اعلانات نصب کنید یا سایتتان را صفحه اصلی (home page) براوزر کامپیوترهای عمومی قرار دهید و …
۳۰. اگر ارزش را دارد، میتوانید برای تبلیغ سایت خود از روشهای غیررایگان استفاده کنید. چاپ کارت ویزیت، تبلیغات در روزنامه و سایر رسانهها، تبلیغات در گوگل و خصوصا تبلیغات پیامکی، اثر ویژهای در افزایش بازدید سایت شما دارد.
۳۱. وانمود به هک کنید!
که البته این روش رو به دلیل دروغ بودن نمیپسندم اما صرفا بد نیست بدانید که این روش یکی از روشهای موثر جذب بازدیدکننده است خصوصا اگر هدفی دروغین هم برای هک ساخته و پرداخته شود.
۳۲. فروم یا انجمن گفتگو، مکانی برای تجمع و گفتگوی افراد است. شما میتوانید لینک سایت خود را در فارومهای معروف قرار دهید (مثلا در امضای خود) و یا اینکه برای سایت خود یک فروم بسازید. این کار زیاد سخت نیست و با کمک برنامههای رایگانی مثل phpBB در کمتر از چند دقیقه امکانپذیر است!
البته روشهای دیگری هم هست که اثر چندانی ندارد و لذا اینجا ذکر نشد.